Prova på Windows Phone 7 i Apple Ios och Google Android

Permalänk
Medlem

Har själv haft en iphone 4 i över ett år nu som fortfarande räcker för mig ett bra tag till. Nästa mobil däremot blir nog en wp7. Tycker de gjort ett riktigt bra jobb hittills! Ska bli intressant o få se hur dem väljer att utveckla den vidare

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Läs om.

UI:t är sättet användare interagerar med maskin - sådant går inte att göra genom att ta del av ett snabbt demo. Precis som att det tar tid att lära sig en ny fjärrkontroll, ett nytt program eller en ny tvätttmaskin måste man ta sig tiden att sätta sig in i hur det fungerar.

Första, andra, tredje eller fjärde generationens smartphoneanvändare skiljer sig inte om de har vant sig vid den produkt de sitter vid nu. Det jag menar är att är man van vid Android eller iOS är man inställd på att så ska ett mobilt operativsystem vara utformat - att det är normen och bryter man mot den så är användaren inte villig att ge alternativet ett ärligt försök.

Kladdig? Det är rektanglar med information, inte mer och inte mindre. Ingen blanding mellan ikoner och widgetar. På formgivningsspråk är Phone 7 klart mer strömlinjeformat och rent än vad Android/iOS är. Det som verkar hända är att folk har den här bilden av hur ett mobilt operativsystem ska vara utformat och om det skiljer sig markant för det är det "kladdigt".

På min Desire har jag widgetar för att visa samma information som jag får via Live Tiles i Phone 7. Ingen skillnad utom formen. På vilket sätt är det anpassat för en mindre teknisk person? Att det är fyrkantiga rutor istället för... olika widgetar? Jag tror inte det finns särskilt många sweclockers-nördar som dömer ut en produkt beroende på att man inte gillar fyrkantiga rutor på sin hemskärm. Om vi nu pratar om nördar med ett genuint intresse för teknik.

Jag kan inte förstå särskilt många av de argumenten som slängs runt i den här tråden.

Poängen är att allt som är live-uppdaterat drar batteri och segar ner telefonen, ju mer information som uppdateras desto sämre presterar telefonen.

Du jämför android med widgets med windows phone 7 - Vi jämför Android utan widgets med windows phone 7.

Android rootat/rensat och med launcher pro går ut på att inte ha någoting i bakgrunden, utan om du vill ta reda på något so trycker du fram det, antingen genom en genväg på homescreen (som inte kräver någon prestanda) eller via en app. Optimal prestanda och nästan fördubblad batteritid.. du lämnar ingen möjlighete till minnesläckor eller programfel.

Windows 7's UI hitills är den exakta motsatsen.. Facebook, Email, nyheter etc etc allt hålls igång i bakgrunden och segar ner telefonen och bidrar till en betydligt sämre batteritid. Tom hemsidan är fylld med bilder som uppdateras och byts ut. Det hela skriker minnesläckor och prestandaförluster.

Windows phone 7 ser mer ut som någon man skulle kunna förvänta sig på en HTPC eller liknande, inte något som går på batteri.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Poängen är att allt som är live-uppdaterat drar batteri och segar ner telefonen, ju mer information som uppdateras desto sämre presterar telefonen.

Du jämför android med widgets med windows phone 7 - Vi jämför Android utan widgets med windows phone 7.

Android rootat/rensat och med launcher pro går ut på att inte ha någoting i bakgrunden, utan om du vill ta reda på något so trycker du fram det, antingen genom en genväg på homescreen (som inte kräver någon prestanda) eller via en app. Optimal prestanda och nästan fördubblad batteritid.. du lämnar ingen möjlighete till minnesläckor eller programfel.

Windows 7's UI hitills är den exakta motsatsen.. Facebook, Email, nyheter etc etc allt hålls igång i bakgrunden och segar ner telefonen och bidrar till en betydligt sämre batteritid. Tom hemsidan är fylld med bilder som uppdateras och byts ut. Det hela skriker minnesläckor och prestandaförluster.

Windows phone 7 ser mer ut som någon man skulle kunna förvänta sig på en HTPC eller liknande, inte något som går på batteri.

Det går säkert stänga av precis som push/GPS/notification-center som finns i IOS som också drar massa onödigt batteri.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Poängen är att allt som är live-uppdaterat drar batteri och segar ner telefonen, ju mer information som uppdateras desto sämre presterar telefonen.

Du jämför android med widgets med windows phone 7 - Vi jämför Android utan widgets med windows phone 7.

Android rootat/rensat och med launcher pro går ut på att inte ha någoting i bakgrunden, utan om du vill ta reda på något so trycker du fram det, antingen genom en genväg på homescreen (som inte kräver någon prestanda) eller via en app. Optimal prestanda och nästan fördubblad batteritid.. du lämnar ingen möjlighete till minnesläckor eller programfel.

Windows 7's UI hitills är den exakta motsatsen.. Facebook, Email, nyheter etc etc allt hålls igång i bakgrunden och segar ner telefonen och bidrar till en betydligt sämre batteritid. Tom hemsidan är fylld med bilder som uppdateras och byts ut. Det hela skriker minnesläckor och prestandaförluster.

Windows phone 7 ser mer ut som någon man skulle kunna förvänta sig på en HTPC eller liknande, inte något som går på batteri.

Kan man anta att du jämfört riktig batteritid (batteristorlek/OS/Aktiva processor) och kommit fram till detta eller är det bara antaganden?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Poängen är att allt som är live-uppdaterat drar batteri och segar ner telefonen, ju mer information som uppdateras desto sämre presterar telefonen.

Du jämför android med widgets med windows phone 7 - Vi jämför Android utan widgets med windows phone 7.

Android rootat/rensat och med launcher pro går ut på att inte ha någoting i bakgrunden, utan om du vill ta reda på något so trycker du fram det, antingen genom en genväg på homescreen (som inte kräver någon prestanda) eller via en app. Optimal prestanda och nästan fördubblad batteritid.. du lämnar ingen möjlighete till minnesläckor eller programfel.

Windows 7's UI hitills är den exakta motsatsen.. Facebook, Email, nyheter etc etc allt hålls igång i bakgrunden och segar ner telefonen och bidrar till en betydligt sämre batteritid. Tom hemsidan är fylld med bilder som uppdateras och byts ut. Det hela skriker minnesläckor och prestandaförluster.

Windows phone 7 ser mer ut som någon man skulle kunna förvänta sig på en HTPC eller liknande, inte något som går på batteri.

Uhm, du jämför android som du specialanpassat med phone 7, du vet hur svårt det är att fixa det du vill ha i phone 7?
Man går in i settings och sätter på batterisparläge, klart...

Och dessutom phone 7 har i normalläge inte sämre batteritid än något annat mobiloperativ så va tusan är problemet?

Okunskap till tusan i denna tråd...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Njau, 480x800 är standardupplösningen men det är inte låst på något sätt. Det finns en hårdvaruaccelererad “bildskalare” så det är inga problem.

Det där är något helt annat (som video när man skalar upp bilden). Programmerare behöver utnyttja vad de kan på mobilskärmar och då måste man ha koll på pixlar.

Skrivet av Dosshell:

Den största fördelen som jag ser med Windows Phone 7 är utvecklingsverktygen, XNA, .NET, Visual Studio o.s.v. Jag har ju mina personliga åsikter om Microsoft men de vet hur man får utvecklare att dra på läpparna.

Skulle nog kalla det deras största nackdel (att man måste köra .NET). När det finns så många olika operativsystem idag blir det mycket viktigare att det går och ha gemensamma kodbaser, speciellt för de operativsystemen med mindre marknadsandel.
De som kodar apps till windows phone är i princip låsta eftersom deras kod endast kan köras på det operativsystemet.

Om Microsoft gjort det möjligt och programmera native C++ hade det varit mycket bättre för app-utvecklingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Poängen är att allt som är live-uppdaterat drar batteri och segar ner telefonen, ju mer information som uppdateras desto sämre presterar telefonen.

Du jämför android med widgets med windows phone 7 - Vi jämför Android utan widgets med windows phone 7.

Android rootat/rensat och med launcher pro går ut på att inte ha någoting i bakgrunden, utan om du vill ta reda på något so trycker du fram det, antingen genom en genväg på homescreen (som inte kräver någon prestanda) eller via en app. Optimal prestanda och nästan fördubblad batteritid.. du lämnar ingen möjlighete till minnesläckor eller programfel.

Windows 7's UI hitills är den exakta motsatsen.. Facebook, Email, nyheter etc etc allt hålls igång i bakgrunden och segar ner telefonen och bidrar till en betydligt sämre batteritid. Tom hemsidan är fylld med bilder som uppdateras och byts ut. Det hela skriker minnesläckor och prestandaförluster.

Windows phone 7 ser mer ut som någon man skulle kunna förvänta sig på en HTPC eller liknande, inte något som går på batteri.

Man köper inte en smartphone för att ha ett batteri som räcker hur länge som helst. Man laddar sin smartphone en gång per dag oavsett vad man har för någon i stort sett.
Sen har jag inte upptäckt några minnesluckor eller någon prestandaförlust med live tiles. Har 472/512MB ledigt nu trots alla mina live tiles och applikationer i multitasking.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det där är något helt annat (som video när man skalar upp bilden). Programmerare behöver utnyttja vad de kan på mobilskärmar och då måste man ha koll på pixlar.

Nja, video som du skalar upp arbetar du fortfarande med en framebuffer i hög upplösning, det gör du inte här. Du kan sänka upplösningen för hela applikationen. Du kan t.ex. koda ett spel med back och frontbuffer i 320×480. Detta gör att du kan få ett enormt bra flyt.
På vilket sätt behöver vi programmerare utnyttja vad vi kan på mobilskärmar?

Skrivet av klk:

Skulle nog kalla det deras största nackdel (att man måste köra .NET). När det finns så många olika operativsystem idag blir det mycket viktigare att det går och ha gemensamma kodbaser, speciellt för de operativsystemen med mindre marknadsandel.
De som kodar apps till windows phone är i princip låsta eftersom deras kod endast kan köras på det operativsystemet.

Om Microsoft gjort det möjligt och programmera native C++ hade det varit mycket bättre för app-utvecklingen

Ööö... va!? Vill du ha portabel kod som fungerar över flera plattformar så är t.ex. JIT-kompilering skit bra, vilket precis är det .NET använder sig av. Microsoft har ju inget intresse av att deras appar ska fungera på andra konkurrenters mobiler utan endast på deras egna produkter, vilket möjliggörs av .NET

Hur tänker du angående objectiv-C och Dalvik?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Okunskap till tusan i denna tråd...

Ja man blir nästan trött. Börjar likna trådarna på mobil.se näst intill.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

eller så installerar man en launcher som har wp7 , same same

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Ööö... va!? Vill du ha portabel kod som fungerar över flera plattformar så är t.ex. JIT-kompilering skit bra, vilket precis är det .NET använder sig av. Microsoft har ju inget intresse av att deras appar ska fungera på andra konkurrenters mobiler utan endast på deras egna produkter, vilket möjliggörs av .NET

Det är koden som är viktig och kunna flytta, inte tekniken koden kompileras med

Skrivet av Dosshell:

Hur tänker du angående objectiv-C och Dalvik?

Värdelöst men de har mycket större marknadsandel. Android verkar ha börjat ta tag i problemet i alla fall

Nokias maemo/meego är faktiskt det som är mest standard då man där kan kompilera upp native C++ (ett linux operativ utan lager ovanpå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Poängen är att allt som är live-uppdaterat drar batteri och segar ner telefonen, ju mer information som uppdateras desto sämre presterar telefonen.

Du jämför android med widgets med windows phone 7 - Vi jämför Android utan widgets med windows phone 7.

Android rootat/rensat och med launcher pro går ut på att inte ha någoting i bakgrunden, utan om du vill ta reda på något so trycker du fram det, antingen genom en genväg på homescreen (som inte kräver någon prestanda) eller via en app. Optimal prestanda och nästan fördubblad batteritid.. du lämnar ingen möjlighete till minnesläckor eller programfel.

Windows 7's UI hitills är den exakta motsatsen.. Facebook, Email, nyheter etc etc allt hålls igång i bakgrunden och segar ner telefonen och bidrar till en betydligt sämre batteritid. Tom hemsidan är fylld med bilder som uppdateras och byts ut. Det hela skriker minnesläckor och prestandaförluster.

Windows phone 7 ser mer ut som någon man skulle kunna förvänta sig på en HTPC eller liknande, inte något som går på batteri.

Batteritid är inte allt.. Dessutom lär denna bara aktiv när du har title skärmen uppe............

Permalänk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan1980

Verkar som det snart är dags att avinstallera iTunes.. Härligt!

Skrivet av hoz:

eller så använder du icloud.

Okej, så då är det bara att drag and drop sina musikfiler, videoklipp och textdokument till iCloud från vilken dator som helst som har iCloud installerat?

Permalänk

Det finns 2 stora mobila operativsystem idag för smartphones, varför inte ett tredje? Jag har svårt att första folk som aggrar om hur jävla kasst allting är så fort det kommer ut något nytt, samma artikel lades upp på idg.se där vart ju folk förbannade på riktigt haha.. Kul och läsa är det i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Poängen är att allt som är live-uppdaterat drar batteri och segar ner telefonen, ju mer information som uppdateras desto sämre presterar telefonen.

Du jämför android med widgets med windows phone 7 - Vi jämför Android utan widgets med windows phone 7.

Android rootat/rensat och med launcher pro går ut på att inte ha någoting i bakgrunden, utan om du vill ta reda på något so trycker du fram det, antingen genom en genväg på homescreen (som inte kräver någon prestanda) eller via en app. Optimal prestanda och nästan fördubblad batteritid.. du lämnar ingen möjlighete till minnesläckor eller programfel.

Windows 7's UI hitills är den exakta motsatsen.. Facebook, Email, nyheter etc etc allt hålls igång i bakgrunden och segar ner telefonen och bidrar till en betydligt sämre batteritid. Tom hemsidan är fylld med bilder som uppdateras och byts ut. Det hela skriker minnesläckor och prestandaförluster.

Windows phone 7 ser mer ut som någon man skulle kunna förvänta sig på en HTPC eller liknande, inte något som går på batteri.

Du kan nog stänga av pushnotiser, så det är nog inget att hetsa upp sig över. Sen behöver du inte skaffa konto på facebook eller google+ det är valfritt i alla fall ett tag till. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Poängen är att allt som är live-uppdaterat drar batteri och segar ner telefonen, ju mer information som uppdateras desto sämre presterar telefonen.

Du jämför android med widgets med windows phone 7 - Vi jämför Android utan widgets med windows phone 7.

Android rootat/rensat och med launcher pro går ut på att inte ha någoting i bakgrunden, utan om du vill ta reda på något so trycker du fram det, antingen genom en genväg på homescreen (som inte kräver någon prestanda) eller via en app. Optimal prestanda och nästan fördubblad batteritid.. du lämnar ingen möjlighete till minnesläckor eller programfel.

Windows 7's UI hitills är den exakta motsatsen.. Facebook, Email, nyheter etc etc allt hålls igång i bakgrunden och segar ner telefonen och bidrar till en betydligt sämre batteritid. Tom hemsidan är fylld med bilder som uppdateras och byts ut. Det hela skriker minnesläckor och prestandaförluster.

Windows phone 7 ser mer ut som någon man skulle kunna förvänta sig på en HTPC eller liknande, inte något som går på batteri.

Du har med andra ord ingen som helst personlig erfarenhet av Phone 7? För jag kan säga direkt att Live Tiles inte segar ner telefontiden och batteritiden på den Optimus 7 jag fick testa under ett par månader var klart bättre än min HTC Desire. Phone 7 har nästan löjligt bra flyt även efter dagar utan omstarter.

Testa produkten först och spekulera sen.

edit: Du pratar om plottrighet och hur Phone 7 - i dina ögon - anses anpassat för tekniskt okunnig personer för att sedan slå om till att påstå att "Poängen är att batteritiden blir sämre". Konstigt.

edit 2: Vilka är "vi" du nämner i andra stycket?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mobne:

Detta kändes riktigt mörkt och billigt!!

Tack och lov för io5

Jag känner precis som dig.:)<3 Det känns skönt med ett iOS där allt är strukturerat och inte så kladdigt: dels avseende färgerna, dels avseende navigationen inne i mjukvaran.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Du har med andra ord ingen som helst personlig erfarenhet av Phone 7? För jag kan säga direkt att Live Tiles inte segar ner telefontiden och batteritiden på den Optimus 7 jag fick testa under ett par månader var klart bättre än min HTC Desire. Phone 7 har nästan löjligt bra flyt även efter dagar utan omstarter.

Testa produkten först och spekulera sen.

edit: Du pratar om plottrighet och hur Phone 7 - i dina ögon - anses anpassat för tekniskt okunnig personer för att sedan slå om till att påstå att "Poängen är att batteritiden blir sämre". Konstigt.

edit 2: Vilka är "vi" du nämner i andra stycket?

Jag har provat på Phone 7, dock kan man ju konstatera att alla exemplar i butik är laggiga, oavsett om det är iphone,android eller windows phone 7... då de inte är optimerade.

Återigen, du använder dig av massor av widgets på android - för dig är det säkerligen inte en enorm skillnad.

Jag skulle kunna tippa på att jag skulle kunna ta min O2X och få ut 5-6 timmars batteritid om jag fyller den med widgets. Eller så kan jag ha 3-4 dagar utan.

Svar på din edit 1 : En person som tävlade i bilsport, valde att köra manuellt för att det gav högre prestanda. När detta inte längre var falet så stämde inte heller det påståendet. Likså en person som kan välja att inte ha massa skit på home-screen kommer att välja det för att undvika prestanda förluster, men inte på exempelvis en dator då prestandaförlusten är försumbar, och nu handlar det endast om design. - Därav påståendet att UI't passar bättre för produkter som inte går på batteri.

Svar på ditt edit 2:Vi är de som du beskriver som ni i ditt första inlägg.

"För jag kan säga direkt att Live Tiles inte segar ner telefontiden och batteritiden på den Optimus 7 jag fick testa under ett par månader..."

Helt orimligt, som att säga att.. "Jag kan säga direkt att springa maraton med en ryggsäck fylld av tegelstenar varken påverkade min sluttid, eller min ork"

Det som skulle ha varit rimligt vore att påstå att du inte kände av skillnaden, vilket är lite i stil med att vissa inte ser skillnad mellan 480p och 1080p.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jag har provat på Phone 7, dock kan man ju konstatera att alla exemplar i butik är laggiga, oavsett om det är iphone,android eller windows phone 7... då de inte är optimerade.

Återigen, du använder dig av massor av widgets på android - för dig är det säkerligen inte en enorm skillnad.

Jag skulle kunna tippa på att jag skulle kunna ta min O2X och få ut 5-6 timmars batteritid om jag fyller den med widgets. Eller så kan jag ha 3-4 dagar utan.

Svar på din edit 1 : En person som tävlade i bilsport, valde att köra manuellt för att det gav högre prestanda. När detta inte längre var falet så stämde inte heller det påståendet. Likså en person som kan välja att inte ha massa skit på home-screen kommer att välja det för att undvika prestanda förluster, men inte på exempelvis en dator då prestandaförlusten är försumbar, och nu handlar det endast om design. - Därav påståendet att UI't passar bättre för produkter som inte går på batteri.

Svar på ditt edit 2:Vi är de som du beskriver som ni i ditt första inlägg.

"För jag kan säga direkt att Live Tiles inte segar ner telefontiden och batteritiden på den Optimus 7 jag fick testa under ett par månader..."

Helt orimligt, som att säga att.. "Jag kan säga direkt att springa maraton med en ryggsäck fylld av tegelstenar varken påverkade min sluttid, eller min ork"

Det som skulle ha varit rimligt vore att påstå att du inte kände av skillnaden, vilket är lite i stil med att vissa inte ser skillnad mellan 480p och 1080p.

Wow vad mycket skit du snackar helt otroligt haha

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Wow vad mycket skit du snackar helt otroligt haha

Hög nivå, vad är det du tycker är skit? Att live tiles segar ner telefonen, eller att widgets gör det? Det finns åtskilliga extensiva källor på hurpass mycket live uppdaterade widgets drar av batteritiden.. bara att googla om du inte insåg det tidigare.

Vi pratar om windows UI vs Ios UI och Android UI. Inget annat.

Allt jag hävdat är att live tiles kommer sega ner prestandan och batteritiden, likt widgets gör på android och att själva UI't ser kladdigt ut, i jämförelse med launcher pro på android, och även iOS 5 standard UI.

Alltid samma sak, är det en nyhet om Nvidia's nya krets så kommer det både AMD fanboys som skriver "öööh den suuuger" samtidigt som det kommer Nvidia fanboys o skriver "ööh ni suuger för att ni säger att den suuuger"

Ingen vettig anledning, ingen logik, inget resonemang. Varför kommenterar du på sweclockers och inte aftonbladet?

Edit: Efter att ha tittat på din profil är det bara att konstatera att förolämpningar på valfritt företag är din grej, sålänge det inte är Nvidia och battlefield exempel "Cod är som Apple produkter de kan sälja skit i dagsläget och folk skulle fortfarande köpa.!""

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Lösbonde: Det där med att wp är sega i butik låter konstigt. WP behöver inte optimeras utan är väldigt responsivt från start. Däremot kanske du testat en app som inte varit så bra optimerad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Hög nivå, vad är det du tycker är skit? Att live tiles segar ner telefonen, eller att widgets gör det? Det finns åtskilliga extensiva källor på hurpass mycket live uppdaterade widgets drar av batteritiden.. bara att googla om du inte insåg det tidigare.

Vi pratar om windows UI vs Ios UI och Android UI. Inget annat.

Allt jag hävdat är att live tiles kommer sega ner prestandan och batteritiden, likt widgets gör på android och att själva UI't ser kladdigt ut, i jämförelse med launcher pro på android, och även iOS 5 standard UI.

Alltid samma sak, är det en nyhet om Nvidia's nya krets så kommer det både AMD fanboys som skriver "öööh den suuuger" samtidigt som det kommer Nvidia fanboys o skriver "ööh ni suuger för att ni säger att den suuuger"

Ingen vettig anledning, ingen logik, inget resonemang. Varför kommenterar du på sweclockers och inte aftonbladet?

Edit: Efter att ha tittat på din profil är det bara att konstatera att förolämpningar på valfritt företag är din grej, sålänge det inte är Nvidia och battlefield exempel "Cod är som Apple produkter de kan sälja skit i dagsläget och folk skulle fortfarande köpa.!""

Kommer du ihåg vilken wp7 telefon du testade i butik? För ingen jag testat var seg på något sätt, det var faktiskt responsen som imponerade på mig mest.

Sen återigen, okej wp7 skulle säkert gå fortare om man inte hade live tiles men det skulle troligtvis ge minimala skillnader då det redan är så jäkla snabbt och uppdateringarna går som jag sa tidigare att stänga av med en enkel inställning. Så jag förstår inte dina argument riktigt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jag har provat på Phone 7, dock kan man ju konstatera att alla exemplar i butik är laggiga, oavsett om det är iphone,android eller windows phone 7... då de inte är optimerade.

Återigen, du använder dig av massor av widgets på android - för dig är det säkerligen inte en enorm skillnad.

Jag skulle kunna tippa på att jag skulle kunna ta min O2X och få ut 5-6 timmars batteritid om jag fyller den med widgets. Eller så kan jag ha 3-4 dagar utan.

Svar på din edit 1 : En person som tävlade i bilsport, valde att köra manuellt för att det gav högre prestanda. När detta inte längre var falet så stämde inte heller det påståendet. Likså en person som kan välja att inte ha massa skit på home-screen kommer att välja det för att undvika prestanda förluster, men inte på exempelvis en dator då prestandaförlusten är försumbar, och nu handlar det endast om design. - Därav påståendet att UI't passar bättre för produkter som inte går på batteri.

Svar på ditt edit 2:Vi är de som du beskriver som ni i ditt första inlägg.

"För jag kan säga direkt att Live Tiles inte segar ner telefontiden och batteritiden på den Optimus 7 jag fick testa under ett par månader..."

Helt orimligt, som att säga att.. "Jag kan säga direkt att springa maraton med en ryggsäck fylld av tegelstenar varken påverkade min sluttid, eller min ork"

Det som skulle ha varit rimligt vore att påstå att du inte kände av skillnaden, vilket är lite i stil med att vissa inte ser skillnad mellan 480p och 1080p.

Liknelsen med maraton och ryggsäck med tegelstenar funkar inte i sammanhanget.
Givetsvis använder live tiles prestanda och batteri, men om WP7 med Live Tiles har bättre batteritid än en Android med motsvarande Widgets skulle ju WP7 vara bättre. Du kan ju inte påstå att den har sämre batteritid än de andra bara för att "live tiles måste ju dra prestanda/batteri och då sega ner telefonen".
WP7 har lägre upplösning än flera andra och inte de snabbaste processorerna. (inte ens 2-kärniga för den delen) vilket innebär mindre batteri-drain.
Sen å andra sidan KANSKE den uppdaterar oftare med Live Tiles så det kanske tar ut varandra? Och vad gäller prestandan...bara för att ett OS flyter bättre betyder inte att det drar mer ström. Det kanske är bättre optimerat?

I stort sett alla som skrivit här SOM HAR en WP7-mobil berättar att det flyter på bra och allt sånt.
Nästan den enda kritiken mot WP7 kommer från folk som antingen inte testat det eller testat det i en butik.

Sen undrar jag hur ett UI som består av enfärgade rutor kan vara "kladdigt"? Då är ju random widgets i olika färger med olika info plottrade över en skärm är ju i så fall mer kladdigt.

Sen handlar det inte alltid om ifall WP7 är BÄTTRE än Ios/Android utan ifall det är iaf lika bra?
Och varför behöver vi ettt 3:e "lika bra"? Jo, för att de är ibland bra på olika saker.
Även om jag tycker att med Ios5 och Android 4.0 (ICS) börjar de smälta ihop en del.

Känns som folk har attityden "Ser det inte ut som Iphone eller Android är det rörigt och fult."
Ja, sakerna är inte helt i den ordning som man är van vid. Men vissa av oss tycker om att prova nya saker, medans vissa är väldigt konservativa.
Ofta är det äldre som har svårare med förändringar. Får de en ny TV får de ofta problem. (Ja, jag vet..det finns äldre som är värsta teknikfreaksen)
Men så finns det yngre som tycker Iphone är komplicerat.
Såg en kille på en busshållplats som frågade "är det nån som vet hur man skickar sms med Iphone?".

Microsoft är vana att göra OS och de har faktiskt blivit markant bättre de senare åren.

Poängen är inte om det är bättre än konkurrenterna..utan bara det är lika bra (trots annorlunda) och DESSUTOM har inbyggt stöd för Outlook/synk och allt sånt. DET är väldigt viktigt för mig. T.ex...outlook har inte stöd för jobbmobiler men Nokia har...så vissa nummer försvinner i synk.
(Vet inte hur det är med Ios och Android) men jag litar på att synken av kalender/kontakter etc kommer funka mycket bättre när jag kör WP7 på mobilen och Windows 8 på min tablet t.ex.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Lösbonde: Det där med att wp är sega i butik låter konstigt. WP behöver inte optimeras utan är väldigt responsivt från start. Däremot kanske du testat en app som inte varit så bra optimerad?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet ej, jag provade att surfa via deras fiber.. kändes som att sidorna tog ungefär lika lång tid att ladda som de gör via 3g på en vanlig telefon, provade en 4's där som var betydligt snabbare, nu kan man ju inte jämföra hårdvaran. Gjorde ett TP-test och fick fram helt ok resultat, runt 50-60mb.

Slutsatsen för mig var att Optimus Phone 7 kändes segare än Optimus Black.
Känslan har sedan bekräftas ifrån youtube videos där man testar optimus phone 7 mot diverse mobiler.

Provade inga spel eller liknande, utan surfa, youtube/google etc. Det är där som prestandan räknas.. för mig iaf.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av ec96joan:

Sen undrar jag hur ett UI som består av enfärgade rutor kan vara "kladdigt"? Då är ju random widgets i olika färger med olika info plottrade över en skärm är ju i så fall mer kladdigt.

Sen handlar det inte alltid om ifall WP7 är BÄTTRE än Ios/Android utan ifall det är iaf lika bra?
Och varför behöver vi ettt 3:e "lika bra"? Jo, för att de är ibland bra på olika saker.
Även om jag tycker att med Ios5 och Android 4.0 (ICS) börjar de smälta ihop en del.

Känns som folk har attityden "Ser det inte ut som Iphone eller Android är det rörigt och fult."
Ja, sakerna är inte helt i den ordning som man är van vid. Men vissa av oss tycker om att prova nya saker, medans vissa är väldigt konservativa.
Ofta är det äldre som har svårare med förändringar. Får de en ny TV får de ofta problem. (Ja, jag vet..det finns äldre som är värsta teknikfreaksen)
Men så finns det yngre som tycker Iphone är komplicerat.
Såg en kille på en busshållplats som frågade "är det nån som vet hur man skickar sms med Iphone?".

Microsoft är vana att göra OS och de har faktiskt blivit markant bättre de senare åren.

Poängen är inte om det är bättre än konkurrenterna..utan bara det är lika bra (trots annorlunda) och DESSUTOM har inbyggt stöd för Outlook/synk och allt sånt. DET är väldigt viktigt för mig. T.ex...outlook har inte stöd för jobbmobiler men Nokia har...så vissa nummer försvinner i synk.
(Vet inte hur det är med Ios och Android) men jag litar på att synken av kalender/kontakter etc kommer funka mycket bättre när jag kör WP7 på mobilen och Windows 8 på min tablet t.ex.

Windows phone 7 kan mycket väl ha massor av fina finesser, det är liksom inte riktigt det som jag skrev om.

Jag ogillar bara hela konceptet med live updaterade saker, på en enhet med såpass svag prestanda och litet batteri som en smartphone oftast har. Kladdig upplevs nog olika för alla människor. Jag tror dock att många android användare har länge strävat efter en så snabb och stilren launcher som möjligt.. och WP7's UI känns lite som motsatsen till det, fyrkanter/bilder som animeras hejvilt.

Men det är mycket möjligt att Windows Phone 7 är mer optimerad för live updatering kontra Android/iOS som är närmast värdelösa på det. (utifrån ett batteriperspektiv)

Jag har personligen ingen erfarenhet utav det, och via internet så är det alltid omöjligt att hitta relevanta batteritester.. oftast handlar det om "allting off" och "Spela 720p video" Båda två säger inte så mycket..

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Blubben:

Kommer du ihåg vilken wp7 telefon du testade i butik? För ingen jag testat var seg på något sätt, det var faktiskt responsen som imponerade på mig mest.

Sen återigen, okej wp7 skulle säkert gå fortare om man inte hade live tiles men det skulle troligtvis ge minimala skillnader då det redan är så jäkla snabbt och uppdateringarna går som jag sa tidigare att stänga av med en enkel inställning. Så jag förstår inte dina argument riktigt.

Optimus Phone 7 provade jag, Vad menar du med responsen?

Jag syftar på tiden att gå in på facebook, google, youtube etc.

Det kändes slött trots att jag testade på fiber wifi, drog iväg ett TP-test för att kolla att det inte var något värdelöst adsl, men det var det inte utan i stil med 50-60/50.

Att scrolla mellan menyerna etc är inte riktigt vad jag brukar fokusera på.. kanske är med vad du menar? Personligen tycker jag nästan samtliga nya mobiler är såpass rappa i menyerna att man inte kan dra någon större skillnad mellan dem, det är främst o ladda kameran etc där det kan skilja sig.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Fungerade tyvärr inte med min ZTE Blade...

Installera Skyfire som webbläsare så fungerar det.