Permalänk
Medlem

Fläkten går inte fullt ut vid hög temp!

Tja!

Har ett litet problem!
Sitter med en Laptop med bra prestanda men den har som alla andra laptops en tendens att bli lite varm!
Men mitt problem är att när den är skitvarm o då menar jag verkligen varm tror den var uppe på 94-96 grader någon gång när jag han se. Den har även stängt av sig, inte vanligt utan som om att strömmen går som jag tror är någon säkerhetsgrej så skiten inte smälter. Men iallfall när datorn blir såhär varm så verkar det som fläkten bara går vidare på "vilo fart" inte som man tycker att den borde, som den gör helt vanligt ibland o börjar låta som fan en liten stund sen lugnar sig, är det någon som vet varför?
Det känns ju som om att den har en inbyggt "automatisk" reglering av tempen idatorn eftersom att den just hoppar till och kör
som fan en stund och sen slutar. Men det händer sällan när man sitter och spelar när den är vid bristningsgränsen och behöver lite extra speed!

Sitter och kollar med speedfan och tänkte testa även det men enl speedfan så är alla fläktarna nere på 0 RPM o datorn är ca 58 grader varm och det enda som är igång är webläsaren och windows egna program.

Är det någon som vet hur man kan ändra detta eller att ställa in i speedfan så den ser fläkten o man kan reglera den. Testade även BIOS men hittade inget får väl leta lite till där undertiden då kanske! Och när den kör sin emergency shutdown som det verkar är det farligt eller är det bara bra att datorn dödar sig själv för att inte börja smälta?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kolla om du får några realistiska värden med Hwinfo64.

Angående kylningen kan det vara dags att rengöra kylflänsen och fläkten. Eventuellt även ta bort kylfläns, applicera ny kylpasta och montera tillbaka.

Eller är det en ny burk? Kanske reklamera isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]