Hjälp! Min processor låter som en jet-motor!

Permalänk

Hjälp! Min processor låter som en jet-motor!

Ja som ni ser på rubriken så låter min processor som en jet motor så fort den "drar igång".. Det är en AMD Phenom II X4 955 Black Edition.
T.ex när man startar ett spel och den går upp i varv så börjar den låta väldigt mycket.. Jag undrar bara om någon skulle kunna hjälpa mig och säga vad jag kan byta för att den inte ska låta?

Jag har sökt lite och jag tror att man kan byta något som heter referens-kylare, vet dock inte om detta stämmer då jag inte är så kunnig inom detta. Uppskattar svar väldigt mycket!! Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Det är kylaren som låter inte processorn, byt ut den mot något till exempel en http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Då ska den nog inte låta speciellt mycket !

Permalänk
Medlem

Först så är det antagligen inte processorn som låter, utan processorfläkten
Men iallafall, hur mycket pengar kan du satsa på en ny kylare?
Och hur tyst vill du ha? Finns både vatten och luftkylning.
http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Billig och bra, men lite mera ljud.
http://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14
Lite dyrare, men tyst och kyler otroligt bra.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Jo, man ska kunna byta referens-kylare!

Har du dock överklockat din processor nå?

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsken44:

Ja som ni ser på rubriken så låter min processor som en jet motor så fort den "drar igång".. Det är en AMD Phenom II X4 955 Black Edition.
T.ex när man startar ett spel och den går upp i varv så börjar den låta väldigt mycket.. Jag undrar bara om någon skulle kunna hjälpa mig och säga vad jag kan byta för att den inte ska låta?

Jag har sökt lite och jag tror att man kan byta något som heter referens-kylare, vet dock inte om detta stämmer då jag inte är så kunnig inom detta. Uppskattar svar väldigt mycket!! Tack i förhand!

Min fläkt jag hade på processorn förut började låta efter ca, 6-12 månaders användning..."och ja de va kylaren som kom med processorn", iallafall..vad jag lärt mig av CPU-fläktar är att dem låter jävligt mkt när dem är dammiga...Så se till att de så dammfritt som möjligt.

Annars är de bara o köra på en eftermarknadskylare

Permalänk

Jag tror inte jag behöver någon extrem kylare hehe
Passar http://www.inet.se/produkt/5321604/c...hyper-212-plus till min processor?
Och vad jag vet så är min processor "auto OC" så den överklockar när det behövs.. Köpte datorn på komplett och det var en monthly edition..

Permalänk
Skrivet av Puma25:

Min fläkt jag hade på processorn förut började låta efter ca, 6-12 månaders användning..."och ja de va kylaren som kom med processorn", iallafall..vad jag lärt mig av CPU-fläktar är att dem låter jävligt mkt när dem är dammiga...Så se till att de så dammfritt som möjligt.

Min dator är köpt för 3-4 månader sedan så den ska nog inte vara så dammig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsken44:

Min dator är köpt för 3-4 månader sedan så den ska nog inte vara så dammig!

Då blire en eftermarknads kylare, som de flesta sagt

Permalänk
Skrivet av Puma25:

Då blire en eftermarknads kylare, som de flesta sagt

Okej då ska jag köpa en sån som ni länkade! Tack för snabba svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsken44:

Okej då ska jag köpa en sån som ni länkade! Tack för snabba svar

Nu tror jag att du behöver ge oss lite mer info. Du säger att datorn låter mycket. JAg tror dig, men är du helt säker på att det är PROCESSORFLÄKTEN och inte GRAFIKKORTSFLÄKTEN som låter?

På din beskrivning låter det som om den kommer igång rejält när du spelar.

Jag är så gott som säker på att det är grafikkortet som blir varmt och fläktarna som sitter på grafikkort låter nästan uteslutande mer än de som sitter på processorer.

Så verifiera först vilken fläkt det är som låter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsken44:

Okej då ska jag köpa en sån som ni länkade! Tack för snabba svar

hyper 212+ är en riktigt bra och prisvärd processorfläkt, nackdelen är att den kan vara ett helvete att montera, så du är beredd på att lägga ner en tid och kanske få ett och annat anfall under tiden

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av FX9:

Nu tror jag att du behöver ge oss lite mer info. Du säger att datorn låter mycket. JAg tror dig, men är du helt säker på att det är PROCESSORFLÄKTEN och inte GRAFIKKORTSFLÄKTEN som låter?

På din beskrivning låter det som om den kommer igång rejält när du spelar.

Jag är så gott som säker på att det är grafikkortet som blir varmt och fläktarna som sitter på grafikkort låter nästan uteslutande mer än de som sitter på processorer.

Så verifiera först vilken fläkt det är som låter.

Har öppnat burken och vet nu säkert att det är processor fläkten som låter. Såfort man drar igång ett spel eller har mycket små krävande program igång så börjar den låta väldigt mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsken44:

Har öppnat burken och vet nu säkert att det är processor fläkten som låter. Såfort man drar igång ett spel eller har mycket små krävande program igång så börjar den låta väldigt mycket..

Dags att byta kylarpasta? Kan vara det med eftersom den börjat låta mera på senare tid..

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Hedersmedlem

Jösses vad roligt ni haft här då... Nej så får vi inte ha det då bara jag får ha skoj!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsken44:

Jag tror inte jag behöver någon extrem kylare hehe
Passar http://www.inet.se/produkt/5321604/c...hyper-212-plus till min processor?
Och vad jag vet så är min processor "auto OC" så den överklockar när det behövs.. Köpte datorn på komplett och det var en monthly edition..

AMD AM2/+/AM3/FM1 Ja

Din processor sitter på en AM3 sockel så det ska passa, jag har ingen kunskap om hur högt cooler masters 212p kylare låter men tvivlar på att det kan vara högre än referens kylaren man får tillsammans med processorn. Min kompis dator låter också som ett jetplan när han drar igång något som får processorn att arbeta och han sitter med referenskylaren.

edit: Går man efter omdömena på inets sida så låter fläkten som följer med ganska mycket så vet inte om det blir bättre än referensen. Du kan antingen välja en annan kylare eller helt enkelt bara köpa till en extra fläkt som är tystare och sätta på den istället för den som följer med kylaren. Det drar ju dock upp priset något så det kanske lika bra är värt att titta på något annat på en gång.

Själv kör jag en föregångare till http://www.inet.se/produkt/5321949/corsair-cooling-hydro-h40 och tycker inte att den låter mer än andra fläktar jag har i datorn.

lycka till

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780