Permalänk
Inaktiv

Ram kylare, är det värt?

Tja fundera på att köpa en kylare till mina ram minnen. Ganska billig kylare men undrar om det ens är värt att köpa eller om det bara är slöseri med pengar?
Har överklockat ramen til 1500mhz men dom verkar knappast bli specielt varma direkt när man öppnat chassit under spelandes gång och känt på dom....

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483502

Permalänk

har du inga problem så finns det väl ingenting att fixa? Var glad så länge burken fungerar som den ska, vi vet ju alla att datorer har förmågan att jävlas så ofta de får chansen

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

det ser trots allt ganska nice ut, så vrf inte ? bara strunta i några koppar kaffe eller så, så har du gått +-0

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Tja fundera på att köpa en kylare till mina ram minnen. Ganska billig kylare men undrar om det ens är värt att köpa eller om det bara är slöseri med pengar?
Har överklockat ramen til 1500mhz men dom verkar knappast bli specielt varma direkt när man öppnat chassit under spelandes gång och känt på dom....

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483502

Var bor du? Jag bor i STHLM, du kan få en av mig om du kommer och hämtar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En onödig produkt i mina ögon

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Var bor du? Jag bor i STHLM, du kan få en av mig om du kommer och hämtar.

Ger du exact likadan gratis? annars skicka till mig så betalar jag frakten

Permalänk
Medlem

Undras vilka temperaturer dagens minne (t.ex. ddr3-kapslar generellt) egentligen klarar av utan problem? Det känns som att det egentligen inte ens behövs kylflänsar, då value-minnen säljs utan och man aldrig hör talas om problem orsakat av för varma minnen? Iofs så kanske det är ett mörkertal, som skulle kunna förklara många udda krascher som pekar på minnesfel men egentligen är det värmen?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hmm en mycket bra fråga egentligen.
Sitter i funderingarna att när jag skaffar ddr3 till nya burken till våran att skaffa corsair gt och sen slänga på en vattenkylare. (mest för att jag vill vattenkyla rubbet)
Men frågan är om man egentligen behöver det eller om det finns någon anledning enns vid högre överklockning.

Visst "kylplatorna" som sitter på minnen är ju mest bara där för att skydda men får extraknäcka som kylare då dom ändå passar på att klistra dit med värmeledande "tejp", men många kommer ju trots allt med kylplänsar på detta skydd. Då börjar man ju undra lite om man har missat något trots allt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

Hmm en mycket bra fråga egentligen.
Sitter i funderingarna att när jag skaffar ddr3 till nya burken till våran att skaffa corsair gt och sen slänga på en vattenkylare. (mest för att jag vill vattenkyla rubbet)
Men frågan är om man egentligen behöver det eller om det finns någon anledning enns vid högre överklockning.

Visst "kylplatorna" som sitter på minnen är ju mest bara där för att skydda men får extraknäcka som kylare då dom ändå passar på att klistra dit med värmeledande "tejp", men många kommer ju trots allt med kylplänsar på detta skydd. Då börjar man ju undra lite om man har missat något trots allt.

asså vattenkylnign på rammen är ju snyggt men tror inte de är nödvändigt
Asså tror ram minnerna klarar sig ändå men man vill ju gärna va på säkra sidan (A)

Permalänk
Rekordmedlem

Blås på minnena med en hårtork för att kolla värmetåligheten !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

asså vattenkylnign på rammen är ju snyggt men tror inte de är nödvändigt
Asså tror ram minnerna klarar sig ändå men man vill ju gärna va på säkra sidan (A)

Lite den anledningen till att jag vill vattenkyla allt XD det är snyggt vad annan anledning finns det?
Det gör dom säkert, inte vart med om att några minnen uppfört sig konstigt pga tempen hitintills.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kör man med en sandy bridge processor är det totalt meningslöst att köpa till en kylare till minnena.
Enda anledning vore väll om man vill tryck in en massa extra volt i minnena, om man nu vill klocka dem (nästintill 0 skillnad om man bara spelar/använder datorn vanligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Ger du exact likadan gratis? annars skicka till mig så betalar jag frakten

Nej, jag har inte en identisk, men dock ett par med exakt samma funktion fast från Corsair.

och...

Saken är den att jag måste - hör och häpna - gå en bit för att kunna skicka sakerna. Självklart har inte närmaste butikerna postkontor och jag vet inte om jag orkar göra mig så mycket besvär Dessutom måste jag hitta en låda också Ska fundera....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

skulle vara enorm tacksam om du orkade dig det besväret tyvär ska jag inte till stockholm inte 18 än och har ingen skjuss närmsta dagarna :/ villig att betala lite extra över frakten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, jag har inte en identisk, men dock ett par med exakt samma funktion fast från Corsair.
http://www.techeta.com/wp-content/uploads/2010/05/Corsair-Air...

och...
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41sPw6OHHdL._SL500_AA30...

Saken är den att jag måste - hör och häpna - gå en bit för att kunna skicka sakerna. Självklart har inte närmaste butikerna postkontor och jag vet inte om jag orkar göra mig så mycket besvär Dessutom måste jag hitta en låda också Ska fundera....

skulle vara enorm tacksam om du orkade dig det besväret tyvär ska jag inte till stockholm inte 18 än och har ingen skjuss närmsta dagarna :/ villig att betala lite extra över frakten

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är mer ljud från datorn, om det nu stör dig.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Inaktiv

ne bryr mig inte direkt mitt grafikkort låter så jävla högt ändå så är nog ganska van ^^

Permalänk
Avstängd

Skulle tro att det där förstör luftflödet mer än det hjälper ramminnet. Sen att 3 små fläktar låter en del.. ptjaa

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

tycker du det är snyggt å har stålar så kör ...men nån vidare praktisk funktion fyller det inte direkt

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT