Permalänk
Avstängd

Hjälp med vattenkylning behövs

Jag behöver hjälp att välja vattenkylning komponenter (har aldrigt jobbat med en riktig vattenkylning). Jag har valt följande produker:

Koolance CPU-370 (CPU)
Koolance VID-NX590 (Geforce GTX 590)
Alphacool 13/10 (10x1,5mm) compression fitting G1/4 - Shiny Koppar
Eheim 1046-12Volt Gedigna keramiska lager
EK vatten Blåss EK-CoolStream RAD XT 240
Koolance TNK-501 Single 5.25" Bay Reservoir
Alphacool Slang HF 13/10 (3/8"ID) - Klar

Kan ni hjälpa mig och påpeka eventuella brister? Tack.

Visa signatur

Hjälp svenskarnas Speedwave! Tillsammans kan vi verkligen se hur bra våra internetleverantörer är.

Permalänk
Medlem

Värkar som lite radiator yta för de komponenterna. Vill du klocka så borde du sitta på mer radiator.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Till det där skulle jag minst ha en 360 rad alt. en 240 och en 120 rad

Permalänk
Medlem

Först ut. Gå på 10/16 slang och kopplingar. Du kommer tacka mig sen.
Och radiatorer. Ja, en enkel 360 kommer få svårt att jobba med allt det där. Jag skulle nog vilja säga att en 360 samt en 240 är mer åt det rätta hållet.

Annars så ser paketet bra ut.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

tror du kan få mer hjälp om du skriver alla dina komponenter.
det som är viktigast är väll chassi, cpu och gpu(som du redan skrivit).

Permalänk
Medlem

Det beror också på hur mycket du vill klocka. Ingen klock alls och tysta fläktar = 360 rad. sen kanske du klarar dig med en 240 om du kör med 4 Kaze 3000... men vem vill det. Du tittar nog på minst 480 rad eller motsvarande om du vill få tyst och klock. Se min signatur. Det kör jag med 2 360 radiatorer och tysta fläktar

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Glöm inte fixa nåt för enkel påfyllning/tömning, jag gjorde inte det.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Gå på 10/16 slang och kopplingar.

Av ren nyfikenhet vad är fördelen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swesen:

tror du kan få mer hjälp om du skriver alla dina komponenter.
det som är viktigast är väll chassi, cpu och gpu(som du redan skrivit).

CPU: Intel 2600K @ 4,5 GHz
POV GTX 590
Asus Sabertooth P67
16GB Corsair DDR3 1866 MHz RAM
Corsair GT SSD 120GB + 3 vanliga HDD
Corsair 600T Special Edition White chassi (går inte att montera 360 rad, kanske 240 uppåt + 120 bakåt???)
Corsair 700W GS PSU

Visa signatur

Hjälp svenskarnas Speedwave! Tillsammans kan vi verkligen se hur bra våra internetleverantörer är.

Permalänk
Medlem

Det borde gå att klämma in en 360 rad i taket(på insidan) om man är villig att flytta/skippa DVD eller liknande annars så klarar du dig antagligen på en 240+120 men 240 +240 eller 240 + 2x120 hade nog varit att föredra. Googla 600T+h20 för inspiration

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Av ren nyfikenhet vad är fördelen?

Lättare att dra. Kinkar inte lika lätt, och så är ett tjockare gods bra av ren säkerhet.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tjena,

Det är ganska enkelt att tareda på hur mycket värme (Watt) en komponent genererar (brukar stå i produkt beskrivningen).

Det samma gäller för radiatorer dvs hur många watts värme dom kan avleda under statiska förhållande (rums temperatur, luftflöde, vatten flöde).
Mitt råd är att du googlar på "heat disipation watercooling" för at få ett generellt grepp om hur det fungerar, att tänka på är att en pump tillför värme till vattnet så se till att du har god marginal med en väl tilltagen radiator.

Rent generellt kan man säga att en 120mm rad klarar av att hantera din processor (om du inte tänker överklocka den som en galning), där emot så är ett 590 kort en riktig best att kyla då det genererar RIKTIGT MYCKE värme.

Men som dom andra posterna i tråden säger:
Ju större radiator yta du har (antingen större radiator eller fler) ju tystare kan du köra fläktarna däremot så får du tänka på att ju fler enheter du har i slingan desto kraftigare pump/pumpar behöver du då tryckmotståndet ökar.

Här har du en länk förvisso inte helt ny men teorin håller fortfarande.
http://www.overclockers.com/water-cooling-flow-rate-and-heat-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crescent:

CPU: Intel 2600K @ 4,5 GHz
POV GTX 590
Asus Sabertooth P67
16GB Corsair DDR3 1866 MHz RAM
Corsair GT SSD 120GB + 3 vanliga HDD
Corsair 600T Special Edition White chassi (går inte att montera 360 rad, kanske 240 uppåt + 120 bakåt???)
Corsair 700W GS PSU

har aldrig kört egen vattenkylning men enligt vad de andra skriver verkar det som 360(240 + 120) är på gränsen. kan någon kunnig säga hur man skulle koppla dem skulle ni köra rad-rad-cpu-gpu eller 120rad-cpu-240rad-gpu eller 240rad-cpu-120rad-gpu eller något annat, för är lite sugen på vatten själv men vet inte hur jag skulle kopplat.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att det även finns 200 radiatorer. Du borde kunna få plats med en sådan i fronten. 120 rad = 144cm2 200rad = 400 cm2 radiatoryta då.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

har aldrig kört egen vattenkylning men enligt vad de andra skriver verkar det som 360(240 + 120) är på gränsen. kan någon kunnig säga hur man skulle koppla dem skulle ni köra rad-rad-cpu-gpu eller 120rad-cpu-240rad-gpu eller 240rad-cpu-120rad-gpu eller något annat, för är lite sugen på vatten själv men vet inte hur jag skulle kopplat.

Jag är ganska säker på att detta i stort sett inte spelar någon roll. När jag stresstestar min cpu så blir den kanske 65 grader men mina grafikkort ligger kvar på 30 grader= avsvalningen påverkas inte så jättemycket så länge temperaturen på vattnet ligger under komponenten. Vilket den gör om luftflöde över radiatorn existerar och vattnet flödar.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Lättare att dra. Kinkar inte lika lätt, och så är ett tjockare gods bra av ren säkerhet.

Tycker det är felaktigt att generalisera så allmänt som du gör. Det finns flera olika material på slangar med lika många olika egenskaper. Valde själv Masterkleer som är både lättarbetat och inte kläms så lätt. Tvivlar starkt på att godstjockleken skiljer nämnvärt mellan olika dimensioner och att det skulle ha någon avgörande betydelse för "säkerheten". Återigen är det materialet som bestämmer livslängden. Sen får vi hoppas att det är batterivatten i systemet så man slipper kortslutning ifall olycka är framme

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tycker det är felaktigt att generalisera så allmänt som du gör. Det finns flera olika material på slangar med lika många olika egenskaper. Valde själv Masterkleer som är både lättarbetat och inte kläms så lätt. Tvivlar starkt på att godstjockleken skiljer nämnvärt mellan olika dimensioner och att det skulle ha någon avgörande betydelse för "säkerheten". Återigen är det materialet som bestämmer livslängden. Sen får vi hoppas att det är batterivatten i systemet så man slipper kortslutning ifall olycka är framme

Kan du förklara vad menar du med batterivatten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hjälp svenskarnas Speedwave! Tillsammans kan vi verkligen se hur bra våra internetleverantörer är.

Permalänk
Medlem

Jag skrev av erfarenhet. Har provat väldigt mycket genom åren.
Batterivatten och glykol fungerar på budget. Precis som feser, PC m.fl så kommer vätskan förr eller senare börja leda ström dock.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av crescent:

Kan du förklara vad menar du med batterivatten?

Skickades från m.sweclockers.com

Batterivatten är detsamma som destillerat vatten. Benämningen batterivatten kommer av att man kan köpa det på bensinmacken. Ifall du inte vet det så används batterivatten till äldre typer av bilbatteri som en del i den elektrolytiska processen. Det går inte att använda kranvatten eftersom det skulle göra vattnet ledande och då skulle man få kortslutning. Vatten är som du förstår inte ledande i sig, det är föroreningarna i vattnet som gör det ledande.

Skrivet av XrOo:

Jag skrev av erfarenhet. Har provat väldigt mycket genom åren.
Batterivatten och glykol fungerar på budget. Precis som feser, PC m.fl så kommer vätskan förr eller senare börja leda ström dock.

Som sagt, du generaliserar utifrån en mycket begränsad eller snäv erfarenhet. Annars hade du bemött mig avseende material och dess olika egenskaper på ett mer sakligt sätt.
Vad menar du med att batterivatten är budget? För att det är billigt? Det fungerar ypperligt så varför lägga ner pengar på något annat? Låter som snobberi. Komplettera med glykol i ett slutet system så slipper du bakterier och alger som förorenar vattnet. Bilbatterier klarar sig flera år utan att vattnet blir ledande så ett slutet vattenkylningssystem ska nog klara det också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Som någon sagt innan jag har bestämt att beställa 360 radiator (kan flytta DVD-skrivare). Jag har beställt nu:

Alphacool Slang HF 13/10 (3/8"ID) - Klar
1x Koolance CPU-370 (CPU)
1x Koolance VID-NX590 (Geförce GTX 590)
10x Alphacool 13/10 (10x1,5mm) compression fitting G1/4 - Shiny Kopp
1x Koolance TNK-501 Single 5.25" Bay Reservoir
1x Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360mm
Slang fräs Aluminum 3-14mm
1x Eheim 1046-12Volt Gedigna keramiska lager pump
PrimoChill Pure Perförmance Coolant (32 oz.) - Blood Röd 944ml

Om ni kan vara snälla och berätta: i vilken ordning skulle jag koppla slangar?

Reservoir - pump - GPU - radiator - CPU - reservoir?

Visa signatur

Hjälp svenskarnas Speedwave! Tillsammans kan vi verkligen se hur bra våra internetleverantörer är.

Permalänk
Medlem

Vilken ordning du koppla spelar ingen större roll, förutom att du bör har reservoir innan pumpen.
koppla ihop det i den ordningen som det blir bäst att dra slangarna.

jag har haft lite problem med 10/13 slang att den ville vika sig eller sugas ihop på sug sidan av pumpen. Den biten har jag nu ersatt med 13/18 slang och på tryck sidan kör jag 10/13.