Frågelådan med Jonas och Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalajfa:

Suverän och informativ video MEN... Kan ni snälla undvika coola ord i fortsättning (som microstuttering)? För så fort ett "nytt" ord dyker upp på forumet så används det av majoriteten av användare i varenda inlägg. Ordet flaska har precis börjat lugna ner sig.. då kommer microstuttering in i varenda tråd som handlar om grafikkort.. Tacksam om ni i fortsättningen använder larvigare ord som "hacka" eller "lagga". orkar inge mer=(

Microstuttering är ju dess korrekta ord.
Att man upplever exempelvis att ett spel "hackar" kan det finnas flera anledningar till detta. FPS-drops, lagg, microstuttering.
Microstuttering är samlingsnamnet för orsaken bakom. Precis som lagga som till början hänvisade till uppkopplingen och inte datorn i sig.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Funkeman:

Jag tycker ni testare på Sweclockers borde ta grafikkortstestningen ett steg framåt i utvecklingen och uppfinna en bra metod att "sätta siffror" på Microstuttering.

Tro mig, vi filar på det för fullt, hehe.
Problemet ligger i att få ut världen som är jämförbara, lättfattade, och som inte tar för mycket plats. Att göra grafer för varje enskild grafikkonfiguration i varje test blir till exempel rörigt, och att trycka ihop flera linjer i samma bild blir svåröverskådligt.

Det optimala är nog vad du är inne på och ligger i linje med vad jag lutar mot, att få ut en enda siffra som representerar hur mycket renderingstiderna varierar över en given period för en given konfiguration i ett visst test. Högt värde innebär ojämnheter och stora variationer, lågt värde innebär stabilare resultat med små variationer. Sitter faktiskt och pillar med det hela nu, och ska försöka testa med riktig data i veckan. Siffran man får ut måste ju ha någon form av relevans också, och det måste man nog testa sig fram för att vara helt säker på. Oavsett vilket, det här kommer ta tid att fila på innan vi vågar köra på bred front, så räkna inte med något närmaste tiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Någon som har ett bra förslag på programm för att mäta frametimes med?
Är intresseerad av att bencha lite

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

GTX590 har 3gb minne men duplickeras minne för båda gpuer? För det borde inte behövas om man har minnet på samma krets

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har alltid trott att det måste vara samma sorts GPU när man kör crossfire (ex 2x6950) eller är det så att det går med vilket radeon kort som helst så länge det har crossfire-teknik? Eller är det moderkortet som bestämmer vila gpu'er man kan ha? Eller måste det vara samma tillverkare?

Sen gällande minnet, vad händer om man har ett kort med 1 GB och sedan ett men 2GB, blir de 1GB i vardera som används då? Eller kan den med mer minne ladda in mer än det andra?

Permalänk
Medlem

gött att ni fick in en recension på kuddarna med!

Permalänk
Medlem

Emil B

Citat:

Sitter faktiskt och pillar med det hela nu, och ska försöka testa med riktig data i veckan.

Nu får du en guldstjärna av mig!
Jag förväntar mig den nya mätserien "frametime index" lagom till 7970-review:n, eller kanske ska vi säga bildtids-indexering så alla blir nöjda?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd

Jonas & Emil,
Skulle inte nu kunna ta upp CyanogenMod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tro mig, vi filar på det för fullt, hehe.
Problemet ligger i att få ut världen som är jämförbara, lättfattade, och som inte tar för mycket plats. Att göra grafer för varje enskild grafikkonfiguration i varje test blir till exempel rörigt, och att trycka ihop flera linjer i samma bild blir svåröverskådligt.

Det optimala är nog vad du är inne på och ligger i linje med vad jag lutar mot, att få ut en enda siffra som representerar hur mycket renderingstiderna varierar över en given period för en given konfiguration i ett visst test. Högt värde innebär ojämnheter och stora variationer, lågt värde innebär stabilare resultat med små variationer. Sitter faktiskt och pillar med det hela nu, och ska försöka testa med riktig data i veckan. Siffran man får ut måste ju ha någon form av relevans också, och det måste man nog testa sig fram för att vara helt säker på. Oavsett vilket, det här kommer ta tid att fila på innan vi vågar köra på bred front, så räkna inte med något närmaste tiden.

