Permalänk
Medlem

Datorn stängs av när jag spelar spel.

Tja!

Hoppas jag inte lägger den här i fel del av forumet nu men jag hoppas att den ska ligga så rätt som möjligt.
Det är så att idag på förmiddagen när jag skulle spela WoW så stängdes datorn av efter ungefär 5-10 mins.
Jag noterade att fläktarna inte gick som dom skulle då jag fick smått lagg i WoW som jag inte haft förut.

Efter att datorn stängt av sig startade jag den igen och startade windows normalt just då istället för "system repair".
Den fortsatte med repair och när den var klar startades datorn om som den skulle göra, men enda problemet var då
att den stängde av sig strax innan den skulle visa "login screen". Så jag lät datorn va en stund och startade den ungefär
10 mins efter. Den startade upp som vanligt, och jag antog att det funkade och att det bara var ett temporärt fel.

Startade WoW spelade samma tid igen (5-10 mins), datorn stänger av sig igen och beter sig lika dant.
Jag har även testat att spela andra spel för att se om det bara var WoW som krånglade, men så var det inte.
Jag har virus sökt datorn och inget har hittats. Jag tror själv att det är fläktarna som är problemet för dom spinner
inte alls när jag startar spel. (Dom spinner men inte lika fort som dom ska eller brukade..)

Nu är min fråga, finns det nån "fix" till det här? Jag kan ställa mina fläktar på manuell i bios men
då låter datorn som ett flygplan lol. Finns det nått annat jag kan göra? Har även försökt göra en
system restore till 2 dagar innan allt detta hände..
Vilket heller inte har resulterat i någonting alls.
Har även prövat damsugat datorn som heller inte har funkat.

Är det ny chassi + cpu fläkt som gäller? Eller kan jag göra nått annat?

Btw Mina specs är:

CPU: AMD Athlon 7450 2.4 GHz
Grafik: ATI Radeon 4650 1GB
RAM: 4GB @ 800Mhz
HDD: 750GB + 1 extern på 2 TB.

Mvh deXXa-

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

Permalänk
Medlem

Kolla dina temps, med hwmonitor

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av deXXa-:

Tja!

Hoppas jag inte lägger den här i fel del av forumet nu men jag hoppas att den ska ligga så rätt som möjligt.
Det är så att idag på förmiddagen när jag skulle spela WoW så stängdes datorn av efter ungefär 5-10 mins.
Jag noterade att fläktarna inte gick som dom skulle då jag fick smått lagg i WoW som jag inte haft förut.

Efter att datorn stängt av sig startade jag den igen och startade windows normalt just då istället för "system repair".
Den fortsatte med repair och när den var klar startades datorn om som den skulle göra, men enda problemet var då
att den stängde av sig strax innan den skulle visa "login screen". Så jag lät datorn va en stund och startade den ungefär
10 mins efter. Den startade upp som vanligt, och jag antog att det funkade och att det bara var ett temporärt fel.

Startade WoW spelade samma tid igen (5-10 mins), datorn stänger av sig igen och beter sig lika dant.
Jag har även testat att spela andra spel för att se om det bara var WoW som krånglade, men så var det inte.
Jag har virus sökt datorn och inget har hittats. Jag tror själv att det är fläktarna som är problemet för dom spinner
inte alls när jag startar spel. (Dom spinner men inte lika fort som dom ska eller brukade..)

Nu är min fråga, finns det nån "fix" till det här? Jag kan ställa mina fläktar på manuell i bios men
då låter datorn som ett flygplan lol. Finns det nått annat jag kan göra? Har även försökt göra en
system restore till 2 dagar innan allt detta hände..
Vilket heller inte har resulterat i någonting alls.
Har även prövat damsugat datorn som heller inte har funkat.

Är det ny chassi + cpu fläkt som gäller? Eller kan jag göra nått annat?

Btw Mina specs är:

CPU: AMD Athlon 7450 2.4 GHz
Grafik: ATI Radeon 4650 1GB
RAM: 4GB @ 800Mhz
HDD: 750GB + 1 extern på 2 TB.

