Permalänk
Medlem

Kyla Northbridge eller inte

Hur är det nu man ska göra?
Håller på och bygger en burk med vattenkylning. CPU och GPU är självklara val att kyla. Men NB och SB behöver dom oxå kylas?
Har plockat ihop ett paket med lite hjälp från aquatuning och där skickar dom med kylare till både NB, SB och mosfet.
Ska jag kyla dessa passivt så står det i manualen att man ska använda den medföljande lilla fläkten eftersom CPU fläkten är borta. MB är ett Asus P6T V2 Deluxe.
Saken är den att det börjar springa iväg rätt mycket i pris, MB kylblocken kostar nästan 1200 spänn.
Är det bättre att lägga pengarna på att kyla mina Corsair Vengeance minnen? Eller ska man bita ihop och köpa rubbet?!

Här är kittet som Aquatuning föreslår:
http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/1e4e7726eda64...

/Olle

Visa signatur

Olle C

Permalänk
Medlem

Om du bara har lite luftgenomflöde i chassit tvivlar jag på att mer kylning krävs till varken NB, SB eller mosfet. Brukar vara lugnt.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle C:

Hur är det nu man ska göra?
Håller på och bygger en burk med vattenkylning. CPU och GPU är självklara val att kyla. Men NB och SB behöver dom oxå kylas?
Har plockat ihop ett paket med lite hjälp från aquatuning och där skickar dom med kylare till både NB, SB och mosfet.
Ska jag kyla dessa passivt så står det i manualen att man ska använda den medföljande lilla fläkten eftersom CPU fläkten är borta. MB är ett Asus P6T V2 Deluxe.
Saken är den att det börjar springa iväg rätt mycket i pris, MB kylblocken kostar nästan 1200 spänn.
Är det bättre att lägga pengarna på att kyla mina Corsair Vengeance minnen? Eller ska man bita ihop och köpa rubbet?!

Här är kittet som Aquatuning föreslår:
http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/1e4e7726eda64...

/Olle

det kostar rätt mycket!! och är lite onödigt, vrf inte hitta någon snygg luftkylare till nordbryggan, din nordbyggans kylare verkar vara bra så vrf inte skaffa dej 2/3 40mm/60mm led fläktar och fästa dem på kylare kan se skitsnygg ut, (och tro mej när man har gjort det själv så blir man mycket gladare än att har skaffat färdiga saker ;D)

Permalänk
Medlem

kan inte man sätta ett vattenblock istället för den passiva kylaren? verkar ha samma hål kolla bilden

Permalänk
Medlem

Det följer ju med en liten fläkt som skall klämmas på befintliga passiva kylare.
Men man vill ju ha det så tyst som möjligt = så lite fläktar som möjligt.
Gulbanan: Det var vattenblocket jag undrade om det var värt pengarna.
Ram minnena då?

Visa signatur

Olle C