Härligt att höra att det inte bara är jag som sitter och pillar med jobbrelaterade saker på helgerna. Guldstjärna på det :thumbsup:

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

En intressant grej bara. När de faktiskt förklarade insåg jag att jag led avd microstuttering i youtube videon varje gång Jonas eller Emil rörde på sina händer. Jag provade genast stänga av SLI och då försvann det...Nu kommer jag inte kunna sätta igång SLI igen utan att tänka på det D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joxaren:

En intressant grej bara. När de faktiskt förklarade insåg jag att jag led avd microstuttering i youtube videon varje gång Jonas eller Emil rörde på sina händer. Jag provade genast stänga av SLI och då försvann det...Nu kommer jag inte kunna sätta igång SLI igen utan att tänka på det D:

Lägg till din webbläsare i Nvidias application profiles och som rendering mode välj "Single GPU". Har jag fått göra med min mediaspelare. Nu är det iofs flash men det kan nog ge effekt. Annars kan man ju stänga av maskinvaruacceleration i flash-inställningarna.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Bra och roligt att ni kom ut med filmen ni räddade min insomnia en söndag som denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalajfa:

Suverän och informativ video MEN... Kan ni snälla undvika coola ord i fortsättning (som microstuttering)? För så fort ett "nytt" ord dyker upp på forumet så används det av majoriteten av användare i varenda inlägg. Ordet flaska har precis börjat lugna ner sig.. då kommer microstuttering in i varenda tråd som handlar om grafikkort.. Tacksam om ni i fortsättningen använder larvigare ord som "hacka" eller "lagga". orkar inge mer=(

Eh..? =]

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

cf 5850

Jag köpte själv ett extra 5850 för ett år sen för att göra en smidig uppgradering av min spel/racing rigg.
Kan säga att den uppgraderingen endast blev 1vecka lång pga microstuttering.

För mig är flytet i panoreringar det viktigaste och speciellt för mig som nästintill bara kör racing så va microstuttering helt oacceptabelt.
Sen kan ju allt va personligt och troligen är det värre i vissa speltyper som t.ex simracing där det hela tiden handlar om och är viktigt med små tider/ms, timing och exakthet.

Detta va en riktigt dålig erfarenhet för mig och jag va förvånad för 1år sen när jag kollade runt och märkte att man inte lyft fram detta ordentligt på någon större sajt.
Så för mig så kommer jag nog aldrig mer köra 2 kort.

mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Det är ju grotesk microstuttering i BF3. Det enda som hjälper är Vsync. och tripple buffering. Så jag har att välja på inputlag eller tearing och microstuttering. Kul!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det är ju grotesk microstuttering i BF3. Det enda som hjälper är Vsync. och tripple buffering. Så jag har att välja på inputlag eller tearing och microstuttering. Kul!

Jag har märkt av micros en gång i bf3 men då starta jag om det eller datorn, minns ej så var det bra sen. Kör med två 6950 2gb. Men kör utan vsync så tearing har man ju. Avskyr det men märker inte av i onlinespel så mycket men sitter man och spelar singel player spel så vägrar jag köra utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack Jonas och Emil för en bra och informativ film! Detta lyfter verkligen värdet av sajten!

Angående frame times. Jag är ingen statistiker, men vad sägs om genomsnittlig frame time + avvikelsen. Kanske guld, silver, brons eller liknande skala om man inte vill blanda ihop med fps.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk

Reservkraft facebook luleå

Jag kan ju intyga att vi faktiskt har bra kvalité på strömmen här i Luleå...ytterst få strömavbrott sedan jag flyttade hit...fler i Stockholm. Angående att Facebook "inte" behöver UPS:er så kan jag meddela att en grovberäkning över dess reservkraft de behöver till sina tre datorhallar motsvarar strömförbrukningen för 16 000 villor. (http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=616366...)

Tack för ett bra avsnitt om SLI/Crossfire...ser fram emot UPS:erna.

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen blev jag allergisk mot multi gpu lösningar på "samma kort" efter att ha haft ett GeForce 7950Gx2..
Iofs var jag inte speciellt imponerad av HD4890 CF heller..

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem

Jag har CF, märker inget. Men troligtvis är de nog för att jag bara är allmänt blind på att se saker som inte fungerar som de ska. Men jag e nöjd iaf, kräver inte så mycket.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

GTX 460 SLI här och jag märker inget heller. Däremot så brukade BF3krascha konstant innan patch.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Eller så väntar du på nästa generation AMD kort som inte är så långt ifrån.

Jo det kan mkt väl bli tal om nåt kort från 7900-serien. Speciellt med tanke på att januari inte är så långt borta.

Nvidia lär väl inte komma förrän i april?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Jag kör två 5850 och jag har aldrig haft jätteproblem med microstuttering. Jag märker av det ibland, men precis som redaktionen så väljer jag microstuttering över input lag vilken dag i veckan som helst. Särskilt i Source-spel där man numera har löjlig FPS (man kan ju ifrågasätta användandet av SLI/CF i det läget men... jag är för lat för att stänga av det? ) så är ju input lag fruktansvärt påtagligt och gör att det blir omöjligt att spela snabbare spel som TF2 och L4D ordentligt.

Jag kan tänka mig att AMD som numera ligger på topp med skalning (till den grad att det nästan inte kan bli bättre med vissa modeller) har ett bra läge att byta ut AFR mot något bättre. Dock så är det ju som sagt så att den som gör det först kommer dra igång en rejät shitstorm när folk inte förstår varför de helt plötsligt skalar mycket sämre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalajfa:

Suverän och informativ video MEN... Kan ni snälla undvika coola ord i fortsättning (som microstuttering)? För så fort ett "nytt" ord dyker upp på forumet så används det av majoriteten av användare i varenda inlägg. Ordet flaska har precis börjat lugna ner sig.. då kommer microstuttering in i varenda tråd som handlar om grafikkort.. Tacksam om ni i fortsättningen använder larvigare ord som "hacka" eller "lagga". orkar inge mer=(

Du orkar inte med att dom använda rätt uttryck?

Lagga betyder egentligen att nätverkskopplingen påverkar, att dom ska börja prata om nätverkslagg när det är microstuttering det handlar om känns ju inte direkt som ett steg i rätt riktning.

Att det är mycket snack om microstuttering just nu är ju en av anledningarna till att Sweclockers tog upp det för att reda ut olika saker kring det.

Och som redan påpekats, att någonting "hackar" är ett symptom på att någonting är fel eller inte kraftfullt nog och säger ingenting om vad.
Om man vill gå in lite mer på djupet och förklara varför någonting hackar så måste man ju benämna dom sakerna som är anledningen till varför det hackar, i det här fallet microstuttering.

Permalänk
Medlem

Varför säger alla typ "okej då vet jag! CF/SLI=kthxbye", när det faktiskt framgår att 3st grafikkort (som fortfarande kan vara mycket prisvärt) ger lika lite MS som ett ensamt grafikkort gör?

http://www.tomshardware.com/gallery/HD6870X2-HD6870,0101-3005...

Det är förvisso mer MS men det är jämnare fördelat, vilket jag värderar högre.

Nu vill jag ha 2GB grafikkort som presterar i klass med typ 6850 som man kan göra i trifire för BF3! Perfekt för mig eftersom att MS tydligen är tydligast när grafikkorten får kämpa, och jag kommer alltid se till att ha förhållandevis låga grafikinställningar (vill ha hög fps).

Vad har jag för alternativ för 2GB kort som kostar kring 1000kr (vill köra över 1080p i framtiden) som man kan koppla till trifire?

Permalänk
Medlem

Bra initiativ men mycket märklig inställning ni har till enheten fps. Till exempel det felaktiga påståendet att man inte kan mäta microstuttering i fps.
De flesta här skulle föredra fps framför millisekunder per frame

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Trevligt me Cf nu för tiden