Permalänk

Läckande gänga från pump

Har precis monterat mitt Larcool kit men en basic loop(pump-cpublock-radiator-reservoar-pump) och av de sex monterade gängorna så läcker det ifrån den som sitter på pumpen.

Det kommer väldigt lite och om man torkar av det så kommer det bara ytterst lite runt skarven mellan pumpens gängor och gängorna på "tappen" som man trär slangen över. Det kommer dessutom bara när systemet är på.

Har skruvat av "tappen" och gängorna ser OK ut, kanske lite tveksamt på pumpens gängor.

Pumpen är inte överdrivet stark så sånt galet tryck kan det väll inte vara?
Specsen är 2.1 M i lyfthöjd och 450 L/H.
http://www.larkooler.tw/KU3-241.htm

Orkar inte skicka tillbaka hela rubbet och vara utan dator X-antal veckor så vilka lösningar finns det?

Finns det något tätningsmedel man kan sätta på gängorna? Byta O-ring?
Kanske både och?

Har ett liv, men saknar BF3

Tacksam för svar

Mvh/

Viktor

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Rörhandlarna har väl gängtejp? Borde finnas på vilken järnaffär som helst för den delen också..

Det är det man använder när man tätar kopplingar till vattenledningsrör i hus t.ex.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en ny nippel och testa, om det fortfarande läcker hade jag reklamerat pumpen.

http://coolingstuff.se/p/328/slangsockel-g1-4-nk12-fatboy

Permalänk
Medlem

använd inte gängtejp kör på Lin och fett istället ifall det ska vara en permanent lösning

video http://www.gelia.se/upload/775/GV_02/My%20Video%20Player.swf
klicka sedan på Metallrör, tätning med lin & pasta

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Rörhandlarna har väl gängtejp? Borde finnas på vilken järnaffär som helst för den delen också..

Det är det man använder när man tätar kopplingar till vattenledningsrör i hus t.ex.

Absolut inte! Gängtejp är skit. Lin + smack är det som används.
Kolla så att O-ringen ser schysst ut, inte torr eller nåt?
Du får nog maila Larkool och fråga vad dom rekommenderar, bättre att skicka tillbaka så du inte får skador, inte kul om det börjar droppa vatten i datorn, better safe than sorry!
Gängtejp skulle kunna användas men är aldrig 100%, hör med Larkool!

MVH, rörmockarn

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

använd inte gängtejp kör på Lin och fett istället ifall det ska vara en permanent lösning

video http://www.gelia.se/upload/775/GV_02...o%20Player.swf
klicka sedan på Metallrör, tätning med lin & pasta

Snarare Lin och Smack, Smack heter Locherpasta egentligen.

Vad är det för jävla skitfilm? Kan inte vara en röris det där..
För det första måste han skada gängorna mkt mer, annars snurrar linet, han har ALLDELES för lite lin, och måste dra på det mkt hårdare, inte så jävla löst. Sen ska man inte använda Unipak helst, bara i KALLvattensystem, för det kan följa med i systemet och blockera, det löses inte upp som Locherpasta gör.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavRonne:

Absolut inte! Gängtejp är skit. Lin + smack är det som används.
Kolla så att O-ringen ser schysst ut, inte torr eller nåt?
Du får nog maila Larkool och fråga vad dom rekommenderar, bättre att skicka tillbaka så du inte får skador, inte kul om det börjar droppa vatten i datorn, better safe than sorry!
Gängtejp skulle kunna användas men är aldrig 100%, hör med Larkool!

MVH, rörmockarn

1min för dig hehe

fast jag är inte rörmöckare utan farsan är

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Låter ju som om oringen inte är tät, men kolla noga på den, samt även så huset för pumpen ser bra ut där oringen ska täta emot, det är oringen som ska förhindra läkor, inte gängan egentligen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Du kan köpa en ny nippel och testa, om det fortfarande läcker hade jag reklamerat pumpen.

http://coolingstuff.se/p/328/slangsockel-g1-4-nk12-fatboy

Börjar nog med att byta packning samt köra med Lin och någon gegga men tack för tipset, kan vara en plan B

Skrivet av HaBBarN:

använd inte gängtejp kör på Lin och fett istället ifall det ska vara en permanent lösning

video http://www.gelia.se/upload/775/GV_02/My%20Video%20Player.swf
klicka sedan på Metallrör, tätning med lin & pasta

funderar på det

Skrivet av GustavRonne:

Absolut inte! Gängtejp är skit. Lin + smack är det som används.
Kolla så att O-ringen ser schysst ut, inte torr eller nåt?
Du får nog maila Larkool och fråga vad dom rekommenderar, bättre att skicka tillbaka så du inte får skador, inte kul om det börjar droppa vatten i datorn, better safe than sorry!
Gängtejp skulle kunna användas men är aldrig 100%, hör med Larkool!

MVH, rörmockarn

O-ringen är mjuk och fin som... som jag vet inte
Orkar inte skicka tillbaka skiten och var utan den plus att jag inte kör med deras egen vätska vilken man MÅÅÅÅSTE enligt dem, och har lockat baklar och en del krom svart...

Skrivet av GustavRonne:

Snarare Lin och Smack, Smack heter Locherpasta egentligen.

lockerpasta...?

Till er alla, stort tack för snabb respons, har ni någon erfarenhet av Loctites produkter 557 och 5331? de har även lintråd..

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavRonne:

Snarare Lin och Smack, Smack heter Locherpasta egentligen.

Vad är det för jävla skitfilm? Kan inte vara en röris det där..
För det första måste han skada gängorna mkt mer, annars snurrar linet, han har ALLDELES för lite lin, och måste dra på det mkt hårdare, inte så jävla löst. Sen ska man inte använda Unipak helst, bara i KALLvattensystem, för det kan följa med i systemet och blockera, det löses inte upp som Locherpasta gör.

googlade bara lite snabbt. men han förstår väl iden?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av limited_edition:

lockerpasta...?

Till er alla, stort tack för snabb respons, har ni någon erfarenhet av Loctites produkter 557 och 5331? de har även lintråd..

Locherpasta länk

Loctite är ett ganska bra märke, men vet inte vad "produkt 557 och 5331" är, lust att länka?

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Skrivet av GustavRonne:

Locherpasta länk

Loctite är ett ganska bra märke, men vet inte vad "produkt 557 och 5331" är, lust att länka?

http://www.loctite.se/cps/rde/xchg/henkel_ses/hs.xsl/loctite-...

http://www.loctite.se/cps/rde/xchg/henkel_ses/hs.xsl/loctite-...

http://www.loctite.se/cps/rde/xchg/henkel_ses/hs.xsl/loctite-...

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

55, alltså gängtråd kan absolut funka, brukar användas ibland på mindre kopplingar om man inte kan/vill lina
De andra vettefasen, svårt att veta men av erfarenhet brukar inte sånt funka så bra.

Om du köper gängtråd så tänk på att använda mycket, och lämna första gängan "öppen" och sen tjockare neråt om du förstår. Det ska alltså inte vara utbuktat i mitten utan succesivt mer utåt. Så att när du drar ut blir det hårdare och hårdare ju mer du drar, dra ganska hårt, man brukar känna när det räcker, sen är det bara att sätta på systemet och kolla!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

kör på locherpasta som gustavronne sa och unvik loctite (iaf den översta) för i värsta fall så limmar du ihop gängorna.

off topic: i min gammla mt5 så satt vevlagerna fast limmade med loctite. stackars den som köpte den av mig sen. motorn var bara skit

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

kör på locherpasta som gustavronne sa och unvik loctite (iaf den översta) för i värsta fall så limmar du ihop gängorna.

off topic: i min gammla mt5 så satt vevlagerna fast limmade med loctite. stackars den som köpte den av mig sen. motorn var bara skit

Exakt loctite är i princip lim, vilket inte alltid är så bra att använda

Bästa är att köra Lin och Locherpasta, men gängtråd är smidigt och kan funka, handlar ju ändå inte om nåt högt tryck!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

kör på locherpasta som gustavronne sa och unvik loctite (iaf den översta) för i värsta fall så limmar du ihop gängorna.

off topic: i min gammla mt5 så satt vevlagerna fast limmade med loctite. stackars den som köpte den av mig sen. motorn var bara skit

Skrivet av GustavRonne:

55, alltså gängtråd kan absolut funka, brukar användas ibland på mindre kopplingar om man inte kan/vill lina
De andra vettefasen, svårt att veta men av erfarenhet brukar inte sånt funka så bra.

Om du köper gängtråd så tänk på att använda mycket, och lämna första gängan "öppen" och sen tjockare neråt om du förstår. Det ska alltså inte vara utbuktat i mitten utan succesivt mer utåt. Så att när du drar ut blir det hårdare och hårdare ju mer du drar, dra ganska hårt, man brukar känna när det räcker, sen är det bara att sätta på systemet och kolla!

Skrivet av GustavRonne:

Exakt loctite är i princip lim, vilket inte alltid är så bra att använda

Bästa är att köra Lin och Locherpasta, men gängtråd är smidigt och kan funka, handlar ju ändå inte om nåt högt tryck!

ok, men problemet är att det bara är två gängor sen O-ring så finns inte så mycket att snurra Lin på... var hittar jag Locher? närsta vvsbutik?

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Skrivet av limited_edition:

ok, men problemet är att det bara är två gängor sen O-ring så finns inte så mycket att snurra Lin på... var hittar jag Locher? närsta vvsbutik?

Aha, då blev det svårare. Hur hårt har du dragit kopplingen? Det kan funka att bara dra på lite locher pasta på gängorna, det tätar lite. Brukar köra lite smack på o-ringar och sånt ibland, håller de frächsa också.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Skrivet av GustavRonne:

Aha, då blev det svårare. Hur hårt har du dragit kopplingen? Det kan funka att bara dra på lite locher pasta på gängorna, det tätar lite. Brukar köra lite smack på o-ringar och sånt ibland, håller de frächsa också.

rejält....

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=2...
http://www.unipak.dk/en/node/24

Detta kittet måste ju funka?
Clas ohlson har ju dessutom O-ringar

Edit; Locherpasta verkar vara svårt att hitta eller måste beställas, vill kunna fortsätta med bygget imorgon...

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Skrivet av limited_edition:

rejält....

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=2...
http://www.unipak.dk/en/node/24

Detta kittet måste ju funka?
Clas ohlson har ju dessutom O-ringar

Edit; Locherpasta verkar vara svårt att hitta eller måste beställas, vill kunna fortsätta med bygget imorgon...

Jo men lär ju blir svårt med endast två gängor, är ju omöjligt att lina en gänga.
Försök att få tag i lite locherpasta alt unipak (helst locher) och smeta på gängorna, kan funka.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Skrivet av GustavRonne:

Jo men lär ju blir svårt med endast två gängor, är ju omöjligt att lina en gänga.
Försök att få tag i lite locherpasta alt unipak (helst locher) och smeta på gängorna, kan funka.

så, hittade Locher på Hornbach av alla ställen, och de hade även loctec 55 Lintråd.

Har lindat samtliga nipplar med lite Lintråd och sedan en fin dos Locher på det.
Kört systemet i 20 min nu och änsålänge är det snustorrt, håller tummarna!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Skrivet av limited_edition:

så, hittade Locher på Hornbach av alla ställen, och de hade även loctec 55 Lintråd.

Har lindat samtliga nipplar med lite Lintråd och sedan en fin dos Locher på det.
Kört systemet i 20 min nu och änsålänge är det snustorrt, håller tummarna!

Låter bra!
Du kan linda lite toapapper runt så ser du lättare om det skulle komma vatten, men efter 20min utan läck ska det ju vara lugnt.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

kanon att det funka!

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av GustavRonne:

Låter bra!
Du kan linda lite toapapper runt så ser du lättare om det skulle komma vatten, men efter 20min utan läck ska det ju vara lugnt.

Skrivet av HaBBarN:

kanon att det funka!

Efter 5 timmar har det fortfarande inte kommit en droppe, looking good!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Skrivet av limited_edition:

Efter 5 timmar har det fortfarande inte kommit en droppe, looking good!

Då är det ju lugnt, skönt att det löste sig!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64