Permalänk

Moderkort och RAM kompatibls-grejs.

Haha, ibland glömmer jag bort orden. ^ <_<

Men anyways, mitt moderkort är:
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78L_LE/#MSL

Jag kollade på http://www.inet.se/produkt/5315064/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1...
Och ja, kollar man på Qualified Vendor List för mitt moderkort. Såvitt jag hittade, var dom icket med. (Corsair Minnena.)
Och min fråga är... Kommer jag ändå kunna använda dom?

Jag lär mig lite för dag för dag om datorer, så don't mock me

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

Det kommer du troligtvis att kunna göra, då moderkortet stödjer 1600Mhz och DDR3.

Men för att vara på den säkra sidan kan du göra en uppdatering på moderkortets BIOS om det finns något nyare, än det du har nu.
Där finns nämligen stöd för nyare processorer och minnen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Haha, datorn är inte byggd än, har inte alla delar än. :3
Däremot vet jag it ens om hur man uppdaterar BIOS heller.

Jo det vet jag. Det är bara det med att den it fanns på listan.
Låter kanske lite dumt, men jag läste nånting som fick mig o tänka så.
Tack!:)

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hejhej231:

Haha, datorn är inte byggd än, har inte alla delar än. :3
Däremot vet jag it ens om hur man uppdaterar BIOS heller.

Jo det vet jag. Det är bara det med att den it fanns på listan.
Låter kanske lite dumt, men jag läste nånting som fick mig o tänka så.
Tack!:)

Då de omöjligt kan testa alla minnen som finns är detta en lista som egentligen inte säger så mycket, så de flesta minnen brukar funka. Det man bör tänka på är att minnena inte "automagiskt" går i högre hastighet utan det måste man ställa in manuellt i bios. (1333MHz -> 1600MHz).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då de omöjligt kan testa alla minnen som finns är detta en lista som egentligen inte säger så mycket, så de flesta minnen brukar funka. Det man bör tänka på är att minnena inte "automagiskt" går i högre hastighet utan det måste man ställa in manuellt i bios. (1333MHz -> 1600MHz).

--------------------------------------
Det där borde du inte säga på det där viset, det är en sanning med modifikation, du säger "brukar" och inte "ska" eller "absolut" så du friskriver lite där ifrån att om nåt går snett med minnena så kan inte ts lita på att han gjorde rätt som tog minnena..men men, förstår hur du tänker

Jag vet inte hur många, som råkat ut för just problemet som TS är rädd för, även om minnena är ack så vanliga och så vidare så finns det inga som helst garantier för att det ska fungera till 100%
Det är ett väldigt vanligt minne, absolut, men de fungerar _inte_ till alla moderkort, jag hade en kund med ett nytt socket 1155 moderkort från Msi som vägrade starta som det skulle, biosuppdaterade, trots detta så vägrade den samarbeta, och bytte minne till ett par som fanns i qvl, voila det fungerade.
Det är inte första gången, och särskilt asus och corsair har jag sett detta flera gånger mellan, så TS, mitt råd, är om du vill undvika eventuella problem, så kör ur deras lista, finns de inte med, så borde de fungera, absolut, men det finns då inga garantier för att det inte ska strula.
Mycket minnesproblem går ofta att fixa med manuella inställningar, vilket du ändå kommer få göra antagligen om du ska köra minnena i 1600mhz.

Men som ovan sagt, de kan inte testa alla minnen, men, det är ändå bättre att försöka följa listan om det är möjligt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av godspeed:

--------------------------------------
Det där borde du inte säga på det där viset, det är en sanning med modifikation, du säger "brukar" och inte "ska" eller "absolut" så du friskriver lite där ifrån att om nåt går snett med minnena så kan inte ts lita på att han gjorde rätt som tog minnena..men men, förstår hur du tänker

Jag vet inte hur många, som råkat ut för just problemet som TS är rädd för, även om minnena är ack så vanliga och så vidare så finns det inga som helst garantier för att det ska fungera till 100%
Det är ett väldigt vanligt minne, absolut, men de fungerar _inte_ till alla moderkort, jag hade en kund med ett nytt socket 1155 moderkort från Msi som vägrade starta som det skulle, biosuppdaterade, trots detta så vägrade den samarbeta, och bytte minne till ett par som fanns i qvl, voila det fungerade.
Det är inte första gången, och särskilt asus och corsair har jag sett detta flera gånger mellan, så TS, mitt råd, är om du vill undvika eventuella problem, så kör ur deras lista, finns de inte med, så borde de fungera, absolut, men det finns då inga garantier för att det inte ska strula.
Mycket minnesproblem går ofta att fixa med manuella inställningar, vilket du ändå kommer få göra antagligen om du ska köra minnena i 1600mhz.

Men som ovan sagt, de kan inte testa alla minnen, men, det är ändå bättre att försöka följa listan om det är möjligt

Då mobotillverkarna själva skriver det jag själv nämner så tycker jag inte att jag påstår något konstigt. Sedan kan allting hända även med minnen som står i listan så det är ingen "ursäkt", måndagsex kommer alltid att finnas både på minnes och mobosidan. Så jag kan inte hålla med om att du skriver att jag "inte borde säga på det där viset".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då mobotillverkarna själva skriver det jag själv nämner så tycker jag inte att jag påstår något konstigt. Sedan kan allting hända även med minnen som står i listan så det är ingen "ursäkt", måndagsex kommer alltid att finnas både på minnes och mobosidan. Så jag kan inte hålla med om att du skriver att jag "inte borde säga på det där viset".

-----------
Olyckligt ordval, men som sagt då det inte är direkt ovanligt med bekymret i sig, så slipper man oftast (om det inte är måndagsex som du säger) bekymmer i början
Är ändå alltid lättare, åtminstone,att följa listan så nära det är möjligt, dock är vissa bord helt omöjliga för att deras lista är sjukt dålig och ibland jättekort och illa uppdaterade

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(