Permalänk
Medlem

Vad ska jag välja för kylning??

Tjena.

Jag har för första gången byggt mig en egen dator. Men märkte snabbt att tempen är lite hög på processorn. (~37 idle och ~70 load)

Jag kör nu men Cool Master 212+ men en gänga är sönder i distansskruven så jag måste skicka tillbaka den till Inet och få en ny. Eftersom jag inte kan vara utan fläkt så tänkte jag att köpa en ny innan jag skickar tillbaka CM.

Min Fråga är ska jag välja en Antec Kuhler H2O 620 CPU Kylare eller en Noctua NH-D14??

Mitt Chassi Cooler Master Silencio 550 kanske inte är så bra för kylningen heller? har satt in 2 st 120mm Noctua NF-P12 1300 (en in och en ut) samt kvar en original fläkt in.

Processorn är i7 2600k som går på 4500mhz
Grafik kortet är Asus GeForce GTX 570 1280MB DirectCU II som är ytterligare lite mer av mig klockat.

Detta alstrar ju lite värme som sagt.

Jag skulle vilja ha lite råd om hur jag får ner kylningen mer.

Tack på förhand

Kim Huseby

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem

D14 eller phanteks.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635805 All the way! vattenkylning!

Corshair är det som ligger etta nu på kylning som nätaggen de flesta har corshair h50/h60/h70/h80/h100

Tycker du ska kolla lite på en corshair h80 iallafall jag har en och är supernöjd! 60 grader load och då har jag en i7 950 på 4,1ghz
1.3360000 voltage.

Permalänk
Medlem

Alla säger noctuna eller vattenkylning, H80, antec. man kan lika görna köra på ngt billigare än noctuna, 200-300kr extra för några enstaka db jag sitter på en 965 på 4.3GHz o i full load går jag precis över 50 grader strecket(50-51) med en A70 luftkylare:) tror knappast att en tillexempel H80 kylare hade gett mig bättre temps! kör på luft, säkrare!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solding:

Alla säger noctuna eller vattenkylning, H80, antec. man kan lika görna köra på ngt billigare än noctuna, 200-300kr extra för några enstaka db jag sitter på en 965 på 4.3GHz o i full load går jag precis över 50 grader strecket(50-51) med en A70 luftkylare:) tror knappast att en tillexempel H80 kylare hade gett mig bättre temps! kör på luft, säkrare!

50 grader i full load me luft i 4,3ghz .. ALDRIG ! säger jag.. du har amd också och ett par av amds cpuer har felaktiga sensorer.. som min vän fick 20grader i full load.. stämmer inte!

Aldrig att du får 50 grader i full load me luft! jag hade noctua dh14 innan min h80 och h80 soppar mattan med luftskiten

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Thebestbuyer;11681504"]50 grader i full load me luft i 4,3ghz .. ALDRIG ! säger jag.. du har amd också och ett par av amds cpuer har felaktiga sensorer.. som min vän fick 20grader i full load.. stämmer inte!

Aldrig att du får 50 grader i full load me luft! jag hade noctua dh14 innan min h80 och h80 soppar mattan med luftskiten :)[/QUOTE
noctunan, kyler inte bättre än A70, det är knapt ngn skillad bara det att noctunan e tystare o "bättre kvalitet"
nej 51. grader har hänt ngn enstaka gång den har gått upp i 52 men annars vanligtvis 51! med luft ja! och mina pemps stämmer:P ligger på 35grader idle:)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebestbuyer:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635805 All the way! vattenkylning!

Corshair är det som ligger etta nu på kylning som nätaggen de flesta har corshair h50/h60/h70/h80/h100

Tycker du ska kolla lite på en corshair h80 iallafall jag har en och är supernöjd! 60 grader load och då har jag en i7 950 på 4,1ghz
1.3360000 voltage.

Nej, detta är vattenkylning http://www.indomo.se/15007-EK-KIT-H3O-Supreme-LT-120-Cu

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Min fundering är då om det blir för lite cirkulation i chassiet om jag tar vattenkylning och inte en läkt på cpun? Med tanke på att det är så lite fläktar i chassiet från början.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebestbuyer:

50 grader i full load me luft i 4,3ghz .. ALDRIG ! säger jag.. du har amd också och ett par av amds cpuer har felaktiga sensorer.. som min vän fick 20grader i full load.. stämmer inte!

Aldrig att du får 50 grader i full load me luft! jag hade noctua dh14 innan min h80 och h80 soppar mattan med luftskiten

min temp på CPU http://laddauppbilder.se/?di=213230100159

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Avstängd

Vattenkyllning har fläktar också 2 fläktar på radiatorn förstod inte riktigt din fundering!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solding:

Jag tror dig så, men tror att ngt inte stämmer min dh14 låg på 75-85 grader i full load prime95.. så och alla andra me noctua dh14 som iallafall jag sett har likvärdiga temps som jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebestbuyer:

Vattenkyllning har fläktar också 2 fläktar på radiatorn förstod inte riktigt din fundering!

hehe dåligt förklarat av mig.
Fläkten kyler ju även lite av moderkortet när man har tex Noctua NH-D14 CPU-kylare men med vattenkylning så är det inget som cirkulerar luften över moderkortet.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem

@Solding om du köper en bil och tillverkaren har ett fel som visar 50km/h för mycket på mätaren, åker du då i 170km/h när det står 170km/h på mätaren?
Dina sensorer på CPU:n kan mycket väl visa fel och felet kan vara exponentiellt. dvs att ju varmare den blir desto mer fel visar sensorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebestbuyer:

Jag tror dig så, men tror att ngt inte stämmer min dh14 låg på 75-85 grader i full load prime95.. så och alla andra me noctua dh14 som iallafall jag sett har likvärdiga temps som jag hade.

Vad jag sett så ligger dom flesta med i7 på 70-85 grader i full load. verkar som intels CPUer håller ganska höga temps dom klarar dock högre med än AMD. om man går efter tillverkarnas maxtemp för CPUn:P jag har ju inte direkt sett ngn med en AMD som ligger på 80 grader, finns dom som gör men det är inte så vanligt

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrim:

@Solding om du köper en bil och tillverkaren har ett fel som visar 50km/h för mycket på mätaren, åker du då i 170km/h när det står 170km/h på mätaren?
Dina sensorer på CPU:n kan mycket väl visa fel och felet kan vara exponentiellt. dvs att ju varmare den blir desto mer fel visar sensorn.

Men har ju kollat så dom stämmer. Har sagt ett par gånger här nu att mina temp stämmer:P

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solding:

Men har ju kollat så dom stämmer. Har sagt ett par gånger här nu att mina temp stämmer:P

Vill inte börja att vara dryg! men "mina temps stämmer" håller inte riktigt! du kan omöjligt ha kollat upp de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebestbuyer:

Vill inte börja att vara dryg! men "mina temps stämmer" håller inte riktigt! du kan omöjligt ha kollat upp de!

vadå omöjligt? XD hänger ni inte med i teknolegin(stavning)?:P Min kära A70(tar dock luft direkt utifrån datan från en fläktplats på chassit. har BRA luftflöde i chassit med) kyler min CPU så den ligger på max 51-52 Ni vet väl att man kan mäta sina temp med annat än program i datan XD ( Laser mm) XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

vadå omöjligt? XD hänger ni inte med i teknolegin(stavning)?:P Min kära A70(tar dock luft direkt utifrån datan från en fläktplats på chassit. har BRA luftflöde i chassit med) kyler min CPU så den ligger på max 51-52 Ni vet väl att man kan mäta sina temp med annat än program i datan XD ( Laser mm) XD

Jag tror dem flesta som kör luftkylningen tar luft utifrån chassit, något annat vore väldigt obegåvat.
Så du har alltså kontrollerat dina temperaturer med laser och kommit fram till att mjukvaran visar 100% korrekt?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saodie:

Jag tror dem flesta som kör luftkylningen tar luft utifrån chassit, något annat vore väldigt obegåvat.
Så du har alltså kontrollerat dina temperaturer med laser och kommit fram till att mjukvaran visar 100% korrekt?

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Jag tror dem flesta som kör luftkylningen tar luft utifrån chassit, något annat vore väldigt obegåvat.
Så du har alltså kontrollerat dina temperaturer med laser och kommit fram till att mjukvaran visar 100% korrekt?

Inget är väll 100% mätte mina temps hos en polare(han hade en laser) det va när jag hade den i 4,2GHz 1,48v då låg jag på 48 grader nu har jag den i 4.3GHz 1,5v så när det visar 51-52 så e jag ju ganska säker på att det stämmer. inte så troligt att tempen stämmer upp till 4.2 GHz sen på en ökning på 0.1GHz så skulle sensorn börja visa för lite/ eller att den skulle bli sån värmeökning på 0.1Ghz och 0.02v ?

EDIT: slite dåligt skrivit/formulerat, hoppas ni fattar ändå

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Det blev att jag beställde H60in till corsair och en till NOCTUA NF-S12B-FLX CASE FAN 120MM (har 2 st redan)
samt 8gb ram till.

Får se om detta bli bättre annars är det väll att byta Chassi som gäller.

Brukar det alltid spåra ut med en massa OT på trådarna som det blev här???

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimzz:

Det blev att jag beställde H60in till corsair och en till NOCTUA NF-S12B-FLX CASE FAN 120MM (har 2 st redan)
samt 8gb ram till.

Får se om detta bli bättre annars är det väll att byta Chassi som gäller.

Brukar det alltid spåra ut med en massa OT på trådarna som det blev här???

Folk har mycket åsikter om kylare, särskilt slutna vattenlösningar vs. luftkylare X) Sen varierar temperaturen så mycket med hur varmt man har i rummet, vilka fläktar man har, filter, kablar i vägen m.m. så det kan bli olika resultat på samma CPU för folk med liknande CPU-kylare.

Blir mycket prat då

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

sitter på noctua d14 med i5 2500k på 4,2ghz 1,3v och har 58 som max temp. Ska klocka mera sen. Just saying.

Permalänk
Medlem

Sitter på H80 med i7 2600k och jag har säkert kommit över 65 grader någon gång, men normalt ligger den på Ca 63 någonstans under. Dock har jag vänt på fläktarna så att dom blåser ut varmluften pga att jag har så dåligt luft flöde annars, det blir ganska varmt i chassit när man sitter på 6970 i crossfire...

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Medlem

Jag sänkte processorn med 10grader och grafik kortet med 5 grader. Så det var väll godkänt tycker jag. H60in är tyst som en mus.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Ja!, Fast dcp 4.0 låter för mkt gav mig många nätters orolig sömn tills min d5:a trilla ner i brrevlådan (dock tappa jag statiskttryck)

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Vad som är än mer intressant är att CPU-fläkten varit uppe i 65535 varv/minut.

Seems legit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad som är än mer intressant är att CPU-fläkten varit uppe i 65535 varv/minut.

Seems legit.

Min visar 675000rpm ibland så... Haha

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Dubbel radiator > bra luftkylning > en radiator kan man väl ha som måttstock, en Antec 620 kommer inte ge superlåga temps men är billig och lätt till skillnad från en 1kgs kylfläns. Låga temps med en dubbel radiator men mycket bökigare att få plats med oftast och priset skenar iväg lite.