Google släpper källkoden för Android 4.0 ICS till AMD och Intel x86

Permalänk
Melding Plague

Google släpper källkoden för Android 4.0 ICS till AMD och Intel x86

Android 4.0 Ice Cream Sandwich kan snart vara redo för användning även bland vanliga persondatorer. Google släpper källkoden till x86.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Häftigt, kan bli spännande att se vad folk hittar på.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Trevligt, Trevligt ... hem och knacka lite kod idag kanske

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

F*n vad jag blev sugen på en sån glass...

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk

Nånting för en HTPC-setup kanske?

Permalänk
Medlem

Äntligen, har väntat på detta länge nu! Om ett år kanske vi har en riktig konkurrent till Windows!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Föga förvånande. Apple har OSX i grunden på allt, windows 8 går tablett svängen så jag ger mig katten på att win8 och win phone går ihop för eller senare det med.

Fast med ICS för X86 måste väll ändå googles Chrome OS kännas överflödigt.

Permalänk
Medlem

Så sugen på att köra ICS på min (under konstruktion) HTPC

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av PeeWee90:

F*n vad jag blev sugen på en sån glass...

Så även jag, ser så himla god ut!

Permalänk
Medlem

Ja, en riktigt konkurrent till Windoze som också kan köra dom flesta Windoze-applikationer hade inte vatt fel.. Lite konkurrens på Microsofts egen bakgård hade inte skadat oss vanliga dödliga! Det e många som försökt sno andelar av MS, men få har gjort nått riktigt avtryck ännu..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Fast med ICS för X86 måste väll ändå googles Chrome OS kännas överflödigt.

Njaa, Chrome OS är helt knutet till "molnet" som jag förstår det. Operativsystemet består i stort sett av en webbläsare; ett väldigt intressant koncept tycker jag!

Skrivet av lacrits:

Ja, en riktigt konkurrent till Windoze som också kan köra dom flesta Windoze-applikationer hade inte vatt fel.. Lite konkurrens på Microsofts egen bakgård hade inte skadat oss vanliga dödliga! Det e många som försökt sno andelar av MS, men få har gjort nått riktigt avtryck ännu..

Det finns redan genom Linux och WINE

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

F*n vad jag blev sugen på en sån glass...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det finns redan genom Linux och WINE

Tror inte att klassiska Linux någonsin kommer att bli en riktig konkurrent till MS, det är för okänt för de som inte håller på med datorer. Android har ju fått en sån enorm spridning via mobliler så många fler känner till det och därmed kanske kunna ta till sig det som ett operativsystem för datorn med....tror jag iallafall!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

All heder till linux och wine, utan directx kommer windows alltid att stå som segrare då många spelar på sina datorer

Permalänk

Underbart! Heja Google!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BäckE:

All heder till linux och wine, utan directx kommer windows alltid att stå som segrare då många spelar på sina datorer

Instämmer helt. ICS i nuläget fungerar väl bara i nuläget som surfOS utan ljud - ganska värdelöst i mina ögon.

Att det sen inte finns en värdig eftertraktare av DirectX (läs: som nyttjats lika flitigt som ovannämnd), gör att det kan skapas tusen OS, alla saknar ändå DirectX. Intressant hur Microsoft egentligen kan få sitta ensamma med DirectX, men vartenda annat företag ska styckas upp så fort någon börjar gråta över att dom gör mediokra produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är hela Sweclockersredaktionen överens om att det är Google som släppt källkoden??

ni kan ju prata om det i ert utdragna Fredagspanelen......

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitram:

Är hela Sweclockersredaktionen överens om att det är Google som släppt källkoden??

ni kan ju prata om det i ert utdragna Fredagspanelen......

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av BäckE:

All heder till linux och wine, utan directx kommer windows alltid att stå som segrare då många spelar på sina datorer

Speciellt nu när det utvecklas spel till webbläsaren som använder directx så det är ju många fler som kommer att spela på sina datorer och då sjunker linux & wine ännu mera.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Nog för att jag föredrar att köra Linux på mina datorer men jag ser inte riktigt varför jag någonsin skulle vilja använda Android på en x86-baserad dator. En riktig Linux-distro är nog att föredra vilken dag som helst.

Kul för de som har intresse av att använda det iallafall antar jag. Intressant dessutom att se om det blir något vettigt av det hela.

Permalänk
Medlem

Nice! Vore inte helt fel att ha dualboot på en x86 tablet. En med win8 och en med android. Blir även intressant att se vilka program som portas till android x86.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Ja, en riktigt konkurrent till Windoze som också kan köra dom flesta Windoze-applikationer hade inte vatt fel.. Lite konkurrens på Microsofts egen bakgård hade inte skadat oss vanliga dödliga! Det e många som försökt sno andelar av MS, men få har gjort nått riktigt avtryck ännu..

Där har du Linux och dess Wine. Du kommer alldrig att hita någon Windows konkurrent som kommer köra alla Windows eller flesta Windows applicationer utan strul eftersom de var designade till Windows och inget annat. Android på en persondator känns lite som ett fail. Köra Linux med Java ovanpå som wrappar hela.

Trycka utvecklare att köra med OpenGL istället för DirectX så får ni se hur snabbt AMD/nVidia öppnar ögonen för Linux drivrutinerna och spelen kommer slängas ut dit.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Fränt, måste testas!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ska testa när det finns stöd för ljud och ethernet.
Kan va värdig att dualboota med ubuntu.

Skrivet av Segas:

Att det sen inte finns en värdig eftertraktare av DirectX

Det finns. OpenGl heter den. Visst är den inte lika använd som DirectX men PS3 och WII kör det så en del spel använder ju OpenGL.
Om man dessutom vill räkna med OpenGL ES är DirectX långt efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Ska testa när det finns stöd för ljud och ethernet.
Kan va värdig att dualboota med ubuntu.

Det finns. OpenGl heter den. Visst är den inte lika använd som DirectX men PS3 och WII kör det så en del spel använder ju OpenGL.
Om man dessutom vill räkna med OpenGL ES är DirectX långt efter...

Jag håller med dig om OpenGL men att nämna OpenGL ES i det här sammanhanget är lite väl långsökt efterssom det huvudsakligen rör sig om ARM plattformar så inte riktigt gämförbart i sammanhanget.

Dock tror även jag som Linux användare starkt på OpenGL och jag kodar inte till directx utan håller mig till OpenGL för att underlätta porting av kod till andra arkitekturer samt inte vara låst till windows.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pie-or-paj:

Ska testa när det finns stöd för ljud och ethernet.
Kan va värdig att dualboota med ubuntu.

Det finns. OpenGl heter den. Visst är den inte lika använd som DirectX men PS3 och WII kör det så en del spel använder ju OpenGL.
Om man dessutom vill räkna med OpenGL ES är DirectX långt efter...

Jag menar såklart det som används så pass mycket - jag känner till OpenGL. Majoriteten av spel idag skrivs enbart för DirectX, det är där problemet ligger.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Majoriteten av spel idag skrivs enbart för DirectX, det är där problemet ligger.

Ja, när det gäller moderna ”tunga” spel har Microsoft ett riktigt starkt kort på handen med DirectX.
OpenGL är kapabelt det med, men jag upplever det som att DirectX generellt presterar bättre i spelsammanhang (i alla fall jämfört med hur samma spel rullar i OpenGL på Mac, men det kan ju bero på andra saker än OpenGL i sig).

Någon sade att det handlade om alla pengar Microsoft satsat på utveckling gällande detta för Xbox-plattformen. Detta kan även Windows dra fördel av om jag förstått det hela korrekt.

Inget snack om att spelplattformen nummer ett när det gäller datorspel är en dator som kör Windows. Kommer nog vara så ett tag framöver också…

Eftersom jag själv helst kör Mac OS X tycker jag det är lite synd. Som tur går det bra att köra mer än ett operativsystem. Använder Windows i princip bara för spel. Sen finns del nyare lir som kör bra i OS X också.

Jaja…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast

Nu är väl inte det första man hade i tanken att köra Android på en "vanlig" dator.
Det är snarare meningen att tablet/smartphone-tillverkarna skall kunna tillverka tablets och telefoner med x86-baserade processorer, och inte bara ARM.

Visst, det kanske fungerar, men det kräver nog lite mer trixande än att "bara installera och köra".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)