Permalänk
Medlem

Stresstest - 55 C på en AMD X4

Hejsan!
Jag har precis gjort ett antal tråder om överklockning och vill se över vad ni på SweC har för åsikter & förbättringar. Jag har klockat min AMD X4 965 ifrån stock (3,4G) till 3,8 GHz utan att ändra volten som jag tror ligger på 1,4V.

IntelBurnTest:

Före:

http://laddauppbilder.se/?di=913226577451

Cirka värde = 49-51
Max värde = 53

Idle: 30

Efter:

http://laddauppbilder.se/?di=713227521565

Cirka värde: 50 - 52
Max värde: 55

Idle: 28

Jag är 5 grader ifrån att min CPU kommer stängas ner, jag har QFAN på om ni kollar "Fans" så går CPU-fläkten upp när den pressas mer. Det som är konstigt är att min idle temp har sjunkit med 2 grader. Hur ska jag göra för att förbättra min kylning?

Setup:

Fractal Define R3
4 stycken Scythe 1450rpm fläktar
Cooler Master Hyper 212+ (har ersatt med en Scythe fläkt som kan gå upp i 1450rpm)

Ska jag använda Cooler Masters kylare eller behålla Scythe?
Ska jag använda Push & Pull?
Applicera om min kylpasta?
Byta CPU kylare (hade tänkt på Mugen II).

Kom med förslag gärna!

Permalänk
Medlem

byt kylare om du ska clocka mer men det är inte farligt varmat:P jag har en lika dan CPU som, jag klockat till 4,2GHz ligger på 50 grader max load o 32-33 idle har en corsair A70:)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Hyper212:

Cirka värde: 50 - 52
Max värde: 55

Idle: 28

Jag är 5 grader ifrån att min CPU kommer stängas ner, jag har QFAN på om ni kollar "Fans" så går CPU-fläkten upp när den pressas mer. Det som är konstigt är att min idle temp har sjunkit med 2 grader. Hur ska jag göra för att förbättra min kylning?

Hur menar du?

Processorn har en TJ. Max på 79 grader, den kommer inte throtla/stänga ner förens den kommer nära det värdet. 55 är ca 25 grader ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Hur menar du?

Processorn har en TJ. Max på 79 grader, den kommer inte throtla/stänga ner förens den kommer nära det värdet. 55 är ca 25 grader ifrån

phenom II throttlar när den når 62 gader.

till TS: hur länge är testet?

Permalänk
Medlem

62c är det värdet som AMD gett ut att vara max rekommenderad temp, vad jag vet.
Har kört min phenom 2'a upp mot 80c utan krash, men håller den hellst under 70c för dagligt bruk.

Har en 955'a som går på 4ghz med 1.4375volt runt 55-60 grader i load, klockade ner lite för ett tag sedan pågrund av att jag inte behövde 4.25ghz i BF3, och den blir rejält mycket varmare med den ~1.5volten man får ta i med då ;P

Klocka vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

62c är det värdet som AMD gett ut att vara max rekommenderad temp, vad jag vet.
Har kört min phenom 2'a upp mot 80c utan krash, men håller den hellst under 70c för dagligt bruk.

Har en 955'a som går på 4ghz med 1.4375volt runt 55-60 grader i load, klockade ner lite för ett tag sedan pågrund av att jag inte behövde 4.25ghz i BF3, och den blir rejält mycket varmare med den ~1.5volten man får ta i med då ;P

Klocka vidare!

Vad har du för dålig kylare? Hehe jag ligger på 50c max load på 4,2Ghz med luftkylnign:)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Vad har du för dålig kylare? Hehe jag ligger på 50c max load på 4,2Ghz med luftkylnign:)

Noctua NH-U12P SE2

Har kasst 400krs chassi (som ska bytas ut till jul:>) som jag fått dra ner alla fläktarna i lågvarv för att få tyst, tyckte det var lite viktigare än att få ner graderna 10-15c
Intresserad av vad du kör för volt till åbäket?

Drog igång Prime95 nu, CPU'n går fan varmare i BF3 än prime tack vare grafikkortets överklockade pustande undankommes 55c, skulle finnas massor av överklockning kvar när efter chassibyte, dock så har jag haft problem med att komma över 4.3ghz, någon som lyckats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

62c är det värdet som AMD gett ut att vara max rekommenderad temp, vad jag vet.
Har kört min phenom 2'a upp mot 80c utan krash, men håller den hellst under 70c för dagligt bruk.

Har en 955'a som går på 4ghz med 1.4375volt runt 55-60 grader i load, klockade ner lite för ett tag sedan pågrund av att jag inte behövde 4.25ghz i BF3, och den blir rejält mycket varmare med den ~1.5volten man får ta i med då ;P

Klocka vidare!

hur lyckas du få 80 grader? när första kärnan på min processor når 62 grader så klockas den ned sen när nästa når 62 så går tempen ner på alla kärnor(fast 4 är igång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper212:

Hejsan!
Jag har precis gjort ett antal tråder om överklockning och vill se över vad ni på SweC har för åsikter & förbättringar. Jag har klockat min AMD X4 965 ifrån stock (3,4G) till 3,8 GHz utan att ändra volten som jag tror ligger på 1,4V.

IntelBurnTest:

Före:

http://laddauppbilder.se/?di=913226577451

Cirka värde = 49-51
Max värde = 53

Idle: 30

Efter:

http://laddauppbilder.se/?di=713227521565

Cirka värde: 50 - 52
Max värde: 55

Idle: 28

Jag är 5 grader ifrån att min CPU kommer stängas ner, jag har QFAN på om ni kollar "Fans" så går CPU-fläkten upp när den pressas mer. Det som är konstigt är att min idle temp har sjunkit med 2 grader. Hur ska jag göra för att förbättra min kylning?

Setup:

Fractal Define R3
4 stycken Scythe 1450rpm fläktar
Cooler Master Hyper 212+ (har ersatt med en Scythe fläkt som kan gå upp i 1450rpm)

Ska jag använda Cooler Masters kylare eller behålla Scythe?
Ska jag använda Push & Pull?
Applicera om min kylpasta?
Byta CPU kylare (hade tänkt på Mugen II).

Kom med förslag gärna!

Din cpu stängs inte ner vid 60c. Amd rekommenderar att ligga under 62c men den vidtar inga åtgärder föra du kommer upp i närmare 100c. Allt under 60 är helt ok.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

jag ligger på 1.4875v sen kyler den inte med luft inifrån dator, den tar luft utifrån, Har byggt en "tunnel. Så den påverkas inte av värmen grafikkort och annat som ger ifrån sig värme:) lite dålig förklaring kanske
Jag va över det innan, men inte stabilt ska sätta mig idag o sen om jag kan komma upp lite till

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

hur lyckas du få 80 grader? när första kärnan på min processor når 62 grader så klockas den ned sen när nästa når 62 så går tempen ner på alla kärnor(fast 4 är igång).

Jasså? Skumt, vilken version har du? Jag har revision RB-C3 om det skulle göra någon skillnad? 125TDP, 955'a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

hur lyckas du få 80 grader? när första kärnan på min processor når 62 grader så klockas den ned sen när nästa når 62 så går tempen ner på alla kärnor(fast 4 är igång).

Hur kan du se vad varje kärna ligger på? Läser du dina temps med coretemp eller något av de flesta andra vanliga program läser den från cpun och då visar den fel. Moderkortet visar rätt. Coretemp sa att jag låg på 18c i idle när hwinfo och bios sa ca40c. Visar ditt pogram 62c kan din processor vara hur varm elelr kall som helst. Ladda ner hwinfo eller använd mjukvaran som följde med moderkortet. Alla PhenomII x6 visar fel när man läser från cpun.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

jag ligger på 1.4875v sen kyler den inte med luft inifrån dator, den tar luft utifrån, Har byggt en "tunnel. Så den påverkas inte av värmen grafikkort och annat som ger ifrån sig värme:) lite dålig förklaring kanske
Jag va över det innan, men inte stabilt ska sätta mig idag o sen om jag kan komma upp lite till

Okej, är ju hjälpande faktor
Du måste ha ett ganska stort chassi för att få plats med sådant?

Volten är nog exakt samma som jag "brukar köra" med i 4.2ghz.
Kör på! Jag får inhandla nytt chassi så kanske jag får upp lusten att börja pilla på diverse northbridge, hyperlänkar osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Hur kan du se vad varje kärna ligger på? Läser du dina temps med coretemp eller något av de flesta andra vanliga program läser den från cpun och då visar den fel. Moderkortet visar rätt. Coretemp sa att jag låg på 18c i idle när hwinfo och bios sa ca40c. Visar ditt pogram 62c kan din processor vara hur varm elelr kall som helst. Ladda ner hwinfo eller använd mjukvaran som följde med moderkortet. Alla PhenomII x6 visar fel när man läser från cpun.

kör hwmonitor ifrån cpuid.
cpu tempen ligger långt över vad kärnorna visar tror den är runt 70-80, kan inte testa just nu har inte datorn hemma.

Permalänk
Skrivet av Solding:

Vad har du för dålig kylare? Hehe jag ligger på 50c max load på 4,2Ghz med luftkylnign:)

har du överklockat nb med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Noctua NH-U12P SE2

Har kasst 400krs chassi (som ska bytas ut till jul:>) som jag fått dra ner alla fläktarna i lågvarv för att få tyst, tyckte det var lite viktigare än att få ner graderna 10-15c
Intresserad av vad du kör för volt till åbäket?

