Permalänk
Medlem

Få bort kylflänsar från chip

Nu ska ni få höra! Jag har några gamla grafikkort och CPUer som har kylflänsar fastsatta på sig, antingen med kylpasta eller kuddar, jag vet inte riktigt vilket. I de flesta eller alla fall är det fabrikskylaren som sitter på.
Jag vill få bort kylflänsarna så att jag blottlägger chipet, men jag vete sjutton hur jag ska göra. Jag har provat med en vätska som specifikt ska lösa upp kylpasta, och det gör den - när jag tex redan har en kylarlös CPU och bara vill ta bort lite restkladd. Att få bort en kylare är dock något helt annat; mycket kladd och liten åtkomstyta för vätskan gör att praktiska resultat hittills uteblivit.
Vad ska man göra, sänka ned hela grejen i ett bad av borttagningsvätska? Det låter inte jättebilligt.

Rimligen kryllar det av folk här som vet precis hur jag ska göra. Det kanske är väldigt enkelt, eftersom jag inte direkt hittar några trådar om det (kan ha letat dåligt). Men tala gärna om det för mig!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Värmepistol kanske...?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Ugnen på 50 grader? Stoppa in det efter att ugnen fått upp temperaturen bara

Permalänk
Medlem

Brukar ju gå att vrida dem lite lätt.. Om det inte är nått superlim...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

225 grader i ugnen har jag hört, men tror det kan vara inom faro-zonen

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Bara vrida och rycka lite lätt, så lossnar kylflänsarna och ingen skada skedd. Dem kan sitta väldigt fast ifall kylpastan är gammal.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Bara vrida och rycka lite lätt, så lossnar kylflänsarna och ingen skada skedd. Dem kan sitta väldigt fast ifall kylpastan är gammal.

nja det att det inte blir någon skada kan vi ju inte garantera. då jag sett vissa extrema olyckas fall framförallt på internminnen. där hela chipet följt med...
men i 99% av alla fall blir det ingen skada.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Skulle stoppat in de i ugnen på ~50grader.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kylflänsar på gamla grafikkort är ofta fästa med kyllim. En epoxyliknande gegga som blir stenhård när den härdat. Att få loss den utan att sabba GPU-chipet är ett äventyr. Värmepistol och lagom våld kan gå, men kan också gå åt h-e. Och om du får loss kylflänsen utan att dra sönder nå't, så blir det sannolikt rester kvar som är minst sagt svåra att få bort. Tänk försiktigt skrapande med rakblad läänge. Har själv gjort om några gamla högljudda grafikkort till passivt kylda med Northbridgeflänsar och överblivna anpassade/omgjorda CPU-kylflänsar. Det var kul, men att få bort kyllimmet - inte kul.

CPU-kylflänsar ska däremot inte vara något problem.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Bra tips med ugn! Tack! Eller ja, om det är bra tips vet jag inte än... men det är i alla fall otestat!
Jag ska prova det, börjar med grejer jag är lite mindre rädd om.
(Det handlar alltså om saker jag har av rena retroskäl, och en gammal Pentium är jag inte så jätterädd om, men mitt Voodoo 5 vill jag veta vad jag göra med.)
Oklart om jag alls bryr mig om att ens försöka blottlägga min P2-CPU. Men det är en annan historia.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2