Hur säkra är slutna Vattenkylningsystem ???

Permalänk
Medlem

Hur säkra är slutna Vattenkylningsystem ???

Ska skaffa bättre kylning till min Processor och för att kunna överklocka och undrar hur säkra dessa slutna vattenkylningspaket är och om man har nån garanti som täcker om de skulle börja läcka och döda massa komponenter i burken och hur länge denna räcker ??

Beräknad livslängd på tex: ett H100 paket ??

Eller är de bättre att gå på luft på en gång som en Noctua NH-D14 ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Ska skaffa bättre kylning till min Processor och för att kunna överklocka och undrar hur säkra dessa slutna vattenkylningspaket är och om man har nån garanti som täcker om de skulle börja läcka och döda massa komponenter i burken och hur länge denna räcker ??

Beräknad livslängd på tex: ett H100 paket ??

Eller är de bättre att gå på luft på en gång som en Noctua NH-D14 ??

Jag skulle skaffat en D14 om jag hade plats med den, eftersom att man hör talas om att vattenkylarna går sönder ibland

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Jag skulle skaffat en D14 om jag hade plats med den, eftersom att man hör talas om att vattenkylarna går sönder ibland

Får man fråga var du hört det ?

Visa signatur

Dyrt skit med skit framför tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Ett slutet vatten kylningssystem som tex corsair H20 är precis lika säkert/osäkert som ett vattensystem man komponerar ihop av lösa delar. Dvs båda kan läcka om man har otur.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag gått på luft då jag inte anser det vara värt den lilla vinsten. Inte bara att de går sönder, det är ju många som har problem och får skicka tillbaka paket efter paket.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Who2:

Får man fråga var du hört det ?

Läst om det på Swec även sett ett galleri om det, det var dock inte Corsair

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Säkert ?

Skrivet av jycken:

Ett slutet vatten kylningssystem som tex corsair H20 är precis lika säkert/osäkert som ett vattensystem man komponerar ihop av lösa delar. Dvs båda kan läcka om man har otur.

Finns väl ett större antal saker som kan misslyckas med ett "Hembygge"
O gör man en groda där..så vem står för garantin ?

Visa signatur

Dyrt skit med skit framför tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Jag har 4st H50, 1st H60, 1st H100, samt en Kûhler 620 igång nu och alla funkar kanon.
Siberian tiger 120mm hade jag en oxå, men den är såld.
Kanske pumpen låter lite på någon av dom, men ite så det stör.
Jag har monterat om flera av dom. och varit ganska brysk med slangarna, utan att det skulle vara tillstymmelse till tendenser av läckage.
Dessa är köpta under en lång tidsperiod, från flera olika butiker, så de bör komma från olika batchar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Förutsatt att vätskan (oftast glykolblandning) inte kryper ut genom slangarna så skall det vara underhållsfritt. Men med 100% garanti så är inte detta fallet. Det händer förr eller senare.

Ett vanligt problem med t.ex Corsair Hxx serien samt även andra märken är att det fortfarande finns luft kvar i radiatorn. Detta påverkar kylningen väldigt mycket. Så det är omöjligt att jämföra en riktig 240 radiator loop mot t.ex en Corsair H100.

Att slänga in en lättare lösning på vattenkylning kan vara en kul sak. Men det finns risker, och resultatet i form av temps är oftast inte värt det.

Antingen kör man luftkylning och lever med surret om man inte väljer andra fläktar, eller så kör man riktig vattenkylning.
Tycker hela konceptet med att lura på kunder dessa färdiga vattenkylnings-paket är absurt. Lätta pengar helt enkelt. Och sedan tänker oftast konsumenten bara: Nu är min CPU vattenkyld, wiho! Men ah, det är ju bara halva sanningen..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Förutsatt att vätskan (oftast glykolblandning) inte kryper ut genom slangarna så skall det vara underhållsfritt. Men med 100% garanti så är inte detta fallet. Det händer förr eller senare.

