Samsung Exynos 5250 får ARM Cortex-A15 i 2,0 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Mina föräldrar har en två kärnig 1.6ghz i sin dator

Jag har gjort ett 3Dspel på en enkärnig celleron med 2gb ram.
Funkade men var lite trögt.
Det gick att köra både Maya och Zbrush på den.
Min poäng är att alla datorer i storsätt som går att köpa nu är dugliga nästintill allt med vissa undantag förstås.
Så hdmi uttag stöd för trådlöst tangentbord och mus och du har en duglig dator i brallan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Finns redan på t.e.x. min Samsung Galaxy S 2 (speciell kabel behövs), dessutom kan man köra trådlöst mot Samnsung tv:s...

Jo jag vet, Sorry skulle kanske skrivit in allt det där men ville inte göra för lång post.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aka_The_Barf:

grejen är ju att det står still eftersom inga nya tekniker kommer ut på marknaden, det bara snackas om allt nytt men inget nytt kommer ut, har hört om etanol/metanol cellen ett bra tag men det kan man inte köpa. sitter samma typ av batteri i min gamla SE t630 som på den tiden (03-04-?) räckte ca 1 vecka vid normal användning som nu sitter i min "nya" galaxy s som räcker ca en dag.
men jag antar att mkt har med säkerhet att göra då litium batterierna var och är väldigt farliga och explosiva det är därför dom har en mini "dator" som sköter om batteriet så det inte ska smälla eller spricka med en stark eldsflamma som följd.

det optimala vore ju om man kunde ladda den med tex ens eget blod, aldrig slut på ström

Även batterierna som finns på marknaden blir bättre och bättre men det märks inte så mycket eftersom effektiviteten ökar så lite.
Det finns att köpa bränselceller men man får vackert kombinera den med telefonen själv. Jag lekte med en senast förra veckan. Som sagt är det hanteringen av bränslet som är det stora problemet för DMFC just nu. Det får ju inte rinna ut och elektrolyten får inte bli torr bara för att man vänder på telefonen. Det är dock tveksamt om vi kommer få se DMFC i annat än nischade produkter.
Säkerheten har inte varit några problem på länge. Det är fortfarande lika farligt att ha sönder ett litiumbaserat batteri som det alltid varit. Det går segt eftersom vi närmar oss gränsen på vad befintlig teknik klarar av.
Det forskas massa på effektivare batterier och det är bara en tidsfråga innan en ny kemi blir kommerisell.
Att säga att de står och stampar får det som att låta som om tillverkarna bara sitter och pillar navel utan att göra något vilket inte stämmer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som inte har en smartphone? Tycker det räcker att man kan ringa/sms kalender, påminnelser, alarm. Sen behöver man inge mer. Surfa kan jag göra hemma, så beroende är jag inte av internet så jag måste ha tillgång till det överallt. Tycker det bara är en massa lull lull med dessa smartphones. Har redan en mp3 spelare med riktigt bra ljud (Cowon J3) som har 64 timmars batteritid samt att jag har en 3DS. Smartphone spel är skit som man tröttnar på efter en kvart ändå.

Dock på min telefon som jag har nu är det två månaders standbytid och 22 taltid. Laddar telefonen en gång i månaden och då brukar det ändå bli en del 1-2 timmars samtal. Samt att telefonen är stöt och vattentålig till en viss del.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Är det bara jag som inte har en smartphone? Tycker det räcker att man kan ringa/sms kalender, påminnelser, alarm. Sen behöver man inge mer. Surfa kan jag göra hemma, så beroende är jag inte av internet så jag måste ha tillgång till det överallt. Tycker det bara är en massa lull lull med dessa smartphones. Har redan en mp3 spelare med riktigt bra ljud (Cowon J3) som har 64 timmars batteritid samt att jag har en 3DS. Smartphone spel är skit som man tröttnar på efter en kvart ändå.

Dock på min telefon som jag har nu är det två månaders standbytid och 22 taltid. Laddar telefonen en gång i månaden och då brukar det ändå bli en del 1-2 timmars samtal. Samt att telefonen är stöt och vattentålig till en viss del.

Även om jag inte spelar smartphone spel så är det underbart att spela via emulatorer, allt från nes till n64 går jättebra. Jag har då en xperia play med fysiska knappar vilket gör det ännu bättre, precis spelat igenom Zelda spelen från nes till n64 så till det ändamålet älskar jag en smartphone för jag en telefon har man med sig och det finns underbara spel till nes, snes, n64, psx etc att döda tid med ibland. Dock får jag tillägga att jag är en retro spel samlare så jag äger alla konsoller och gör backuper av mina egna spel så det är helt lagligt

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Även om jag inte spelar smartphone spel så är det underbart att spela via emulatorer, allt från nes till n64 går jättebra. Jag har då en xperia play med fysiska knappar vilket gör det ännu bättre, precis spelat igenom Zelda spelen från nes till n64 så till det ändamålet älskar jag en smartphone för jag en telefon har man med sig och det finns underbara spel till nes, snes, n64, psx etc att döda tid med ibland. Dock får jag tillägga att jag är en retro spel samlare så jag äger alla konsoller och gör backuper av mina egna spel så det är helt lagligt

Emulatorer det låter härligt Det hade jag inte tänkt på. Älskar retro gaming till NES, SNES N64 & PSX, har ägt samtliga konsoler, synd bara att man har sålt dem men nu sparar jag allt Sedan att spela med fysiska knappar låter inte helt fel, det är ju ett måste. Det enda som fattas är en joystick den som är på 3DS tar ju upp väldigt liten plats på höjden så en sådan borde fungera på en smartphone. Har själv med mig 3DS när jag är ute och reser, kanon som du säger att döda tid då man väntar på flygplatser

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av Jyhan:

Är det bara jag som inte har en smartphone? Tycker det räcker att man kan ringa/sms kalender, påminnelser, alarm. Sen behöver man inge mer. Surfa kan jag göra hemma, så beroende är jag inte av internet så jag måste ha tillgång till det överallt. Tycker det bara är en massa lull lull med dessa smartphones. Har redan en mp3 spelare med riktigt bra ljud (Cowon J3) som har 64 timmars batteritid samt att jag har en 3DS. Smartphone spel är skit som man tröttnar på efter en kvart ändå.

Dock på min telefon som jag har nu är det två månaders standbytid och 22 taltid. Laddar telefonen en gång i månaden och då brukar det ändå bli en del 1-2 timmars samtal. Samt att telefonen är stöt och vattentålig till en viss del.

Nope, youre not alone. Kör fortfarande på min SE K800i.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Skrivet av Jyhan:

Är det bara jag som inte har en smartphone? Tycker det räcker att man kan ringa/sms kalender, påminnelser, alarm. Sen behöver man inge mer. Surfa kan jag göra hemma, så beroende är jag inte av internet så jag måste ha tillgång till det överallt. Tycker det bara är en massa lull lull med dessa smartphones. Har redan en mp3 spelare med riktigt bra ljud (Cowon J3) som har 64 timmars batteritid samt att jag har en 3DS. Smartphone spel är skit som man tröttnar på efter en kvart ändå.

Dock på min telefon som jag har nu är det två månaders standbytid och 22 taltid. Laddar telefonen en gång i månaden och då brukar det ändå bli en del 1-2 timmars samtal. Samt att telefonen är stöt och vattentålig till en viss del.

Skrivet av backsla5h:

Nope, youre not alone. Kör fortfarande på min SE K800i.

Haha, och så har jag en SE C902! Hade tidigare en Samsung smartphone, den var trevlig men krånglade som självaste fa*s gris då det kom till 3.5 pluggen!
Gick alltså tillbaka till Sony Ericsson'en

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Emulatorer det låter härligt Det hade jag inte tänkt på. Älskar retro gaming till NES, SNES N64 & PSX, har ägt samtliga konsoler, synd bara att man har sålt dem men nu sparar jag allt Sedan att spela med fysiska knappar låter inte helt fel, det är ju ett måste. Det enda som fattas är en joystick den som är på 3DS tar ju upp väldigt liten plats på höjden så en sådan borde fungera på en smartphone. Har själv med mig 3DS när jag är ute och reser, kanon som du säger att döda tid då man väntar på flygplatser

Härligt att fler här på swc är retro spelare som jag sa har min telefon en dpad samt de 4 vanliga ps knapparna samt 2 shoulder buttons samt 2x styrplattor som skall föreställa analoga styrspakar och man vänjer sig vid dem hade tänk börja bränna igenom en del bra RPG spel till snes samt se över vilka ps1 spel jag vill spela jag sitter inte precis och spelar 24/7 även om det låter så utan jag använder savestates och spelar så fort jag har dötid

Men jag rekommenderar det starkt men jag har provat att använda pekskärmen men i min mening var det inte kul att spela med, känslan fanns inte där, så jag skulle inte spelat om der inte var för knapparna men det går koppla en gamepad till lurarna via blåtand samt usb men då försvinner det portabla lite :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Från länken:
Den ännu olanserade surfplattan Lenovo LePad K2 med vad som sägs vara en Tegra 3 på 1,6 GHz har prestandatestats av Lenovo själva i GLBenchmark 2.1

Innan det faktiskt finns enheter ute att benchmarka med så kommer det vara svårt att att säga hur pass bra Tegra 3 egentligen är när det kommer till grafikdelen. Rent CPU mässigt kommer den dock att vara bättre än A5an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Även batterierna som finns på marknaden blir bättre och bättre men det märks inte så mycket eftersom effektiviteten ökar så lite.
Det finns att köpa bränselceller men man får vackert kombinera den med telefonen själv. Jag lekte med en senast förra veckan. Som sagt är det hanteringen av bränslet som är det stora problemet för DMFC just nu. Det får ju inte rinna ut och elektrolyten får inte bli torr bara för att man vänder på telefonen. Det är dock tveksamt om vi kommer få se DMFC i annat än nischade produkter.
Säkerheten har inte varit några problem på länge. Det är fortfarande lika farligt att ha sönder ett litiumbaserat batteri som det alltid varit. Det går segt eftersom vi närmar oss gränsen på vad befintlig teknik klarar av.
Det forskas massa på effektivare batterier och det är bara en tidsfråga innan en ny kemi blir kommerisell.
Att säga att de står och stampar får det som att låta som om tillverkarna bara sitter och pillar navel utan att göra något vilket inte stämmer.

jämfört med tex telefon utvecklingen känns det som att tillverkarna av batterier pillar navel eftersom det går så segt. häftigt att man kan få tag på bränsleceller, det trodde jag inte.
att det redan börjat filas på quadcores för telefoner är vansinnigt, var inte så längesen dom kom till datorer och ström kommer dom dra, speciellt när alla cores suger sin beskärda del och telefonen kanske samtidigt streamar nått från nätet. då kommer dagens batterier nog inte räcka speciellt länge, sen får man inte glömma skärmarna som bara blir större och då suger ännu mer ström.
man får väll köpa en midjeväska med ett blyack med på tejpad bil laddare

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aka_The_Barf:

jämfört med tex telefon utvecklingen känns det som att tillverkarna av batterier pillar navel eftersom det går så segt. häftigt att man kan få tag på bränsleceller, det trodde jag inte.
att det redan börjat filas på quadcores för telefoner är vansinnigt, var inte så längesen dom kom till datorer och ström kommer dom dra, speciellt när alla cores suger sin beskärda del och telefonen kanske samtidigt streamar nått från nätet. då kommer dagens batterier nog inte räcka speciellt länge, sen får man inte glömma skärmarna som bara blir större och då suger ännu mer ström.
man får väll köpa en midjeväska med ett blyack med på tejpad bil laddare

Det beror inte på lathet utan tekniska begränsningar. När man närmar sig ett teoretiskt max avtar generellt utvecklingstakten asymptotiskt.

Ja det är ju en lösning, externa laddningspaket. Fast kanske inte så attraktivt även om det är praktiskt.
Tyvärr har vi lite orealistiska förväntningar på telefoner. De ska vara tunnare än aldrig förr, dra mer ström än aldrig förr och då måste man offra batteritid. Det går inte på annat sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Får hoppas att det råder sig om ett test i stil med bulldozer läckan.. där prestandan var helt missvisande... annars är det bara att gratulera Apple för det självklara valet om man vill ha en Playstation-Smartphone.

Annars verkar det utifrån youtube reviews att A5 är nästintill identisk till Tegra 2 i vanlig användning, browserspeed/youtube/menyer etc.. medans S2 slår båda två med en liten marginal.

Utifrån Nvidia's påstånde om 3-5ggr så hög prestanda så bör Tegra 3 ta platsen som bästa prestandan för allt förutom just spel (om de läckta uppgifterna stämmer).

Tack för länken dock, fick verkligen upp ögonen för hur pass överlägsen gpu kretsen på A5 är jämfört med alla andra alternativ i dagsläget.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du får inte skriva sådant utan en varningstext. Skrattade ju rakt ur och jag sitter på föreläsning.

Man ska inte sitta på SweClockers på en föreläsning.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsla5h:

Nope, youre not alone. Kör fortfarande på min SE K800i.

Samma här. Har en SE T700.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av backsla5h:

Nope, youre not alone. Kör fortfarande på min SE K800i.

Skrivet av Moriquende:

Samma här. Har en SE T700.

Varför har alla så nya fina mobiler?
Själv sitter man ju på en W300i =P

Permalänk
Skrivet av hackeron:

Undra hur strömförbrukingen är . Det är ju en otroligt viktig del för att batteritiden på smartphones är ju rätt dålig...

Troligtvis blir mobilerna lite tjockare igen, det är löjligt hur mycket fokus har legat på att göra sinnesjukt smala mobiler.

Bara lägga till 2-3mm på tjockleken så kan man fördubbla i vissa fall trippla batteritiden.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Det som inte nämnts i nyheten är denna är menad till high end tablets och inte till mobil telefoner i första hand. Men visst får man hoppas.

"KOREAN HARDWARE GIANT Samsung has announced its latest processor, the Exynos 5250 that is based on the ARM Cortex A15 design.
The dual-core processor is designed for high-end tablets and will run at 2GHz. It is fabbed on a 32nm process and is set to appear in devices in the second half of 2012.
"The ARM Cortex-A15 brings unparalleled performance to our Exynos processor family and the exploding mobile marketplace," said Dojun Rhee, VP of system LSI marketing at Samsung. "The advanced low-power, high-performance processor technology of the new Exynos 5250 continues to deliver an unprecedented level of performance for users to enjoy a completely new mobile experience."
Samsung claims the new chip can process nearly twice the number of instructions per second as the ARM 1.5GHz Cortex A9 chip. The Exynos 5250 will be able to support up to 2560x1600 resolution displays and will have four times the graphics capabilities of the Cortex A9.
To support this high resolution the chip has a doubled memory bandwidth of 12.8GB/s compared to existing chips, which also aids data processing speed. To help with power efficiency the Exynos 5250 also has an embedded Displayport (EDP) interface that is compatible with panel self-refresh technology (PSR). It allows a static image on the screen to be refreshed from a memory buffer instead of using processor cycles. µ
Source: The Inquirer
"

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Från länken:
Den ännu olanserade surfplattan Lenovo LePad K2 med vad som sägs vara en Tegra 3 på 1,6 GHz har prestandatestats av Lenovo själva i GLBenchmark 2.1

Innan det faktiskt finns enheter ute att benchmarka med så kommer det vara svårt att att säga hur pass bra Tegra 3 egentligen är när det kommer till grafikdelen. Rent CPU mässigt kommer den dock att vara bättre än A5an.

Finns officiella tester av Transformer Prime (Tegra 3) nu och det ser likadant ut: http://www.anandtech.com/show/5163/asus-eee-pad-transformer-p...

Klart bättre än Tegra 2 men fortfarande en bra bit långsammare än A5 vad gäller GPUn.

Permalänk
Skrivet av Jyhan:

Är det bara jag som inte har en smartphone? Tycker det räcker att man kan ringa/sms kalender, påminnelser, alarm. Sen behöver man inge mer. Surfa kan jag göra hemma, så beroende är jag inte av internet så jag måste ha tillgång till det överallt. Tycker det bara är en massa lull lull med dessa smartphones. Har redan en mp3 spelare med riktigt bra ljud (Cowon J3) som har 64 timmars batteritid samt att jag har en 3DS. Smartphone spel är skit som man tröttnar på efter en kvart ändå.

Dock på min telefon som jag har nu är det två månaders standbytid och 22 taltid. Laddar telefonen en gång i månaden och då brukar det ändå bli en del 1-2 timmars samtal. Samt att telefonen är stöt och vattentålig till en viss del.

Tack för att någon fortfarande har lite vett i huvet!

Jag själv kör med N95 (symbian) och ska skaffa cowon j3 32gb!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB