Permalänk
Medlem

Tyst men presterande CPU-kylare

Hejsan!
Har en Cooler Master Hyper 212+ just idag men efter att kört tester när jag överklockat så har jag beslutat att köpa en ny CPU-fläkt. Jag var intresserad utav Corsair A70 men blev orolig när det rapporteras om ljudnivån.

Jag undrar konkret sätt, vilken CPU-kylare ska jag välja om jag vill ha bättre prestanda än Hyper212+ samt en tyst CPU-kylare? Priset får gå upp till 1000 SEK och helst inte en Noctua.

Varför inte Noctua? Gillar inte färgen på den

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/produkt/6308746/be-quiet-darkrock-pro-c1 Inte lika bra som Noctua NH-D14 men inte så mkt sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

http://www.inet.se/produkt/6308746/be-quiet-darkrock-pro-c1 Inte lika bra som Noctua NH-D14 men inte så mkt sämre

Är det bara jag som retar mig på att det står "be quiet" och en metallplatta där?

OnT:

Får den plats i Fractal Define R3, glömde nämna det sorry!

Permalänk
Medlem

Är sluten vattenkylning uteslutet? Annars kan jag rekommendera det. Bara att byta fläktar till Scythe GT om du vill ha ner ljudnivån! Kör själv med Corsair H60 i PnP-konfiguration med Scythe GT 1450 RPM. Är mer eller mindre ljudlös.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Är sluten vattenkylning uteslutet? Annars kan jag rekommendera en sådan. Bara att byta fläktar till Scythe GT om du vill ha ner ljudnivån!

Ja, vattenkylning är dessvärre uteslutet fastän de är mindre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyper212:

Är det bara jag som retar mig på att det står "be quiet" och en metallplatta där?

OnT:

Får den plats i Fractal Define R3, glömde nämna det sorry!

Det är nog bara du

Är det ljudnivån endast så byt fläktarna till GT med 1150 rpm, alternativt Be quiet fläktar (kolla ljudnivån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper212:

Ja, vattenkylning är dessvärre uteslutet fastän de är mindre.

Vill inte vara för nyfiken, men varför känner du så? Har aldrig ångrat bytet från luft > vatten

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Vill inte vara för nyfiken, men varför känner du så? Har aldrig ångrat bytet från luft > vatten

Läckage och att du måste fylla (?) på med material.

Skrivet av chainzaw:

Det är nog bara du

Är det ljudnivån endast så byt fläktarna till GT med 1150 rpm, alternativt Be quiet fläktar (kolla ljudnivån)

Haha inget fel på fläktarna, bara metallplattan. Annars ser den väldigt snygg ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper212:

Läckage och att du måste fylla (?) på med material.

Haha inget fel på fläktarna, bara metallplattan. Annars ser den väldigt snygg ut!

Inte med slutna system som t.ex Corsair Hydro och Antec Kühler:

http://www.inet.se/produkt/5321833/corsair-cooling-hydro-h60

http://www.inet.se/produkt/5321833/corsair-cooling-hydro-h60

http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6...

http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-...

När du skruvat fast det i burken och moderkort är det lika "underhållningsfritt" som en luftkylare!

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Men du måste fortfarande använda vatten eller något sorts kväve?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper212:

Men du måste fortfarande använda vatten eller något sorts kväve?

Det är redan påfyllt och behöver inte bytas ut!

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Det är redan påfyllt och behöver inte bytas ut!

Aldrig?

SÅ med andra ord kan jag köpa en H80 och montera in den, sen låta den vara i cirka 2 år utan att behövt underhålla den?

Permalänk
Medlem

Titta på Thermalright HR-02 Macho om du inte gillar färgerna på Noctuas fläktar. http://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho. Rätt billig med

Som jag skrev i en annan tråd:

Skrivet av Yrch:

Verkar vara en väldigt trevlig kylare, är lite förvånad över att den inte får mer uppmärksamhet här på Sweclockers, verkar vara ett bra alternativ för folk som inte gillar Noctuas färgscheman om inte annat

http://www.hardocp.com/article/2011/07/26/thermalright_hr02_m...

