Samsung trollar Apple-användare i ny reklamfilm för Galaxy S II

Permalänk
Medlem

Någon jag läste menade att det var gorilla glass, men att glaset inte tänkte kanterna på skärmen så bra och därför krackelerade från kanterna och inåt vid skador och därför skulle iphones ha ett svagare glas.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är inte Gorilla Glass på iPhones, det är någon annan sorts härdat glas. Jag trodde också att det var Gorilla Glass tidigare men vid vidare läsning såg jag att det inte var fallet. Från tester att döma är det som används av Apple inte riktigt lika tåligt som Gorilla Glass.

Ahh, hade för mig att de använde Gorilla Glass på deras mobiler.
Enligt wiki så har den "chemically strengthened aluminosilicate glass".

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

Tänkte rada upp lite fakta som kanske kan klara upp missförstånden lite och svara på lite frågor som jag sett i tråden. Svara gärna om ni tycker något är fel.

1.iPhones går lätt sönder. 15.5% av alla iPhones antas gå sönder inom ett år. Jag hittade ingen statistik för Android men jag känner till få som förstört skärmen där.

2. Ett urval av saker som man kan göra på Android men inte på iPhone:

  • På Android kan man installera .apk filer från okända källor (inte market), detta öppnar för tredjepartsmarknader eller olaglig fildelning. Utvecklare kan dock skydda sig genom att kräva market-verifiering precis som appen Tasker gör.

  • ladda ner torrents

  • spela upp många video/ljudformat med hårdvaruaccelerering (om tillverkaren lagt in extra stöd genom en speciell video app och en krets som klarar det)(kolla sgs2 t.ex)

  • ARP-Spoofa (wifikill) alltså stänga av internet för någon eller skicka vidare dem till en viss IP

  • Tasker, starta appar ställ in telefonen, spela ljud, alerta m.m. beroende på plats, nätverk i närheten, batterinivå m.m. (har t.ex stäng av ljudet på vissa platser och tidpunkter, och att den byter bakgrundsbild varje dag)

  • BLN(när man får notifiering lyser knapparna på framsidan, kan även styras av Tasker/Locale)

  • Teman, ändra hur hela systemet ser ut(kräver root)

  • Byt ut launcher, kan låsa upp effekter, inställningar, sorteringsmöjligheter, byta ut ikoner m.m.

  • Byt ut tangentbord, smsapplikation,kontaktapplikation,kamera,browser(går nog på iPhone med?) så att man kan ha allt som man själv vill eller för att få fler funktioner

  • Dela vad som helst till sociala medier/tjänster. T.ex bilder, video, filer, kopierad text till alla tjänster som lagt in ett api för att ta emot den sortens delning, finns det inte inbyggt stöd för en viss sorts delning eller delning till en tjänst kan det läggas till

  • Filsystem, ha full koll på dina egna filer, vissa appar lägger saker på minneskortet så man kan vilja ta bort det, man kan zipa/rara upp filer m.m.

  • Extern lagring(SD-kort)

  • Extra portutgångar, t.ex HDMI

  • Mus/tangentbord via bluetooth eller mini-usb

3.Det finns en Android för alla, små som stora, med tangentbord eller utan, billiga eller dyrare, extra tåliga eller vanligt tåliga

4. Kopiering inom teknikbranschen är vanligt, men jag vet ingen som skryter så mycket över att de lyckats kopiera någon annans idé som Apple.

5. iPhone har en bättre GPU än alla android-telefoner men SGS2 är snabbare i webbläsaren.

Jag är ingen android-fanboy, jag hoppas att Windows Phone blir aningen bättre så kommer integreringen med Windows 8 bli en stor fördel (portning av Metra applikationer i Windows kan kanske göra att man får många kvalitets-appar t.ex, och integreringen med SkyDrive är trevlig, gillar också utseendet).

Ha en trevlig helg
//Zalastax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalastax:

Tänkte rada upp lite fakta som kanske kan klara upp missförstånden lite och svara på lite frågor som jag sett i tråden. Svara gärna om ni tycker något är fel.

Det mesta stämmer men som flera av oss redan nämnt kan du spelar upp många ljud/videoformat även på iPhone med rätt App. Det finns flertalet kamera-appar, browsers även till iPhone. Du kan koppla den till en HDMI-ingång via en converter eller köra trådlöst via Airplay t ex. Inga problem att koppla till bluetooth tangentbord heller.

Ärligt talat så är de flesta av dina punkter som iPhonen inte klarar av helt meningslösa för den stora massan och de flesta av de punkterna du nämner är även rätt ointressata för mig trots att jag är intresserad av teknik. Visst finns det saker som är vettiga, t ex BLN som du nämner är något jag gärna ser dyka upp på en kommande iPhone men knappast något som får mig att vilja byta ekosystem.

Har dock full förståelse för de som gillar att pilla med sin telefon verkligen uppskattar möjligheterna Android erbjuder, inget snack. Men själv känner jag mig inte alls begränsad av iOS. Allt jag behöver finns, framförallt är det Appar som för mig gör telefonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zalastax:

Tänkte rada upp lite fakta som kanske kan klara upp missförstånden lite och svara på lite frågor som jag sett i tråden. Svara gärna om ni tycker något är fel.

1.iPhones går lätt sönder. 15.5% av alla iPhones antas gå sönder inom ett år. Jag hittade ingen statistik för Android men jag känner till få som förstört skärmen där.

Var någonstans står det att det är just kärmen på iPhone och varför jämför du en telefon mot ett OS? Däremot finns det siffror som viasar att Androidtelefoner har dubbelt så hög reklamation (15%9) mot vad iPhone har (7%), men det säger heller ingenting egentligen

Skrivet av Zalastax:

[*]Extern lagring(SD-kort)
//Zalastax

iPhone behöver inget SD kort, den har utrymme så det räcker och blir över från början

Skrivet av Zalastax:

3.Det finns en Android för alla, små som stora, med tangentbord eller utan, billiga eller dyrare, extra tåliga eller vanligt tåliga

Det finns en iPhone för alla oxå

Däremot ska det bli skoj att se hur det går nu med allt, det är nu det visar sig hur mycket Samsung stulit utseendemässigt av Apple

http://macworld.idg.se/2.1038/1.418012/apple-flyttar-tillverk...

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Inaktiv

Jag stal min kompis idé hur jag skulle möblera i mitt sovrum, nu är han arg på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comradebootstrap:

Jag stal min kompis idé hur jag skulle möblera i mitt sovrum, nu är han arg på mig.

Awesome

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Bästa reklam jag sett

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mosharo:

Fel. Q1 2011 hade Samsung 21.3% av den globala mobiltelefonmarknaden menads Apple hade 4,3%.

http://www.fiercewireless.com/europe/special-reports/analyzin...

skulle tro han menade smartphones. samsung tillverkar en massa vanliga billiga mobiler också.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

iPhone behöver inget SD kort, den har utrymme så det räcker och blir över från början

Det finns en iPhone för alla oxå

Däremot ska det bli skoj att se hur det går nu med allt, det är nu det visar sig hur mycket Samsung stulit utseendemässigt av Apple

http://macworld.idg.se/2.1038/1.418012/apple-flyttar-tillverk...

Kolla på alla eurupeiska lastbilstillverkare, med Scania, Renult, MAN och Merceders i spetsen, deras nyare lastbilar ser exakt lika dana ut förutom vad som står i fronten mer eller mindre och där är det inga utdragna processer i stil med sandlådelek utan alla säljer. Likadant har du med tre tillverkare inom skogsmaskiner, två svenska(Rottne industrier o volvo?) och en finsk, ser exakt lika dana ut liknade motorer osv, det luktar industrispionage lång väg men fortfarande inga stämningsansökningar.

Det du nämner är ett exempel i Usas inofficiella nationalsport stämningsansökningar... Och konstigt att det är liknade teknik i iPhone och galaxy modeller då Samsung tydligen är storleverantör av teknik till iPhone...

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

iPhone behöver inget SD kort, den har utrymme så det räcker och blir över från början

Det finns en iPhone för alla oxå

Däremot ska det bli skoj att se hur det går nu med allt, det är nu det visar sig hur mycket Samsung stulit utseendemässigt av Apple

http://macworld.idg.se/2.1038/1.418012/apple-flyttar-tillverk...

Få se här nu, jag tycker att iPad ser ut ganska mycket som Samsungs fotoramar från 06... Kontra den du!

Dessutom är det ju bara jättelöjligt att det ska stämmas hit och dit för design, titta på LG Prada som släpptes före iPhone, visst är ju dom ganska lika?

Ta en Samsung och en Philips 42" LCD tv så är även dessa ganska lika varandra, för att inte gå in på tangentbord eller övriga komponenter och kringutrustning till datorer..

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Valmöjligheter och som sagt kan man få ett iOS-liknande gränssnitt i Android om man vill välja bort hemskärmen.

Med notifieringar?

Skrivet av Evil Peter:

Som sagt ovan tvingar varken en Android-telefon eller en dator en att utnyttja alla val om man inte har behov av dem.

Nej, men då måste de också gömmas undan på ett snyggt sätt, annars kan de vara ”i vägen”.

Exempel:

Här argumenterar man att man se alla inställningar på en gång och att det skulle vara positivt.
Det kanske stämmer om man är tekniskt instatt, men använddarvänlighetsmässigt är det riktigt illa.

Skrivet av Evil Peter:

Det är ju ett vanligt argument om att Android är krångligare än iOS men jag har aldrig sett vad det är som är krångligt hos Android och aldrig riktigt fått något rakt svar från de som framfört argumentet.

Det är klart inte du fattar det, annars hade vi ju inte haft denna diskussionen.

Vad det handlar om är de mer tekniska ”approchen” med fler tekniska termer och fler ”fysiska” knappar på telefonen, på iPhone är där en hemknapp, inget mer.
Kan låta larvigt, men detta spelar roll.

Exempel på saker där inte IOS inte gör en affär av situationen men Android visar dialogrutor:

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Apropå att iPhone tekniskt sett är en två år gammal Samsung i ett nytt skal, då Samsung tillverkar både processorn och skärmen i iPhone (och kanske något mer, vad vet jag)

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Apropå att iPhone tekniskt sett är en två år gammal Samsung i ett nytt skal, då Samsung tillverkar både processorn och skärmen i iPhone (och kanske något mer, vad vet jag)

Vad pratar du om? Skärmen är en tillverkad av LG, och det enda Samsung gör med processorn är att tillverka den. Samsung har ingenting med utvecklingen av A5 (eller A4) processorn att göra.

Permalänk
Medlem

Däremot ska det bli skoj att se hur det går nu med allt, det är nu det visar sig hur mycket Samsung stulit utseendemässigt av Apple

http://macworld.idg.se/2.1038/1.418012/apple-flyttar-tillverk...[/QUOTE]

Apple var inte först, både Symbian och Windows Mobile hade funnits i flera år innan de ens började fundera på mobilbranschen. Man skulle definitivt kunna säga att idén är stulen från Win Mobile, eftersom det är en "nedbantad" version av vanliga Windows.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad pratar du om? Skärmen är en tillverkad av LG, och det enda Samsung gör med processorn är att tillverka den. Samsung har ingenting med utvecklingen av A5 (eller A4) processorn att göra.

Skärmen i Iphone är ett tillverkningssamarbete mellan LG, Samsung och Sharp. Just LG och Samsung har för övrigt tillverkat väldigt lika produkter under en mycket lång tid, åtminstone i mobilbranschen. Sharp är det nya företaget som troligtvis kommer ta över tillverkningen av märkets skärmar om det hettar till mellan Samsung och Apple, men just nu är det Samsung som står för kalaset.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Skärmen i Iphone är ett tillverkningssamarbete mellan LG, Samsung och Sharp. Just LG och Samsung har för övrigt tillverkat väldigt lika produkter under en mycket lång tid, åtminstone i mobilbranschen. Sharp är det nya företaget som troligtvis kommer ta över tillverkningen av märkets skärmar om det hettar till mellan Samsung och Apple, men just nu är det Samsung som står för kalaset.

Samsung står inte för något kalas. Det är som sagt LG som tillverkar skärmarna för nuvarande iPhones, inte Samsung som du påstår. Att iPhone 4 skulle vara en två år gammal Samsung i nytt skal är totalt fel.

Permalänk
Skrivet av Foppemoa:

Jag skulle säga att genom att undersöka resterna av krockade bilar att man snabbt som fan kan säga vilken som har bättre byggkvalité.
För nu snackar vi inte om vilken som har flest bucklor (bucklor kan man köra med), men totalt förstörda ytor.

http://www.youtube.com/watch?v=D827IxEJVS4

http://www.youtube.com/watch?v=nm2k8aqcHVg

Jo, jag inser att Volvon också är skrot efter testet. Men skadorna är mycket mindre, och man behöver tekniskt sett inte använda en mopp för att plocka ut passagerarna.

Visst har det mycket med materialen att göra och inte enbart vilken klåpare som designade och snickrade ihop grejerna. Men som någon påpekade innan så tyckte de att byggkvalité kunde vara t.ex. plast som knakar.
Överlag så har det med materialet att göra och inte så mycket med dålig design (finns riktgt stabila produkter av plast, men på ett eller annat sätt så går det att få dem att knaka).
På samma sätt ser jag iPhone's val att ha Gorilla Glass överallt på telefonen. Materialet verkar vara reptåligt och stabilt, men blir det en liten skada så blir allt krackelerat (Ungefär som härdat glas, rätt så stabilt ock tåligt. Men minsta lilla skråma så blir det en hög på golvet).
Resten av telefonen kan vara stabil med en chassi av metall, men byggkvalitén (eller kanske bara rent av "kvalitén"?) blir skit så fort de slänger på någon som vid en stöt gör hela telefonen oanvändbar.

Jag gillar hur du lyckas jämföra en iPhone med en Volvo. Det uppskattas säkert av alla "kreativa" Apple-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Jag gillar hur du lyckas jämföra en iPhone med en Volvo. Det uppskattas säkert av alla "kreativa" Apple-användare

Vadå, är väl inget fel med Volvo? Är Apple-användare samt stolt ägare av den nya S60n. Underbar bil! Och I sin "Concept Universe"-bil har dom ju till och med en stor iPad-liknande touch display...kanske lite för lik för sitt eget bästa?

Sorry för OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det mesta stämmer men som flera av oss redan nämnt kan du spelar upp många ljud/videoformat även på iPhone med rätt App. Det finns flertalet kamera-appar, browsers även till iPhone. Du kan koppla den till en HDMI-ingång via en converter eller köra trådlöst via Airplay t ex. Inga problem att koppla till bluetooth tangentbord heller.

Ärligt talat så är de flesta av dina punkter som iPhonen inte klarar av helt meningslösa för den stora massan och de flesta av de punkterna du nämner är även rätt ointressata för mig trots att jag är intresserad av teknik. Visst finns det saker som är vettiga, t ex BLN som du nämner är något jag gärna ser dyka upp på en kommande iPhone men knappast något som får mig att vilja byta ekosystem.

Har dock full förståelse för de som gillar att pilla med sin telefon verkligen uppskattar möjligheterna Android erbjuder, inget snack. Men själv känner jag mig inte alls begränsad av iOS. Allt jag behöver finns, framförallt är det Appar som för mig gör telefonen.

Skrivet av FallenHero:

iPhone behöver inget SD kort, den har utrymme så det räcker och blir över från början

Det finns en iPhone för alla oxå

Däremot ska det bli skoj att se hur det går nu med allt, det är nu det visar sig hur mycket Samsung stulit utseendemässigt av Apple

http://macworld.idg.se/2.1038/1.418012/apple-flyttar-tillverk...

Det finns verkligen inte en iPhone för alla. Det finns två utseenden: iPhone 3 och iPhone 4. På Android finns det både pyttesmå och jättestora, reptåliga och vattentåliga m.m

NFC finns inte till iPhone

Att ha mediastödet inbyggt är ett stort plus eftersom då är GPUn specialbyggd för att klara av det filformatet vilket för med sig att det drar jättelite batteri att spela filmen (kollar jag bara på film ligger skärmens batterianvändning på ~90%)

Jag har inte haft en enda force close med min SGS2, har haft den i en månad. Att man får en notifikation när en app dör är bra för då kan man skicka felrapport m.m.

Google Music är grymt

Att kunna utöka lagringskapaciteten med SD-kort är superbt. Att behöva betala massvis extra för att få större lagringsutrymme är riktigt dåligt. Har man köpt den billigaste iPhonen och kommer på att man har mycket film och musik och allt inte får plats måste man ju köpa en ny :@

De appar jag behöver finns också på android och där är de flesta gratis, de som är riktigt grymma kostar dock ibland en liten slant (vill man testa appen först kan man ju ladda ner apk filen med). Med appar som tasker kan man göra mobilen välldigt automatisk, det är smidigt att när jag stoppar i hörlurarna så ställs mediavolymen in och en ruta där jag kan starta musik och filmappar kommer upp, när hörlurarna tas ut ställs mediavolymen in till det den var innan.

Flash är grymt att ha, vissa sidor har inte specialversion för mobiler och ofta är de sämre.

Kan man byta användaragent (user agent) i iPhones webbläsare? Ibland vill man ju inte få mobilversionen (som sagt ibland är den sämre eller man kommer inte åt vissa saker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Jag gillar hur du lyckas jämföra en iPhone med en Volvo. Det uppskattas säkert av alla "kreativa" Apple-användare

Nja, jag jämförde ju den kinesiska bilen med en iPhone

Volvon är ju motsvarande alla andra telefoner som inte blir totalt förstörda.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Skrivet av Zalastax:

NFC finns inte till iPhone

Finns det nån vettig anledning till att ha NFC idag i Sverige? Alltså, frågan är helt allvarligt menad - inget flejmande - finns det nånstans där detta används idag?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Någon som gör kaffe? Varför får du ångest av att veta det?

Det är en barista, så frågan kvarstår vad en bartista är

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zalastax:

NFC finns inte till iPhone

Uppenbarligen inte i SGS2 heller till en början

http://www.mobil.se/nyheter/samsung-ingen-nfc-i-galaxy-s2-1.4...

Så vart ville du komma med det?

Det kommer att komma till iPhone när det kommer att utnyttjas ordentligt, det är jag helt säker på, men då det inte utnyttjas så efterfrågas det inte och då är det helt onödigt att lägga energi på

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)