Ny på vattenkylning, är dessa temperaturer ok?

Permalänk
Medlem

Ny på vattenkylning, är dessa temperaturer ok?

Som rubriken säger, ny på vatten men inte på datorer...

Systemet som byggts är det i signaturen!

Vattenkylningsdelarna är:

Pump : Laing DDC-1T+ Ultra 18W Med XSPC V3 Top
CPU Block: XSPC Delta V3
Reservoar: XSPC Single Bay Reservoir
Radiator : Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 480mm
Kyler bara CPU.

På radiatorn sitter det 4 st gentle typhoon 1850 rpm som styrs genom min NZXT Sentry fläktkontroll, kör dom på ca 6-7 volt

Använde asus egna överklockningsprogram för att landa på 4,2 ghz, vcore ligger på 1,3 volt enligt asus program. Mäter temperaturer med Asus egna och coretemp.
Rumstemperaturen är 20 grader.

Vid idle får jag 22-23 grader i asus program, 27-30 i CoreTemp
Vid fulload får jag 40-42 grader i asus, 48-51 i CoreTemp. (folding@home i 30 minuter, bör man använda något annat program såsom prime istället?)

Spontant känns CoreTemps mätningar mer realistiska, men jag har som sagt ingen aning, hinner ju inte in i biosen under fulload naturligtvis, men idletempen i biosen ligger också på 22-23 grader

Jag undrar ifall dessa temperaturer är ok, eller om man ska göra en ommontering av blocket på cpun?

Permalänk
Medlem

Att ligga runt/under 50 grader vid load är väldigt bra imo

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för det! som nybörjare inom detta vill man ju göra rätt från början...Det som slår mig är att asus program visar som sagt 41-42 grader vid load, men det intressanta är att coretemp visar ju alla 4 kärnor och ändras rätt så frekvent, medans asus ligger i princip konstant på samma temp, precis som att det drar något snitt av alla kärnors temp?

Gör förvisso inget, men 41-42 jämfört med 48-51 är ju ändå en viss skillnad...nämnvärt är också att i coretemp är temperaturerna såhär:

Core 0 46
Core 1 51
Core 2 51
Core 3 49

Är detta en ok skillnad eller tyder det på något, att blocket inte är bra monterat eller kanske för mycket kylpasta?

Permalänk

det ar bra temps, cpublocket ar inte det mest hogpresterande men bra nog (kor pa samma sjalv). Kolla hur varmt det blir med linpack. Karnorna visar alltid en del olika nar det ar sa pass svalt men om du drar up varmen en del kommer dom komma narmre varandra. Kolla med HWmonitor ocksa sa kanske du ser andra temps.

5ghz nasta?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Vad bra att fler har samma erfarenheter!

Testade Intel CPU stress test, maximum stress i 5 omgångar med radiatorfläktarna på max blev maxtempen 61-62 grader...
5 ghz kan man ju sikta på men om man sen når dit är ju frågan använde som sagt asus inbyggda klockfunktion, tänkte läsa på lite och sen ändra manuellt...

Permalänk
Medlem

Måste rätta mig själv tyvärr! såg helt fel, dom temperaturerna jag uppgav tidigare var vid 3,3 ghz, dvs standard, blev lurad av asus program!

Nu har jag klockat till 4,7 ghz med 1,36 volt vcore, vilket vid folding ger mig en loadtemp på 56-58 grader, IntelBurnTest med samma inställningar som ovan ger en loadtemp på 58-60 grader...är det ok temperaturer eller ska jag fortfarande överväga att montera om blocket?

EDIT: CoreTemp visar temperaturerna som följer:

Core 0 54
Core 1 59
Core 2 60
Core 3 58

Skiljer ändå ett par grader...

Permalänk

fortfarande bra temps

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret! vad bra, då behöver jag inte störa ordningen i onödan då!