Nymonterad i5 2500k + noctua nh-d14 + raven 02-e - frågor kring temp

Permalänk

Nymonterad i5 2500k + noctua nh-d14 + raven 02-e - frågor kring temp

Tjenare!

Har under dagen monterat in nytt moderkort ( P67S-C43 (B3) ) en i5 2500K samt en notcua nh-d14. Körde även med arctic silver 5 kylpasta då jag hört gott om den. Har ett Raven RV02-e chassi med 3 feta fläktar i botten och ett utblås i topp som ger riktigt bra luftflöde.

Är dock lite fundersam kring tempsen.

På stock 3.3ghz ligger jag idle 30-35 och i intelburntest 50-55.
På 3.5ghz ligger load i interlburntest på 60-65
På 4ghz drar load tempen i interlburntest upp till 65-70, vilket jag tycker känns lite högt.

Beror detta på att jag precis har monterat sakerna och kylpastan inte satt sig ordentligt ännu? Bör jag vänta någon vecka innan jag börjar överklocka? Eller har jag helt enkelt applicerat kylpastan på ett dåligt sätt? Är själv lite osäker då fläkten var ganska otymplig att få dit.

Funderar på att vänta någon vecka med att överklocka, står sig tempsen likadana då så får jag väl ta bort den gamla pastan och montera den på nytt.

Skulle vara trevligt om någon kunnig inom detta kan släppa en kommentar om hurvida tempsen sjunker när kylpastan "fastnat" efter lite användning.

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar

Robin

Permalänk

Tempen sjunker inte mer än några enstaka grader efter att kylpastan bränts in. Vad har du för spänning när du kör i 4ghz?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Känns som din processor går något varm, temperaturmässigt är det egentligen ingen fara men jag skulle faktist blivit sur om min nh-d14 gav mig dessa resultat.

Du skulle eventuellt kunna pröva att installera en fläkt bak i lådan och se om det blir bättre.

Permalänk

Är också fundersam, jag har liknande resultat

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Tempen sjunker inte mer än några enstaka grader efter att kylpastan bränts in. Vad har du för spänning när du kör i 4ghz?

Jag är inget överklockningsproffs och provade bara öka stegvis utan att öka spänningen för att kolla lite temps. Tror väl den ligger på 1.25 eller vad det är stock.

Skrivet av wazzo:

Känns som din processor går något varm, temperaturmässigt är det egentligen ingen fara men jag skulle faktist blivit sur om min nh-d14 gav mig dessa resultat.

Du skulle eventuellt kunna pröva att installera en fläkt bak i lådan och se om det blir bättre.

Jo jag hade ju räknat med mycket bättre resultat, men kan som sagt ha applicerat kylpastan lite dåligt. Körde en liten klick i mitten och skruvade sedan på ekipaget. Kanske skulle spridit ut den lite mer eller kanske pressat ner kylaren lite hårdare innan jag skruvade fast den?

Går för övrigt inte installera fläktar bak, RAVEN RV02-E har en annorlunda design med moderkortet placerat 90* "åt fel håll", 3 feta fläktar i botten ett utblås i topp. Har självklart riktat fläkten så den blåser mot utblåset. Spelar fläktplaceringen stor roll på en nh-d14? De två fläktarna man har på den alltså.

Permalänk
Skrivet av robintysken:

Jag är inget överklockningsproffs och provade bara öka stegvis utan att öka spänningen för att kolla lite temps. Tror väl den ligger på 1.25 eller vad det är stock.

Ok, då är 65-70 °C alldeles för högt. Montera om säger jag.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

Är också fundersam, jag har liknande resultat

Skrivet av robintysken:

Jag är inget överklockningsproffs och provade bara öka stegvis utan att öka spänningen för att kolla lite temps. Tror väl den ligger på 1.25 eller vad det är stock.

Jo jag hade ju räknat med mycket bättre resultat, men kan som sagt ha applicerat kylpastan lite dåligt. Körde en liten klick i mitten och skruvade sedan på ekipaget. Kanske skulle spridit ut den lite mer eller kanske pressat ner kylaren lite hårdare innan jag skruvade fast den?

Går för övrigt inte installera fläktar bak, RAVEN RV02-E har en annorlunda design med moderkortet placerat 90* "åt fel håll", 3 feta fläktar i botten ett utblås i topp. Har självklart riktat fläkten så den blåser mot utblåset. Spelar fläktplaceringen stor roll på en nh-d14? De två fläktarna man har på den alltså.

Ni har inte kopplat in några fläktmotstånd ? Får man fråga vart ni har köpt kylarna någonstans ? Hehe just ja, raven är ju ett sådant därnt specialchassie, såg ett i galleriet tidigare idag men hade helt glömt bort det. ^^ Tror fläktplaceringen fungerar bäst så som det leveras från fabrik.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Ok, då är 65-70 °C alldeles för högt. Montera om säger jag.

Några tips på vad jag kan ha gjort fel? Hade inte på speciellt mycket kylpasta, men risken att jag hade på för lite är väl inte så stor? Tycker det känns märkligt då jag gjorde allting "som man ska". I med cpun, montera fästen för kylaren, torka av ytor, på med lite kylpasta i mitten och sen skruvade jag på kylaren.

Skrivet av wazzo:

Ni har inte kopplat in några fläktmotstånd ? Får man fråga vart ni har köpt kylarna någonstans ?

Fick med två olika "fläktmotstånd" för att den skulle gå tystare, kopplade dock inte i dem utan kopplade i båda direkt i CPU fan. Köpt från INET.

Permalänk
Avstängd

Att tänka på är att intel burn test v 2.5.1 och framåt (med windows 7 sp1) blir varmare än något annat (upp till 10c mer än gamla burn test)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robintysken:

Några tips på vad jag kan ha gjort fel? Hade inte på speciellt mycket kylpasta, men risken att jag hade på för lite är väl inte så stor? Tycker det känns märkligt då jag gjorde allting "som man ska". I med cpun, montera fästen för kylaren, torka av ytor, på med lite kylpasta i mitten och sen skruvade jag på kylaren.

Less is more, man brukar säga att man skall lägga på ungefär ett okokt riskorn i mängd. I sådana här fall skall ju duttmetoden/riskornsmetoden fungera bra men du skulle ju även kunna testa "line" metoden, den fungerar bättre än riskornsmetoden på vissa quadar.

Permalänk

Skulle det för övrigt göra någon skillnad om jag sänkte ner mittenfläkten? Kan ha satt den lite högt upp efter jag tog bort den för att fästa skruvarna. Tvivlar väl dock på att detta skulle göra någon jätteskillnad.

Skrivet av wazzo:

Less is more, man brukar säga att man skall lägga på ungefär ett okokt riskorn i mängd. I sådana här fall skall ju duttmetoden/riskornsmetoden fungera bra men du skulle ju även kunna testa "line" metoden, den fungerar bättre än riskornsmetoden på vissa quadar.

Ungefär vad jag la på, tycker det hela är skumt :> Känner mig ju inte jättemotiverad att skruva bort det hela igen och göra om det när jag inte vet om/vad jag gjorde för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av robintysken:

Skulle det för övrigt göra någon skillnad om jag sänkte ner mittenfläkten? Kan ha satt den lite högt upp efter jag tog bort den för att fästa skruvarna. Tvivlar väl dock på att detta skulle göra någon jätteskillnad.

Du kan ju testa, tror dock inte det kommer sänka tempen så mkt. Det där som robalm sa kanske är tänkvärt. Du skulle ju kunna göra så att du kör prime95 istället då många använder det, så jämför du med andra som kört det.

Börjar nästan fundera på om intel har ändrat något i tillverkningen, tycker det har varit rätt många trådar på senare där folk har fått väldigt varma i5or. Kan ju dock vara så att de är dåliga exemplar eller bara rena sammanträffande.

Permalänk
Skrivet av wazzo:

Du kan ju testa, tror dock inte det kommer sänka tempen så mkt. Det där som robalm sa kanske är tänkvärt. Du skulle ju kunna göra så att du kör prime95 istället då många använder det, så jämför du med andra som kört det.

Börjar nästan fundera på om intel har ändrat något i tillverkningen, tycker det har varit rätt många trådar på senare där folk har fått väldigt varma i5or. Kan ju dock vara så att de är dåliga exemplar eller bara rena sammanträffande.

Provat prime95 också med liknande resultat. Det som stör mig mest är att jag nu har idle temp 30-35. En kärna har t.om maxxat 41 medans jag bara suttit här och surfat runt. Skiljer även 6-7 grader från den kallaste kärnan till den varmaste, kanske är vanligt med quads dock.

Kan överklockning av minnen påverka temp på cpukärnorna? Drog upp mina till 1600mhz.

Nåja, tack för svaren. Blir nog att rengöra det imorgon och applicera om det på nytt och se om jag får bättre effekt med "vertical line". Godnatt på er!

Permalänk
Medlem

Idle ligger vi på ungefär samma temp när jag kör 3800ghz@1,270v

Men IBT med 100% på mina fläktar landar jag på 53 grader som högst, fläktar på 50% landar jag på 59 grader.

Sitter på en TR Archon med PnP i ett CM HAF X chassi. Så visst gör ett bra luftflöde skillnad. Kör bara med 3 av 5 fläktar just nu också. Hur varmt är din mobosensor t.ex, kan avslöja lite om luften i burken.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av robintysken:

Provat prime95 också med liknande resultat. Det som stör mig mest är att jag nu har idle temp 30-35. En kärna har t.om maxxat 41 medans jag bara suttit här och surfat runt. Skiljer även 6-7 grader från den kallaste kärnan till den varmaste, kanske är vanligt med quads dock.

Kan överklockning av minnen påverka temp på cpukärnorna? Drog upp mina till 1600mhz.

Nåja, tack för svaren. Blir nog att rengöra det imorgon och applicera om det på nytt och se om jag får bättre effekt med "vertical line". Godnatt på er!

Vad jag förstått så är det mest minnena själva som påverkas tempmässigt om man drar upp dem till 1600 mhz. Tycker 7 grader är lite väl stor tempskillnad på kärnorna. Du kanske bör ta av kylaren och titta hur pass jämmt kylpastan har fördelat sig. Du får väll återkomma med hur det går. Skall själv smälla ihop en 2500K rigg snart med en noctua nh-d14 som kylare.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite oklart med volten på CPU, har du låst volten på ett manuellt värde? kör du auto blir den onödigt hög och förklarar tempen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Gör det någon skillnad att jag har splitt kabeln för att kunna köra båda fläktarna via CPU-fan porten?
Samt att jag hade kylaren till viss del fylld av damm?
Jag kör med lian Li k62.
Jag testar med occt med Max ram.
Jag tycker däremot inte att skillnaden mellan clockad och ej...

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Dåliga resultat, har min i 4.0 Ghz och Scyhte kama grand kross som kostar ungefär hälften av Noctua DH14 och SKA enligt tester bli 6-7 grader varmare.

Chassi: Fractal design R2 med 5 chassifläktar i låg hastighet.
CPU: I5 2500K 4.0 ghz Auto volt
CPU kylning: Schyte Kama Grand Cross http://www.inet.se/produkt/5321469/scythe-kama-grand-cross
Pasta: Artic cooling MX-2
Idle Temp: 33-37
OCCT Temp: 61-67
Skyrim temp: 52-57

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Hur varmt är din mobosensor t.ex, kan avslöja lite om luften i burken.

Har väldigt bra luftflöde i burken. Just nu har jag låg-läge på fläktarna och mina hårddiskar ligger på 22 och 23 grader och mitt mobo toppar 25.

Skrivet av ggustavsson:

Tyckte det var lite oklart med volten på CPU, har du låst volten på ett manuellt värde? kör du auto blir den onödigt hög och förklarar tempen

Har inte rört den, vet inte om den står på auto original. Kanske är värt att kolla upp. Är det bara låsa volten på ett manuellt värde och öka frekvensen "tills" man får bluescreen, då höjer man volten?

Skrivet av wazzo:

Vad jag förstått så är det mest minnena själva som påverkas tempmässigt om man drar upp dem till 1600 mhz. Tycker 7 grader är lite väl stor tempskillnad på kärnorna. Du kanske bör ta av kylaren och titta hur pass jämmt kylpastan har fördelat sig. Du får väll återkomma med hur det går. Skall själv smälla ihop en 2500K rigg snart med en noctua nh-d14 som kylare.

Okej, provade att dra ner dem till 1333 igen men det påverkade direkt ingenting. Hade tänkt göra det idag, ska bara införskaffa mig någonting att få det rent med, som T-röd. Återkommer säkerligen senare idag.

Permalänk
Medlem

Säger som sinned89, låter otroligt högt för den kylaren. Testade IBT i 4,3 GHz nyss och kärnorna låg runt 60 C. Detta med en CM Hyper 212+ (PnP med 2 Enermax Magma).

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Skrivet av dav1d:

Säger som sinned89, låter otroligt högt för den kylaren. Testade IBT i 4,3 GHz nyss och kärnorna låg runt 60 C. Detta med en CM Hyper 212+ (PnP med 2 Enermax Magma).

Yep. Ska montera av det hela idag och se hur pastan spridit sig och utifrån vad jag ser göra om det.

Permalänk
Medlem

Kan väl slänga in att du kan testa dra åt den liite mer än förra gången, de ska sitta som i bergen

Permalänk
Medlem

Jag har i5 2500k som körs just nu i 4,3 @ 1.28v med noctua d14 original

OM du har volten på AUTO så ökar den ju iom att du klockar , då ja klockar till 4,3 är den onödigt hög typ 1.36..

Men att folk skriver temperaturer i jämförelse säger ju noll om du ej skiver vad du har för volt .. testade 1.4 volt på 4,3 och var efter 3min uppe i 70 grader.. i min klock ja har nu kan ju tilläggaS att den går över 65-67 grader efter 12h stresstest men i bf3 har ja aldrig en endaste gång haft över 55

Det du skall göra är att ladda hem CPU-Z och kolla vad spänningen ligger på under load ... nu vet ju inte jag men du kanske har ställt volten manuellt och då är det ju en annan femma då måste man ju lita på den

edit : är så trött att ja missade halva tråden :S ser du har volten på auto och ladda hem cpu-z och stressa priocessorn och kolla i cpu-z vad det är för volt den är onödigt hög med all säkerhet pga auto volt

Jag har oxå en hög tempskillnad under load på min :S är runt 7 ända upp till 10 grader då ja testade processorn med 1.4v under 15min , är det kylaren som kan sitta ojämt eller ???

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Hedersmedlem

Noctuas kylare är väldigt lättmonterade om man bara följer instruktionerna och skruvar med lite känsla, t ex inte skruva ner ojämnt utan några varv per skruv i taget. Jag klockar inget, men ligger på ca 25C -> 60C (drygt 18C i rummet) med en NH-U9 (MYCKET mindre än D14) i ett Silverstone FT02 (princip samma invändigt väl?) och då kör jag Noctua-fläktarna på lägsta hastighet som går med motstånden. Gäller 2600K.

Att använda något annat än den medföljande kylpastan är onödigt då det är en av marknadens absolut bästa.

Edit: Skiljer i princip inget alls mellan kärnorna, max 1-3C.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

sitter själv med 2500K@4.0Ghz med NhD14 och har en idletemp på 35-40 grader enligt coretemp, HWmoniter, CPU-Z och MSI Control center vilket ÄR väldigt högt enligt mig. dock kan det bero på att jag kör med de medföljande resistorerna och fläktarna går så sakta ca 900rpm, sedan har jag ju ett oklockat MSI 6950 2Gb som alstrar värme(40-45 idle maxat 65 i load) samt en fläkt som suger in kalluft från botten(upp på graffet upp till cpu) och två i fronten, ett utblås bak symmetriskt med nhd14fläktarna(samtliga ut). Jag misstänker att jag har för mycket kylpasta på men har inte orkat göra om det igen. har dock inte varit uppe i över 70 grader vid load (@4.3Ghz) prime95, IBT, occt.
Volten på 1,168. (coretemp visar dock 1,36V och 99,77Mhz men rätt temp.)

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk

Följande kan uppfattas som amatörmässigt, värdelöst och ja pinsamt. Men det struntar jag i då jag tycker det är hysteriskt roligt och jag antar att ni vill veta hur jag löste detta problem.

Till att börja med så begav jag mig imorse iväg och köpte kemiskt ren aceton för att byta kylpasta. Detta gick bra och efter lite pill med kaffefilter så var ytorna skinande rena. Ny kylpasta på, denna gång "vertical line" och på med notcuan igen.

Väl på plats så kom jag och tänka på att fläktarna ska ha pilar på sig som visar luftflödet. Hittade dem dock inte och det visade sig att de satt på undersidan av fläktarna (dessa var förmonterade). Självklart hade luften tidigare gått neråt istället för uppåt och ut ur chassit men var ju såklart glad att jag upptäckte detta och flyttade fläktarna.

Till råga på detta så upptäcker jag även att mitt nätagg satt 180* grader fel och pumpade luft rakt mot processorn. KALAS!

Hur som, detta är nu fixat och har ideltemps under 30* nu. Inte provat dra upp den ännu men antar att det inte bör vara några större problem.

Tack för all hjälp och tack för mig. :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

Jag har i5 2500k som körs just nu i 4,3 @ 1.28v med noctua d14 original

OM du har volten på AUTO så ökar den ju iom att du klockar , då ja klockar till 4,3 är den onödigt hög typ 1.36..

Men att folk skriver temperaturer i jämförelse säger ju noll om du ej skiver vad du har för volt .. testade 1.4 volt på 4,3 och var efter 3min uppe i 70 grader.. i min klock ja har nu kan ju tilläggaS att den går över 65-67 grader efter 12h stresstest men i bf3 har ja aldrig en endaste gång haft över 55

Det du skall göra är att ladda hem CPU-Z och kolla vad spänningen ligger på under load ... nu vet ju inte jag men du kanske har ställt volten manuellt och då är det ju en annan femma då måste man ju lita på den

edit : är så trött att ja missade halva tråden :S ser du har volten på auto och ladda hem cpu-z och stressa priocessorn och kolla i cpu-z vad det är för volt den är onödigt hög med all säkerhet pga auto volt

Jag har oxå en hög tempskillnad under load på min :S är runt 7 ända upp till 10 grader då ja testade processorn med 1.4v under 15min , är det kylaren som kan sitta ojämt eller ???

Jo glömde min spänning

I IBT går den ner till 1.256 och i spel går den i 1.28. (4,3 GHz) Att spänningen sjunker i IBT har med offset och LLC förmodar jag.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk

Kör nu på 4.0ghz och 1.18 volt, idle temps under 30 och load temps under 50. Och detta med fläktarna på låg-läge. Mitt Radeon 6970 OC 2GB håller 35* idle med fläkten på hyffsat låt (30-40% tror jag), inte testat vad det loadar ännu. Så allt funkar prima nu :>