Permalänk

denna konfiguration är fel visst? (bild)

1. denna konfiguration är fel visst?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. vilken av dessa två konfigurationer är bäst?

Permalänk
Medlem

Ingen av dom är fel, kör på den som passar just din hårdvara bäst.
Vissa monteringar är fysisk omöjligt på viss hårdvara så det kan vara en begränsande faktor.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Ingen av dom är fel, kör på den som passar just din hårdvara bäst.
Vissa monteringar är fysisk omöjligt på viss hårdvara så det kan vara en begränsande faktor.

men den första bilden, borde man väl ha cpu kylaren uppåt?

Permalänk
Medlem

Metod 3 med en till fläkt på cpu kylare för Push n pull.

Du vill inte suga luft från Nb/Grafikkorts hållet.

Dessutom, montera en sidofläkt som blåser mot grafikkortet + nb

Ingen av dom är fel.
Allt handlar som sagt om vad som passar din hårdvara och luftcirkulation bäst
För min del så är metod 3 (eller 2 om man utesluter första exemplet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

men den första bilden, borde man väl ha cpu kylaren uppåt?

Tror dom räknar med att den ska ta kalluft där det strömmar in fram

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Konfiguration 2 ger undertryck, så att du kommer få damm insuget i chassit snabbare än vanligt, det bästa enl mig vore nr2 med en extra fläkt i botten mellan nätaggregatet och hårddiskburarna, självklart med dammfilter pga av att den sitter i botten.

Permalänk
Medlem

1 verkar lite småkorkad som du säger.. Varför inte sätta cpu:n horisontellt om man nu ska ha utblåset i toppen?
(och varför köra utblås i toppen istället för ibak? Lär sannolikt bli tystare att använda bakfläkten istället)

2 eller 3 är nog hugget som stucket, eller går iallafall inte att sia helt säkert om utan att testa... Men tror nog sista bilden är säkraste kortet av de två.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

men den första bilden, borde man väl ha cpu kylaren uppåt?

Det hade antagligen varit bättre ja, men vissa moderkort t.ex har inte möjligheten att vända kylaren (AMD hade det väl på det viset i många år)
Några kylare är så stora att det blir konflikt med grafikkortet(eller först kortet) om dom vänds åt det hållet (D14), vänder jag min kyl så täcker den första pci-e porten helt (p8p67 deluxe och nämnda D14)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det hade antagligen varit bättre ja, men vissa moderkort t.ex har inte möjligheten att vända kylaren (AMD hade det väl på det viset i många år)
Några kylare är så stora att det blir konflikt med grafikkortet(eller först kortet) om dom vänds åt det hållet (D14), vänder jag min kyl så täcker den första pci-e porten helt (p8p67 deluxe och nämnda D14)

Men varför inte sätta fläkten i bak istället på bild 1 då?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men varför inte sätta fläkten i bak istället på bild 1 då?

Bilden som visas upp är bara en illustration, den tänkta lådan den skall illustrera kanske inte har någon fläktplats där.

Här är hela artikeln bilderna är hämtade från.
http://www.tomshardware.com/reviews/cooling-airflow-heatsink,...

Det mesta står i den, läs den i sin helhet

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vad säger Tom då?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vad säger Tom då?

Detta:

Citat:

In this scenario, the case does feature ventilation up top, but lacks supporting ventilation around back. The air has to take a detour and ends up accumulating behind the cooler.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Konvektion är inget problem ett chassi pga den relativt lilla volymen men över/undertryck kan man fundera på.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Bilden som visas upp är bara en illustration, den tänkta lådan den skall illustrera kanske inte har någon fläktplats där.

Här är hela artikeln bilderna är hämtade från.
http://www.tomshardware.com/reviews/cooling-airflow-heatsink,...

Det mesta står i den, läs den i sin helhet

Mmm, såvitt jag kan avgöra så SKA det egentligen stå "wrong" på den bilden egentligen. Hela den specifika sidan handlar om errors, alla andra bilder har "wrong" texten, och texten under den bilden pratar bara om nackdelar.
http://www.tomshardware.com/reviews/cooling-airflow-heatsink,...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, såvitt jag kan avgöra så SKA det egentligen stå "wrong" på den bilden egentligen. Hela den specifika sidan handlar om errors, alla andra bilder har "wrong" texten, och texten under den bilden pratar bara om nackdelar.
http://www.tomshardware.com/reviews/cooling-airflow-heatsink,...

Den bilden visa en mindre optimal lösning, det är sant, kan du vända kylaren så är det nog att föredra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds