serverbygge, behöver hjälp med bra programvara!

Permalänk
Medlem

serverbygge, behöver hjälp med bra programvara!

Tjena alla!

Det är så att jag satte ihop en server för några dagar sedan (av överblivna delar), och tänkte köra det med windows server 2008 R2.
Men jag tänkte fråga här vad ni har för tips på bra program, och har lite problem med vissa också men också lite nybörjar frågor:)

Jag hade tänkte köra:
FTP-server, vad är bästa programmet till den saken? körde filezilla men hade lite problem med den i XP (körde xp innan)?
Kunna streama från ftp servern till te.x en surfplatta (<-- android), läste nått snabbt om det?
tv-klient med mediaportal, och köra den som server och sedan titta från alla datorer i nätverket.

Och jag har fixat så att man kan skicka filer i nätverket:)

Men vill gärna ha tips på ftp frågorna, och gärna mer tips på program/tjänster som kan underlätta!:)
Och listan kanske fyllas på senare:)

Tack på förhand!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Tjena alla!

Det är så att jag satte ihop en server för några dagar sedan (av överblivna delar), och tänkte köra det med windows server 2008 R2.
Men jag tänkte fråga här vad ni har för tips på bra program, och har lite problem med vissa också men också lite nybörjar frågor:)

Jag hade tänkte köra:
FTP-server, vad är bästa programmet till den saken? körde filezilla men hade lite problem med den i XP (körde xp innan)?
Kunna streama från ftp servern till te.x en surfplatta (<-- android), läste nått snabbt om det?
tv-klient med mediaportal, och köra den som server och sedan titta från alla datorer i nätverket.

Och jag har fixat så att man kan skicka filer i nätverket:)

Men vill gärna ha tips på ftp frågorna, och gärna mer tips på program/tjänster som kan underlätta!:)
Och listan kanske fyllas på senare:)

Tack på förhand!

Det finns iaf en FTP server inbyggd i windows, du kan behöva aktivera och installera den från "windows skivan" dock. Har inte så mycket erfarenhet av den dock. Funkat fint när jag har använt den, men jag kan inte direkt påstå att jag var nån flitig användare på den tiden

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det finns iaf en FTP server inbyggd i windows, du kan behöva aktivera och installera den från "windows skivan" dock. Har inte så mycket erfarenhet av den dock. Funkat fint när jag har använt den, men jag kan inte direkt påstå att jag var nån flitig användare på den tiden

Okej, får kolla in det:)

Se om jag hittar den, ska bara starta servern också:)

Tack för hjälpen!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

läste lite, och tror ni DAAP Media player skulle fungera med en FTP?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

funderade på att köra med WOL (wake up lan), någon som vet hur det funkar?:)

(ursäkta för dum fråga):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

WOL fungerar så att du kan starta servern via t.ex din router. Den skickar "magiska paket" som får datorn att boota.

Fungerar inte på alla routers. Men du får skriva in MAC-adressen till nätverkskortet, sen sköter det mesta sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

WOL fungerar så att du kan starta servern via t.ex din router. Den skickar "magiska paket" som får datorn att boota.

Fungerar inte på alla routers. Men du får skriva in MAC-adressen till nätverkskortet, sen sköter det mesta sig själv.

Okej, vet hur det funkar (nästan:P) men jag vet inte riktigt hur man ställer in det?:)

Jag har ett M2N68-AM PLUS moderkort:)

Och hur mycket ström drar det när den är nere i "sömn"?:) (ungefär):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Start->cmd->ipconfig /all så får du fram MAC.

Sen är det bara att läsa manualen till din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Start->cmd->ipconfig /all så får du fram MAC.

Sen är det bara att läsa manualen till din router.

Okej, så allt hänger på routern och inte på moderkort (lite dålig på detta ämnet):)

Fixar det:)

Tack!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Okej, så allt hänger på routern och inte på moderkort (lite dålig på detta ämnet):)

Fixar det:)

Tack!

Du måste även slå på WOL i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Du måste även slå på WOL i bios.

Okej, borde nog inte vara så svårt att hitta:)

du vet inte hur mycket ström den drar när den är i viloläge med WOL?

Setup:
Moderkort: M2N68-AM PLUS
processor: am2 5000+
ram: 1/2 gb
hårddiskar: 1 st 1tb
1 st 500 gb
1 st 160 gb (os)

Nätagget är av äldre variant, vet dock inte utantill vad det är för nått:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

finns det något program till windows server som stödjer protokollet som används för Time-Machine hårddiskar i OSX? Det fungerar inte på vanliga tilllagt som FTP, tror det måste vara AFP eller något liknande?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

Ingen aning alltså. I vila borde den inte dra mer än några watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Ingen aning alltså. I vila borde den inte dra mer än några watt.

okej, men tack ändå:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man installerar windows media player, tänkte köra med mediaportal i min server och det kräver det?=)
Står att det inte är DDOS program.. har jag för mig:P

Tack på förhand!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Tjena:)

Tänkte bumpa denna gamla tråd då den har lite med det jag vill ha svar på, men ni kan igronera det andra som är skrivet här:)

Men till frågorna:
fråga 1 jag sitter nu på en ubuntu server och har problem med att dela ut mapparna i nätverket, jag får själv datorn att synas i nätverket och kan pinga den (från mac) och kan endast pinga den på min windows.

Jag har delat ut ett par mappar i nätverket (testmappar), men funkar inte nått?
Tips på det, och jag vet att jag inte förklarat jättebra?:)

fråga 2 jag hade också tänkt koppla en tp-kabel från min stationära (vanliga) till server, och en kabel från servern till routern och trådlöst på min vanliga (2 st alltså):).
Går det köra med en "vriden" (vet inte riktigt vad det heter, men en sådan som är olika i varje ände?) kabel mellan dom 2? får man skaffa ett till nätverkskort för att kunna köra med 2 lankablar?

fråga 3 (lite offT) men det är så att jag körde in xbmc i denna server också för att kunna "slölyssna" på musik från den och styra den från min mobil.
Men när jag ska importera filer, så hittar den inte dom... (mapparna hittas) dock gör han det om dom ligger på usb? (och ja, dom ligger i rätt mapp;))
Kollade på både musik och filmer.
Kör med 11.0 eden versionen:)

Är det bara jag som är dum här?:P

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |