Permalänk

luftflödeshåll.

Satt och funderade, nu när det är kallt, borde det inte gå att tappa in kallluft från utomhus till datorn?? spelar det någon roll egentligen vilket håll luftflödet går åt i ett chassi? har ett CM elite 430, borde väll gå att dra in luft bakifrån på den och släppa ut den framåt istället??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Visst går det, men det lådan är inte konstruerad för det. Bästa vore ju att köra vattenkylning med nån sorts anti-freeze i vätskan och leda ut värmen utomhus. Har för mig jag sett några sådana konstruktioner i galleriet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Borde funka fint, tänk bara på att varm luft stiger uppåt så det vore bäst att ha insuget lågt ner och utsuget högt upp.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Du kommer att få fukt i datan XD Mer än så behöver jag inte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Du kommer att få fukt i datan XD Mer än så behöver jag inte säga.

Precis. Det funkar alltså inte.

Jag undrar hur praktiskt det vore med en radiator utomhus, som en del i ett vattenkylningssystem...

Permalänk
Medlem

väldigt dum idé, du kommer få massor med fukt i datorn och då blir det kortslutning

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Problemet med att ha en vattenkylningslösning där vattnet är lägre än rumstemperatur är att det uppstår kondens.
Så slangar och block måste isoleras för att undvika att fukten kommer in i datorn...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Precis. Det funkar alltså inte.

Jag undrar hur praktiskt det vore med en radiator utomhus, som en del i ett vattenkylningssystem...

Skaffar du fläktar som klarar väta eller fukt och en bra mycket större pump efterssom det lär bli långa slangar ser jag inget problem med det.

Tänk även på att fläkten skall klara kyla och ha röd glykol i vattnet.

Edit: Tänk även på att slangar ev packningar skall tåla kylan samt att om du ändå bygger själv kanske använd en kupé radiator från en bil för den klarar garanterat kylan, sen beroende av bil kan du välja och vraka på storlekar, närmsta skrot säljer nog dig en väldigt billigt ev mc skrot för kylaren från en hoj kan med fungera bra

Ps jag har själv byggt med en coupé radiator och det går bra

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Problemet med att ha en vattenkylningslösning där vattnet är lägre än rumstemperatur är att det uppstår kondens.
Så slangar och block måste isoleras för att undvika att fukten kommer in i datorn...

Räcker att isolera de få cm som kommer in i datorn med vanlig rör isolering från närmaste vvs butik.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Räcker att isolera de få cm som kommer in i datorn med vanlig rör isolering från närmaste vvs butik.

Du måste även isolera runt blocken.. där vill du inte heller ha kondensvatten.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Du kommer att få fukt i datan XD Mer än så behöver jag inte säga.

Helt fel.
Han kommer få fukt i datorn.

Var bara tvungen XD. Sorry!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Pja. lite slösaktigt med energin att leda ut värme med vattenkylning. Hade hellre sett en lösning med vattenkylning + element (eller två) som radiator.

i.ö. man får kondens när man sänker lufttemperaturen då man sänker luftens löslighet (eller ångans löslighet i luft) (kan inte terminologin på svenska) att värma kall luft höjer lösligheten och ger inte kondens. Alltså om du ser till att bara ha kall luft i datorn borde det funka med eventuell kondens på utsidan av burken där luft kyls. Säger inte att det är en bra idé för det dock.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Har haft funderingar på om det inte skulle gå att konstruera ett special chassi som har någon form av vattenkylning inbyggd i plåten för att skapa en så kall miljö som möjligt inuti. (Kan även fungera klockrent som kyl för drickor, snusdosor mm).

Det skulle nog kosta skjortan, men borde inte det vara en bra idé i teorin iallafall? xD Ett tätat chassi med kylning i plåten borde väl resultera i markant lägre temperaturer och lättare för den varma luften som produceras att kylas ned/flyttas ut ur chassit.

Är inte speciellt insatt i vad som är rätt och fel så någon med bättre kunskap får gärna förklara vad som skulle ske om detta nu genomfördes. (:

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Har haft funderingar på om det inte skulle gå att konstruera ett special chassi som har någon form av vattenkylning inbyggd i plåten för att skapa en så kall miljö som möjligt inuti. (Kan även fungera klockrent som kyl för drickor, snusdosor mm).

Det skulle nog kosta skjortan, men borde inte det vara en bra idé i teorin iallafall? xD Ett tätat chassi med kylning i plåten borde väl resultera i markant lägre temperaturer och lättare för den varma luften som produceras att kylas ned/flyttas ut ur chassit.

Är inte speciellt insatt i vad som är rätt och fel så någon med bättre kunskap får gärna förklara vad som skulle ske om detta nu genomfördes. (:

problemet med detta är att du måste fortfarande ha något sorts block direkt på cpu och gpu annars skulle dessa överhettas iaf! men det skulle ju gå att göra så iaf och köra med luftkylning då luften i chassit blir kallare och på så sätt kan fläktarna gå långsammare.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Du måste även isolera runt blocken.. där vill du inte heller ha kondensvatten.

Missade att skriva det, finns sprutlösningar man kan applicera på ett avmonterat block så det blir fint och tätt slutet Går slipa och måla om man vill ha det kosmetiskt snyggt
Bara att ta blocket täta för ingångar/utgångar och skruva fast det på en slät plåttbit som man förborrat så det inte kommer på blockets undersida/kontaktyta sen spruta hej vilt (hur man gör beror självklart på vilket block man har).

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/polyterm_ab/skumplast/polytherm_sprutisolering/i188218/

-40°C till +110°C låter inte dumt Sen att slippa få myror i datorn är inte dumt

Citat:

UV-stabil. Fäster mycket bra på de flesta ytor. Kan användas till värme-, köld- och ljudisolering. Expanderar upp till 100%. Kontrollerad expansion, vid rätt dosering slutar den att expandera vid motstånd. Kan användas från -10°C. Temperaturbeständig från -40°C till +110°C. Härdat skum kan övermålas och slipas. Bra kemikaliemotstånd, ruttnar inte. Brandklass B1. Är resistent mot myror och andra svenska insekter.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

problemet med detta är att du måste fortfarande ha något sorts block direkt på cpu och gpu annars skulle dessa överhettas iaf! men det skulle ju gå att göra så iaf och köra med luftkylning då luften i chassit blir kallare och på så sätt kan fläktarna gå långsammare.

Jo tanken var på något sätt att kombinera en annorlunda vattenkylning med luftkylning. Hela poängen med "vattenkylt chassi" försvinner ju direkt du sätter in vattenkylning på komponenterna.

Vore ett kul projekt att testa. Kan tycka att luftkylare ser betydligt snyggare ut än vad vattenkylning gör, win-win för min del iallafall!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB