Permalänk
Medlem

Fråga ang vattenkylning

Hej på er!
Första posten men jag har lurkat ett bra tag

Jag undrar bara om det är värt att vattenkyla datorn bara för att få den så tyst som möjligt?
Eller är det något jag kan uppnå genom fläktar.

//Mexi

Permalänk
Medlem

du måste ju fortfarande ha fläktar på en vattenkylning, plus att du har en pump som låter, men använder du rätt fläktar och kyler grafikkorten så blir det tystare ja. det är oftast grafikkorten som gör det mesta ljudet

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på din plånbok eller hur kinkig du är för ljud :P. Bättre att köpa ett isolerande headset (mycket billigare) ^^

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk

Med erfarenhet av både luft och vattenkylning (trippelrad med tre fläktar samt stark pump, se galleri) kan jag meddela att de går att få datorn tyst på båda områdena. Själv är jag mycket kinkig när de gäller ljud, men vill samtidigt kunna överclocka lite. Valde därför vatten med en stor radiator för att kunna hålla nere varvtalet på fläktarna. Kär just nu fläktarna på absolut lägsta fart med hjälp av fläktkontroller samt pumpen på halvfart genom strypning i bios, och dator är så pass tyst att jag är nöjd. Har dock inte integrerat GPU i loopen än, så denna låter en del när man spelar.

Jag kan bara säga att är de endast ljudet du bryr dig om kan du lika gärna köpa tysta fläktar, typ Gentle typhoon samt ett dämpat chassi, typ fractal r3, kanske också lägga till en fläktkontroller.
Vill du dock ha låga temps med liknande ljudnivå funkar vatten bra, men du behöver en fläktkontroller och en relativt stor radiator för att kunna hålla nere varvtalen utan att tappa prestanda.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar

@Mr.azum
ja det är ju mitt grafikkort som låter som en mindre storm.. jag tänker mig stora fläktar på lågt varvtal för radiatorn.
jag ska inte klocka kortet..

@Kaksylt
Jag har ett fina väldigt ljuddämpade hörlurar men den som stör sig är ju (givetvis) min flickvän
och detta ger mig ju en ursäkt att börja pilla lite med datorn.

Permalänk
Medlem

Skriv vad du har för hårdvara, chassi och budget.
Så plockar jag fram siffror på kostnader

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tack som tusan XrOo

Om det blir vatten så vill jag nog kyla både processorn och grafik. ¨
Chassi behöver jag nytt för det är så litet att jag behövde ge mig på med plåtsax för att få in mitt Gtx570.

Så grafik är ju då : Nvidia gtx570
Och processor är en : i7
Budget : ganska flexibel.

behöver du veta mer delar?

stavning
Permalänk

vilket gtx570? Modellen bestammer vilket block du behover och vilken sockel i7 har du?

I idle later min dator mindre an bakgrundsljudet och ar helt ohorbar, jag bor visserligen i London under inflygningsbanan till heathrow och bredvid helikopterflygplatsen sa det ar ratt mycket ljud runt. Spel later det minimalt mer men om jag kor IBT behover jag skruva upp flaktarna lite.

Visa signatur

Simlärare