Mvh deXXa-

Det känns som det är ett värmeproblem du har. Hur går fläkt på GPU och CPU?
Sen så ska man aldrig någonsin damsuga i en dator bara så att du vet!
Tryckluft är det som gäller!

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Den ligger nu på 42 grader, och då gör jag simpla saker som att surfa, sitter på skype. Enkla saker.

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

Permalänk
Medlem

Jag vet, men jag var så försiktig som jag bara kunde.
Fläktarna går, men väääldigt lågt, när jag bara sitter i windows och surfar osv.
Dom går lika lågt när jag spelar.

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

Permalänk
Medlem
Skrivet av deXXa-:

Den ligger nu på 42 grader, och då gör jag simpla saker som att surfa, sitter på skype. Enkla saker.

vilken ligger på 42 grader? ett litet tips är att citera så vi vet vilken fråga med mera du svarar på för ag tänker inte sitta å gissa mig fram till vad du menar när du vill ha hjälp!

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Ah sorry, Svarade på Krille94 fråga och din med däribland.
Och det är CPU:n som ligger på 42.
Datorn dog förresten nu när jag bara har surfat och gjort enkla saker. Den bara stängde av sig igen.
Så nu har jag tagit bort sidan på chassit.

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

Permalänk
Medlem
Skrivet av deXXa-:

Ah sorry, Svarade på Krille94 fråga och din med däribland.
Och det är CPU:n som ligger på 42.
Datorn dog förresten nu när jag bara har surfat och gjort enkla saker. Den bara stängde av sig igen.
Så nu har jag tagit bort sidan på chassit.

Vad ligger tempen på om du stressar den med t.ex OCCT eller Intel Burn Test?
I OCCT kan du även köra ett stresstest för ditt nätagg, kan vara värt att testa.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deXXa-:

Jag vet, men jag var så försiktig som jag bara kunde.
Fläktarna går, men väääldigt lågt, när jag bara sitter i windows och surfar osv.
Dom går lika lågt när jag spelar.

Det spelar ingen roll om man är så föriktig man bara kan för det är tabu helt enkelt.
Hur varmt blir grafikkortet då?

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

ominstallera datorn hade jag gjort.

Permalänk
Medlem

Jag har nu hittat problemet tror jag. Grafikkorts fläkten snurrar inte. Tog av chassit på datorn och skulle dubbelkolla fläktarna igen och dom snurrade, och kollade grafikkorts fläkten igen med, tror jag glömde kolla om den snurrade sist. Men hur eller hur så gjorde den inte det, så där har vi nog problemet. Ska kolla om jag har nått annat grafik kort.

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

Permalänk
Medlem
Skrivet av deXXa-:

Jag har nu hittat problemet tror jag. Grafikkorts fläkten snurrar inte. Tog av chassit på datorn och skulle dubbelkolla fläktarna igen och dom snurrade, och kollade grafikkorts fläkten igen med, tror jag glömde kolla om den snurrade sist. Men hur eller hur så gjorde den inte det, så där har vi nog problemet. Ska kolla om jag har nått annat grafik kort.

Det är ett ganska stort problem ja. Som tillfällig lösning kanske du kan ta en chassifläkt och sätta dit istället för vanliga fläkten? Blir inte snyggt men det bör funka tills du skaffat ny kylare eller nytt kort..

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Tack för idén Tobi. Men jag hittade ett annat grafik kort som jag satte i som funkade.
Jag hade ett ATI Radeon HD 4670 1GB. Vet att jag skrev "ATI Radeon HD 4650" men skrev fel när jag skrev posten.
Men nu bytte jag till ett ATI Radeon HD 4650 512mb. Så ska kolla hur detta funkar. Om det visar sig att det funkar,
tja, då vet jag vad problemet är. Jag återkommer om det funkar eller inte så kan mod låsa eller kasta denna tråden.

Tack för svar som jag fått än så länge!

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

Permalänk
Medlem

Sen jag fixade detta problem inatt så funkade det tills jag gick och la mig runt 5 på morgonen.. Men när jag sedan startar datorn på dagen runt kl 1 så startar den normalt men när jag loggar in på skype etc etc så blir skärmen jätte mysko och börjar visa massa olika färger över hela skärmen.. Och efter några sekunder så slutar det med att den bara blir helt svart...

