Fungerar adapter från 4 pin atx12v till 8 pin?

Permalänk
Medlem

Fungerar adapter från 4 pin atx12v till 8 pin?

Tjena! Har köpt asus p8p67 pro, i5 2500k 3,3 Ghz och Vengeance 8 Gb 1600 mhz och ja undrar, för min nätdel ligger på 500 w och den har en atx kabel me 4 pin och jag behöver 8 pin till processorn, kan ja köra via en adapter då? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna någon om jag har fel... men man skall inte ens behöva någon adapter, eftersom det är samma spänning och ström som delas över de 2 gula sladdarna i en 4-pin och 4 gula sladdarna i en 8-pins så skall det bara vara att koppla in 4-pinnaren i 8-pinns kontakten där den passar (bara en position) och sen skall det bara vara att köra!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Okej! ska testa de senare idag. Tack !

Permalänk
Medlem

Funkade tyvärr inte ska nog köpa adapter senare

Permalänk
Medlem

Vad var det som inte fungerade?

4pin skall passa i en 8pin (i en och endast en position)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

En adapter ska inte hjälpa i ditt läge och gör varken till eller från, om du har så gammalt nätagg att den bara har en 4 pins kan det nog vara bra med ett nytt nätagg som uppfyller dagens standard, speciellt när du har andra nya fina saker

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En adapter ska inte hjälpa i ditt läge och gör varken till eller från, om du har så gammalt nätagg att den bara har en 4 pins kan det nog vara bra med ett nytt nätagg som uppfyller dagens standard, speciellt när du har andra nya fina saker

Jag håller med, kan rekommendera corsairs budgetserie om du inte vill lägga ner stora pengar men ändå vill ha kvalitet och tysthet

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

köpte nytt nätagg

Permalänk
Medlem

Mycket bra val!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Rätta mig gärna någon om jag har fel... men man skall inte ens behöva någon adapter, eftersom det är samma spänning och ström som delas över de 2 gula sladdarna i en 4-pin och 4 gula sladdarna i en 8-pins så skall det bara vara att koppla in 4-pinnaren i 8-pinns kontakten där den passar (bara en position) och sen skall det bara vara att köra!

Nja, det är samma spänning och ström per sladd i kontakterna, men 8-pins kabeln kan leverera dubbelt så mycket ström, vilket är viktigt om du vill överklocka och/eller köra flera grafikkort. En adapter hjälper dock inte, det blir ändå den del av kabeln som bara har 4 sladdar som blir flaskhalsen.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nja, det är samma spänning och ström per sladd i kontakterna, men 8-pins kabeln kan leverera dubbelt så mycket ström, vilket är viktigt om du vill överklocka och/eller köra flera grafikkort. En adapter hjälper dock inte, det blir ändå den del av kabeln som bara har 4 sladdar som blir flaskhalsen.

Dock kommer man med den fjuttiga lilla ström som till och med hela systemet drar, aldrig upp i sånna mängder så att de behövs mer än en 4-pinnare. Lycka till med att få en adapter att flaska så mycket att du faktiskt kommer MÄRKA av någon skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Dock kommer man med den fjuttiga lilla ström som till och med hela systemet drar, aldrig upp i sånna mängder så att de behövs mer än en 4-pinnare. Lycka till med att få en adapter att flaska så mycket att du faktiskt kommer MÄRKA av någon skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Det märks om du vill överklocka och/eller köra flera grafikkort.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

bumpar upp denna lite mest för jag har samma problem som skaparen hade.. Fungerar det att köra 4pin kablen i 8pin kontakten? (kollat så den passar och det gör den) Men jag undrar ifall det kan vara skadligt? Vill inte smälla ett moderkort det första jag gör.. Så någon som faktiskt har fått det till att fungera utan adapter?

EDIT: jag kör AMD ifall det gör någon skillnad..
EDIT 2: fick tag på denna länken: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...
Ska bara testa så det fungerar.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!