Svart skärm vid installation av nya RAM-minnen!

Permalänk

Svart skärm vid installation av nya RAM-minnen!

__________________________________________________________________________________________________________________
FAQ

Köpt nya RAM men får endast en svart skärm, alternativt "no signal detected"?
(Jag har utgått från ASUS undertill, jag tror personligen dock att det är små skillnader från de övriga tillverkarna)

Det första du bör göra är att helt enkelt kolla så att ditt moderkort klarar av RAMen. Vilken DDR typ, hastigheten, storleken(32bits Windows 7 stödjer max 4gb)

Om moderkortet ska klara dem men du ändå får problem pröva punkterna understående...

1: Prova först stickorna enskilt då det kan vara en defekt på dem.

(Hotkeysen som är nämnda undertill kan variera från moderkort till moderkort)

2:Kanske har du modifierade inställningar i din BIOS vilket kan ställa till det. Testa att återställa dina inställningar i BIOSen med de gamla stickorna. Att komma in i BIOS skiljer sig från moderkort till moderkort men oftast är det något i stil med att klicka på DEL, alternativt kanske F2 eller F10 när din BIOS laddar. Väl där inne klickar man sedan på F5 och återställer BIOSen. Se även till att alla minnes inställningar står på AUTO. Avsluta sedan med F10(står även hur i den länkade siten). Stäng sedan av datorn och sätt i dina nya stickor.

3:Funkar inte detta är det troligen dags för de mer komplicerade sakerna. En uppdatering av BIOS kan behövas av olika anledningar. Ladda hem de senaste uppdateringarna till ditt moderkort från deras hemsida och följ sedan deras instruktioner(varierar från moderkort till moderkort vilket gör det svårt att beskriva specifikt). Denna länken beskriver hur man uppdaterar sitt ASUS moderkort:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20070215223109668&boar...

(Var försiktiga när ni pillar runt i BIOS!)

Tack till Da russian, Fluf och Kerbo!

____________________________________________________________________________________________________________________

Tjena. Jag fick hem mina nya Vengeance (4*2) 1600mhz igår vilket jag har tänkt att ersätta mina gamla RAM(Crucial 2*2 1333mhz) med. När jag satte i de nya stickorna på de gamla RAMens platser så får jag först en helt svart skärm sedan visas det på skärmen "no signal detected". Så jag testade med att ha i ett gammalt RAM och ett nytt då jag tänkte att detta kanske skulle funka, men ack nej. Exakt samma sak hände sedan igen, då bytte jag bara plats på dem(tänkte att portarna kanske jobbar i en viss ordning)men detta fungerade inte i heller. För att vara säker på att inte det var moderkortet det var fel på satte jag tillbaka mina gamla RAM vilket resulterade i att datorn startade som den brukar... Så vad kan detta bero på? Kan som sagt inte ens komma till BIOS, dock lyser allting som vanligt på moderkortet och grafikkorten och processorn jobbar på.

Någon som har råkat ut för detta själv eller som har kunskaper om detta?

Rasmus O

Resume: Efter en uppdatering av BIOSen fick jag äntligen igång de nya RAM-minnena, tackar för all hjälp!

Problem löst
Permalänk
Medlem

Prova att sätta in en sticka i taget. Det kan va fel på en av dom. Hände mig för några månader sen, fick skicka tillbaka till Inet och fick nya.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Prova att sätta in en sticka i taget. Det kan va fel på en av dom. Hände mig för några månader sen, fick skicka tillbaka till Inet och fick nya.

Ska testas, tack för svar!

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Prova att sätta in en sticka i taget. Det kan va fel på en av dom. Hände mig för några månader sen, fick skicka tillbaka till Inet och fick nya.

Har nu testat att sticka in en sticka i taget vilket dock gav samma resultat som innan. Några andra förslag? :/

Permalänk
Hjälpsam

Gå in i BIOS (med de gamla stickorna i) Kör Load Default settings eller liknande, se till att alla minnesinställningar är på AUTO, Spara, avsluta och stäng sedan av datorn.

Sätt i de nya minnena.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Gå in i BIOS (med de gamla stickorna i) Kör Load Default settings eller liknande, se till att alla minnesinställningar är på AUTO, Spara, avsluta och stäng sedan av datorn.

Sätt i de nya minnena.

Testade att att återställa biosen och kollade så att allt som gick att ha på auto(angående RAM) stod på det, satte sedan i stickorna men fick fortfarande samma sak"signal not detected"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rasmusolofsson:

Testade att att återställa biosen och kollade så att allt som gick att ha på auto(angående RAM) stod på det, satte sedan i stickorna men fick fortfarande samma sak"signal not detected"

Kan helt enkelt vara så att ditt moderkort inte är kompatibelt med minnena, kontrollera gärna QVL listan på moderkortstillverkarens hemsida (Qualified Vendor List för testade minnen).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusolofsson:

Testade att att återställa biosen och kollade så att allt som gick att ha på auto(angående RAM) stod på det, satte sedan i stickorna men fick fortfarande samma sak"signal not detected"

Skrivet av Fluf:

Kan helt enkelt vara så att ditt moderkort inte är kompatibelt med minnena, kontrollera gärna QVL listan på moderkortstillverkarens hemsida (Qualified Vendor List för testade minnen).

Eller så är det så att det behövs en uppdatering av BIOS, jag antar att de nya stickorna inte fanns när moderkortet tillverkades. Moderkortstillverkarna lägger ibland till bättre stöd i uppdateringar till BIOS.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Kan helt enkelt vara så att ditt moderkort inte är kompatibelt med minnena, kontrollera gärna QVL listan på moderkortstillverkarens hemsida (Qualified Vendor List för testade minnen).

Deras lista för det moderkortet var uppdaterat 2009 senast så den kom inte till nytta. Dock kan jag väl tillägga att det har en inbyggd funktion för att klocka RAM till 1800mhz, det är en DDR3 och stödjer Corsair. Så tror starkt på att det ska stödja stickorna..? ASUS M4A785TD-V EVO förövrigt

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Eller så är det så att det behövs en uppdatering av BIOS, jag antar att de nya stickorna inte fanns när moderkortet tillverkades. Moderkortstillverkarna lägger ibland till bättre stöd i uppdateringar till BIOS.

Där sa du något bra, ska genast testas!

Permalänk

Om du har missat en update, måste man då gå stegvis upp eller ta den senaste ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusolofsson:

Om du har missat en update, måste man då gå stegvis upp eller ta den senaste ändå?

Du kör den senaste direkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Eller så är det så att det behövs en uppdatering av BIOS, jag antar att de nya stickorna inte fanns när moderkortet tillverkades. Moderkortstillverkarna lägger ibland till bättre stöd i uppdateringar till BIOS.

Tackar så hemskt mycket för tipset. Efter timmar av googlande och skakiga nerver för att göra fel fick jag äntligen igång det med de nya RAM-minnena!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rasmusolofsson:

Tackar så hemskt mycket för tipset. Efter timmar av googlande och skakiga nerver för att göra fel fick jag äntligen igång det med de nya RAM-minnena!

Grattis

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusolofsson:

Tackar så hemskt mycket för tipset. Efter timmar av googlande och skakiga nerver för att göra fel fick jag äntligen igång det med de nya RAM-minnena!

Varsågod, lyckliga slut gillar vi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusolofsson:

__________________________________________________________________________________________________________________
FAQ

Väl där inne klickar man sedan på F5 och återställer BIOSen. Se även till att alla minnes inställningar står på AUTO. Avsluta sedan med F10(står även hur i den länkade siten). Stäng sedan av datorn och sätt i dina nya stickor.

Najs att du skapar en FAQ, har sett att fler haft detta problem!
Ville bara poängtera att i texten jag citerar här ovan nämner du återställning med F5 och Avsluta med F10 vilket också är specifikt för moderkort och typ av BIOS. Det kan alltså även där variera mellan olika moderkort, så redigera gärna det i din FAQ!

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Najs att du skapar en FAQ, har sett att fler haft detta problem!
Ville bara poängtera att i texten jag citerar här ovan nämner du återställning med F5 och Avsluta med F10 vilket också är specifikt för moderkort och typ av BIOS. Det kan alltså även där variera mellan olika moderkort, så redigera gärna det i din FAQ!

Trodde det var underförstått då jag nämnde att jag utgick från ASUS, men man kan aldrig vara tydlig nog