Intel och Micron gör nya genombrott med flashminnen i 20 nanometer

Permalänk
Medlem

Varför är det så bra med mindre nanometer? Om jag förstod saken rätt så var det ju kretserna "med mindre nanometer" som gjorde att prestande på postville refresh inte blev så mycket roligare än en gammal x25.

Permalänk
Medlem

Fräckt, trevligt framsteg.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Varför är det så bra med mindre nanometer? Om jag förstod saken rätt så var det ju kretserna "med mindre nanometer" som gjorde att prestande på postville refresh inte blev så mycket roligare än en gammal x25.

Du får plats med fler gigabyte på samma yta.
Och när väl fabriken är byggd så är ungefär priset per kvadratcentimeter minne ganska konstant.

Alltså, om du får plats med 1 gigabyte på 1 kvadratcentimeter men minskar tillverkningsprocessen, alltså lägre nanometer, så får du helt plötsligt plats med 2 gigabyte på 1 kvadratcentimeter.
Men kostnaden för att tillverka 1 kvadratcentimeter är samma som innan.

Enkelt förklarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Protonens radie har väl inte mycket med saken att göra, atomens storlek avgörs av hur stort elektronmolnet är? En väteatom har iaf en radie på 53 pm / 0,53nm.

vart det inte en nålla fel där:)?

trevligt med tätare kretsar

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Mycket roligt detta! Hoppas på SSD diskar med mer minne till samma pris då. Ungefär samma som dom sa när de gick från 34nm till 25nm. Hoppas detta kan bli riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad tekniken går framåt nu när komponenterna krymper.

Samsung: gör en 2mm tunn och böjbar (1) OLED-skärm
http://www.youtube.com/watch?v=DPF9Kp7W_s0&feature=related

Intel: Intel 22nm 3-D Tri-Gate Transistor

och nu dessa (massivt stora i propotion till sin fysiska storlek) minneschip...

Enda komponenten som sackar efter är batterierna för att skapa den optimala mobila enheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Det hade varit trevligare om kretsarna hade innehållit 137 438 953 472 byte, 128 Gib/Gigibit för då hade hårddisken med åtta sådana kretsar blivit 128 GiB/Gigibyte. Det hade varit mycket trevligt. Jäkla hårddisktillverkare som räknat att 1 kilobyte var 1000 byte medan resten av världen räknade 1024 byte var 1 kilobyte. Sedan kom nya standarden KiB, GiB och annat för att sära på detta. Problemet som varit är att tillverkare mer går på hårddisktillverkarnas spår och inte datorvärldens spår.

Kretsarna är 128 Gib stora, inte 128 Gb. Intel/Micron följer inte SI-standarden, och Swec skriver vad tillverkarna skriver även om de har fel.
Du kommer dock inte få några 128 GiB stora SSDer utav dessa, då de reserverar en del av utrymmet som reserv när cellerna slits. Jag gissar att de kommer att bli runt 110 GB användbart utrymme på dessa, då en krympning av litografin brukar förkorta livslängden på cellerna och öka behovet av reserv-celler.

Angående resten, hur kan du först använda Gi rätt, och sedan k fel? Hade du ansett att 137438953472 bit (för jag antar att du inte menar byte som du skrivit) hade varit 128 Gb så hade ditt senare argument om att 1024 B är 1 kB varit förståeligt. Men nu anser du att 137438953472 bit är 128 Gib (vilket är korrekt), och att 1024 B är 1 kB (viket är fel).
Det känns som att du blandar ihop det hela, och är förvirrad. Och det är precis för att motverka förvirringen kring vad man menar som de binära prefixen infördes.

Anser du att kilo är 1024? Om du köper 1 kg mjöl, förväntar du dig då att få 1024 g? Om inte, hur anser du att samma prefix kan ha två olika betydelser beroende på vad det används till?
Läs på om prefix. Kilo sattes till 1000 långt innan den första datorn byggdes. Att därför använda kilo till något annat än 1000 är därför helt enkelt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Helt otroligt vad tekniken går framåt nu när komponenterna krymper.

Samsung: gör en 2mm tunn och böjbar (1) OLED-skärm
http://www.youtube.com/watch?v=DPF9Kp7W_s0&feature=related

Intel: Intel 22nm 3-D Tri-Gate Transistor

och nu dessa (massivt stora i propotion till sin fysiska storlek) minneschip...

Enda komponenten som sackar efter är batterierna för att skapa den optimala mobila enheten!

Ja eller hur! Jävla batterier sabbar vårt roliga totalt...

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pissespann:

Perfekt... då blir de SSD som redan finns billigare Fattar inte vad som är så dyrt med ssd igentligen, billigare att tillverka än de mekaniska men endå svindyra :s

KANSKE för att komponenterna är dyrare? Du lär skilja på komponentskostnad och tillverkningskostnad.

Permalänk
Medlem

tror nästan att det är det här steget som kan köra ner SSD priset hårt nog och mycket nog för att många personer kan tänka sig bara köra SSD enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BäckE:

Rymligare... billigare är det ända som får mig att vänta på SSD

exakt samma sak med mig

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Kvarkdatorer!

Det är lite väl orealistiskt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Kretsarna är 128 Gib stora, inte 128 Gb. Intel/Micron följer inte SI-standarden, och Swec skriver vad tillverkarna skriver även om de har fel.
Du kommer dock inte få några 128 GiB stora SSDer utav dessa, då de reserverar en del av utrymmet som reserv när cellerna slits. Jag gissar att de kommer att bli runt 110 GB användbart utrymme på dessa, då en krympning av litografin brukar förkorta livslängden på cellerna och öka behovet av reserv-celler.

Angående resten, hur kan du först använda Gi rätt, och sedan k fel? Hade du ansett att 137438953472 bit (för jag antar att du inte menar byte som du skrivit) hade varit 128 Gb så hade ditt senare argument om att 1024 B är 1 kB varit förståeligt. Men nu anser du att 137438953472 bit är 128 Gib (vilket är korrekt), och att 1024 B är 1 kB (viket är fel).
Det känns som att du blandar ihop det hela, och är förvirrad. Och det är precis för att motverka förvirringen kring vad man menar som de binära prefixen infördes.

Anser du att kilo är 1024? Om du köper 1 kg mjöl, förväntar du dig då att få 1024 g? Om inte, hur anser du att samma prefix kan ha två olika betydelser beroende på vad det används till?
Läs på om prefix. Kilo sattes till 1000 långt innan den första datorn byggdes. Att därför använda kilo till något annat än 1000 är därför helt enkelt fel.

ORD (WORD) eller vad man säger när något är bra... prefix är prefix... som man lånat till datorvärlden. Funkade bra så länge man höll sig på Kilobyte och Megabyte... men för varje steg uppåt blir de mer och mer fel.

Sen när de gäller hårddiskutrymme... Ärligt talat så bryr jag mig inte om jag får 1 TB eller 850 GB på en disk... Är så sjukt mycket utrymme ändå så jag inte behöver fundera på de hela.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är lite väl orealistiskt tycker jag.

Det finns ju "fungerande" kvarkdatorer, dock är de jag sett 4-bit och STORA samt extremt dyra förmodligen.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer rymligare SSD så att folk slutar använda snålt utrymme som ett svepskäl att fortsätta köra mekaniskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

ORD (WORD) eller vad man säger när något är bra... prefix är prefix... som man lånat till datorvärlden. Funkade bra så länge man höll sig på Kilobyte och Megabyte... men för varje steg uppåt blir de mer och mer fel.

Sen när de gäller hårddiskutrymme... Ärligt talat så bryr jag mig inte om jag får 1 TB eller 850 GB på en disk... Är så sjukt mycket utrymme ändå så jag inte behöver fundera på de hela.

vänta du tills du börjar kolla på filme och serier i HD, då försvinner 1TB blixtsnabbt har snart fyllt upp mina 5,5TB, ångrar att jag inte köpte en 2TBare till innan tsunamin

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du får plats med fler gigabyte på samma yta.
Och när väl fabriken är byggd så är ungefär priset per kvadratcentimeter minne ganska konstant.

Alltså, om du får plats med 1 gigabyte på 1 kvadratcentimeter men minskar tillverkningsprocessen, alltså lägre nanometer, så får du helt plötsligt plats med 2 gigabyte på 1 kvadratcentimeter.
Men kostnaden för att tillverka 1 kvadratcentimeter är samma som innan.

Enkelt förklarat.

om jag inte missförstått mig fel så drar det väl mindre ström när kretsarna är mindre också?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vänta du tills du börjar kolla på filme och serier i HD, då försvinner 1TB blixtsnabbt har snart fyllt upp mina 5,5TB, ångrar att jag inte köpte en 2TBare till innan tsunamin

Skulle du köpt en 2TB disk innan julen 2004?
Det är stor skillnad på tsunami och översvämningar.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Skulle du köpt en 2TB disk innan julen 2004?
Det är stor skillnad på tsunami och översvämningar.

aaah, sorry lite trött såhär på morgonkvisten

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kommer bli en dyr kommande höst för mig, då är det dags att skaffa sig nästa generation grafikkort (byta ut mitt 6970), skaffa en schyst SSD på minst ca 200GB och bra överföringshastighet både i sekventiella stora överföringar och på små slumpade skrivningar. Får hoppas att dessa kommande SSD:er kan vara svaret på den ekvationen. Dessutom kommer Samsungs nya Exynos 5250-plattform som kommer smiska allt som finns på marknaden idag och fram tills dess med hästlängder, stackars Tegra 3 kommer vara stenåldersteknik i jämförelse. Det betyder att det är dags att skaffa sig både en tablet och en ny mobil med liknande prestanda

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

aaah, sorry lite trött såhär på morgonkvisten

Ska man vara petig så var det ju snarare en liten tsunami, det vill säga en svallvåg som kom från havet. Skillnaden ligger väl främst i att en tsunami är mer ögonblicklig medan översvämningen är progressiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Jäkla hårddisktillverkare som räknat att 1 kilobyte var 1000 byte medan resten av världen räknade 1024 byte var 1 kilobyte. Sedan kom nya standarden KiB, GiB och annat för att sära på detta.

Eftersom kilo är ett SI-prefix som betyder 1000 så är det enda rimliga sättet att betrakta 1 kilobyte som 1000 byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Det finns ju "fungerande" kvarkdatorer, dock är de jag sett 4-bit och STORA samt extremt dyra förmodligen.

Du menar inte kvantdatorer?
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_computer

Kvarkdatorer har jag aldrig hört talas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

om jag inte missförstått mig fel så drar det väl mindre ström när kretsarna är mindre också?

Ja, oftast iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du menar inte kvantdatorer?
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_computer

Kvarkdatorer har jag aldrig hört talas om.

Sa jag kvarkdatorer? Jag menar såklart kvantdatorer! hahahah

De är ju faktiskt ganska nära, det krävs bara ett stort genombrott. Hoppas jag får uppleva kvantdatorer..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