Permalänk

Oljud från processor fläkt (noctuna d14)

Tjenare! Tänkte höra lite med er om någon mer har samma dryga fel som jag har. Min noctuna fläkt gör ett klickande ljud ifrån sig, ljudet kommer från den stora fläkten (140 mm) när den sitter fast i processor kylaren. Alltså den låter inget när man har den löst. Så varje gång de börjar klicka så måste jag ta lös den å sätta dit den igen så den inte låter, sen kan de gå ett tag till så börjar de klicka igen...

Vad kör ni för hastighet på eran om ni har överklockat, kör ni ljudlöst eller full speed?

Mvh

Permalänk
Medlem

I dont get it:
Du har en 200mm fläkt, monterad i sidan på din din låda, och den fläkten klickar ibland, right?
Vad har detta med Noctuan att göra?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ha ett täcke över datorn, jag brukar ha det och då dämpar det ljudet.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

I dont get it:
Du har en 200mm fläkt, monterad i sidan på din din låda, och den fläkten klickar ibland, right?
Vad har detta med Noctuan att göra?

Oh jävlar skrev fel menade 140 mm fläkten! Menade så klart att den stora fläkten på noctuna kylaren gör ett klick ljud titt som tätt. Det sitter ju två fläktar på kylaren, 1*140 och 1*120, båda fläktarna sitter fast med några klämmor som man hakar fast. Men den låter bara när den sitter fast så det verkar inte vara nå fel på själva fläkten men ändå är det inget som tar i fläkten när den är fast monterad. Så jag fattar inte hur ljuder uppstår?

Permalänk
Skrivet av hugo56hg:

ha ett täcke över datorn, jag brukar ha det och då dämpar det ljudet.

Haha antar att du har ett haf chassi? Kommer igår att jag brukade dra ett täcke över lådan på kvällarna bara för skiten lät som en damsugare. Tacka vet ja r3 chassit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinfinity:

Oh jävlar skrev fel menade 140 mm fläkten! Menade så klart att den stora fläkten på noctuna kylaren gör ett klick ljud titt som tätt. Det sitter ju två fläktar på kylaren, 1*140 och 1*120, båda fläktarna sitter fast med några klämmor som man hakar fast. Men den låter bara när den sitter fast så det verkar inte vara nå fel på själva fläkten men ändå är det inget som tar i fläkten när den är fast monterad. Så jag fattar inte hur ljuder uppstår?

Du har redigerat första inlägget, men det står fortfarande 200mm

Skumt med ljudet... Kanske går att experimentera med att fästa lite olika hårt, eller på lite olika sätt? Du är säker på att inte fläktbladen eller "hubben" tar i mot flänsarna framför, eller att fläktkabeln ligger mot? Driver du fläkten via moderkortet? Isåfall kanske det faktiskt kan löna sig att testa låsa den på maxhastighet och koppla in motståndet istället och se om det minskar på klickandet. Kan ju vara nått med nån viss hastighet som ställer till det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.