Risker med att överklocka bärbar asus gaming-laptop?

Permalänk

Risker med att överklocka bärbar asus gaming-laptop?

Hej!
Jag har en ASUS G53SW med intel core i5 2410m och GTX460m som jag är mycket nöjd med. Nyligen köpte jag bf3, och undrar nu lite över riskerna med överklockning. Jag skulle vilja att det går lite rappare i intensiva strider på de högre inställningarna.
Eftersom jag är novis på överklockning är jag skitskraj för att något ska överhettas, datorn är bara nån vecka gammal.
Ska jag överklocka cpu:n eller gpu:n? Eller båda två? Och hur stor är risken att jag har sönder något? Finns det några bra guider för just min dator?
Jag spelar i snitt 3 eller 4 timmar om dagen, 2 timmar i taget minst.
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en laptop så kan du inte montera eftermarknadskylare (Noctua m.fl) så kylningen blir begränsad. Dock kan man ha laptopkylare, men det tror jag inte fungerar. Mitt råd är att du inte överklockar din laptop då det kan göra så att din dator gör upp i rök!

Visa signatur

Dator : Intel i5 750 @ stock | ASUS P7P55D | A-Data 1600MHz+ | PC4870 1GB | 1.3TB | FD Newton R2 650W | FD Define R2 |
Laptop HP ProBook 4520s fr NTI-Gymnasiet.

Permalänk
Skrivet av MrJohan:

Eftersom det är en laptop så kan du inte montera eftermarknadskylare (Noctua m.fl) så kylningen blir begränsad. Dock kan man ha laptopkylare, men det tror jag inte fungerar. Mitt råd är att du inte överklockar din laptop då det kan göra så att din dator gör upp i rök!

Fan också

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen bra idé att överklocka en laptop då kylningen av komponeneterna kommer bli ett problem. Du kommer inte få ut många extra fps innan den blir överhettad.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk

allrighty, får väl tweaka inställningarna bäst det går

Permalänk
Medlem

Klart du kan överklocka grafikkortet. Testa dig fram med MSI Afterburner eller AtiTool. Håll bara koll på temperaturerna. Mitt HD5650 överklockar jag när jag spelar bf3 från 550 MHz till 700 Mhz och det ger en fps-ökning på säkert 20% vilket jag märker av, temperaturen ökar bara lite, från kanske 80 grader till 85 grader.

Permalänk

Ja asså det är bara och testa dig fram, om det är något du ska klocka så är det dock GPU och inte CPU.
Men klocka i små steg och håll koll på temperaturen innan och efter och se hur den förändras sticker den iväg direkt är det ju bara att dra ner igen, och första gången du lirar efter att du klockat är det bra att kolla temperaturen hela tiden så den inte går för varm.

Permalänk

Till att börja med tror jag inte att någon här rekommenderar att man kör BF3 på en laptop då komponenterna helt enkelt inte pallar trycket särskilt bra.
Angående överklockningen kan du säkert öka liite, men du kommer knappast få en särskilt stor ökning. Om du drar på för mycket kommer temperaturen att ställa till med problem och snarare sänka prestandan.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Kör med msi afterburner som eldreven sa, kika på temperaturen och höjj klockningen gradvis. För snilleblixtarna över så fungerar en laptopkylare utmärkt, finns modeller där du kan flytta fläktarna så de hamnar under grafikkort etc där det är som varmast.

Min msi gt780r ligger aldrig över 72 grader när jag klockat. 80-85 är lite mkt men det är farligt först när du når 85-90.

CPU kan du inte klocka på laptops (oftast) gäller iaf msi de nya modellerna, det finns inga bios inställningar möjligt du kan låsa upp det på asus.

Lycka till