Ett vanligt problem med t.ex Corsair Hxx serien samt även andra märken är att det fortfarande finns luft kvar i radiatorn. Detta påverkar kylningen väldigt mycket. Så det är omöjligt att jämföra en riktig 240 radiator loop mot t.ex en Corsair H100.

Att slänga in en lättare lösning på vattenkylning kan vara en kul sak. Men det finns risker, och resultatet i form av temps är oftast inte värt det.

Antingen kör man luftkylning och lever med surret om man inte väljer andra fläktar, eller så kör man riktig vattenkylning.
Tycker hela konceptet med att lura på kunder dessa färdiga vattenkylnings-paket är absurt. Lätta pengar helt enkelt. Och sedan tänker oftast konsumenten bara: Nu är min CPU vattenkyld, wiho! Men ah, det är ju bara halva sanningen..

Det blir lite woha när tempen sänks 15-20 grader i idle och man kan klocka ganska rejält utan att man ens blir orolig. Det är förhållandevis billiga lösningar som gör stor skillnad så de färdiga vattenkylningspaketen har fullt existensberättigande enligt mig. Luftkylarna i premiumsegmentet kostar lika mycket och tar upp hela lådan så RAM flänsar har fått stryka på foten. Så länge dessa kylsystem inte läcker så är det mycket bra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Who2:

Finns väl ett större antal saker som kan misslyckas med ett "Hembygge"
O gör man en groda där..så vem står för garantin ?

Gör du en groda då du bygger ett eget hemmabygge system lär du nog själv få stå för det.

Permalänk
Medlem

Det är väl också så att om vattensystemet mot förmodan skulle börja läcka så står tillverkarna för räkningen när man köper ett lik ärligt system, hoppas jag iaf!
Har ni läst något om dom har gjort det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har hört att slangarna kan bli extremt känsliga efter 1-2 år och om man då rör dessa så ska de börja läcka därav min rädsla för dessa system och är då garantin 1 år tex och detta händer efter 1.5 år och dessutom dödar alla komponenter blir de extremt dyrt.

Riktiga vattenkylningssystem har oftast gummislangar som är elastiska och lätta och billiga att byta ut med riktiga slangklämmor så dessa känns i mina ögon mkt säkrare men också ett dyrare alternativ. Sedan att man kan lufta riktigt så man vet att de enbart är ren vätska som att man måste lufta elementen varje vinter för underhåll.

Vet nån om tillverkaren tar dessa kostnader om garantin är giltig och hur länge denna gäller ??

Nån som vet hur länge beräknad livslängd är på slangarna som är den svagaste punkten i dessa slutna system i mitt tycke och hur är hållbarheten på pumpen och är dom oftast helt luftfria hela tiden ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är väldigt säkert, speciellt om du inte byter chassi väldigt ofta.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag har hört att slangarna kan bli extremt känsliga efter 1-2 år och om man då rör dessa så ska de börja läcka därav min rädsla för dessa system och är då garantin 1 år tex och detta händer efter 1.5 år och dessutom dödar alla komponenter blir de extremt dyrt.

Riktiga vattenkylningssystem har oftast gummislangar som är elastiska och lätta och billiga att byta ut med riktiga slangklämmor så dessa känns i mina ögon mkt säkrare men också ett dyrare alternativ. Sedan att man kan lufta riktigt så man vet att de enbart är ren vätska som att man måste lufta elementen varje vinter för underhåll.

Vet nån om tillverkaren tar dessa kostnader om garantin är giltig och hur länge denna gäller ??

Nån som vet hur länge beräknad livslängd är på slangarna som är den svagaste punkten i dessa slutna system i mitt tycke och hur är hållbarheten på pumpen och är dom oftast helt luftfria hela tiden ??

Det är armerade slangar som förmodligen hade kunnat fungera som hydraulslangar så jag ser inte problemet. Iaf inte på corsairs H80.

Permalänk
Medlem

Jag som suttit och kört lastbil massa år och även truck och hjullastare kan säga att slangarna klarar inte samma tryck som hydraulslangarna på maskiner men de ska dom nog inte behöva heller för dessa är i gummi riktigt grova och elastiska med metallförstärkningar i korsmönster och detta känns ganska offtopic ska erkännas.

På H100 är dom i hårdplast känns de som i materialet och i spiralmönster men kändes som att dom tålde tyngden av cpu klumpen när dom är nya iallafall men allt slits och blir sämre med åldern och därför ja undrar hur garantierna gäller om man skulle gå på detta så klart och hur länge och beräknad livslängd är på systemet.

Vatten och datorkomponenter är inte bästa kompisar så att säga.

Nån som haft dessa kylare i 3-4 år och att de inte är nått problem med dom ?? Eller är de inte tänkt att dom ska leva så länge och hur ser man riskerna när de dags att byta så man slipper vatten på sina komponenter.

luftkylare kan iallafall vara med 8-10 år utan problem.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Mjo, när det gäller luftkylare så är det ju bara att byta fläkten. Värre när vattenpumpen går i ett slutet system.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Sköter man sin vattenkylning så ska du se att det håller lika bra som allt annat. Personligen har jag aldrig använt slutet system utan endast använt lösa komponenter. Mitt första vattenkylnings system jag byggde 2004 hänger med än i dag utan missöden eller problem. Jag gör en liten service 2-3 gånger om året på mina vattenkylda datorer, då byter jag vatten och slangar samt o-ringar om dom börjar bli slitna. Gillar man inte mecka så ska man hålla sig till luftkylare.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeRetta:

Det är förhållandevis billiga lösningar som gör stor skillnad så de färdiga vattenkylningspaketen har fullt existensberättigande enligt mig. Luftkylarna i premiumsegmentet kostar lika mycket och tar upp hela lådan så RAM flänsar har fått stryka på foten. Så länge dessa kylsystem inte läcker så är det mycket bra lösningar.

Noctua DH-14, Thermalright Silver Arrow, etc... Presterar bättre än samtliga färdiga vattenkylningspaket förutom H100, detta till ett lägre pris samt simplare/säkrare funktion.

Uppdaterade frågan så vi kan slippa det orelevanta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napdev:

Vilka är dessa woha vattenkylare som sänker 15-20 grader i idle (jämfört med vad, luftkylare i premiumsegmentet? right) som kostar lika mycket som en standard luftkylare?

Noctua DH-14, Thermalright Silver Arrow, etc... Presterar bättre än samtliga färdiga vattenkylningspaket förutom H100, detta till ett lägre pris samt simplare/säkrare funktion.

Livlig fantasi?

Inget fel på fantasin. Jag fick ner idle temp med mer än 15 grader utan problem på mitt system.

Permalänk
Skrivet av napdev:

Noctua DH-14, Thermalright Silver Arrow, etc... Presterar bättre än samtliga färdiga vattenkylningspaket förutom H100, detta till ett lägre pris samt simplare/säkrare funktion.

Uppdaterade frågan så vi kan slippa det orelevanta...

Nja, där har du allt fel. H70, H80 samt H100 är alla bättre än DH-14. Dock håller jag med att luftkylarna har en simplare och säkrare funktion.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av BeRetta:

Det blir lite woha när tempen sänks 15-20 grader i idle och man kan klocka ganska rejält utan att man ens blir orolig. Det är förhållandevis billiga lösningar som gör stor skillnad så de färdiga vattenkylningspaketen har fullt existensberättigande enligt mig. Luftkylarna i premiumsegmentet kostar lika mycket och tar upp hela lådan så RAM flänsar har fått stryka på foten. Så länge dessa kylsystem inte läcker så är det mycket bra lösningar.

Håller med helt och hållet.

Dock har jag haft problem med 3 stycken Antec Khüler H2O 920 på 5 månader, så nu blir det till att bygga vattenkylning istället.

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Verkar tippa åt noctua nh-d14 här:)

Permalänk
Medlem

En sak varför byta slangar? Mitt gamla akvarie hade exakt samma typ av slang som man har i datorn fast grövre. O de är minst 12 år inget droppande här inte. Endast styva slangar. I det är bra högre tryck i de slangarna. Ca 3500l/t

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns både för och nackdelar med luft vs. färdiga vattenkit. Så här resonerar jag och det är som sagt bara vad jag tycker.

Färdiga vattenkit:

+

  • tar bort stress från cpu sockeln som uppkommer av stor/tung luftkylare

  • möjlighet att kunna montera vilka minnen man vill, slipper oroa sig över det

  • kan suga in fräsch luft från toppen t.ex, istället för "gammal" i luftkylare

  • kyler väl generellt sätt bättre än luftkylare

-

  • jag är lätt paranoid, vatten+elektronik känns inte 100%, man har hört om skräckexempel

  • känns som att radiatorer i färdiga kit oftare dammar igen än luftkylare (jämför min NH-U12P mot min brors H70)

  • kan vara klurigt att hitta monteringsplats för radiatorn i vissa chassin

  • kan vara krångliga att montera

  • överlag dyrare än luftkylare, men presterar oftast lite bättre (även om jag vet att man kan köpa Antec H2O 620 för ~360kr)

  • mer komplicerade, mer som kan gå fel, på en luftkylare så är det i princip bara fläktarna som kan dö helt plötsligt, händer inte mycket med tempen på kort sikt, dör pumpen i ett vattenkit, drar tempen iväg drastiskt

För luftkylning är det alltså tvärtemot denna lista.

Om du flyttar på din dator mycket skulle jag garanterat titta på en färdig vattenkylningslösning för att slippa den stress som blir på moderkortet av tunga luftkylare (läs NH-D14). Att kit går sönder tror jag är väldigt sällan det sker, om man ser till hur många kit som säljs mot hur många som faktiskt går sönder så är det en liten bråkdel.

så ställ dig själv dessa frågor, vad har du för minnen, har dom höga kylflänsar? Och, lanar/flyttar du på datorn, mycket? I så fall skulle jag inte tveka på att köpa ett vattenkit.

Bra svenska är bra!
Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Personligen hade jag gått på luft då jag inte anser det vara värt den lilla vinsten. Inte bara att de går sönder, det är ju många som har problem och får skicka tillbaka paket efter paket.

10-20 grader är inte den "lilla" vinsten i min värld iallafall

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

En sak varför byta slangar? Mitt gamla akvarie hade exakt samma typ av slang som man har i datorn fast grövre. O de är minst 12 år inget droppande här inte. Endast styva slangar. I det är bra högre tryck i de slangarna. Ca 3500l/t

Fast högt tryck är ju inte samma sak som ett högt flöde, vilket jag antar att du menade? 3500liter/timmen är ju ett flöde, inte ett tryck.

Men vi förstår alla vad du menade, inklusive mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Who2:

Får man fråga var du hört det ?

om du läser i forumet så ser man

här är en anledning att inte skaffa vatten kylning

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Nja, där har du allt fel. H70, H80 samt H100 är alla bättre än DH-14. Dock håller jag med att luftkylarna har en simplare och säkrare funktion.

Jag skulle kunna skriva att min fot liggandes på CPU'n kyler bättre än DH-14. Men för att bevisa det så måste jag ju givetvis dokumentera det hela.

http://www.overclockersclub.com/reviews/corsair_hydro_h80/4.h...
http://www.kitguru.net/components/cooling/zardon/corsair-h70-...
http://www.youtube.com/watch?v=AU6W_YkqILY
http://www.youtube.com/watch?v=okgWNsc56PY

D14 vinner samtliga tester. Och D14 är ju inte den bästa luftkylaren längre heller så...

Skrivet av Rickard11:

Nja, där har du allt fel. H70, H80 samt H100 är alla bättre än DH-14.

Enligt vem?

Permalänk
Medlem

Tack Napdev för dessa data och då ser jag att Noctua spöar både H70 & H80 i dessa tester på load och undrar då vilken luftkylare som är bättre en denna då du säger att de kommit bättre.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.