"The HR-02 Macho from Thermalright is a mighty impressive cooler. Clearly, Thermalright has seen the trend of new hybrid water coolers entering the market and has responded in turn. Thermalright's response is well received. At stock speeds the Macho is a mere 5 degrees Celsius behind the top rated water cooler when set to high. Overclock the CPU and the difference remains largely the same with a difference of only 5.7 degrees Celsius. Impressive considering we are talking about air cooling versus water cooling. If that wasn’t enough, once you factor in sound the HR-02 Macho is downright silent compared to the water cooling units. I can’t say it enough, this is no small feat the Macho has accomplished. All that’s left is to determine just how much all of this greatness will cost."

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

"Summing everything up, we can conclude that Thermalright HR-02 Macho definitely deserves our Recommended Buy title. However, we liked it so much that we decided to upgrade its award to Editor’s Choice title for being the best air-cooler for central processors in its price range"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper212:

Aldrig?

SÅ med andra ord kan jag köpa en H80 och montera in den, sen låta den vara i cirka 2 år utan att behövt underhålla den?

Precis! Men du bör ju, precis som med en luftkyl, blåsa bort damm ur fläktarna/radiatorn

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Du kan få en Nh-D14 för 585 kr nu på cdon, H100 kostar cirkus 760 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Precis! Men du bör ju, precis som med en luftkyl, blåsa bort damm ur fläktarna/radiatorn

Hur stor är risken med en H80, att läckage händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper212:

Hur stor är risken med en H80, att läckage händer?

Du kan ju självklart inte rycka och dra i slangarna med överdrivet våld. Men det är väldigt, väldigt liten risk att den skulle börja läcka utan yttre påverkan

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Du kan ju självklart inte rycka och dra i slangarna med överdrivet våld. Men det är väldigt, väldigt liten risk att den skulle börja läcka utan yttre påverkan

Okej, vilken rekommenderar du som är tyst och presterar bra. Självfallet ska det passa i ett Fractal Define R3.

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper212:

Okej, vilken rekommenderar du som är tyst och presterar bra. Självfallet ska det passa i ett Fractal Define R3.

Tack för hjälpen alla!

Jag har en H100, bytte ut min hyper212 mot den. Ångrar mig inte en endaste sekund, håller processorn riktigt sval, är inte ljudlös men jag kör fortfarande
originalfläktar.

Kollar man på toppen på ditt chassi skall det nog fungera med en H100, någon annan kanske vet bättre om det dock?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Risken är nog större att du tappar den stora luftkylarn som väger ett kg på nåt olämpligt på moderkortet än att de börjar läcka. lr så får inte ram minnena plats!

Jag hade kört på nån sluten lösning pga att dem är relativt billiga, presterar bra. Sen är ju inte mitt chassi de bredaste heller så kan bli lite trångt med en hög kylare.

Smaken är som baken! Delad!

Permalänk
Medlem

Om vi tar Corsair Hydro-serien som exempel så kan du köra med H60, H70 eller H80 i ett R3-chassi. Läs lite tester innan du bestämmer dig, men generellt sätt presterar väl H80 bäst.

Angående ljudnivån så hade jag rekommenderat att köpa till en eller två stycken Scythe Gentle Typhoon för att kunna byta ut originalfläkten då den låter endel. Antingen 1450 eller 1850 RPM. Glöm inte räkna med det i slutsumman så du inte går över din budget.

Kör själv en H60 med 2st Scythe Gentle Typhoon 1450 RPM. Håller min i5-2500k @ 4,8Ghz på ~30 grader idle och 45-50 full load!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Skulle inte rekommendera varken h2o 620 eller H60 då dessa presterar som en CM 212+ hanterad på rätt sätt. H80-H100 alt h2o 920 isåfall. Men inte i kombination med Scythe GT fläktar då dessa ofta skapar ett missljud när dom paras ihop med en radiator med så pass fina flänsar.

Otroligt irriterande ljud kommer från min H60 med dubbla Scythe GT 1450RPM fläktar på. Jämfört med corsairs medföljande fläkt så är dom högljudda.

Om du söker runt lite på nätet så hittar du nog fläktar som är bättre lämpade för tyst och effektiv kylning med avsikt att monteras på radiatorer.

Coolingstuff borde ha något av intresse.

Men om du inte är sugen på sluten vattenkylning så har du denna som passar in i R3 chassit.

Thermalright Silver Arrow

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av juan1:

Om vi tar Corsair Hydro-serien som exempel så kan du köra med H60, H70 eller H80 i ett R3-chassi. Läs lite tester innan du bestämmer dig, men generellt sätt presterar väl H80 bäst.

Angående ljudnivån så hade jag rekommenderat att köpa till en eller två stycken Scythe Gentle Typhoon för att kunna byta ut originalfläkten då den låter endel. Antingen 1450 eller 1850 RPM. Glöm inte räkna med det i slutsumman så du inte går över din budget.

Kör själv en H60 med 2st Scythe Gentle Typhoon 1450 RPM. Håller min i5-2500k @ 4,8Ghz på ~30 grader idle och 45-50 full load!

Skickades från m.sweclockers.com

Antec küler 620 presterade väl bättre än h60 om man körde samma fläktar på dem? + att den är lite billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Om vi tar Corsair Hydro-serien som exempel så kan du köra med H60, H70 eller H80 i ett R3-chassi. Läs lite tester innan du bestämmer dig, men generellt sätt presterar väl H80 bäst.

Angående ljudnivån så hade jag rekommenderat att köpa till en eller två stycken Scythe Gentle Typhoon för att kunna byta ut originalfläkten då den låter endel. Antingen 1450 eller 1850 RPM. Glöm inte räkna med det i slutsumman så du inte går över din budget.

Kör själv en H60 med 2st Scythe Gentle Typhoon 1450 RPM. Håller min i5-2500k @ 4,8Ghz på ~30 grader idle och 45-50 full load!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför kan man inte köra en H100 i R3:an, verkar finnas plats för dubbla fläktar i toppen på det? Lite nyfiken

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648535

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

en gammal men bra e CM V8

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Antec küler 620 presterade väl bättre än h60 om man körde samma fläktar på dem? + att den är lite billigare!

620 har sämre slangar, vilket i längden kan leda till vattenbrist i systemet.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Valet är emellan H80 och be quiet! DarkRock Pro C1

Vilken av dessa är tystast & prestanda?

Skrivet av kabex:

620 har sämre slangar, vilket i längden kan leda till vattenbrist i systemet.

Gillade inte designen som Antec hade på sina kylare däremot...

Permalänk
Medlem

Har valt att köra på H80, önska mig lycka till!
Däremot har jag 4 stycken 1450rpm fläktar och har beställt en till, så det ordnar sig.

Tack för alla svar som vanligt SweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Vad har du för budget?

Skulle inte rekommendera varken h2o 620 eller H60 då dessa presterar som en CM 212+ hanterad på rätt sätt. H80-H100 alt h2o 920 isåfall. Men inte i kombination med Scythe GT fläktar då dessa ofta skapar ett missljud när dom paras ihop med en radiator med så pass fina flänsar.

Otroligt irriterande ljud kommer från min H60 med dubbla Scythe GT 1450RPM fläktar på. Jämfört med corsairs medföljande fläkt så är dom högljudda.

Om du söker runt lite på nätet så hittar du nog fläktar som är bättre lämpade för tyst och effektiv kylning med avsikt att monteras på radiatorer.

Coolingstuff borde ha något av intresse.

Men om du inte är sugen på sluten vattenkylning så har du denna som passar in i R3 chassit.

Thermalright Silver Arrow

Aldrig hört om någon som haft samma problem som dig. Låter definitivt som fläktarna spökar (inte i kombination med radiatorn). Jag hade bytt fläktarna mot nya (LÄS: Reklamera), för det är uppenbarligen fel på dom!

Skrivet av Kapten.Raggsock:

Antec küler 620 presterade väl bättre än h60 om man körde samma fläktar på dem? + att den är lite billigare!

Jag valde Corsair framför Antecs modell därför att det var bättre slangarn på H60:n, samt Corsair är det märke jag har mest erfarenhet av!

Skrivet av Kristerj:

Varför kan man inte köra en H100 i R3:an, verkar finnas plats för dubbla fläktar i toppen på det? Lite nyfiken

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648535

Finns för lite plats helt enkelt!

Skrivet av Hyper212:

Har valt att köra på H80, önska mig lycka till!
Däremot har jag 4 stycken 1450rpm fläktar och har beställt en till, så det ordnar sig.

Tack för alla svar som vanligt SweC.

Skönt att du bestämt dig, alltid trevligt att ev. kunna hjälpa någon. Lycka till med bygget!

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Kör 2500k med H60 klockad till 4.4GHZ ligger idle på 28 och full load ca 50.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE