Permalänk
Medlem

Vilken processorkylare?

Hejsan!

Är det en värd investering att satsa på en annan processorkylare till min I5 processor istället för orginal? Processorn har en temperatur på ca 35 grader i surfläge, och 60 - 70 grader när jag spelar. Vad jag förstår så är kallare desto bättre.

Någon som har en rekomendation av en bra fläkt?

Permalänk

Noctua gör bra cpukylare. NH-D14 är deras bästa va jag vet och den kyler kanonbra. Finns ju liknande modeller i andra märken också som är riktigt bra. Sen finns ju alla slutna vattenkylare som är bra. Allt beror ju på hur stort chassi du har osv

Vill du ha luftkylt så är det bra att ha så stor som möjligt, då behöver man inte ha fläktar på högt varv för att kyla tillräckligt bra, antar att ljudnivån spelar roll?
Har inte provat nå vattenkylning, så kan inte säga så mycket om det tyvärr, det får någon annan tillägga med.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk

Noctua NH-U12P SE2
Medföljer 2 fläktar, 1300rpm 19.8db, Airflow 92,3 m³/h
och kylpasta

2600k 3.4Ghz
27-33c idle
48-50c Load

2600K 4.5Ghz, 1,315v
33-36c Idle O,C
58-62c Load O.C

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Permalänk

Kan dela med mig av temps på min i7 2600k med H100

3.4ghz 100%load i 30 min high speed
45-48

3,4ghz "surfande"~3-7%load low speed
38-40

Edit: lade till fläktfart

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Jag har ett NZXT Phantom (Fulltower) chassi som har GOTT om utrymme! Jag gillar chassit för det har även fläktstyrning inbyggt, så ljudnivån kan jag reglera när jag inte spelar genom att sänka hastigheten. Iof går det ju givetvis inte med processorkylaren! Men effektivaste kylningen bör ju vara vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Jag har ett NZXT Phantom (Fulltower) chassi som har GOTT om utrymme! Jag gillar chassit för det har även fläktstyrning inbyggt, så ljudnivån kan jag reglera när jag inte spelar genom att sänka hastigheten. Iof går det ju givetvis inte med processorkylaren! Men effektivaste kylningen bör ju vara vattenkylning?

Ihopbyggd vattenkylning, ja. Men du kan inte jämföra de färdiga paketen från Antec och Corsair med den. Mot dem är luften tystare och har lite bättre kylning än i princip alla utom värstingen H100, som får bättre kylning till bekostnad av högre ljudnivå iom fler fläktar som är mindre.

Finns en del trådar på forumet om för/nackdelar med "färdiga paket" mot luftkylning.

Sen är väl 60-70 grader inte jättehögt för en i5 vad jag förstår.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX