EU tvingar Western Digital att sälja hårddiskfabrik

Permalänk
Medlem

Har haft många Hitatchi hårddiskar genom tiderna, alltid varit min favorit. Efter dem har jag bara köpt WD diskar då Seagates inkompetens endast kan mätas med apple. De vobblar och genererar ohyggligt knaster. Bara blivit pinsamt med Seagate, synd att dom fortfarande finns kvar faktiskt, Samsung borde köpt Seagate i stället. Samsung gör bara trevliga produkter, men denna våldtäkt av Seagate är tråkig och det borde vara straffbart för ett värdelöst företag att köpa ett vettigt företag. Alla kan vi minnas speltillverkaren Westwood, till exempel, som skapade alla världens mest intressanta titlar all time, men som köptes upp av värdelösa EA som bara vill mjölka världen på pengar utan att ge ut minsta intressanta produkt.
Tråkigt att Samsung försvinner, tråkigt att Hitatchi försvinner. Kul att se WD växa, synd att Seagate fortfarande lever vidare. 3 dåliga nyheter, 1 god nyhet. Mindre bra läge

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Apple får tydligen stämma företag till höger och vänster utan att EU lägger sig i. Men när det gäller företag som Microsoft eller i detta fall Western Digital, ja då är det annat ljud i skällan. Hyckleri utan dess like.

(Hoppas verkligen att EU går under och det har verkligen Grekland, Italien och Spanien lyckats bra med. Romarriket, Kalmarunionen, Tredje riket, Brittiska imperiet, Sovjetunionen bara för att nämna några.)

EU håller på att utreda Samsungs och Apples stämningsförfaranden och patentstrider.
Att någon agerar mot monopolfasonerna är bra för konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

EU håller på att utreda Samsungs och Apples stämningsförfaranden och patentstrider.
Att någon agerar mot monopolfasonerna är bra för konsumenterna.

Det var då inte en dag för tidigt.

Varför behövs det fler än tre hårddisktillverkare? Räcker med Toshiba, Western Digital (Hitachi) och Seagate (Samsung & Maxtor). Bara bra att de rensar upp på marknaden. Inte många som gnäller över att i princip är AMD eller Nvidia / AMD eller Intel som gäller.

Permalänk

Vad är det för fel på bara ha WD och Seagate?

Microsoft - Apple
Nvidia - AMD Radeon
Intel - AMD

Varför inte Seagete - WD ?

Finns ju bara 2 i dom flesta iallafall , och jag skulle ändå bara köpa WD eller Seagate om nya kom ut.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Var har du fått informationen att Seagate får tillstånd/godkännande att köpa Samsung utan vidare av EU?
Jag säger inte att de har det, men om du kommer med ett sådant uttalande så skulle jag självfallet anta att du har en källa på det.

Seagate har väl redan köpt Samsung? Om inte jag har misförtått :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Vad är det för fel på bara ha WD och Seagate?

Microsoft - Apple
Nvidia - AMD Radeon
Intel - AMD

Varför inte Seagete - WD ?

Finns ju bara 2 i dom flesta iallafall , och jag skulle ändå bara köpa WD eller Seagate om nya kom ut.

Microsoft - Apple - Google, på stark frammarsh.
Nvidia - AMD Radeon - Intel är störst på grafik.
Intel - AMD - ARM ökar varje dag, så mycket att Microsoft kommer anpassa nästa Windows för deras cpuarkitektur.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Vad är det för fel på bara ha WD och Seagate?

Microsoft - Apple
Nvidia - AMD Radeon
Intel - AMD

Varför inte Seagete - WD ?

Finns ju bara 2 i dom flesta iallafall , och jag skulle ändå bara köpa WD eller Seagate om nya kom ut.

Microsoft - Apple - Linux - massa propritärt
Nividia - AMD - Intel - matrox
Intel - AMD - Via - Massa olika till superdatorer (IBM) - Samsung - små tillverkare av andra processorer av typen RISC.

Well-known RISC families include DEC Alpha, AMD 29k, ARC, ARM, Atmel AVR, Blackfin, MIPS, PA-RISC, Power (including PowerPC), SuperH, and SPARC.

The ARM architecture is licensable. Companies that are current or former ARM licensees include Alcatel-Lucent, Apple Inc., AppliedMicro, Atmel, Broadcom, Cirrus Logic, Digital Equipment Corporation, Ember, Energy Micro, Freescale, Intel (through DEC), LG, Marvell Technology Group, Microsemi, Microsoft, NEC, Nintendo, Nuvoton, Nvidia, Sony, NXP (formerly Philips), Oki, ON Semiconductor, Psion, Qualcomm, Samsung, Sharp, STMicroelectronics, Symbios Logic, Texas Instruments, VLSI Technology, Yamaha, and ZiiLABS.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Men om seagate köpt upp samsung hårddisk tillverkning, kommer samsung diskarna försvinna och allt kommer från seagate, och hur blir prestandan isf?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Ett vettigt beslut från EU för omväxlings skull.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ett bra beslut för oss konsumenter. Inga konstigheter.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Det här var ju glada nyheter, hade precis tänkt köpa mig en hårddiskfabrik. Vad ska dem ha för den?

http://www.teacherondemand.se/video/471/de-eller-dem-det-ar-f...
;-D

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Nog för att det är sant, men det är inte lika begränsat som folk tror.

Anandtech:

(Lägre write amplification ger alltså längre liv, så 6 år är lite worst case scenario ändå. Därtill så skriver många nog mindre än 7 GB/dag (min dator ligger på ~9 just nu, men det är inkl. backups och alla hårddiskar).

På vilket sätt backupar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dj christian:

På vilket sätt backupar du?

Time Machine (OS X) och CrashPlan (offsite).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Permalänk

Så länge det finns åtminstone två aktörer ser jag inga problem, när det gäller processorer och dedikerade grafikkort är det ju i praktiken bara två olika aktörer du väljer mellan, Intel/AMD och Nvidia/AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprätter:

Så länge det finns åtminstone två aktörer ser jag inga problem, när det gäller processorer och dedikerade grafikkort är det ju i praktiken bara två olika aktörer du väljer mellan, Intel/AMD och Nvidia/AMD.

Vill du försöka igen? Det är bara ett par inlägg upp man snällt nog listar ett helt gäng gpu producenter du glatt ignorerar bara för att du inte tycker de duger att spela på.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Dumsnuten:
Skrivet av Mimematis:
Skrivet av Kilroy:
Skrivet av harith:

Får tacka för svaren.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

1/100 Gör EU rätt.

Permalänk
Medlem

Ett amerikanskt företag ska köpa ett japanskt företag, och EU kräver från det amerikanska företaget att de ska sälja en fabrik?
Vad fan?!

EU har ingen global rätt att lägga näsan i blöt för vad som inte angår dem...

Permalänk
Medlem

Som alltid med det kapitalistiska rådande systemet så eftersträvar ju ett företag att ha så stor del av marknaden som möjligt, dvs monopol. Bara kolla på gammal mysig historik. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_defunct_hard_disk_manufa...

Men tillverkare kommer och går lite oväntat också, finns en del "företag" som man kan se upp med, google kan lätt få för sig att tillverka egna datorer från scratch med eget os och allt som hör därtill. Kinesiska regeringen har redan utvecklat en egen CPU loongson eller godson som redan nu visar bra resultat och sitter i några av världens snabbaste datorer. Något slags monopol lär väl komma förr eller senare, med tanke på att människor gillar när det är en standard och alla använder samma. Som hdmi, vga, dvi och liknande saker som finns i stort sett på alla datorer. Vi har redan monopol på vissa saker eller detaljer i komponenterna, men vi väljer bara att inte prata så mycket om det. Därför en standard är i praktiken samma som ett monopol, den som kontrollerar standarden kontrollerar också marknaden för just den produkten.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Apple får tydligen stämma företag till höger och vänster utan att EU lägger sig i. Men när det gäller företag som Microsoft eller i detta fall Western Digital, ja då är det annat ljud i skällan. Hyckleri utan dess like.

(Hoppas verkligen att EU går under och det har verkligen Grekland, Italien och Spanien lyckats bra med. Romarriket, Kalmarunionen, Tredje riket, Brittiska imperiet, Sovjetunionen bara för att nämna några.)

Apples stämningar rör patentintrång. Fallet med WD nu gäller stävjande av monopolsituation. Enkelt och kortfattad uttryckt.

Skrivet av r-son:

Det är WD eget förslag

Som en lösning på problemet föreslog Western Digital att sälja av en av sina fabriker och att utföra kompletterande åtgärder (övrig komponenttillverkning och nödvändiga patent), för att en tredjepart ska kunna börja tillverka hårddiskar omgående. Det här skulle se till att det finns konkurrens på marknaden, och på så vis även göra uppköpet av Hitachi godkänt av Europakommissionen.
Western Digital vill inte kommentera vilka potentiella köpare som finns på marknaden, bara att en budgivning på en fabrik ska inledas. Ett alternativ vi ser mycket troligt är att Toshiba köper upp fabriken och på så vis kan säkra en plats på 3.5-tumsmarknaden av hårddiskar.

En som har hajat.

Skrivet av jioop:

Har haft många Hitatchi hårddiskar genom tiderna, alltid varit min favorit. Efter dem har jag bara köpt WD diskar då Seagates inkompetens endast kan mätas med apple. De vobblar och genererar ohyggligt knaster. Bara blivit pinsamt med Seagate, synd att dom fortfarande finns kvar faktiskt, Samsung borde köpt Seagate i stället. Samsung gör bara trevliga produkter, men denna våldtäkt av Seagate är tråkig och det borde vara straffbart för ett värdelöst företag att köpa ett vettigt företag. Alla kan vi minnas speltillverkaren Westwood, till exempel, som skapade alla världens mest intressanta titlar all time, men som köptes upp av värdelösa EA som bara vill mjölka världen på pengar utan att ge ut minsta intressanta produkt.
Tråkigt att Samsung försvinner, tråkigt att Hitatchi försvinner. Kul att se WD växa, synd att Seagate fortfarande lever vidare. 3 dåliga nyheter, 1 god nyhet. Mindre bra läge

Jag förlåter aldrig riktigt EA för det där. De praktiskt taget dödade hela C&C-serien i ett nafs, i synnerhet den så hett efterlängtade uppföljaren och upplösningen i Tiberium-serien, Tiberian twilight. Det som kom nu var ju nåt helt annat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Att en del diskar håller längre är väl helt naturligt? Men att blunda för att de är det som går sönder mest är bara dumt. Nätagg och Hdd är utantvekan det som jag får byta ut mest hos folk.

Jo självklart så håller vissa hårddiskar längre än andra oavsett märke. Det beror på en mängd olika faktorer och det är inte bara hur man själv behandlar den som påverkar, det gör även själva tillverkningen, frakten osv. Jag håller med om att det är korkat att blunda för att en hårddisk kan gå sönder. Därför är det alltid bra att se till att man har säkerhetskopior på viktiga saker. Men då gäller det också oavsett om hårddisken är mekanisk eller SSD och och det spelar inte heller om någon roll om hårddisken är 1 månad eller 5 år det är lika viktigt ändå.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vadå, ska en hårddisktillverkare bara ploppa upp ifrån ingenstans?

Läste du inte artikeln? De ska sälja en fabrik med tillhörande teknik, licenser och produkt så vem som helst kan köpa upp denne och driva tillverkning och utveckling inom området. Förslagsvis en annan lagringsaktör som redan sysslar med t ex minneskretsar eller lagringsprodukter och då har vi ju bara företag som Micron, Toshiba, Hynix, Elpida, eller andra företag som Sandisk eller ODMs som Foxconn, t ex om Toshiba vill satsa på den marknaden de gör redan 1.8", 2.5", serverdiskar, odd och SSDs i varierande storlek från half sllim och mSATA, och upp tilll 2.5". Så nog finns det företag med kraft utöver en fabrik, teknik och mindre utvecklingsfolk som följer med så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läste du inte artikeln? De ska sälja en fabrik med tillhörande teknik, licenser och produkt så vem som helst kan köpa upp denne och driva tillverkning och utveckling inom området. Förslagsvis en annan lagringsaktör som redan sysslar med t ex minneskretsar eller lagringsprodukter och då har vi ju bara företag som Micron, Toshiba, Hynix, Elpida, eller andra företag som Sandisk eller ODMs som Foxconn, t ex om Toshiba vill satsa på den marknaden de gör redan 1.8", 2.5", serverdiskar, odd och SSDs i varierande storlek från half sllim och mSATA, och upp tilll 2.5". Så nog finns det företag med kraft utöver en fabrik, teknik och mindre utvecklingsfolk som följer med så.

