Permalänk

Flasha BIOS (Moderkort)

Tjena, har lite problem med mitt moderkort, på så sätt att jag inte kan använda mig utav musen i MSI's "click-bios". har snackat med MSI på Dreamhack och dom sa att jag skulle flasha bios till biosen till Z68A-GD65 (från mitt nuvarande P67A-GD65).

Anledningen till vf dom ville att jag skulle flasha om det till Z68A's bios var för att den inte har haft några problem med användandet av en mus i just click-bios, medans P67A's bios har det.

Min fråga är då till er som är kunniga och har gjort sånt här innan, hur f'n gör man det? har ingen aning och hittar inte nån vettig guide på nätet som verkar vara ok.

Tackar på förhand!

/Mofo

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Använd dig av detta verktyget:

http://download1.msi.com/files/downloads/uti_exe/LiveUpdate.z...

Beskrivning:

Live Update 5 is a powerful update tool with user-friendly interface, provides an automatic scan and download for your MSI products. Using this service to keep your system in the most updated environment.

Live Update 5 supports the following MSI product lines and items:
Mainboards: Drivers/BIOS/Utilities;
Graphics Cards: Drivers/BIOS

Permalänk
Medlem
  1. Ladda ner senaste uppdateringen: http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD65--B3-.html#/?div=BIOS

  2. Packa upp filen

  3. Kopiera .exe filen från arkivet du just packat upp och lägg det i root mappen på ett usb minne formaterat i fat32

  4. Ha kvar usb minnet i datorn och starta om, tryck delete knappen för att komma in i bios

  5. Gå till settings och välja mflash

  6. Välj ditt usb minne och sedan filen

  7. Vänta på att den uppdaterat, sedan är du klar

Kom ihåg att dina inställningar lär vara återställda till default värden efter flashningen. Om du har överklockat kan det vara bra att du spara inställningarna i en profil innan du gör flashningen.

Permalänk

Tackar så mycket båda två, ska fixa det direkt.

tar det lång tid?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MofoSchenked:

Tackar så mycket båda två, ska fixa det direkt.

tar det lång tid?

Det brukar gå väldigt fort att flasha bios.

Permalänk

Prövade, men bios hittar inte nån .exe-fil på stickan när ja rebootar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av MofoSchenked:

Prövade, men bios hittar inte nån .exe-fil på stickan när ja rebootar

Du behöver inte flasha till något Z68 bios utan problemet ska vara löst i nyare bios till P67 versionen. Sedan ska du inte lägga över .exe filen till USB-minnet utan 1F0 filen. Det är den du ska flasha. Så lägg endast över den på ett USB-minne och välj M-flash i UEFI och följ instruktionerna.

Flasha inte i Windows, risken finns att du brickar BIOS.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Du behöver inte flasha till något Z68 bios utan problemet ska vara löst i nyare bios till P67 versionen. Sedan ska du inte lägga över .exe filen till USB-minnet utan 1F0 filen. Det är den du ska flasha. Så lägg endast över den på ett USB-minne och välj M-flash i UEFI och följ instruktionerna.

Flasha inte i Windows, risken finns att du brickar BIOS.

Tjenare, undrar om någon här vet hur m-flash fungerar ? Z68A GD 55 som jag äger har inte dualbios som GD 65:an har, enligt msi:s hemsida skall m-flash kunna göra backup av ens gamla bios och man skall tydligen till och med kunna boota från bioset på usbstickan. Kan ju vara bra att ha någon typ av säkerhet ifall flashningen går åt pipan tänkte jag.

Permalänk

Tjena igen, har inte någon 1F0-fil, bara en .exe, .doc, .txt och en N30-fil. när jag prövade med den nyaste versionen av P67 så var där bara en 180-fil.

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av MofoSchenked:

Tjena igen, har inte någon 1F0-fil, bara en .exe, .doc, .txt och en N30-fil. när jag prövade med den nyaste versionen av P67 så var där bara en 180-fil.

http://img607.imageshack.us/img607/9661/biosmappen.png
[/url]

Uploaded with ImageShack.us

Då ska du ta N30 filen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

När ja går in i bios så såtr det bara att den inte hittar något bios på stickan. Den hittar stickan, men inte nåt på den.

ska jag pröva att byta från .N30 till .180, då det står så på det bios'et som jag har nu?

Det jag gör när jag ska lägga över den är att (bara för säkerhets skull) formaterar om stickan till FAT32, drar filen från nedladdningsmappen till "NO NAME" på vänster sida. E detta rätt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Först vill jag be om ursäkt då jag sa .exe filen i mitt tidigare inlägg, då jag menade .N30 filen i det här fallet. Filen måste ligga i root mappen av usb stickan dvs den översta mappen för att bios ska hitta den.

Permalänk

Okej, så det räcker inte alltid att bara dra den till stickan i utforskaren?

Tackar, ska pröva detta så fort jag kommer hem

Visa signatur

Citera för svar!