Intel Core2duo E6600 originalkylare vs Intel i5 2500k originalkylare

Permalänk

Intel Core2duo E6600 originalkylare vs Intel i5 2500k originalkylare

Hej alla Sweclockare,

Nu vet jag att det är få som använder sig av originalkylare här på forumet då det ju är ett forum mestadels för överklockare.
Men jag blev lite fundersam på en sak när jag nyligen köpte en i5 2500k (för övrig från sweclockers marknad).
CPU-kylaren som följde med i5:an var löjligt liten jämfört med den kylare som jag hade hemma som föjlde med min core2duo E6600.
Flänsen var ca. hälften så hög och fläkten var något mindre.
Ändå är i5:an en quadcore processor och listad som TDP 95W och Core2duo E6600 listad som TDP 65W.
Hur kommer det sig? Försöker Intel spara pengar på aluminiumet, då priserna på råvaror de senaste 5 åren har skjutit i höjden eller finns det någon annan mystisk anledning?

Hoppas någon har ett vettigt svar eller intressant fundering om detta.

Mvh/

Jens

Permalänk
Medlem
Skrivet av MannaSvanna:

Hej alla Sweclockare,

Nu vet jag att det är få som använder sig av originalkylare här på forumet då det ju är ett forum mestadels för överklockare.
Men jag blev lite fundersam på en sak när jag nyligen köpte en i5 2500k (för övrig från sweclockers marknad).
CPU-kylaren som följde med i5:an var löjligt liten jämfört med den kylare som jag hade hemma som föjlde med min core2duo E6600.
Flänsen var ca. hälften så hög och fläkten var något mindre.
Ändå är i5:an en quadcore processor och listad som TDP 95W och Core2duo E6600 listad som TDP 65W.
Hur kommer det sig? Försöker Intel spara pengar på aluminiumet, då priserna på råvaror de senaste 5 åren har skjutit i höjden eller finns det någon annan mystisk anledning?

Hoppas någon har ett vettigt svar eller intressant fundering om detta.

Mvh/

Jens

De sparar in. Om du köper en K processor är det ju gjort att du ska klocka så de tror kanske att man byter ut den direkt.

Permalänk
Skrivet av simme300:

De sparar in. Om du köper en K processor är det ju gjort att du ska klocka så de tror kanske att man byter ut den direkt.

Litet trådkap, vad gör just K versionerna klockningsvänliga?

OnT är ganska säker på att de spar in på aluminiumet.
Detta räkneexempel är inte baserat på ett färskt aluminiumpris men det ger en fingervisning.
Om de sparar in 30 gram aluminium per kylning (lite mer vikt än en snusdosa) sparar de ca 40 öre per kylning.
På 500.000 kylare blir det 200.000 Sek..

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Sparar in

Skrivet av simme300:

De sparar in. Om du köper en K processor är det ju gjort att du ska klocka så de tror kanske att man byter ut den direkt.

Tack för svar!

Intel kan väl inte utgå från att alla klockar och byter ut kylaren, jag antar att de har samma kylare till i5 2500.
Min nästa fråga blir då: Är det inte skadligt för processorn att ha så liten kylfläns och fläkt, eller är kylaren till E6600 överdimensionerad?
Ett annat scenario vore att kylaren till i5 har snabbare varvtal på sin fläkt och att den då tar bort mera värme än kylaren med dubbelt så stor fläns och större fläkt.
Sista scenario känns väldigt otippat eller?

Mvh/Jens

Permalänk
Skrivet av MannaSvanna:

Tack för svar!

Intel kan väl inte utgå från att alla klockar och byter ut kylaren, jag antar att de har samma kylare till i5 2500.
Min nästa fråga blir då: Är det inte skadligt för processorn att ha så liten kylfläns och fläkt, eller är kylaren till E6600 överdimensionerad?
Ett annat scenario vore att kylaren till i5 har snabbare varvtal på sin fläkt och att den då tar bort mera värme än kylaren med dubbelt så stor fläns och större fläkt.
Sista scenario känns väldigt otippat eller?

Mvh/Jens

Låter inte otippat alls om du frågar mig, det är ju ett sätt att kompensera på...
Värmen blir inte skadlig förrens du närmar dig 100 grader men vid 80 börjar det bli alarmerande.
De graderna kommer du dessutom inte upp i oklockat.

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MannaSvanna:

Tack för svar!

Intel kan väl inte utgå från att alla klockar och byter ut kylaren, jag antar att de har samma kylare till i5 2500.
Min nästa fråga blir då: Är det inte skadligt för processorn att ha så liten kylfläns och fläkt, eller är kylaren till E6600 överdimensionerad?
Ett annat scenario vore att kylaren till i5 har snabbare varvtal på sin fläkt och att den då tar bort mera värme än kylaren med dubbelt så stor fläns och större fläkt.
Sista scenario känns väldigt otippat eller?

Mvh/Jens

Har en E8400 och den original-kylaren var liten tyckte jag och kylde inte så jättebra. Borde vara liknande som din. Men du ska inte byta kylare? Blev rätt bra skillnad när jag bytte från original till vattenkylning. Kan klocka processorn mycket och det bästa var att alla spel flöt på mycket bättre utan små lagg här och var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

Litet trådkap, vad gör just K versionerna klockningsvänliga?

OnT är ganska säker på att de spar in på aluminiumet.
Detta räkneexempel är inte baserat på ett färskt aluminiumpris men det ger en fingervisning.
Om de sparar in 30 gram aluminium per kylning (lite mer vikt än en snusdosa) sparar de ca 40 öre per kylning.
På 500.000 kylare blir det 200.000 Sek..

K versionerna har upplåst multipel

Permalänk
Skrivet av swesen:

K versionerna har upplåst multipel

ok, nice! tack!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Avstängd

Skrev först i fel tråd, och går inte att radera posten. Ursäkta!