Permalänk

Vad tjänar jag mest på att uppgradera?

Mina fråga till er där ute är vad kan jag göra så min dator blir snabbare? Ska jag byta något? överklocka?
Här har ni systeminformation/hårdvara om mina saker.

Minne: 12gb

Cpu: AMD Phenom II X6 1090T 3.2 GHz

Kretstyp: GeForce GTX 580

Och här finns det lite info från DxDiag från windows men det kanske inte hjälper.

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.110622-1506)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: BIOS Date: 11/22/10 21:59:47 Ver: 08.00.15
Processor: AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 CPUs), ~3.2GHz
Memory: 12288MB RAM
Available OS Memory: 12288MB RAM
Page File: 2197MB used, 22375MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode

hoppas det finns någon som kan hjälpa mig Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva byta nått utom CPU kylaren från stock till nått bättre, såvida det inte är en märkesdator går det bra att överklocka CPU en del, Är det en märkesdator glöm allt vad överklockning heter.

Sådana där listor från systeminfo är väldigt ointressant att veta och den säger egentligen ingenting utam att du kör windows 7
Vad du har för delar i datorn däremot är intressant, alternativt om det är en märkesdator vad för nån samt modell namn och nummer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Min bror har satt ihop den till mig, Men! när vi ska överklocka cpu:n så går det inge vidare eller så är han dålig på det

och en fråga till orkar min cpu driva gtx 580 eller får jag inte ut allkraft från kortet?

Permalänk
Medlem

En förutsättning för att kunna överklocka någorlunda bra är att kylning är tillräcklig, så en bättre CPU kylare än stock är mer eller mindre nödvändigt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Okej tack

och du, tror du att min cpu orkar driva gtx 580 till 99%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DumleMedD:

Okej tack

och du, tror du att min cpu orkar driva gtx 580 till 99%?

Beror på spel och inställningar, för det mesta skall det fungera bra.
Är det i någon bestämd situation du tycker din dator är för slö?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Snälla nån när ska folk lära sig skriva rubriker...

OT: prollen borde gå att klocka mer men som sagt då krävs bättre kylare samt eventuell volthöjning

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk

hej hehe faktiskt inte klarar bf3 på ultra på caspian border och i fps så får jag som lägsta runt 45-55 uppåt och kör i 1920x1080 i upplösning. men allt handlar om att jag hörde ut av en kompis att få ut allkraft ur ett gtx 560 så måste man iallafall ha över 4.0MHz på cpu:n och då tänkte jag direkt att gtx 580 kräver grymt mkt mer? och man vill ju så gärna få ut allpower av sitt gtx 580

Permalänk

DanneSvs.. sry är ny här plus så är jag allmänt eb när det gäller sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DumleMedD:

DanneSvs.. sry är ny här plus så är jag allmänt eb när det gäller sånt här.

en OnTopic rubrik är alltid perfekt + att fler kommer troligen kolla in tråden, t.ec "Överklocka?" eller "Dags för uppgradering?" eller liknande

Välkommen till Swec för övrigt!=)

PS.
Citera-knappen finns av en anledning, använd den!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk

Okej tack men är det så som min kompis säger eller är det bara skitprat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DumleMedD:

Okej tack men är det så som min kompis säger eller är det bara skitprat?

Mycket skitprat blir det fast lite rätt också.
Som sagd tidigare, det beror på spelet/programmet.
I ett spel som inte är speciellt bra på att utnyttja flera trådar så är en högre klockfrekvens att föredra framför många kärnor.
Dock är det inte i så många moderna spel som en moderna processor blir flaskhals i ett anständigt system, det är i regel grafikkortet som sätter gränsen.
(med massor av undantag förstås)

Så det du tjänar mest på att uppgradera är konstigt nog grafikkortet, känns lite onödigt

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av DumleMedD:

Okej tack men är det så som min kompis säger eller är det bara skitprat?

Det är hyfsat stor andel skitsnack.

På höga grafikinställningar så går det rätt så tungt för grafikkortet så processorn behöver inte direkt anstränga sig för att ge det all data det behöver och samtidigt sköta sina egna uppgifter. Du kan se vad jag menar i bilden nedan. Den kommer från Swecs test av Sandy Bridge-E.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

Okej Tack så mycket för hjälpen.

Som det visar på bilden så är det ju inge större skillnad alls

Permalänk

frankof, okej får tacka dig med för hjälpen!