Fläktar till ett Fractal Design Arc Mini Svart

Permalänk
Medlem

Fläktar till ett Fractal Design Arc Mini Svart

Tja!

Jag har ett Fractal Design Arc Mini Svart och en H100 kylare

Nu till den viktiga frågan, tror ni att detta kommer att fungera?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1009329/2011-10-18

Kommer även att byta ut fläktarna till min h100 )

Ty på förhand o glöm inte att jag älskar er

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Ty på förhand o glöm inte att jag älskar er

<3

Det säger du varenda gång! Men sedan kommer du hem och luktar av henne!

Permalänk
Medlem

Bland alla kylpastor på Inet så ta Zalman ZM-STG2 eller Arcitc Cooling MX-4 som är billigare och kyler lite bättre än gammal Arcitc Silver V men du kan även kolla Arctic Cooling MX-2 som har lika prestanda som Arctic Silver V men är billigare.

Scythe Gentle Typhoon 1850RPM låter mycket men det är bara luft trycket som hörs och inget annat men ändå så är den väldigt högt enligt mig och darför rekommenderar jag 2x 1450RPM fläktar till din Corsair H100 istället men en sak du måste veta är att efter några månader så börjar även kulllager höras när du kör de horisontell så du kan tänka dig innan hur monterar du de så att du blir inte besviken och blir tvungen att kasta de på grund av jätte störande ljud.
Som chassifläkt de är dåliga.

Om du vill så kan jag återkomma här i veckan och skriva en bra alternativ till Scythe Gentle Typhoon 1450RPM som är ungefär lika bra som radiatornfläkt samt bra chassifläktar men det kanske kan bli lite dyrare än priset på en Scythe fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Bland alla kylpastor på Inet så ta Zalman ZM-STG2 eller Arcitc Cooling MX-4 som är billigare och kyler lite bättre än gammal Arcitc Silver V men du kan även kolla Arctic Cooling MX-2 som har lika prestanda som Arctic Silver V men är billigare.

Grejen med kylpasta är väl inte direkt att den "kyler" utan endast jämnar ut ojämnheter så ytan mellan processor och kylare blir så plan som möjligt?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Det vet väl alla som sitter i kylningen i några år som mig men grejen är att inte alla kylpastor är likadana och måste meddela att finns skillnad på temperaturer med hela 6 grader efter 20 minuter stresstest i LinX när man tar den bästa kylpastan på marknaden som är IC Diamond 7 och jämför den med Arctic Silver V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Bland alla kylpastor på Inet så ta Zalman ZM-STG2 eller Arcitc Cooling MX-4 som är billigare och kyler lite bättre än gammal Arcitc Silver V men du kan även kolla Arctic Cooling MX-2 som har lika prestanda som Arctic Silver V men är billigare.

Scythe Gentle Typhoon 1850RPM låter mycket men det är bara luft trycket som hörs och inget annat men ändå så är den väldigt högt enligt mig och darför rekommenderar jag 2x 1450RPM fläktar till din Corsair H100 istället men en sak du måste veta är att efter några månader så börjar även kulllager höras när du kör de horisontell så du kan tänka dig innan hur monterar du de så att du blir inte besviken och blir tvungen att kasta de på grund av jätte störande ljud.
Som chassifläkt de är dåliga.

Om du vill så kan jag återkomma här i veckan och skriva en bra alternativ till Scythe Gentle Typhoon 1450RPM som är ungefär lika bra som radiatornfläkt samt bra chassifläktar men det kanske kan bli lite dyrare än priset på en Scythe fläkt.

Tackar för hjälpen Jag valde bara GT 1850 för att jag hört att dom ska vara bra =).

Igentligen skulle jag kunna beställa precis vilka fläktar som hells, har bara inte så stor koll på "vilken som är bäst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewgh:

Det säger du varenda gång! Men sedan kommer du hem och luktar av henne!

Felåt :'(

Permalänk
Medlem

Scythe Gentle Typhoon är bra fläktar men bara när man monterar de på en radiatorn t.ex. din Corsair H100 annars som chassifläkt den är dåligt måste jag säga. Om du verkligen vill så köp 2x 1850RPM men läs noga igen det som jag har skrivit om horisontell montering och till den jag kan tyvärr inte ge dig någon alternativ då jag är känslig för ljud som kommer ut från chassit, min är nästan ljudlöst i idle och skulle aldrig montera något som är över 1500RPM (men tystnaden är inte så viktigt när jag spelar och har headset på men det finns en gräns också) men som chassifläkt rekommenderar jag ta Be Quiet! Silent Wings USC, de är verkligen de bästa fläktarna jag har haft och vid 1500RPM låter mindre än de alla andra fläktar vid samma hastighet då ljudet är tyngre och kyler både radiatorn (fast inte lika bra som GT 1850RPM men fortfarande toppen) och chassi skit bra.

Du kan också kolla Noctua NF-P12 men enligt mig så Be Quiet! Silent Wings USC är tystare vid högre hastighet tack vore tyngre ljud som stör mindre och jag märkte ingen skilland när det gäller kylning både på radiatorn och som chassifläkt men Noctua med sin 7V start kan drå åt helvete, älskar 3.6V på Be Quiet! Men men jag måste säga också att när det gäller garantin och support så Noctua är nummer ett i världen, det är en förklaring till priset på Noctua produkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det blir galet! kör så men kan du säga hur gör man för att få frifrakt på Inet?

EDIT: Jag glömde säga att det går inte montera Be Quiet! Silent Wings USC fläktar på LC då de har inga skruvar och även du har extra skruvar så du kan inte stoppa in de eftersom de har små silicon pins och gummi istället så att det blir inga vibrationer mellan fläkten och chassi.

I detta fallet så rekommenderar jag denna kombination (tagit Zalman ZM-STG2 då Arctic Cooling MX-4 är en beställningsvara): http://www.inet.se/kundvagn/visa/1018115/2011-10-20

Haha här kan du läsa en recension som finns på Inet under Noctuas sida:

Citat:

Bästa fläktarna jag någonsin haft/har, kör med 18st tot i P&N på min 1080 Radiator, dom är tysta och flyttar bra med luft, hade scythe GT 1850 RPM innan, vilket var det sämsta sk*tet jag någonsin haft, Rekommenderar STARKT dessa fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Det blir galet! kör så men kan du säga hur gör man för att få frifrakt på Inet?

EDIT: Jag glömde säga att det går inte montera Be Quiet! Silent Wings USC fläktar på LC då de har inga skruvar och även du har extra skruvar så du kan inte stoppa in de eftersom de har små silicon pins och gummi istället så att det blir inga vibrationer mellan fläkten och chassi.

I detta fallet så rekommenderar jag denna kombination (tagit Zalman ZM-STG2 då Arctic Cooling MX-4 är en beställningsvara): http://www.inet.se/kundvagn/visa/1018115/2011-10-20

Haha här kan du läsa en recension som finns på Inet under Noctuas sida:

Du tycker inte att jag ska byta ut alla fläktar mot Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan 120mm sitället?

Bara det bästa är bra nog för mig

Permalänk
Medlem

Hmmm, du kan byta de mot Noctua NF-P12 eller Be Quiet! Silent Wings USC tycker jag, spelar inte så stor roll vilka väljer du men jag garanterar att du blir helt nöjd med köpet och som jag sagt att när det gäller kylning så både kyller samma men tyvärr så Be Quiet du kommer inte kunna montera på Corsair H100 så det är ett minus medan Noctua NF-P12 gör du det utan problem men plus till Be Quiet! är för att de är lite tystare än Noctua där jag hörde lite motor ljud när jag kör de på 1200-1300RPM, inget störande men man hör det när man sitter cirka 50cm från de.

Nu måste du bestämma själv vad vill du köpa, 7x Noctua eller kanske 2x Noctua och 5x Be Quiet! men i Noctuas produkter gillar jag support som är nummer ett i världen tycker jag och du har 6 år garanti på de fläktarna men de börjar snurra vid 7V så det är skit dåligt resultat när man jämför med Be Quiet! där de kan snurra vid 3.5V men med de får man bara 3 år garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Hmmm, du kan byta de mot Noctua NF-P12 eller Be Quiet! Silent Wings USC tycker jag, spelar inte så stor roll vilka väljer du men jag garanterar att du blir helt nöjd med köpet och som jag sagt att när det gäller kylning så både kyller samma men tyvärr så Be Quiet du kommer inte kunna montera på Corsair H100 så det är ett minus medan Noctua NF-P12 gör du det utan problem men plus till Be Quiet! är för att de är lite tystare än Noctua där jag hörde lite motor ljud när jag kör de på 1200-1300RPM, inget störande men man hör det när man sitter cirka 50cm från de.

Nu måste du bestämma själv vad vill du köpa, 7x Noctua eller kanske 2x Noctua och 5x Be Quiet! men i Noctuas produkter gillar jag support som är nummer ett i världen tycker jag och du har 6 år garanti på de fläktarna men de börjar snurra vid 7V så det är skit dåligt resultat när man jämför med Be Quiet! där de kan snurra vid 3.5V men med de får man bara 3 år garanti.

Kommer bli detta när jag får pengar (den 27:e tror jag det blir)

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Nu har jag funderat och funderat och kommit fram till att jag gärna skulle velat ha fläktar som ser nice ut också, finns det några lite "finare" fläktar som presterar bra?

Permalänk
Medlem