Seagate släpper Momentus XT SSHD i 750 GB

Permalänk
Medlem

Men vad händer om datasetet man kontinuerligt använder är mer än 8 gig?

Det fungerar säkert bra sålänge windows bootfiler och internetexplorer används...
Men vad händer när man vill ha cachead laddning av spel, som inte ovanligt ligger på över 8gig ensamma?

Om då hela cachen skrivs över av spelfilerna.....
Nästa gång jag bootar min burk så kommer således inte windows-booten ligga kvar cachead och då blir det skräp igen...

Okej om disken hade varit billig, men för dom där pengarna så får man ju lätt 120 gigs SSD + en 2TB när floderna ha lagt sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men vad händer om datasetet man kontinuerligt använder är mer än 8 gig?

Det fungerar säkert bra sålänge windows bootfiler och internetexplorer används...
Men vad händer när man vill ha cachead laddning av spel, som inte ovanligt ligger på över 8gig ensamma?

Om då hela cachen skrivs över av spelfilerna.....
Nästa gång jag bootar min burk så kommer således inte windows-booten ligga kvar cachead och då blir det skräp igen...

Okej om disken hade varit billig, men för dom där pengarna så får man ju lätt 120 gigs SSD + en 2TB när floderna ha lagt sig...

Jag tror och hoppas att systemet är smartare än så.

Ang priset så vore det ju konstigt om det låg lägre med tanke på omständigheterna.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ok, jag förstår iofs inte varför inte Svensson kan använda den här lösningen.
Installera disken och casheprogramvaran sen är man i gång, SSDn syns inte längre.
Men visst är det ännu enklare med en rejäl SSD inbyggd i hårddisken.

Hehe, jag tror du överskattar en medelsvensson.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Lite som hybridbilar.. Nej endast el tack! (btw världens första elbusslinje har börjat här så smått nu ).

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ok, jag förstår iofs inte varför inte Svensson kan använda den här lösningen.
Installera disken och casheprogramvaran sen är man i gång, SSDn syns inte längre.
Men visst är det ännu enklare med en rejäl SSD inbyggd i hårddisken.

Jag förstår inte varför medelsvensson inte vet hur man installerar RAM heller så, eller varför vissa inte vet hur man öppnar datorn.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tror och hoppas att systemet är smartare än så.

Ang priset så vore det ju konstigt om det låg lägre med tanke på omständigheterna.

Hoppsa och hoppas, problemet är ju att om systemet är "smart" nog att _inte_ skriva över windows boot och säg t ex internet explorer, word, chrome, då blir ju resultatet att min Battlefield-3 install på typ 15 gig _aldrig_ blir cachead och därför laddas precis som vanligt.

Gällande priser så får man en 1TB disk för 995:- hos komplett, och en 120 gigs ssd för runt 1400:-
Då kommer man alltså ändå några hundralappar _billigare_ undan, och har då möjligheten att själv välja vilka 120 gig som ska fungera sweetness.

Den _enda_ fördelen jag ser med detta är att man har en chans att få "750 gig" utbytbart cacheade, så absolut, använder man många program som i sig inte är så stora så är det ju en fördel, för då kommer ju ändå en stor del kunna ligga kvar cacheat trots att man då och då byter ut vissa saker..
Men, om man är ute efter att få just stora program, t ex spel, där man har stora mängder data som laddas sällan (t ex singleplayer), då kommer ju knappast den där lösningen kunna prestera bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hoppsa och hoppas, problemet är ju att om systemet är "smart" nog att _inte_ skriva över windows boot och säg t ex internet explorer, word, chrome, då blir ju resultatet att min Battlefield-3 install på typ 15 gig _aldrig_ blir cachead och därför laddas precis som vanligt.

Gällande priser så får man en 1TB disk för 995:- hos komplett, och en 120 gigs ssd för runt 1400:-
Då kommer man alltså ändå några hundralappar _billigare_ undan, och har då möjligheten att själv välja vilka 120 gig som ska fungera sweetness.

Den _enda_ fördelen jag ser med detta är att man har en chans att få "750 gig" utbytbart cacheade, så absolut, använder man många program som i sig inte är så stora så är det ju en fördel, för då kommer ju ändå en stor del kunna ligga kvar cacheat trots att man då och då byter ut vissa saker..
Men, om man är ute efter att få just stora program, t ex spel, där man har stora mängder data som laddas sällan (t ex singleplayer), då kommer ju knappast den där lösningen kunna prestera bra...

Visst priserna på diskar är höga. Om det blir prisvärt när HDD-tillverkningen har kommit igång igen, ja det får vi se.

Men caching funkar. Så är det. (Det används ju redan, och det behöver inte läsa in hela BF3 för att det ska vara meningsfullt.)

Ang komplett så hittar jag 1TB-diskar som bör finnas i lager till nyår (obekräftat datum).

Dom här diskarna kan nog av vissa ses som ett smidigt sätt att få en (rymlig) disk snabbare än en vanlig mekansik disk, utan att ha Z68+HDD+SSD.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BasseBaba:

Men vad händer om datasetet man kontinuerligt använder är mer än 8 gig?

Det fungerar säkert bra sålänge windows bootfiler och internetexplorer används...
Men vad händer när man vill ha cachead laddning av spel, som inte ovanligt ligger på över 8gig ensamma?

Om då hela cachen skrivs över av spelfilerna.....
Nästa gång jag bootar min burk så kommer således inte windows-booten ligga kvar cachead och då blir det skräp igen...

Okej om disken hade varit billig, men för dom där pengarna så får man ju lätt 120 gigs SSD + en 2TB när floderna ha lagt sig...

Det är väl rätt ovanligt att du använder mer än 8GB fullt ut av ditt internminne, disken cashar ju bara sånt som lästs in.
Disken kommer nog att kosta runt 1000kr när övriga diskar gått ned.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Finns en ingående artikel på Techreport nu.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Dyr, fast det kanske överskuggas av thailand krisen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Låter ju bra lovande Undra fortfarande hur mycket det sliter på *ssd'n' när den tvingas ständigt lära sig nya filer som används etc? visst den blir snabb och lagringsutrymme dessutom.

en vanlig SSD är ju mest tänkt till lagring men med dessa nya diskar med kombinerad sdd och vanlig lagring så får man även upp snabbheten där igenom en hel del. Värt att tänka på. Skulle nog inte banga att köpa ett par fast vill ha reda på hur hållbara de är så att ssd'n inte är sönder skriven om 1,½ år.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Låter ju bra lovande Undra fortfarande hur mycket det sliter på *ssd'n' när den tvingas ständigt lära sig nya filer som används etc? visst den blir snabb och lagringsutrymme dessutom.

en vanlig SSD är ju mest tänkt till lagring men med dessa nya diskar med kombinerad sdd och vanlig lagring så får man även upp snabbheten där igenom en hel del. Värt att tänka på. Skulle nog inte banga att köpa ett par fast vill ha reda på hur hållbara de är så att ssd'n inte är sönder skriven om 1,½ år.

Det är SLC NAND, så mkt tåligare än de allra flesta SSDer. Fem års garanti också.

Permalänk
Avstängd

Denna disken kan ju vara bra att ha systemet och lagringen på, så har man alla spelen och växlings filen på en SSD

Permalänk
Medlem

Dyrt men kul! Förstår självklart att följande exempel inte direkt är helt rättvist men köp en 1 tb hårddisk för 700 sek och en SDD för 1000 så har du "nästan" en kombo för en tusenlapp billigare.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Dyr!

Visst den bjuder på speed. Men SSD har många andra fördelar.
- energiförbrukning
- ljud
- tillförlitlighet

Permalänk
Entusiast

1, Fortfarande bara write cashe. Kom tillbaks när man kan skriva till flashdelen också.
2, Anandtech testade Intels hybridlösning och kom fram till att 20 GB räckte rätt långt så länge man använda få program. Om man körde för många blev vinsten inte alls lika stor längre eftersom disken inte riktigt visste vad den ska lägga på flashdelen. 8 GB räcker nog alltså för Word och Windows plus någon browser. Ska man köra mer saker får man nog vänta en generation till så de kan trycka in lite mer flash.

Tycker för övrigt det är lite konstigt prioritering. Hade mycket hellre sett 500 GB och mer flash istället.

http://www.anandtech.com/show/4329/intel-z68-chipset-smart-re...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

den bjuder på speed

jag köper en dirr!

Skrivet av rektor:

SSD har många andra fördelar.
- tillförlitlighet

Jag föredrar ssd framför allt annat efter att ha haft en själv i ett år. Dock skulle jag vilja påstå att tillförlitligheten i en SSD är sämre än i en vanlig HDD med tanke på hur mycket problem min har haft med korrupt data i windowsfilerna.

Anyway, mer SSD åt folket!

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Då får dem allt sänka priserna rejält först. Är inte så sugen på att punga ut en halv förmögenhet nästan för en hårddisk. Hört att priserna troligtvis kommer sänkas första kvartalet 2012.

Permalänk
Medlem

Hm, någon som vet hur snabbt den skulle kunna arbeta med musikproduktion?

Arbetsuppgifter rent skrivmässigt för hårddisken:

-kontunerligt skriva flera st wav-filer i realtid
-arbeta med stora och små wav-filer och samplningar

SSD skall tydligen ha lite problem med det här =/ Har tydligen att göra med det att SDD har svårare att skriva och läsa små filer.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hwasser:

Hm, någon som vet hur snabbt den skulle kunna arbeta med musikproduktion?

Arbetsuppgifter rent skrivmässigt för hårddisken:

-kontunerligt skriva flera st wav-filer i realtid
-arbeta med stora och små wav-filer och samplningar

SSD skall tydligen ha lite problem med det här =/ Har tydligen att göra med det att SDD har svårare att skriva och läsa små filer.

Nya SSD är mycket snabbare på sekventiella läsningar och skrivningar än en HDD. Sen om du verkligen behöver den extra hastigheten för musik vet jag inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För dyr och 750 gb är inte SÅ mycket. Nu finns det visserligen ont om bra alternativ när man har en laptop så det kanske löser sig ändå. Jag skulle själv inte köpa den men kan tänka mig att den kommer att sälja bra till många företag där en 120-160 gb SSD inte räcker.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dentoid:

Dock skulle jag vilja påstå att tillförlitligheten i en SSD är sämre än i en vanlig HDD med tanke på hur mycket problem min har haft med korrupt data i windowsfilerna.

Du kanske har någon underlig SSD.
Jag kör Intel X-25M G2 på Linux.
Rock solid.