Permalänk
Medlem

Varför köpa dyra moderkort?

Plockade ihop en dator för ett tag sen till min bror och tog då det billigaste moderkortet som jag hittade. Låg runt 400kr tror jag.
Sen i min egen dator har jag ett moderkort som kosta över 1000kr.

Men spelprestandan på hans är precis lika bra som på min.

Så jag undrar, varför köper man dyra moderkort när dom billiga drar runt precis lika bra?
Självklart förstår jag att man får oftast mer funktioner och portar på dom dyrare. Men prestandamässigt, tappar man på att köpa ett billigt? Jag kan inte se nån skillnad iallafall.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Du kan överklocka mer på dyrare moderkort, men om du inte ska OC'a och moderkortet har portar till vad du behöver så är det inte så stor mening att köpa ett dyrare moderkort.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Överklockning är vell en anledning?

Permalänk
Medlem

Över lag handlar det väl om att dyrare moderkort har mer pricksäkra inställningar i BIOS så långt som spänningsjusteringar går samt har bättre elektronik för att hantera överklockning. Moderkortet i sig självt tillför ju ingen prestanda, men det kan vara svårt att överklocka med ett budgetmodekort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Plockade ihop en dator för ett tag sen till min bror och tog då det billigaste moderkortet som jag hittade. Låg runt 400kr tror jag.
Sen i min egen dator har jag ett moderkort som kosta över 1000kr.

Men spelprestandan på hans är precis lika bra som på min.

Så jag undrar, varför köper man dyra moderkort när dom billiga drar runt precis lika bra?
Självklart förstår jag att man får oftast mer funktioner och portar på dom dyrare. Men prestandamässigt, tappar man på att köpa ett billigt? Jag kan inte se nån skillnad iallafall.

Antagligen utseende/status och även om man överklockar så spelar ju moderkort lite roll. Fattar inte heller folk som lägger ut typ 2000 spänn på moderkort och typ 1500 på grafikkort. Men som du säger, tror inte det brukar skilja något på själva spelprestandan

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Känns som spelprestanda är det som skiljer olika moderkort minst. (Kanske borde ha speltest med olika moderkort ? )det som skiljer mest är att dem något dyrare har CF och SLI och att de är bättre på att överclocka, bla för att de har bättre strömförsörjning till CPUn.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Men prestandamässigt, tappar man på att köpa ett billigt? Jag kan inte se nån skillnad iallafall.

Nej, du tappar ingen prestanda. Bättre moderkort innebär i många fall bättre strömtillförsel vilket innebär bättre överklockning och därmed bättre prestanda, och det kan även vara bättre USB-överföringshastigheter (och kanske även SATA), men det är ju inte värt pengarna för de flesta. Gissar att man även får bättre garanti.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Plockade ihop en dator för ett tag sen till min bror och tog då det billigaste moderkortet som jag hittade. Låg runt 400kr tror jag.
Sen i min egen dator har jag ett moderkort som kosta över 1000kr.

Men spelprestandan på hans är precis lika bra som på min.

Så jag undrar, varför köper man dyra moderkort när dom billiga drar runt precis lika bra?
Självklart förstår jag att man får oftast mer funktioner och portar på dom dyrare. Men prestandamässigt, tappar man på att köpa ett billigt? Jag kan inte se nån skillnad iallafall.

Väldigt onödigt egentligen, ifall du inte vill ha extrem massa ram minnen eller ett flashigt moderkort, eller om du någon gång vill köra SLI/Crossfire så stödjer dom det. Spelar ingen roll se till att det är rätt socket bara

Permalänk
Medlem

För 400 kr får man billiga komponenter som går sönder snabbare. Men efter 800 kr skiljer det inte så mycket.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Sen är det ju ofta så att dyrare moderkort har bättre komponenter = längre livslängd om man kör 24/7.
Jag har haft en del billiga moderkort som gett sig när dom står på dygnet runt...däremot har jag aldrig lyckats döda ett dyrt kort (2000:- +) ens under hård överklockning.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Plockade ihop en dator för ett tag sen till min bror och tog då det billigaste moderkortet som jag hittade. Låg runt 400kr tror jag.
Sen i min egen dator har jag ett moderkort som kosta över 1000kr.

Men spelprestandan på hans är precis lika bra som på min.

Så jag undrar, varför köper man dyra moderkort när dom billiga drar runt precis lika bra?
Självklart förstår jag att man får oftast mer funktioner och portar på dom dyrare. Men prestandamässigt, tappar man på att köpa ett billigt? Jag kan inte se nån skillnad iallafall.

