Permalänk
Medlem

(H2O) Problem med pump? (Film)

Hejsan

Byggde precis ihop mitt första vattenkylningssystem.

Det som jag använder är en EK 140MM rad, 13/18 tubing, Ett vattenblock från Watercool tillsammans med en Swifttech res och en EHEIM (innovatek) HPPS 12V pump. Ska klara 500L/h eller något i den stilen.

har precis byggt klart allt, och fyllt res till bredden. När jag satte på pumpen så verkade allt funka, men sedan så verkar den inte..klara pumpa runt vattnet då den helt enkelt bara står och "trampar vatten". Dvs, det händer inget.

http://www.youtube.com/watch?v=bMaXXfNWEZQ

Här är en film på vad som händer.

Det är kopplat pump-cpu-rad-res-pump.

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Dessutom läcker det

Något bra sätt att tömma systemet på?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Dessutom läcker det

Något bra sätt att tömma systemet på?

1 mer vatten i loopen.

2 lossa t.ex cpublocket o dra en lang utanför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

1 mer vatten i loopen.

2 lossa t.ex cpublocket o dra en lang utanför datorn.

Jag får inte i mer vatten i loopen, res är full..

kan jag koppla på ett bättre sätt?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Sätta tanken längre upp borde väl lösa allt? Har ingen erfarenhet av vattenkylning, men det känns som det, eftersom det blir ju svårt att fylla systemet med tanken på botten...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Sätta tanken längre upp borde väl lösa allt? Har ingen erfarenhet av vattenkylning, men det känns som det, eftersom det blir ju svårt att fylla systemet med tanken på botten...

Ska testa!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ska testa!

Kan inte lova något, men värt ett försök

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Annars får du fylla medans pumpen är igång o skruva tillbaka locket innan du stänger av.

Du har kopplat korrekt, det är tyngdlagen som bråkar med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ska testa!

Hur går det för dig?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Hur går det för dig?

Det löste problemet, dock så är en av kopplingarna i pumpen mindre än övriga (kör med 13/18 på slangen, pump-ut ligger på 9 (tror jag). Detta gör att pumpen får jobba rätt hårt, och helt enkelt inte får ut all sin kraft.

Vilket gör att jag måste beställa en adapter från Aquatuning i Tyskland...och då jag gjorde detta för några dagar sedan (adapter till G 1/4 istället för en res vid insug) så känner jag att...nae

Säljer av delarna och väntar på nytt system innan jag ger mig på detta igen...:/

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det löste problemet, dock så är en av kopplingarna i pumpen mindre än övriga (kör med 13/18 på slangen, pump-ut ligger på 9 (tror jag). Detta gör att pumpen får jobba rätt hårt, och helt enkelt inte får ut all sin kraft.

Vilket gör att jag måste beställa en adapter från Aquatuning i Tyskland...och då jag gjorde detta för några dagar sedan (adapter till G 1/4 istället för en res vid insug) så känner jag att...nae

Säljer av delarna och väntar på nytt system innan jag ger mig på detta igen...:/

Mvh

Nej ge inte upp! Testa med adaptern!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Nej ge inte upp! Testa med adaptern!

Sakerna ligger i en låda nu i väntan på att jag ska bestämma mig..har lite andra saker jag köpte före jag beställde nytt (ett komplett system med 120 rad, pump med kombinerad res (EHEIM pumpen alltså)) som jag tänkte kränga iväg.
Om jag ska ge mig på detta igen så kommer jag antagligen byta pump, då den va ganska otymplig, även köpa bättre kopplingar (köpte endast raka fatboy-nipplar) tillsammans med ett större chassi (Börja med vattenkylning i ett M-atx-chassi som redan är överfullt är ingen bra idé...

Så kort och gott, väntar med att sälja dem nya sakerna, och försöker igen efter jul. (nytt system efter nyår).

Tack ändå för all hjälp...i will be back, var säkra på det!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hejsan

Byggde precis ihop mitt första vattenkylningssystem.

Det som jag använder är en EK 140MM rad, 13/18 tubing, Ett vattenblock från Watercool tillsammans med en Swifttech res och en EHEIM (innovatek) HPPS 12V pump. Ska klara 500L/h eller något i den stilen.

har precis byggt klart allt, och fyllt res till bredden. När jag satte på pumpen så verkade allt funka, men sedan så verkar den inte..klara pumpa runt vattnet då den helt enkelt bara står och "trampar vatten". Dvs, det händer inget.

http://www.youtube.com/watch?v=bMaXXfNWEZQ

Här är en film på vad som händer.

Det är kopplat pump-cpu-rad-res-pump.

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh

500l/h är inte de du ska kolla på utan tryck höjden dvs hur bra den trycker vatten genom systemet, borde inte vara problemet i ditt system men ja

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny9193:

500l/h är inte de du ska kolla på utan tryck höjden dvs hur bra den trycker vatten genom systemet, borde inte vara problemet i ditt system men ja

Är medveten om detta, men då jag inte hittat någon sådan spec, så tog jag det jag visste

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är medveten om detta, men då jag inte hittat någon sådan spec, så tog jag det jag visste

Gott stirrade mig blind på l/h i början 3,1m tryckhöjd tror ja. Annan upplevelse med wc pumpens ljudnivå , blev galen på min dcp 4.0 (datorn i sovrumet)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny9193:

Gott stirrade mig blind på l/h i början 3,1m tryckhöjd tror ja. Annan upplevelse med wc pumpens ljudnivå , blev galen på min dcp 4.0 (datorn i sovrumet)

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? hade aldrig en tanke på pumpen ljudnivå...luftkylning kanske är det bättre valet när man vill ha ett tyst system..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jaså? hade aldrig en tanke på pumpen ljudnivå...luftkylning kanske är det bättre valet när man vill ha ett tyst system..

Nja, billigare gissar ja men min loop e grymt tyst och presterar riktigt bra 45c load 1055t@3,9ghz med alla fläktar på lägsta med fläkt kontroll, d5 pumpen är grymt bra, har hört och läst att även dcp 2.2 ska vara ett bra val bra tryck, billigare, tystare än dcp 4.0 lite lägre tryck l/h så klart (:

Skiljer 2c på högsta/lägsta fläkt+pump hastighet i min loop så inget svårt val för min del, dok endast cpu kyld då jag väntar på nästa gen NVIDIA och ivy, kan tänka mig att de hjälper mer på en längre loop

Hör btw knappt darorn med Headset på samt från sängen 2m bort och de som hörs lågt fläkt brus (:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |