Permalänk
Medlem

Ny CPU kylare!

Hej!

Ska få en cpu fläkt av farsan i Julklapp!

den ska sitta på en i5 2500k (1155).

priset ska vara runt 500-700!

kollade på http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2

är denna bra?

kom med mera förslag!

ps: den ska sitta i en fractal design r3

Visa signatur

||MSI P67a-gd55 REV B3 || Fractal Design R3 Arctic White || Intel i5 2500k 3.3/4.2 ghz || Gigabtye Geforce GTX 560 Ti SLI || 1 tb western digital 7200 rpm || Corsair XMS3 2x2gb 1,5 V 1600 mhz cl9 || Corsair TX750w ||

Permalänk
Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

corsair h80 all the way!

Permalänk

Jag kör med en noctua NH-D14 i ett hax x chassi, hade ett antec300 innan.
Den är sjukt tyst i idle. och när jag klockar min 2500k till 4.4ghz så håller den 60 grader utan att fläktarna ökar i varvtal (lika tyst om i idle).
men om du ska överklocka mer än så så är det nog bättre med en vattenkylare

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Han ju inte köpa antec 620 från webhallen den kostar ju långt under 500. Dock är den nog mest prisvärd under 212cm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa vattenkylning?

finns det något negativt med det?

är de lätta och montera och så?

Visa signatur

||MSI P67a-gd55 REV B3 || Fractal Design R3 Arctic White || Intel i5 2500k 3.3/4.2 ghz || Gigabtye Geforce GTX 560 Ti SLI || 1 tb western digital 7200 rpm || Corsair XMS3 2x2gb 1,5 V 1600 mhz cl9 || Corsair TX750w ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av flixy:

Är det värt att köpa vattenkylning?

finns det något negativt med det?

är de lätta och montera och så?

Undrar detsamma. Behövs det något extra då man köper det? Destillerat vatten eller liknande?

Finns det risk för läcka så att hela datorn pajar?

Grymt sugen på att köpa, men har ingen erfarenhet alls om detta - Så man blir osäker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flixy:

Är det värt att köpa vattenkylning?

finns det något negativt med det?

är de lätta och montera och så?

Köper du färdig vattenkylning så nej, läcker mycket sällan!
Inte så jättebra om du inte köper t.ex. H100.
Duger till en del överklockning.

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag kör med en noctua NH-D14 i ett hax x chassi, hade ett antec300 innan.
Den är sjukt tyst i idle. och när jag klockar min 2500k till 4.4ghz så håller den 60 grader utan att fläktarna ökar i varvtal (lika tyst om i idle).
men om du ska överklocka mer än så så är det nog bättre med en vattenkylare

Kanske för att fläktarna inte är pwm styrda??

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Skrivet av 1nkk:

Undrar detsamma. Behövs det något extra då man köper det? Destillerat vatten eller liknande?

Finns det risk för läcka så att hela datorn pajar?

Grymt sugen på att köpa, men har ingen erfarenhet alls om detta - Så man blir osäker.

Om du köper ett färdigt vattenkylings system för CPUn så är det jättelätt, det enda du behöver göra är att montera fast vattenblocket på socklen som med en vanlig kylare, och sen så fäster du radiatorn i chassit med hjälp av fläktarna.

Det finns alltid en liten risk att den läcker, men den är närmast obefintlig om du köper färdigt. Skulle det börja läcka innan garantin tar slut (oftast 5 års garanti) så ersätter iallafall corsair sina kunder för all skada som läckan orsakar.
Vatten behöver du inte oroa dig för, de färdiga vattenkylnings systemen är redan fyllda, och du ska inte behöva fylla på med vatten innan garantin tar slut.
Jag rekommenderar corsair H80, har själv och den är väldigt tyst

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av shadowjolt:

Kanske för att fläktarna inte är pwm styrda??

där följder med motstånd man kan sätta så dom går lägra varvtal. med motstånd så går dom mellan 700-900 rpm ungefär... utan motstånd så går den betydligt högre upp när den blir varm

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

där följder med motstånd man kan sätta så dom går lägra varvtal. med motstånd så går dom mellan 700-900 rpm ungefär... utan motstånd så går den betydligt högre upp när den blir varm

Jag vet det....
Du skrev: utan att fläktarna ökar i varvtal
Fläktarna kör på max hela tiden om du inte använder en fläktkontroll eller använder motstånd fast ändå så kör de på samma varvtal då hela tiden utan att gå upp o ner i rpm.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk

Tack för tipset!
Beställde en idag.

Permalänk
Medlem

vad säger ni om denna?

http://www.inet.se/produkt/5321949/corsair-cooling-hydro-h40

eller den som föregående länkare till webbhallen

Visa signatur

||MSI P67a-gd55 REV B3 || Fractal Design R3 Arctic White || Intel i5 2500k 3.3/4.2 ghz || Gigabtye Geforce GTX 560 Ti SLI || 1 tb western digital 7200 rpm || Corsair XMS3 2x2gb 1,5 V 1600 mhz cl9 || Corsair TX750w ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Om du köper ett färdigt vattenkylings system för CPUn så är det jättelätt, det enda du behöver göra är att montera fast vattenblocket på socklen som med en vanlig kylare, och sen så fäster du radiatorn i chassit med hjälp av fläktarna.

Det finns alltid en liten risk att den läcker, men den är närmast obefintlig om du köper färdigt. Skulle det börja läcka innan garantin tar slut (oftast 5 års garanti) så ersätter iallafall corsair sina kunder för all skada som läckan orsakar.
Vatten behöver du inte oroa dig för, de färdiga vattenkylnings systemen är redan fyllda, och du ska inte behöva fylla på med vatten innan garantin tar slut.
Jag rekommenderar corsair H80, har själv och den är väldigt tyst

Låter grymt, och väldigt lugnande. Tack för svaret!

Får bli ett inköp av vattenkylning nästa månad.