Drog igång Prime95 nu, CPU'n går fan varmare i BF3 än prime tack vare grafikkortets överklockade pustande undankommes 55c, skulle finnas massor av överklockning kvar när efter chassibyte, dock så har jag haft problem med att komma över 4.3ghz, någon som lyckats?

kunde sätta dom 3 starkaste kärnorna på 4.3GHz och få det stabilt (tror jag. Körde dock bara stresstest i 10-15 min) men öka jag ngt mer så sket datan på mig, bluescreen m,m

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Okej, är ju hjälpande faktor
Du måste ha ett ganska stort chassi för att få plats med sådant?

Volten är nog exakt samma som jag "brukar köra" med i 4.2ghz.
Kör på! Jag får inhandla nytt chassi så kanske jag får upp lusten att börja pilla på diverse northbridge, hyperlänkar osv

Har ett CM 690 ll:) funderar på att byta till ett Obsidian 800D

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

kunde sätta dom 3 starkaste kärnorna på 4.3GHz och få det stabilt (tror jag. Körde dock bara stresstest i 10-15 min) men öka jag ngt mer så sket datan på mig, bluescreen m,m

Haha okej ;D Ja jag satt och kämpade som en tok med att få den stabil på 4.3, men verkar vara där den magiska gränsen ligger för mitt exemplar, var ungefär som för dej skulle jag tro, 1 kärna la av i prime men de andra gick stabilt.

Tror 1.55 är max volt, man vill ju hellst inte grilla CPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadeInChina:

har du överklockat nb med?

Nej, den strula och ville inte va stabil om jag gjorde de så har nb på standard MHz

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Haha okej ;D Ja jag satt och kämpade som en tok med att få den stabil på 4.3, men verkar vara där den magiska gränsen ligger för mitt exemplar, var ungefär som för dej skulle jag tro, 1 kärna la av i prime men de andra gick stabilt.

Tror 1.55 är max volt, man vill ju hellst inte grilla CPUn

Jo det är nog så men va en nisse som sa han hade fått upp sin i 4.5 GHz så det hade ju varit kul om man själv lyckats med det

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Jo det är nog så men va en nisse som sa han hade fått upp sin i 4.5 GHz så det hade ju varit kul om man själv lyckats med det

Oj, ja antingen har han väl fått ett lysande exemplar eller den magiska blandningen av frekvenser, jag lyckades inte eller få till något bra med northbridge, men har läst att den måste upp för att komma vidare i överklockningen... Klurigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

kör hwmonitor ifrån cpuid.
cpu tempen ligger långt över vad kärnorna visar tror den är runt 70-80, kan inte testa just nu har inte datorn hemma.

I så fall är det antagligen cputempen som visar rätt. Som någon annan sa borde den trottla vid 79c. Det är också den tempen som amd rekommenderar att hålla under 62c.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

byt kylare om du ska clocka mer men det är inte farligt varmat:P jag har en lika dan CPU som, jag klockat till 4,2GHz ligger på 50 grader max load o 32-33 idle har en corsair A70:)

Låter intressant, ska fundera starkt på det alternativt Scythe Mugen II, efter benchmark test.

Skrivet av swesen:

phenom II throttlar när den når 62 gader.

till TS: hur länge är testet?

Du kan se det på bilderna:

Första testet: 471, 87 Sekunder
Andra testet: 423, 89 Sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Oj, ja antingen har han väl fått ett lysande exemplar eller den magiska blandningen av frekvenser, jag lyckades inte eller få till något bra med northbridge, men har läst att den måste upp för att komma vidare i överklockningen... Klurigt.

Hehe, jag lyckades få upp den i 4.3GHz

NB: 1,1v 2200MHz
CPU: 1,5v 4321,5 MHz

Hoppas jag kan komma högre

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hehe, jag lyckades få upp den i 4.3GHz

NB: 1,1v 2200MHz
CPU: 1,5v 4321,5 MHz

Hoppas jag kan komma högre

Härligt! Föresten klockar du med multiplier eller "bus speed"/FSB?

Läste någonstanns att man skulle vara uppe vid 2600MHz NB vid våran klock, men fick inte det att funka. Tror jag ska ta och testa dina inställningar och se vad jag får för temps med dem och om de går stabilt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Härligt! Föresten klockar du med multiplier eller "bus speed"/FSB?

Läste någonstanns att man skulle vara uppe vid 2600MHz NB vid våran klock, men fick inte det att funka. Tror jag ska ta och testa dina inställningar och se vad jag får för temps med dem och om de går stabilt!

kör med multiplayer gör det du kanske har tur

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com