Köpte ny kylare, knappt någon temp skillnad

Permalänk
Medlem

Köpte ny kylare, knappt någon temp skillnad

Tjenare , Köpte ny kylare här om dagen , bytte idag men det var knappt någon skillnad ... men men , tur att man ska byta dator snart
Här kommer lite bilder!

RESULTAT =

Gamla Kylaren =

Gamla VS Nya =

Nya Kylaren =

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk

Det är ju inte mycket skillnad på de två kylarna.

Kan inte tänka mig att en heatpipe på en så liten kylaren gör speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Tjenare , Köpte ny kylare här om dagen , bytte idag men det var knappt någon skillnad ... men men , tur att man ska byta dator snart
Här kommer lite bilder!

Gamla VS Nya = http://i42.tinypic.com/zvu5ns.jpg

Eh, ja men de ser ju nästan identiska ut? Den nya är lite lite större och har nån heatpipe mer? Inte så konstigt om du får samma resultat?

Det där är väl typ socket 939 eller nåt? Får man fråga varför du byter kylare på en så gammal CPU? Kylaren lär väl inte passa till nån ny dator direkt... Okej om du satt i en tornkylare som blåst ut värmen ur chassit men det här?

Permalänk
Medlem

Som sagt var, ser inte ut att vara stor skillnad på de där två kylarna. Båda ser ut som sånna här halvkeffa man får med när man köper processorn.

Permalänk

inte så konstigt när dom e likadan typ ..

Permalänk
Medlem

As usual.. Bessewissers, Gamla grejer , och?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Märker du stor skillnad i ljudnivå? Nya kylaren kanske snurrar på ~halva hastigheten eller liknande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Märker du stor skillnad i ljudnivå? Nya kylaren kanske snurrar på ~halva hastigheten eller liknande.

Den låter lite mer, så jag går tillbaka till gamla istället,

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Sätt på gamla fläkten o behåll heatpipekylaren

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur mycket kylpasta använde du?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av roobi:

Tjenare , Köpte ny kylare här om dagen , bytte idag men det var knappt någon skillnad ... men men , tur att man ska byta dator snart
Här kommer lite bilder!

RESULTAT = http://i42.tinypic.com/xax7vn.jpg

Gamla Kylaren = http://i41.tinypic.com/jv1wet.jpg

Gamla VS Nya = http://i42.tinypic.com/zvu5ns.jpg

Nya Kylaren = http://i39.tinypic.com/14e2uip.jpg

Hur stor skillnad är det i temp under belastning? i idle jobbar prollen så lite att du knappast märker skillnad, skulle jag tro iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Entusiast

Heatpipe-lösningen ger en stor fördel om tillverkaren gör rätt: Lättare samtidigt som arean mot luften ökar tack vare tajtare och fler flänsar.
Du ser säkert att heatpipe-kylaren har många fler "flänsar" än den gamla, därav har luftarean ökat markant.
Men för att detta skall komma till god nytta, måste chassit vara välkylt det också.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Men det där är ju idle? Min stock-kylare till 775 gav mig idletemps på 45 grader, min TRUE-120 med 2 1800 RPM Scythe Typhoon ger mig idletemps på 40... I load däremot

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Har låtit datorn stått på under natten och idle tempen har gått ner lite , men load tempen är högre på ena kärnan o lägre på andra :S, men men, ska ända byta till intel nästa vecka.
Lite resultat = Core0/Core1
Gamla kylarn = Idle =36c/38c Load = 50c/51c
Nya Kylarn = Idle = 33c/35c Load = 48c/53

Edit, Har köpt en Intel Pentium E5300 Dual core 775 nu så jag ska byta mobo/minnen, sen förmodligen sätta på en Antec Khüler H20, Nu är det säkert många som kommer klaga men jag säger som förut, jag spelar inte så mycket krävande så jag behöver inge värsting grejer Och Khüler kylarn kan mana använa senare i andra datorer så

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Undra hur kallt det skulle bli om man körde khuler kylaren vid fönstret när det är öppet, vid springan alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w