SVT svarar om kritiserat Gamex-reportage

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marie96:

Det är väl klart att det funkar i praktiken också! Eller delar ni allt med ungarna? Filmer, alkohol? Ungar förstår mycket väl att vissa saker får man vänta med tills man blir äldre...

Skulle självklart inte ge kidsen alkohol. Min mamma gav inte det till mig heller, men precis som jag så hade hon inga illusioner om att jag inte fick tag i det ändå när jag nådde den åldern när det blev intressant med sådant.

Jämförelsen med alkohol haltar dock. Att få spela vissa spel men inte andra blir med som att det vore OK att dricka öl men inte starksprit. En sådan gräns går inte att dra utan man måste säga att som förälder vill jag inte att de dricker någon form av alkohol innan de har åldern inne.

Jämförelsen haltar också i den mening att det är olagligt att köpa ut till minderåriga, vilket även inkluderar sina egna barn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle självklart inte ge kidsen alkohol. Min mamma gav inte det till mig heller, men precis som jag så hade hon inga illusioner om att jag inte fick tag i det ändå när jag nådde den åldern när det blev intressant med sådant.

Jämförelsen med alkohol haltar dock. Att få spela vissa spel men inte andra blir med som att det vore OK att dricka öl men inte starksprit. En sådan gräns går inte att dra utan man måste säga att som förälder vill jag inte att de dricker någon form av alkohol innan de har åldern inne.

Jämförelsen haltar också i den mening att det är olagligt att köpa ut till minderåriga, vilket även inkluderar sina egna barn.

Ok, jag håller inte riktigt med dig om att det inte går att säga nej till vissa spel, när man tillåter andra. På samma sätt som man kan säga nej till vissa filmer eller sidor på nätet utan att förbjuda alla.

Det viktigaste är att man pratar med sina barn. Hemma är vi ganska så tillåtande med vilka spel sonen får spela, men jag sitter ofta med och diskuterar spelen. Personligen är jag mer orolig för olika chatter och mysko sidor på nätet...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Haha jag blir bara ÄCKLAD av sättet de skriver, det visar så mycket på att de är som de flesta högt uppsatta snubbar i företag: har ingen kontakt med verkligheten alls, fast i sin lilla egna abstrakta bubbla (how the hell does that look like?) och bara ser siffror i form av inkomster, utgifter och anställningsnummer.

De saknar all kontakt med den vardagliga svensken, det är precis uttryckt som när Rick Perry (vad fan nu republikanen heter) sade att, "Jag kan relatera med 99 % av befolkningen" när han själv är miljonär, haha, vilka jävla idioter de flesta på SVT och i USA's politik är.

Ja, även i Sverige finns tragiskt nog oxå sådana fjantar som borde brännas på bår el. skickas till Somalia utklädda som kvinnor.

Ok, off topic, men ja, back to topic, jag är som sagt var ÄCKLAD av svaret SVT gav, de får helt enkelt erkänna att de fuckade upp totalt och att de flesta som jobbar där är lika pantade som de på Fox Channel.

/ Homer Simpson.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Vet inte om jag är förnärmad av att han säger att mig mor inte bryr sig när hon såg att jag spelade Duke nukem / Diablo /Doom /CnC vid den åldern och inte stoppade det. Detta är ett val om man litar på att ens unge är mentalt stabil not kanske ?
(ja ett felaktigt antydande precis som han gorde mot många av oss)

trött på denna "Ser man eller utsätts man av det så gör man det automatiskt själv!" skiten.

Vi är individer och vi gör våra egna val.

Hade betalat Tv-licens för att få en ordentlig TV kanal med Gaming inte några trångsynta gammla åsa-nisse dyrkare.
Skulle tro att SVT inte överlever 20 år till för ytters få av min generation vill betala för på spåret längre.

Ja jag stavar som en kratta jag skyller detta på Half-Life

Visa signatur

CPU: Intel 920 3,33GHz | RAM: A-data 6x2048MB | HDD: Intel X25 160GB G2 | Moderkort: Asus P6T SE | PSU: Fractal Newton R2 1000W | Gfx: 2X Radeon HD 6970 | OS: Windows 7 | Chassi: Corsair Obsidian 800D | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vilken tur att diverse nyhetsprogram inte visar realistiska inslag med döda & döende människor eller annat våld i mer eller mindre direktsändning, men då kallar vi det för samhällsutbildning eller dylikt!

Är rätt så övertygad om att mobbing både i skolan samt arbetsplats skadar oss mer än ett sk. datorspel...
När jag blev mobbad i skolan så lärde skolan mig att våld löser problem, däremot har aldrig varit med att ett datorspel lärt mig att lösa problem med våld för det är inget annat än ett spel såsom monopol är ett!

Btw, borde inte monopol förbjudas det lär våra barn att vara giriga samt hur man förstör andras ekonomi?

Tror att våldsbilder från krigszoner påverkar också, med skillnaden att det oftast är i kortare snuttar. Blev själv ganska upprörd när tv visade oklippt material från Khaddafis "gripande". Inga vackra scener som säkerligen skulle påverka en 7-åring mer än vad Counter Strike någonsin skulle kunna göra.

Sen tror jag att du kan ha missuppfattat mitt inlägg, ber om ursäkt om det var otydligt. Allt handlar om kontext, vet personen om att det som visas på skärmen inte är verklighet påverkar det inte på samma sätt. Skrev dessutom att vi är socio-kulturellt skapade varelser, dvs att vi tar in och formas av vår omgivning. Var själv mobbad i högstadiet och lärde mig då också att till en början gick situationen att lösa med våld.

För att förtydliga min ståndpunkt, trött huvud efter en lång dag på jobbet: jag anser inte att spelande föder massmördare. Skruven måste vara ordentligt lös sen innan, inget som ett spel skulle kunna orsaka...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

Trodde ju i all ärlighet att svt skulle göra en pudel. Men de kör vidare sitt race om att den nya generationen är dumma och våldsbenägna. Men det är ju sin egna grav de gräver. Svt kommer inte finnas om 25år. Varför? Jo för de vägrar att inse en väldigt viktig faktor. Man biter inte den handen som föder en, och även fast vi, unga, inte föder svt så mycket. Så är det ändock våra pengar, och våra tittarsiffror som skulle rättfärdiga deras existens i framtiden.

Jag tycker det är sorgligt att vi gång på gång räcker ut handen till svt, och de varje gång spottar de oss i ansiktet. Gamex reportaget var ju ett gyllene läge att vinna tillbaka många ungdomar. Och istället så vinklades allt till absurdum. Svts hat mot oss är en pervers skildring av generationsföraktet. Svt vet att ifall de snackar skit om unga, så får de högre tittarsiffror bland de äldre (35+). Synd bara att de inte tänker på framtiden.

Edit: Stavar som en kratta, och skyller det på att Svt inte är värda bättre.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem

Hej nu har jag fått svar på mitt senaste mail till Anders på svt

Det ser ut som följer:

Hej igen.

 Det är inte ovanligt att nyhetsredaktioner har t ex en branschmässa som avstamp för en diskussion om ett fenomen eller en samhällsfråga. Aktuellt valde att tala med flera av de yngre deltagarna för att belysa frågan kring 10-12-åringar och spel som är rekommenderade för 16 eller 18-åringar.  Det var alltså den frågan redaktionen valde att ha i fokus istället för mässan i sig. Nyhetswebben, Rapport och Kulturnyheterna valde som sagt andra spelvinklar.
  Att en ung pojke säger " jag tycker faktiskt att det kan sänka hjärnaktiviteten", tror jag att de flesta tittare uppfattar just som den pojkens upplevelse, inte som ett vetenskapligt påstående. Inte heller hävdar Aktuellt i rapporteringen att barn blir våldsamma av dessa spel, tvärtom betvivlar SVT:s spelexpert detta i studiosamtalet.
  Jag hoppas att mina svar har gett viss förståelse och argument för hur redaktionen tänkte. Dessvärre har vi inte möjlighet att i detalj bemöta alla de frågor du radar upp i punktform och som jag själv också läst på Sweclockers.  Spelvärlden är stor och intressant och engagerar många. Vi har fått bra inspel.  SVT kommer att återkomma till ämnet och ur många olika aspekter.

Anders S "

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv

Här i Helsingborg finns ett ställe som kallas GEC (Game Entertainment Center), 80 datorer med spel och ordentlig skara kunder som spelar ofta. Jag har själv jobbat där och med samrörelse utav polisen har våld, droger och sprit bland yngre minskat - just för att det finns annat att göra på helgerna än just utelivet.

Vad som dessutom saknas idag - som vi hade förr - fritidsgårdar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad som dessutom saknas idag - som vi hade förr - fritidsgårdar!

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller detta just i Helsingborg eller är det ett påstående som gäller för hela landet? Mycket farligt påstående isåfall men det är en annan diskussion.

On Topic: Vi verkar alltså inte få svar på de frågor som egentligen var viktiga. Anders Sundvik blev precis i mina ögon, en IDIOT.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sj6:

Gäller detta just i Helsingborg eller är det ett påstående som gäller för hela landet? Mycket farligt påstående isåfall men det är en annan diskussion.

On Topic: Vi verkar alltså inte få svar på de frågor som egentligen var viktiga. Anders Sundvik blev precis i mina ögon, en IDIOT.

Farligt påstående? Hur menar du då? Min tanke är bara att "förr" så hade vi fritidsgårdar där ungdomar kunde samlas och ha kul ihop. De flesta är tyvärr nerlagda - åtminstone i Helsingborg så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

"Kulturnyheterna berättade nyligen om den realism som präglar det kommande spelet Call of Duty Modern Warfare 3" Erhm ursäkta mig men hur tänkte de där?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Farligt påstående? Hur menar du då? Min tanke är bara att "förr" så hade vi fritidsgårdar där ungdomar kunde samlas och ha kul ihop. De flesta är tyvärr nerlagda - åtminstone i Helsingborg så vitt jag vet.

Kan mycket väl vara sant i just Helsingborg men det finns andra sanningar i andra städer/kommuner. Skiljer väldigt mycket runt om i landet.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad som dessutom saknas idag - som vi hade förr - fritidsgårdar!

Skickades från m.sweclockers.com

Mja.. kanske det. Jag är 16 år och där jag kommer ifrån finns en fritidsgård, men grejen är den att det flesta vill inte umgås på fritidsgården. (Kan bara tala för min kommun.)

Permalänk

Anders besvarar ju inte kritiken. Rapporterar man från en mässa bör man som skicklig journalist förmedla de viktigaste händelserna och produkterna från mässan. Åker man till en mässa med en agenda att göra ett debattinlägg är man inte nyhetsreporter. Däremot passar det ju utmärkt med ett sådant debattinlägg - i ett debattprogram - där man tydligt klargör syftet och vilken ståndpunkt SVT representerar.

Kritiken av SVT är befogad, de behöll inte sin neutralitet utan skildrade av dem utvalda delar.

Att föräldrar blir upprörda av reportaget kan jag förstå, och det verkar ju också vara syftet med det! (gud förbjude att nyheterna skulle visa intressanta produkter från mässor för alla de tittare som gillar teknik och spel, och för att det är intressant!)! Men om nyheter är till för skapa opinion får de inte vara snedvridna.

Självklart är det fel att 10-15-åringar ska spela våldsspel - men här är grejen - det var inte det mässan handlade om.

Jag tycker också att spelföretagen har alldeles för stor våldsfixering (eller över huvud taget fixering på "det som är häftigt"). Men det handlade inte mässan heller om!

Men det är ändå de 2 sakerna mässan handlade om, säger "alla" som tittat på nyheterna. Trist.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Faktafel ska ses i helheten med nyhetsrapporteringen. Jag hade inte bryt mig om det inte passats samman med ett högst vinklat inlägg. Jag är just nu sjuk och ganska girning men detta är min bild av det:

* Våldsspelen ökar och det backar vi upp med faktafel. (Det hade faktiskt varit lite intressant att se hur spelfördelningen ser ut nu.)
* Sen bakar vi in intervjuer med barn och föräldrar och undviker helt "den andra sidan". Är det vinklat så är det!
* För att inte verka helt tappade bakom en 80-tals vagn får vår stackars spelrecensent sedan 10 sekunder på sig att förklara att det faktiskt fanns annat på mässan och resten av tiden kan han få besvara meningslösa och vinklade frågor.

Men ok, ta upp ämnet, men gör det med en lite nyans och varför måste hela rapporteringen från spelmässan handla om det? Att det fanns annat material på nyhetswebb duger inte och utan att ha sett kulturnyheternas inlägg misstänker jag att det är inne på samma tröttsamma spår. Nog för att det är trevligt att Rapport tar upp BF3 men jag ser inte direkt kopplingen till mässan.

För mig i mitt griniga tillstånd är det lite som om rapporteringen från filmfestivalen i Cannes handlade enbart om actionfilmer och att föräldrarna inte har koll på vad deras barn tittar på. Men ta det lugnt alla filmnördar, mer info finns på vår nyhetswebb (va nu det är).

Jag ber om ursäkt för allt det griniga med lite relevant humor.
http://msakalla.blob.core.windows.net/serier/nemi/Nemi_201111...

Permalänk
Medlem

Den här snubben har bättre koll på hur det ligger till.
Mycket bra föreläsning Kolla!
http://www.youtube.com/watch?v=O2N-5maKZ9Q&feature=player_emb...