Funktioner som sata 6.0 gör ju att Ssd och liknande får ut hela sin kapacitet, så det skulle väl kanske vara det som påverkar ur prestanda-synpunkt. Och sen möjligheten att överklocka som folk sagt tidigare. Vilket stöd för ram-minnena är ju viktigt iofs, men det kanske är en generationsfråga snarare än prisfråga, äldre mkort tenderar ju att vara billigare;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det brukar löna sig att ta ett steg upp från absoluta budget segmentet oavsett vad det är, billigt skit är billigt skit men det är vanligt att folk lägger onödigt mycket pengar på moderkort, och för den delen onödigt kraftiga nätaggregat.

Det man får betala för är SLI/CF, utseende, extra anslutningar (USB3/sata6), strömförsörjning, kvalitet på elektriska komponenter.

1000:- på ett moderkort och nätagg för att kunna köra SLI/CF i framtiden är nog väldigt ofta 1000:- åt skogen då det sällan blir ett till grafikkort.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Plockade ihop en dator för ett tag sen till min bror och tog då det billigaste moderkortet som jag hittade. Låg runt 400kr tror jag.
Sen i min egen dator har jag ett moderkort som kosta över 1000kr.

Men spelprestandan på hans är precis lika bra som på min.

Så jag undrar, varför köper man dyra moderkort när dom billiga drar runt precis lika bra?
Självklart förstår jag att man får oftast mer funktioner och portar på dom dyrare. Men prestandamässigt, tappar man på att köpa ett billigt? Jag kan inte se nån skillnad iallafall.

Ofta handlar det om crossfire/sli, det är egentligen det som man betalar för (till en viss gräns).
Man vill gärna ha stort avstånd mellan de olika portarna, och då uppenbarligen över x8 i bandbredd.

Man ser massvis av personer på sweclockers som köper ett dyrt moderkort - i tron om att det klockar bättre, samtidigt som man köper en midlevel kylare, i stil med corsair H60. Vilket är ungeför som att köpa en processor ur Intel Core i7 3900-serien och matcha det med ett grafikkort ifrån AMD 4800 serien i tron om att man skall kunna spela spel med högre fps.

Så för att svara din fråga, folk köper de antingen för att de planerar att köra 2-4 kort i sli/crossfire och för att kunna överklocka sin dator till max, 4.5ghz+ för sandybridge.

Eller för att de är idioter.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

En sak som jag tror skiljer dyra och billiga moderkort är stabilitet. Har två kollegor som köpte varsin färdig, billig märkesdator och dessa två brukar är fullständigt värdelösa. Har försökt hjälpa dem med felsökning, installerat om, sett till att drivrutinerna är uppdaterade osv. De burkarna blir inte stabila och den främsta orsaken till detta tror jag är ett undermåligt moderkort då övriga komponenter inte är några konstiga saker.

En annan sak, som tagits upp till viss del i tråden, är intern USB3. Titta bara på moderkort med Intels 1155-sockel, finns få billiga kort med intern USB3. Bygger man med ex populära FD Define R3 som numera har USB3 på fronten vill man ju kunna nyttja den...

Tillägg: När jag byggde burken i signaturen i somras fanns det två (efter vad jag kunde hitta) mATX-kort med intern USB3 och 1155-sockel. Inget av dem var bland de billigaste...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Det kan handla allt ifrån, bättre OC till Crossfire / SLI lösning. Jag köper dyrare moderkort för att jag förväntar mig att dom håller högre kvalité än budget korten.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Ungefär som jag trott då.
Den datorn jag byggde med budgetkort är stabil och fungerar klockrent.
Kanske är lite billigare komponenter mm, men det får tiden utvisa hur länge den håller. Finns ju RMA om den skulle ge upp.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd

Ibland har billigare moderkort äldre komponenter.
Man vill ju inte ha ICH9 eller nåt.

Men vill ju ha senaste kretsarna, solida kondensatorer, digital flerfas ström, PCI-Express med 16x lanes, etc.

Permalänk

Det som skiljer de billigaste är komponenterna... 400kr-korten har oftast vanliga kondensatorer medan som någon skrev från 800 har dom bättre grejer som "solida" kondensatorer som pallar värme etc. bättre...

Visa signatur
Permalänk

ni här värkar ha bra koll på moderkort vad tror ni om http://www.inet.se/produkt/1902149/msi-z68a-g43-g3-rev-b3 vill kunna ha crossfire och det ska fungera bra vad tror ni?

Permalänk

Det som brukar dra upp priset är bättre strömförsörjning, fler portar, CF/SLI-möjlighet (x8/x8 eller högre).
Bättre strömförsörjning kan ge bättre överklockning, men även ge möjlighet att köra strömhungrigare processorer. Ett problem med low-end AMD moderkort är att de bara stöder processorer med upp till 95W TDP, men de lite bättre processorerna har i allmänhet 125W TDP eller över.

Men hamnar man i prisklassen runt 1000-1500kr så är det väldigt lite som skiljer mot dyrare moderkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Man köper dyrare moderkort pga dess komponenter samt funktioner.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64