Permalänk
Medlem

Bygga dator utan cd-läsare?

Fick idag hem mina efterlängtade datordelar. Kom nu på att jag glömt cd-läsaren.
Fungerar det utan cd-läsare? Vet att man kan installera OS från usb-minne, men måste jag inte installera moderkortets drivrutiner/BIOS innan jag kan installera OS? Eller kan jag installera OS från usb-minne först, och sedan tanka ner drivrutinerna för moderkort och dylikt, och på så sätt gå runt hela cd-läsarproblemet?
Har ett http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3899#o... om det har någon betydelse..

Permalänk
Medlem

Moderkortet behöver inte drivrutiner när du startar första gången. Det enda som händer att den inte kan boota från något. När du har installerat operativsystemet måste du installera drivrutinerna.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

CD-läsare behövs ej, tanka hem alla drivrutiner osv

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Funkar jättebra att instellera OS direkt från USB. Har inte haft en CD-läsare i min dator dom senaste 10 åren. Moderkorts drivrutiner / bios behövs inte. Vad jag vet så är allt sånt borta med windows 7, den klarar hantera allt perfekt. Med windows XP kommer jag ihåg att det ibland kunde vara lite meck med att få sata-drivers osv. att funka. Men det var samma problem med både CD och USB. Så kör på

Permalänk
Avstängd

Nu har du gjort bort dig totalt.. Du måste ha en br-brännare för att ens bygga datorn Nejdå, följ ovanståeende så löser det sig

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk
Medlem

+1 till Drawmly, dock satte jag i min läsare igen, då jag utan att tänka på det, beställde hem BF3 med skiva, istället för att tanka ner, då jag för en gångsskulle ville ha fodral och skivan på hyllan!:P

Men som han skrev, det går att göra mycket med ett USB!:)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

+1 till Drawmly, dock satte jag i min läsare igen, då jag utan att tänka på det, beställde hem BF3 med skiva, istället för att tanka ner, då jag för en gångsskulle ville ha fodral och skivan på hyllan!:P

Men som han skrev, det går att göra mycket med ett USB!:)

Bara att skriva in nyckeln och tanka från origin? eller?

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Skrivet av Cyklar.:

Bara att skriva in nyckeln och tanka från origin? eller?

Retail is detail.
Man kommer inte få ligga ifall man inte har en bokhylla full med spelförpackningar.

---
OnT:
Jag skulle dock investera mig en brännare. Det är två hundra spänn vi snackar om för något som kan vara bra att ha. Notera "kan vara". :3

Jag saknar iaf tiden när man installerade spel med 4 CD-skivor.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en extern Samsung DVD-brännare, lätt värt!

http://www.inet.se/produkt/7104216/samsung-se-s084f-vit

Permalänk
Medlem

min DvD brännare änvänds flitigt för att kopiera mina cd-skivor till FLAC :3. skulle nog köra blue ray filmer om jag hade den kopplat till tv:en

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar, det ska nog gå bra
Kom på en fråga jag har angående mitt bygge, (första gången för övrigt). Köpte ett ESD-armband, better save than sorry you know, ska jag sätta fast krokodilgapet i chassit? Några säger att det funkar bra med element också.
Om man kör i chassit, har hört att man ska ha nätagget ikopplat med strömkabeln, fast med knappen på 0, är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JarVis:

Om man kör i chassit, har hört att man ska ha nätagget ikopplat med strömkabeln, fast med knappen på 0, är det så?

låter rätt vågat, det skulle jag inte gjort .. så länge du, chassiet och alla komponenterna har samma potential så är det lugnt ...

element har jag kört på, om jag inte byggt på diskbänken ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av JarVis:

Okej, tack för svar, det ska nog gå bra
Kom på en fråga jag har angående mitt bygge, (första gången för övrigt). Köpte ett ESD-armband, better save than sorry you know, ska jag sätta fast krokodilgapet i chassit? Några säger att det funkar bra med element också.
Om man kör i chassit, har hört att man ska ha nätagget ikopplat med strömkabeln, fast med knappen på 0, är det så?

Beror på om nätagget är kopplat till ett jordat uttag eller ej. har du jordat så är det safe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Beror på om nätagget är kopplat till ett jordat uttag eller ej. har du jordat så är det safe

jo, personen är säker, men hur gött är det att tappa en skruv i nätagget och elda upp det?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Retail is detail.
Man kommer inte få ligga ifall man inte har en bokhylla full med spelförpackningar.

---
.

Tss!:D Lider du själv utav det?;) själv har jag aldrig haft problem;). Nej men skämt och sido, har haft flickvän i snart 2 år, som respekterar mina behov, och spel är ett av dom (A).

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Bara att skriva in nyckeln och tanka från origin? eller?

Fungerade inte då jag försökte, så fick gå den gamla gatan! Det var ju inte så farligt:) dessutom med min uppkoppling på ca 7mb/s, så fick jag nog igång spelet snabbare än om jag hade tankat! Men det alternativet var faktiskt någonting som jag funderade på!

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Fungerade inte då jag försökte, så fick gå den gamla gatan! Det var ju inte så farligt:) dessutom med min uppkoppling på ca 7mb/s, så fick jag nog igång spelet snabbare än om jag hade tankat! Men det alternativet var faktiskt någonting som jag funderade på!

Ahå, såpass jo, jag tankade ner det från origin även om jag hade det på skiva, med skivan i, av någon anledning..

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt cdläsare på flera år. Har en usb sticka med Windows 7 på när jag behöver installera om.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Ahå, såpass jo, jag tankade ner det från origin även om jag hade det på skiva, med skivan i, av någon anledning..

aha okey:)
jag ominstallerade w7 igår, så idag fick jag tanka det. segt

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

aha okey:)
jag ominstallerade w7 igår, så idag fick jag tanka det. segt

Haha. Ogött!

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Haha. Ogött!

haha, jo verkligen! kvinnan min jobbar idag, så det är just idag jag har tid med spel! :[

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JarVis:

Okej, tack för svar, det ska nog gå bra
Kom på en fråga jag har angående mitt bygge, (första gången för övrigt). Köpte ett ESD-armband, better save than sorry you know, ska jag sätta fast krokodilgapet i chassit? Några säger att det funkar bra med element också.
Om man kör i chassit, har hört att man ska ha nätagget ikopplat med strömkabeln, fast med knappen på 0, är det så?

ESD armbandet ska kopplas till chassit då du ska jämna ut spänningen mellan dig och det du jobbar med. Kommer alltid en massa "goddag yxskaft" kommentarer om detta ämne......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kommer alltid en massa "goddag yxskaft" kommentarer om detta ämne......

Kan väl bero på att hur man använder ESD banden har ändrats över åren och många lever kvar i det gamla?
Förr var det ALLTID nånting jordat som gällde när man skulle köra med ESD band, detta gällde även på de ställen där jag jobbade för 15-18 år sedan både när det gällde att felsöka i datorer men även när det gällde att bygga datorer, var aldrig tal om att man skulle sätta ESD bandet i något annat än den jorden som gick ner i källaren och var dedikerad till just ESD.
Samma sak när man byggde hemma, ESD band var aldrig något som användes eftersom det "räckte" med att ta på ett element innan man började plocka i datorn, detta bekräftades även av IBM support på den tiden.
Nu för tiden vet man väl bättre men alla har inte anpassat sig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.