Varför så många olka interface/bussar/kontakter?

Permalänk
Avstängd

Varför så många olka interface/bussar/kontakter?

När USB kom så tyckte jag att det var jättebra för då försvann seriell och parallell portarna. PS/2 pretty much likaså, och game porten.

Men nu kvarstår ju ändå en massa andra olika interface/bussar/kontakter.
SATA, PCI Express, DisplayPort, etc.

Man bör simplifiera det som man endast har ett universellt interface för allt.

Man borde ju använda samma interface internt som externt.
Använda USB internt istället för SATA och PCI Express så att man endast har ett interface.
Koppla skärmen till USB.

Tänk att bara ha ett interface. Verkar rätt sweet, eller hur?

Permalänk
Medlem

Då måste det vara tillräckligt snabbt också. Men det är ju som att du vill köra ett grafikkort via usb (kraftfullt sådant) som är tänkt för intern montering. Men olika saker har olika kontakter och det finns nog en anledning till det. Det måste finnas kretsar som omvandlar till det interfacet osv. För interna komponenter behövs det ibland rejält med bandbredd. Men annars skulle det vara ganska coolt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd

Thunderbolt skulle ju klara det...

Permalänk
Medlem

Verkar rätt poänglöst tycker jag... De är ju seriella nuförtiden, det är huvudsaken.. Tänk att ha tio st pci-eX16 på baksidan av datorn, bara gör att kunna koppla in en sketen mus? Olika saker behöver olika bandbredd alltså olika bussar och kontakter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Verkar rätt poänglöst tycker jag... De är ju seriella nuförtiden, det är huvudsaken.. Tänk att ha tio st pci-eX16 på baksidan av datorn, bara gör att kunna koppla in en sketen mus? Olika saker behöver olika bandbredd alltså olika bussar och kontakter...

Skickades från m.sweclockers.com

Thunderbolt är väl lika stor som Mini-DisplayPort och lika snabb som PCI Express x16. Den skulle kunna användas för allt!