Permalänk
Medlem

Överklocka Gpu med Msi Afterburner

Har aldrig överklockat en Gpu i hela mitt liv och funderar vad man ska tänka på och vilka parametrar man ska ändra på ??

Har ett Zotac Gtx 570 1280 mb

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Här är en guide som hjälpte mig överklocka min HD5970 för första gången. Jo, visst den är avsedd för amdkort enligt sidan men jag tror den kan vara till hjälp för dig ändå. Jag använder också afterburner.

http://www.overclock.net/amd-ati/633816-how-overclock-your-am...

Permalänk
Medlem

tackar så mkt för denna guide

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Guiden berättar inget om volten?
Och är det nödvändigt att röra på memory clock?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL - Black Pearl, 3x Noctua 140mm | Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 (CL9) | CPU: i7 2600K @ 4.5 Ghz, Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2 | MB: ASRock P67 EXTREME6 | PSU: Corsair HX 1050W | GPU: Gigabyte GTX 580 OC Windforce x3 SLI | HDD: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT | TFT: Samsung 22'' S22A350B LED HDMI

Permalänk

Ingen orsak. Och zlatko, vad vill du veta om volten?

Permalänk
Medlem

När du reglerar volten så är det som du kanske förstår den mängd ström som du matar grafikkortet med, vilket såklart höjjer temperaturen. Om du nu är ute för att maxxa kortets överklockingsförmåga så blir det till att öka volten, kanske inte så smart att sätta den på max det första du gör.

Rent generellt brukar man skruva på spänningen när core och shader clocken går i taket,och du börjar se artefakter och dylikt , ev drivrutinen slutar svara i spel. Då, kan det bli dags att reglera volten. Dock får man ju självklart ha hänsyn åt temperatuerna, som stiger ganska flitigt när man justerar.

Jag personligen var tvungen att öka max på mitt grafikkort för att kunna nå 900MHz, det blir en ökning på 30%, har temperaturer kring 70 grader när jag spelar BF3 på High Preset vilket jag aldrig skulle rekomendera någon att köra över, runt 75 grader skulle jag säga att man bör sikta på att landa under.

Hoppas det var till hjälp, kan hända att jag förklarade lite lulligt men hoppas det hjälper endå.

Permalänk

Och jag vill lägga till att det absolut inte är rekommenderat om man är nybörjare på överklockning eller inte kan ett skit om strömförsörjning. Så till en början, kör på att överklocka så långt det går utan att behöva öka spänningen.

Permalänk
Skrivet av Karma_3750:

Ingen orsak. Och zlatko, vad vill du veta om volten?

Måste man öka volten när man ökat Mhz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL - Black Pearl, 3x Noctua 140mm | Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 (CL9) | CPU: i7 2600K @ 4.5 Ghz, Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2 | MB: ASRock P67 EXTREME6 | PSU: Corsair HX 1050W | GPU: Gigabyte GTX 580 OC Windforce x3 SLI | HDD: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT | TFT: Samsung 22'' S22A350B LED HDMI

Permalänk
Skrivet av Zlatko.Dz:

Måste man öka volten när man ökat Mhz?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det måste du inte. det första du ska göra som guiden visar är att pusha klockorna så långt du kan utan att öka spänningen fram tills du ser artefakter. Sen är det upp till dig om du vill klocka längre och DÅ ökar du spänningen ett snäpp och sen kör du på klockorna igen tills artefakterna dyker upp igen och repeterar samma steg tills du är nöjd. dock rekommenderar jag inte att du går över 1.125 i spänning.

EDIT: Eller ja förlåt, det gäller mitt kort. Sök runt på nätet vad spänningen ligger på i ditt kort och då hittar du antagligen också någon artikel som säger åt dig vad du ska stanna på för att slippa kortslutning.

Permalänk
Skrivet av Karma_3750:

Nej det måste du inte. det första du ska göra som guiden visar är att pusha klockorna så långt du kan utan att öka spänningen fram tills du ser artefakter. Sen är det upp till dig om du vill klocka längre och DÅ ökar du spänningen ett snäpp och sen kör du på klockorna igen tills artefakterna dyker upp igen och repeterar samma steg tills du är nöjd. dock rekommenderar jag inte att du går över 1.125 i spänning.

EDIT: Eller ja förlåt, det gäller mitt kort. Sök runt på nätet vad spänningen ligger på i ditt kort och då hittar du antagligen också någon artikel som säger åt dig vad du ska stanna på för att slippa kortslutning.

Aha okej då förstår jag så man kan maxa utan att röra volten tills det är stabilt..

För nån dag sen så testa jag att öka endast lite från 795 MHz till 815.
Då gjorde jag det med både stock volt (1000) och ändrad volt (1050), när jag satte på kombustor/furmark då laddade den ena gpu 99% medans den andra maxa endast till 50%...

Jag läste runt och vissa skriver att det är fel på programmet, men är det så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL - Black Pearl, 3x Noctua 140mm | Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 (CL9) | CPU: i7 2600K @ 4.5 Ghz, Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2 | MB: ASRock P67 EXTREME6 | PSU: Corsair HX 1050W | GPU: Gigabyte GTX 580 OC Windforce x3 SLI | HDD: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT | TFT: Samsung 22'' S22A350B LED HDMI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zlatko.Dz:

Jag läste runt och vissa skriver att det är fel på programmet, men är det så?

Skickades från m.sweclockers.com

ja det är fel på programmet
likadant här

kör igång nåt spel istället om du ska kolla om det är stabilt

ska du klocka så lite så behöver du inte klocka alls
du kommer inte märka nån skillnad med +20mhz klock
när du börjar närma dig 900mhz så kommer du märka skillnad

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

ja det är fel på programmet
likadant här

kör igång nåt spel istället om du ska kolla om det är stabilt

ska du klocka så lite så behöver du inte klocka alls
du kommer inte märka nån skillnad med +20mhz klock
när du börjar närma dig 900mhz så kommer du märka skillnad

Självklart ska jag upp emot 900 men jag klockade så lite eftersom jag trodde de va nåt fel med ena kortet när den laddade endast i 50%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL - Black Pearl, 3x Noctua 140mm | Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 (CL9) | CPU: i7 2600K @ 4.5 Ghz, Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2 | MB: ASRock P67 EXTREME6 | PSU: Corsair HX 1050W | GPU: Gigabyte GTX 580 OC Windforce x3 SLI | HDD: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT | TFT: Samsung 22'' S22A350B LED HDMI

Permalänk
Medlem

Roligt att de skrivits en del i min tråd.......Körde GPU Tool med automatisk fläkt hastighet och efter 15-20 min stabiliserade testet sig på 84 grader utan överklockning så misstänker att ja måste öka fläkthastigheten för att kunna överklocka då man helst ej ska överstiga 85 grader i detta test som ja läst mig till.

Kör just nu 85 % i Msi afterburner för att se skillnaden i temp och var den stabiliserar sig för temp och verkar stanna på 57 grader men då låter fläkten enormt mkt ska erkännas.

Är det nån fara att köra fläkten inställd på max 85% för mitt fall för att kunna överklocka och hur brukar ni vana överklockare ha det inställt ???

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hej alla snälla forum medlemmar har uppgraderat min kylning till Accelero extreme plus II och får mkt lägre tempraturer nu och verkar stabilisera sig på 52 grader med 44 % fläkthastighet på automatiskt och kan även sätta den om ja vill 85 % utan att höra fläktarna utifrån om de behövs.

Funkar denna guide lika bra nu om man vill överklocka max eller måste man på volt och shader också nu ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.