Permalänk
Medlem

Överklockning 580

Tjena allesammans.

Har precis börjat få lite hyncher om klockning och allmän vetenskap om detta fenomen just tack vare er sweclockers.
Men nu kommer jag även med fler frågor så jag kan få mer erfarenhet i mitt arsenal av tankar angående klockning generellt.

Jag skulle vilja fråga er angående mitt kort, Asus 580 GTX Matrix Platinum
jag har klockat coreclocken till 926mhz, och även core volt till 1150. Memory clocken ligger på 4198 mhz.
och då låter jag även fläktarna köra på auto, har ingen hyper dyper kylare men det skall inneskaffas nästa lön.

Frågan är nu vad jag läst runt omkring så är detta kort gjort för att överklockas, och även till onaturliga höjder.
Tänkte kolla, när jag kör HoN med dessa inställningar nu ligger den på 50c grader som max. När jag kör bf3 och maxar ultra med rubbet så ligger han på 70c. Jag antar att dessa temps är helt normala.
Hur mycket kan jag pumpa upp den tror ni? Kan jag trycka in coreclock till 960? eller 980? eller 1005 (Som det ryktas att det skall gå på detta kort)
+ Skall jag ändra några andra värden såsom, core volten eller memory clocken samtidigt?
Vilka temps borde jag oroa mig för när jag klockar den? (Borde jag oroa mig om kortet lyser blodrött vilket står för EXTREME LOADING).

Och sist men inte minst, Självklart skall jag väl försöka klocka i7-2600K som jag har. Ev, någon som har en rekommenderad guide hur jag skall gå till väga här? (Dock har jag hört att klocka processorn som jag har med stock kylare är rejält puckat, isåfall. Tips på kylare?)

Väldigt väldigt återigen tacksam för svar.
Mvh- B!

Permalänk
Medlem

För att överklocka kan du kolla lite här, har hört att sandybridge är lättare att överklocka än de "vanliga" dock så lek runt lite i bios så lär du hitta en oc feature.

Klocka inte utan customkylare - onödigt slitage då jag gissar på att tempen kommer gå över 80grader.

För kylare, 212 plus eller någon i h-serien (eller andra tillverkares motsvarigheter) ex h80 eller h 100 om chassit tillåter. Ang klockning av processor brukar man säga att allt under 70 grader är bra. Kör hårt tills den går stabilt (med customkylare)

Graffet. Kör tills det blir stabilt, undvik gärna temperaturer över 85grader, oroa dig vid 95+.
Öka stegvis 25mhz i taget, benchmarka - bsod = mer spänning, icke fortsätt med 25+, öka spänning när det behövs (tänk på att göra små förändringar). Att överklocka ett 580 till kritiska nivåer känns dock lite onödigt med tanke på att det redan är ett jättebra kort.
Gå inte över 1ghz med stockkylaren på grafikkortet.

Memoryklock, nja den behöver du inte röra så länge klocken inte överstiger 1ghz enligt mina källor (någon med mer erfarenhet får gärna rätta mig)