Jag läste, men var inte riktigt med på vilka företag de menade som kan tänkas köpa upp en fabrik och massa licenser. Men nu är jag med!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det var då inte en dag för tidigt.

Varför behövs det fler än tre hårddisktillverkare? Räcker med Toshiba, Western Digital (Hitachi) och Seagate (Samsung & Maxtor). Bara bra att de rensar upp på marknaden. Inte många som gnäller över att i princip är AMD eller Nvidia / AMD eller Intel som gäller.

För att Toshiba inte tillverkar 3.5" diskar för konsumentbruk? (Men väl enterprisevarianter till servrar och lagringsprodukter, men du kör inte direkt 10k SAS i din stationära) Börjar Toshiba tillverka 3.5" hårddiskar för desktopmarknaden i ordinarie fabriker så går volymen för andra diskar och 3.5" diskar till lagring och servrar ner. Fujitsu/Toshiba tävlade helt enkelt bara om notebook-delen av marknaden så det är två spelare. Eftersom EU kommissionen pekar ut just 3.5". Där http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/11... hittar du deras uttalande som just bara pekar ut 3.5-tums desktop och konsumentmarknaden och de anser alltså att det finns konkurrens på 2.5" HDD, SSD för konsumentmarknaden t ex. De tycker med andra ord inte att det behövs mer än tre hårddisktillverkare.

På desktop-grafikkortsmarknaden så är det konkurser som gjort att situationen uppstått tillsammans med konkurrens inte uppköp och mergers. PowerVR klara inte att bygga kretsar, S3 klara inte att bygga kretsar osv. 3Dfx klar inte att bygga kretsar och ansökte om konkurs. Nog för att AMD sålde av deras grafikprocessorer på mobila området till Broadcom och Qualcomm där de gjort stor nytta och PowerVR levererar grafik till andra marknader. Det har aldrig varit aktuellt att sälja av någon teknik för konkurrensen skull där, men en fabrik, personal, teknik och licenser för en produkt som hårddisk går däremot fint. Det tycker tydligen WD också.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Toshiba på 160 GB i min bärbara. Bytte den mot en Seagate på 250 GB eftersom den var en utgående modell.

Permalänk

Jag hade tänkt o skicka in en defekt 320gb Blue western digital Sata-disk på RMA.
Den kommer att då skickas till tyskland. Hur kommer de då gå om EU tvingar WD o sälja fabriken?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur du menar att fabriksförsäljningen skulle påverka? Disken hamnar på ett uppsamlingscenter, och skeppas till en serviceverkstad. Om jag inte minns fel, i forna östblocket. De tittar på din disk och avgör om det är en garanti eller inte. Sen skickas en ny disk, antingen från service centret, eller från uppsamlingscentralen i Tyskland. På service verkstan avgör man om din disk är värd att reparera eller skrota, om man reparerar den hamnar den på en hylla i väntan på att någon annan ska få en garanti godkänd för en disk som är likvärdig, eller sämre, där de inte har något mer passande att skicka, och så skickas den ut. Om service verkstans "lager" blir fullt skeppas diskarna till uppsamlingscentralen, och så får de lagra dem i stället.
Så, ungefär, brukar det fungera för alla tillverkare. Sällan eller aldrig är nya diskar tillverkade på samma ställe som RMA diskarna repareras på.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tack så mycket för ditt svar -=Mr_B=-, då kan jag lugnt skicka in hårddisken, för den har fabriksgaranti kvar.

Permalänk
Medlem

Samsung stoppar nya RMA'er om 2 dagar. (5'te december) alla RMA'er som är bekräftade innan dess måste vara dem till handa senast den 8'de. Den 19'de öppnar RMA tjänsterna igen, då i Seagate's regi.

Ett övertagande av WD's verksamhet skulle fungera på samma sätt. Men nu är det inte aktuellt. WD ska inte sälja hela sin 3.5" verksamhet, utan bara en fabrik. WD kommer fortsätta tillverka 3.5" diskar, och med det fortsätta sköta sina egna RMA'er.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.