Permalänk
Medlem

Kan inte styra fläktar§

Tjena,

Jag kan inte styra mina fläktar på min noctua nh-d14 dom går hela tiden
fullt och när jag ska sänka dom säger Asus AI suite II att 20% av fläktaens hastighet är 1300/rpm

Någon som kan hjälpa mig lösa detta problem? http://www.ladda-upp.com/bilder/60625/h-C3-A4r-ser-ni-hastigh...

Permalänk
Medlem

köpa motstånd? enda jag kan komma på har inte så stor erfarenhet av programmet du använder men prova typ speedfan eller något kanske funkar annorlunda

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Testa byt plats på anslutningarna på moderkortet, vissa är väl PWN för CPU och andra är vanliga (chassi), nått sånt.
Annars kanske en fysisk fläktkontroll kan vara något? Zalman ZM-MFC1-Plus är bra om man vill ha något enkelt med lite mer kanaler.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

CPU kontakten på moderkortet kan bara styra PWM fläktar, vanliga 3 pins fläktar kommer gå fullt hela tiden

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Precis som ggustavsson säger, det där programmet och rimligtvis kontakten på mobot är avsedda för 4-pins PWM-fläktar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det går väl att ställa in i BIOS om man kör PWM eller DC.
Kollar runt lite där till att börja med.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="ggustavsson;11691911"]CPU kontakten på moderkortet kan bara styra PWM fläktar, vanliga 3 pins fläktar kommer gå fullt hela tiden[/QUOTE

tack

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Exempelvis så reglerar Crosshair IV såväl PWM som DC i BIOS

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Woot?! Kan man justera fläkthastigheten i Asus AI Suite II?
Hur? Hittar inte>_<

Permalänk
Medlem

Ingen aning, använder aldrig det men i fan expert påstås det så.

Dock behöver man nog ställa in rätt fläkttyp i BIOS först vilket inte går på många nya moderkort.

Här är en CHIV-manual och på sidan 3-33 och 4-20 kan man läsa om det.
http://www.cizgi.com.tr/resource/vfiles/cizgi/pms_file/21/cro...

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Har slitit mycket hår för att få detta att funka på diverse moderkort.
Många ljudkort klarar av att styra 3-pinsfläktar via flera olika kontakter (CPU, sys, pwr etc). Vissa kan det inte alls. När det gäller CPU-kontakten så behövs det som sagt ofta ställas in från PWM till DC. Finns dock inget som hindrar dig från att koppla in noctuan till SYS och styra den via mjukvara (utifall PWM-kontakten inte går att ändra i BIOS).
Ibland kan man lirka ut funktionen genom att pilla i speedfan men det är ganska krångligt.

Sjukt störigt med moderkort som inte stödjer fläktstyrning fullt ut : ( Palla o sitta med en ratt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Har slitit mycket hår för att få detta att funka på diverse moderkort.
Många ljudkort klarar av att styra 3-pinsfläktar via flera olika kontakter (CPU, sys, pwr etc). Vissa kan det inte alls. När det gäller CPU-kontakten så behövs det som sagt ofta ställas in från PWM till DC. Finns dock inget som hindrar dig från att koppla in noctuan till SYS och styra den via mjukvara (utifall PWM-kontakten inte går att ändra i BIOS).
Ibland kan man lirka ut funktionen genom att pilla i speedfan men det är ganska krångligt.

Sjukt störigt med moderkort som inte stödjer fläktstyrning fullt ut : ( Palla o sitta med en ratt...

Inte sett någon inställning om pwn till dc.
Mitt moderskort är asus maximus iv gene-z...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Inte sett någon inställning om pwn till dc.
Mitt moderskort är asus maximus iv gene-z...

Kollade i manualen till ditt kort, men det verkar häpnadsväckande nog inte gå att ändra mellan PWM och DC.
På sidan 3-31 står det iallafall om de fläktinställningar du kan göra i UEFI. Kanske är Q-fan avstängt?

Om du inte har manualen till hands kan du hämta den här:
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV...

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Kollade i manualen till ditt kort, men det verkar häpnadsväckande nog inte gå att ändra mellan PWM och DC.
På sidan 3-31 står det iallafall om de fläktinställningar du kan göra i UEFI. Kanske är Q-fan avstängt?

Om du inte har manualen till hands kan du hämta den här:
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV...

Jag har läst i manualen och kollat i uefi men både q-fan på och avstängt.

Får nog installera fläktkontrollen som kom med chassit (fd mini)...