Id Software släpper källkoden till Doom 3

Permalänk

Bara jag som tycker att den motorn är rätt dålig??

Jag blev inte impad över den direkt i Doom 3 iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Bara jag som tycker att den motorn är rätt dålig??

Jag blev inte impad över den direkt i Doom 3 iaf.

På vilket sett tyckte du att den var dålig?
Ska man se till andra spel som släpptes i samma veva får det bli half-life 2 och då får jag nog nästan hålla med dig.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av rammaj:

Underbara nyheter, få hoppas på att folk skapar några roliga multiplayer spel med det.
Jag undrar en sak bara om man nu skapar ett spel med hjälp av det här kan man då sen sälja spelet utan att betala for motorn?

jodå, så länge du också släpper källkoden

Permalänk

grafiken i half life 2 är rätt ful tycker jag

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Första test builden är klar och fungerar skapligt med bara mindre errors färdig kompillerat väger den ca 1,4GB

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Sweet.. Nästa sommarprojekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusM:

Är helt fast i Q3 modden DeFRaG för tillfället så detta verkar lovande. Någon som vet hur strafe jumps och liknande är i Doom 3?

Doom 3 har jag sämre koll på, men till Quake 4 (som kör idtech4) så finns det en trickjumping-mod som heter Q4 Run.

OnT: id software är awesome som släpper källkoden till sina projekt. Det är så man får spel att leva i evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Bara jag som tycker att den motorn är rätt dålig??

Jag blev inte impad över den direkt i Doom 3 iaf.

Dålig som i ful?
Spelet såg helt otroligt ut på sin tid! Kommer ihåg första bilden i PCG, galet upphetsad då:D
Tycker fortfarande ljus/skuggning ser jävligt bra ut!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Barak:

På vilket sett tyckte du att den var dålig?
Ska man se till andra spel som släpptes i samma veva får det bli half-life 2 och då får jag nog nästan hålla med dig.

Skrivet av Tommy_h:

Dålig som i ful?
Spelet såg helt otroligt ut på sin tid! Kommer ihåg första bilden i PCG, galet upphetsad då:D
Tycker fortfarande ljus/skuggning ser jävligt bra ut!

Jag vet inte men jag tyckte aldrig Doom 3 var något bra spel eller ens grafikmässigt. allting kändes så klumpigt och jag tyckte varken att animeringarna på monstren eller sånt såg så jätte bra ut. Tror nästan man kunde pressat ur mer från N64 med Goldeneye i vissa avseenden.

Jag kanske är nitisk och att spelet inte föll mig i smaken då det var segt och mörkt och allting såg rätt kast ut rentut sagt. man har tittat lite på en del saker folk byggt med den på youtube och njaa. jag gillar den inte.

Undra hur pass bra Unreal motorn till UT 99 skulle stå sig mot Doom 3 motorn? det är väl främst lite ljus som är förbättrat?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tror nästan man kunde pressat ur mer från N64 med Goldeneye i vissa avseenden.
Undra hur pass bra Unreal motorn till UT 99 skulle stå sig mot Doom 3 motorn? det är väl främst lite ljus som är förbättrat?

Huh? Goldeneye säger du... Hoppas du inte menade allvar när du gämförde dem 2 spelmotorena ^^

Det bästa med Doom 3 motorn är väll att det är en OpenGL motor vilket gör den väldig portvänlig, vilket gör att den kommer kunna köras på en rad olika arkitekturer

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Står ju att de gett ut koden till Quake 1,2,3 också har det blivit några spel av dom typ singleplayer banor med egna monster ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martennyk:

Står ju att de gett ut koden till Quake 1,2,3 också har det blivit några spel av dom typ singleplayer banor med egna monster ?.

Quake 1 finns till typ allt, mobiler, Handdatorer, ja you name it, till XBOX etc etc det är portat till allt utom brödrostar

Quake 2: Samma sak här, dock mer begränsat efterssom den kräver bättre hårdvara än Quake 1.

Quake 3: Samma som ovan portat till en uppsjö av hårdvara, väldigt många maskiner som har Linux och är ARM baserade klarar Quake 1-3.

Självkalrt massor av mods, men även original spelen med både singleplayer och multiplayer servers

Ta även en titt på OpenArena som rullar på allt från FreeBSD till Windows

Samma gäller Doom 1-2, wolfenstein 3D etc fast dem är ju bra mycket äldre spel

Jag har själv Quake 1-3 + Doom 1-2 + Woldenfstein 3D kompillerat för att köras på XBOX/DreamCast/Android/Symbian/Pandora/GP2x (GP2x har jag itne Q3 till).

EDIT: Självklart är Duke Nukem 3D portat till väldigt mycket olika system

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

fucking sweet!
älskar john carmack och id software!

fanns nu är nog många företag som säljer spelmotorer arga för att han släpper en så grym motor helt gratis, då går dom kanske miste om några försäljningar!

Tack Carmack! du är en programmerargud!

Hoppas vi får se en massa grymma open source spel nu!

Permalänk
Medlem

asså, detta säger mig ingent.. kan man ladda ner den motorn och typ göra ett eget spel av det ?? eller är grymt nyfiken

tex: lite som Source sdk

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Dålig som i ful?
Spelet såg helt otroligt ut på sin tid! Kommer ihåg första bilden i PCG, galet upphetsad då:D
Tycker fortfarande ljus/skuggning ser jävligt bra ut!

Håller med, fan spelet var grymt snyggt när det kom. Minns att jag även lirade det på TVn ansluten med s-video kabel=)

Det är sjukt trevligt av ID och john att släppa källkoderna efter en viss tid, men enligt mig är trots Johns begåvning ett falskt svin och ett stort rövhål, förlåt sweclockers för språket men kan inte hålla det inom mig.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Säger bara så här till alla som säger att motorn är gammal och spelen kommer inte att se bra ut, sök på Doom 3 HD textures och sickmod ( är inte säker på stavningen ) och kolla hur doom 3 ser ut med lite optimering och jämför det med halva skiten som finns ute nu.
hur som helst älskar Carmack för den personen han är och jag tycker att andra borde följa i hans spår.

Permalänk
Skrivet av Slagt:

Håller med, fan spelet var grymt snyggt när det kom. Minns att jag även lirade det på TVn ansluten med s-video kabel=)

Det är sjukt trevligt av ID och john att släppa källkoderna efter en viss tid, men enligt mig är trots Johns begåvning ett falskt svin och ett stort rövhål, förlåt sweclockers för språket men kan inte hålla det inom mig.

Han är ett stort rövhål, rage är beviset på det... Han tror att han är gud och gör inget fel, allt är andras fel.. Yep, stämmer om han syftar på sin mamma som gjorde fel är pluppa ur det skiten.

Man undrar ju varför hans medarbetare slänge in hans ansiksbild på slutbossen i första doom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Han är ett stort rövhål, rage är beviset på det... Han tror att han är gud och gör inget fel, allt är andras fel.. Yep, stämmer om han syftar på sin mamma som gjorde fel är pluppa ur det skiten.

Man undrar ju varför hans medarbetare slänge in hans ansiksbild på slutbossen i första doom.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad roligt att ha en tolvåring här på forumet, väx upp och skapa du ett spel själv för du är nog duktig.

Personligen gillar jag inte mycket Carmack utalat sig om det senaste, dock kan man inte annat än säga att han är en väldigt duktig kodare. Säger man något annat är man bara okunnig.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Synd att ignoreralistan inte fungerar på citat..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Synd att allt de gjort inte har en öppen källkod

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Synd att allt de gjort inte har en öppen källkod

Det skulle jag med önska, mycket gammalt som dem skapat som jag skulle vilja porta till 68k ASM och köra på Amiga Mycket roliga utmaningar

Edit: Jepp jag är Amiga samlare

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Han är ett stort rövhål, rage är beviset på det... Han tror att han är gud och gör inget fel, allt är andras fel.. Yep, stämmer om han syftar på sin mamma som gjorde fel är pluppa ur det skiten.

Man undrar ju varför hans medarbetare slänge in hans ansiksbild på slutbossen i första doom.

http://doom.wikia.com/wiki/Romero's_head

Det var Romeros huvud. Han var ett rövhål på riktigt. Carmack är en reko kille.

Permalänk
Medlem

Här är ett open source-projekt baserat på doom3-koden
http://www.iodoom3.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Bara jag som tycker att den motorn är rätt dålig??

Jag blev inte impad över den direkt i Doom 3 iaf.

Den hade ingen lämplig metod för stora utomhusmiljöer ursprungligen, men är det här doom3 vanilla kod med lite ändringar eller är det kod som är lite mer som Quake Wars eller Brink?
Jag antar att det är den kod som doom 3 fungerar på iaf, det är stora skillnader förmodlien emellan spelen, kanske att quake 4 koden liknar den i doom3, det hade inte heller några större utomhusmiljöer.

Motorn är ju frän iaf, quake 3 motorn har funnits länge och den här är väl alltid ett intressant tillskott till den familjen.

Skrivet av darknessviking:

grafiken i half life 2 är rätt ful tycker jag

Håller med där, det är ju ett gammalt spel dock. Det finns väl alltid Cinematic mod Lite t ex om man tål spela utan steam igång (jag vill ha alla achivements).

Vad det gäller DooM3 rekommenderar jag Doom 3 Perfected. Det är en samlingsmod med en hel del grafikändringar och lite gamemässiga ändringar, bla tillför den dubbelpipan.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Är troligtvis för tung programmering att börja med.
Men jag kan tipsa om "Unity3D" en spelmotor som har så bra community att jag lyckats göra spel själv utan att knappt kodat en rad innan.
Det ska finnas en gratisvariant för indie pc spel du kan testa.

Annars kul att de fortsätter släppa lös deras gamla motorer fler borde ta efter.