Observera att den funkade inatt när jag bytte till det nya grafik kortet och funkade i flera timmar fel fritt.. Kan detta ha och göra med grafik drivrutinerna kanske? Jag har dom senaste från ATI...

Efter detta blev min första tanke att byta från DVI kabel (vilket jag använde) till VGA kabel, men det gjorde ingen skillnad, den fortsatte på samma sätt ändå...
Någon som vet vad detta kan vara?

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

Permalänk
Medlem

Såna här fel är antingen värme problem eller dåligt nätagg väldigt ofta. Så vad har du för nätagg märke modell?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

jag tycker även du kan göra en hel formatering på burken men det hjälper nog inte ditt problem men när du böt grafikkort kan det vara gamla drivers som spökar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av deXXa-:

Sen jag fixade detta problem inatt så funkade det tills jag gick och la mig runt 5 på morgonen.. Men när jag sedan startar datorn på dagen runt kl 1 så startar den normalt men när jag loggar in på skype etc etc så blir skärmen jätte mysko och börjar visa massa olika färger över hela skärmen.. Och efter några sekunder så slutar det med att den bara blir helt svart...

Observera att den funkade inatt när jag bytte till det nya grafik kortet och funkade i flera timmar fel fritt.. Kan detta ha och göra med grafik drivrutinerna kanske? Jag har dom senaste från ATI...

Efter detta blev min första tanke att byta från DVI kabel (vilket jag använde) till VGA kabel, men det gjorde ingen skillnad, den fortsatte på samma sätt ändå...
Någon som vet vad detta kan vara?

Artefakter eller "färger/mysko" brukar vara ett tecken på drivrutinsfel.
Ta bort gamla rutinerna, och installera om. lycka till:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Citat:

Såna här fel är antingen värme problem eller dåligt nätagg väldigt ofta. Så vad har du för nätagg märke modell?
jag tycker även du kan göra en hel formatering på burken men det hjälper nog inte ditt problem men när du böt grafikkort kan det vara gamla drivers som spökar.

Jag har kommit fram till att det var ju i princip ett värme problem då grafikkorts fläkten som sagt inte snurrade.
Nu har jag hållt på donat, och bytt tillbaka till det gamla kortet där GP fläkten inte snurrade, och nu helt plötsligt
så snurrar den. Mysko. Kan vara glappt i fläkten, men jag har stängt av datorn och startat den runt 5 gånger (vid olika tillfällen och med tid emellan såklart) och
GP fläkten snurrar fortfarande, så jag kommer fortsätta köra på det kortet.

Ang drivrutiner så kom jag på det efter jag hade bytt grafik kort, alltså tillbaka till det gamla.
EDIT: Jag vet inte vad jag har för nätagg. Har för mig jag kollade det en gång innan men hittade
aldrigt riktigt det rätta namnet för det. Men får kolla det om den börjar strula igen och se vad jag kan
hitta för info om det och du kanske kan hjälpa mig isf då också?. Thanks!

Citat:

Artefakter eller "färger/mysko" brukar vara ett tecken på drivrutinsfel.
Ta bort gamla rutinerna, och installera om. lycka till

Yes, har ju bytt tillbaka till det jag hade innan som strulade. Men tack för påminnelse!

Ska fortsätta köra med detta kortet som har strulat med fläkten och se hur det funkar några dagar, funkar det efter 2 dagar så
kommer jag fortsätta köra på som vanligt. Ev forma, då det var ett tag sen jag gjorde det

Tack för all hjälp alla som skrivit! Återkommer om 1-2 dagar om hur det har gått!

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."

Permalänk
Medlem

Problemet är nu löst. Som sagt så har jag bytt tillbaka till mitt gamla grafik kort som strulade från början.
Och fläkten på det kortet har snurrat sen jag gjorde det för 2 dagar sen.
Men kommer nog ändå köpa nytt grafk kort då jag behöver det och för att det jag har är gammalt som gatan
Mod kan låsa eller kasta denna tråden!
Tack för hjälp och svar!

Visa signatur

"We and I know many things. Travel from Great Salt Water to home of biting lizards."