Noctua släpper nya fläktar med varvtalsstyrning

Permalänk
Medlem

Håller mig till G T Fläktar! Varför, därför att dom gör sitt jobb till ett bra pris och dom har inte poo färgen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag gillar faktiskt Noctuas färger.

Skrivet av mtntwg:

Svårt att använda 140mm eller större i 120mm-platser i chassin.

NF-P14 passar till standardfärsten för 120mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxz:

Älskar noctuas fläktar men hatar färgen funkar det bra att bara plocka isär dom och spraya dom svarta?

PWM ftw btw

Tja jag har sett flera olika fläktar man spraymålat men vet inte om Noctua fläktar fungrar. Men lösningen blir ju köp en fläkt & en burk färg och gå lös på fläkten med färgen... Och rapportera sedan hur de gick ;-P (kostnaden bör ju inte bli över 250kr eller så inte världens undergång om det inte fungerar bra)

Skrivet av Matwik:

Hur många PWM utag finns det på ett moderkort?
Trodde det bara var 1 till cpu... kanske finns fler.. jag har aldrig letat..

De beror på vilket mobo du har vissa har mängder med PWM utag medans vissa har färre, ofta är antalet fläkt "portar" (både PWM & icke) på moderkortet kopplat till priset dvs de brukar spara in på billigare kort...

Permalänk
Medlem

Uppskattar inte noctunas färger men som sagt, smaken är som baken, delad.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, nu kan man få lite användning för PWM även med Noctua's prylar. Har aldrig förstått varför inte fler företag tar sig an PWM. Men men, nu är det iaf några modeller pågång

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Uppskattar inte noctunas färger men som sagt, smaken är som baken, delad.

Sant men vem fan bryr sig? Fläktar ska inte synas eller höras.

Jäkligt nöjd med mina Noctua fläktar. Bränt några fläktkontrollers men fläktarna tuggar på där de sitter på radiatorn, gått i 5-6 år nu...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan inte bara ta isär en Noctua sådär, då den inte sitter med låsring (spårring/spårryttare eller vad ni nu vill kalla det) som vanliga fläktar brukar.
Istället finner man en magnet bakom klistermärket. Enda sättet att måla en Noctua är att täcka det som inte ska målas så gott det går.

http://www.noctua.at/main.php?show=sso_bearing

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag gillar faktiskt Noctuas färger.

NF-P14 passar till standardfärsten för 120mm.

Jovisst, men menade i allmänt, inte just Noctua.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Sant men vem fan bryr sig? Fläktar ska inte synas eller höras.

Jäkligt nöjd med mina Noctua fläktar. Bränt några fläktkontrollers men fläktarna tuggar på där de sitter på radiatorn, gått i 5-6 år nu...

Jag sa inte att jag inte skulle använda dem på grund av färgen bara att jag inte uppskattar färgerna, inte avskyr/hatar etc utan uppskattar inte. Så milt formulerat efterssom jag älskar hur bra noctunas fläktar presterar.

Jag köper inte en bil efter lacken men jag kan väll låta bli att tycka om färgen. Bara det är bilen jag letar efter och för rätt pris så köper man den ändå oberoende av färg (förutom undantagsfall som någon chockrosa eller dylikt).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Som CPU-fläktar tycker jag Noctuas är mycket snyggare än svarta varianter. Har man en helsvart låda kan jag förstå att man vill ha svarta chassifläktar. Men Noctuas gör sig snygga mot metall enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Varför kan inte noctua göra special edition fläktar som är likadana som de har bara att snygga, svarta eller svart/röda? exempelvis, skulle storsälja.

När du ser en sand/chockladfärgad fläkt så vet du att det är en Noctua, du tror knappast att det är en produkt från Nexus eller liknande. Det handlar om att bygga varumärken, vilket de lyckats med. Varför förstöra en sån sak?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnnyGreed:

När du ser en sand/chockladfärgad fläkt så vet du att det är en Noctua, du tror knappast att det är en produkt från Nexus eller liknande. Det handlar om att bygga varumärken, vilket de lyckats med. Varför förstöra en sån sak?

Så sant. Kvittar om något annat är billigare osv, Noctua håller sig tysta jämfört med alla andra fläktar jag testat. Men det är bara jag...

Permalänk
Skrivet av Thes:

Som CPU-fläktar tycker jag Noctuas är mycket snyggare än svarta varianter. Har man en helsvart låda kan jag förstå att man vill ha svarta chassifläktar. Men Noctuas gör sig snygga mot metall enligt mig.

När jag stoppade in en Noctuafläkt i mitt helsvarta corsairchassi var det bara för snygg färgmatchning. Det var först när alla andra komponenter kom på plats som den slutade smälta in.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

När du ser en sand/chockladfärgad fläkt så vet du att det är en Noctua, du tror knappast att det är en produkt från Nexus eller liknande. Det handlar om att bygga varumärken, vilket de lyckats med. Varför förstöra en sån sak?

Jao men det är väl inte så svårt att implemtera? ett noctua märke på en fläkt, på det sättet vet man ju också kanske att det är en noctua fläkt, om det står med stora bokstäver på själva fläkten, och förpackingen, jag bara säger att jag tror det skulle storsälja eftersom inte alla vill ha den där färgen men många vill ha deras fläktar, som jag tillexempelvis, sku ha köpt nocuta fläktar om det inte vore för färgen, nu kör jag CM turbine master istället.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Jag kom att tänka på artikeln om Noctuas nya variant av NH-D14 för S2011. Där står att fläktarna är PWM styrda och således borde det finnas en 140 mm variant också i sinnevärlden, vore konstigt om inte den skulle gå att köpa utan att köpa hela kylaren.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Hur fungerar motstånden på dessa fläktar, har noctua fläktar tidigare bara haft 2 hastigheter (en utan motstånd och en med), ...

Vad motstånden gör är att dra ner drivspänningen, och därmed farten. Det följer med två motstånd till varje fläkt, så man kan välja mellan tre olika hastigheter. (Båda motstånden i serie ger för låg spänning, så att fläkten inte startar.)
Alla Noctuas tidigare fläktar kan man även enkelt varvtalsreglera på traditionellt sett genom att ändra drivspänningen. Den funktionen finns inbyggd på så gott som alla moderkort.

När resistorn kombineras med PWM-styrning blir resultatet en sänkt toppfart och ökad lägsta startspänning.

Permalänk
Inaktiv

Vad gör PWM styrning i dessa nya fläktar över spänningskablarna de brukar köra med i deras vanliga fläktar?

Permalänk
Medlem

ok, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vad gör PWM styrning i dessa nya fläktar över spänningskablarna de brukar köra med i deras vanliga fläktar?

Läs artikeln.

Permalänk
Medlem

Hej, fungerar noctua fläktarna 140mm och 120 mm med fractals desgins fläkt kontroller?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Hej, fungerar noctua fläktarna 140mm och 120 mm med fractals desgins fläkt kontroller?

Någon som vet?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP