i5 2500k, är den varm? Borde jag klocka? Noob frågar :)!

Permalänk
Medlem

i5 2500k, är den varm? Borde jag klocka? Noob frågar :)!

Hej!
Nyss köpt ny dator, undrar varför min processor är varm och om jag borde klocka den?

När jag inte runnar något spel är temperaturen 42-47 C, inte helt säker när jag spelar spel som BF3 och skyrim men maxar dessa, utan lagg men är det bra för processorn?

Efter nån vid eller två har jag sett att deras är mycket mindre temperatur även med klockat

Min fråga;
Är detta vanligt, var blir temperaturen farligt för processorn?
Borde jag klocka, då ifall till vad? (Vill inte ta risker)

Eftersom mitt chassi (Haf 912) Har bra air flow borde det väl inte vara så varmt, dessutom nu när det är vinter och kallt?

Skrivet av Ploxcake:

Vill klocka, men frågar sweclockers först om bra idé, ska nu kolla hur många grader jag få

får upp till runt 55 grader på kortet på msi kombustor som är likvärdigt om man comparar med bf3 grafikkorts temperaturen (För man kollar väl på package? Iaf core:sen går bara lite under ''package:et'' endå)

så 55 grader på ''load'' borde jag klocka? Hur mycket borde jag klocka? Vilket program borde jag klocka med? Tips för en nybörjares första klockning?

Tack på förhand

Här är datorn om det gör nån skillnad https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem

tänker du att 50< grader är varmt för en 32nm intelprocessor så måste du nog tänka om lite, den har en T-junction på 95c vilket betyder att processorn självt inte gör någonting åt temperaturen förens den är över 94c, tror Intel i alla fall har GANSKA bra koll på när sina egna prylar blir FÖR varma så jag skulle nog inte oroa dig om jag var du..

min bror har en lika dan processor som du och han tryckte in OC-knappen på moderkortet med stock kylning på processorn (omedvetet) och nu ligger den konstant i 4.5GHz utan varken några problem med temps eller ljudvolym så kör på!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

tänker du att 50< grader är varmt för en 32nm intelprocessor så måste du nog tänka om lite, den har en T-junction på 95c vilket betyder att processorn självt inte gör någonting åt temperaturen förens den är över 94c, tror Intel i alla fall har GANSKA bra koll på när sina egna prylar blir FÖR varma så jag skulle nog inte oroa dig om jag var du..

min bror har en lika dan processor som du och han tryckte in OC-knappen på moderkortet med stock kylning på processorn (omedvetet) och nu ligger den konstant i 4.5GHz utan varken några problem med temps eller ljudvolym så kör på!

hur hög blir din brorsa temperatur på 4.5 ghz?
Också, OC knappen, var hittar jag denna?

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploxcake:

Hej!
Nyss köpt ny dator, undrar varför min processor är varm och om jag borde klocka den?

När jag inte runnar något spel är temperaturen 42-47 C, inte helt säker när jag spelar spel som BF3 och skyrim men maxar dessa, utan lagg men är det bra för processorn?

Efter nån vid eller två har jag sett att deras är mycket mindre temperatur även med klockat

Min fråga;
Är detta vanligt, var blir temperaturen farligt för processorn?
Borde jag klocka, då ifall till vad? (Vill inte ta risker)

Eftersom mitt chassi (Haf 912) Har bra air flow borde det väl inte vara så varmt, dessutom nu när det är vinter och kallt?

Tack på förhand

Här är datorn om det gör nån skillnad https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

jag körde min stabilt på 4 ghz någon månad med intels standardkylare, bara och klocka på dina temperaturer är inte farliga, om det går över 80'c ska du nog lugna ner dig

Permalänk
Medlem

Jag fick nog och beställde en ny kylare när min låg på 78c under full load, det tycker i alla fall jag är på tok för högt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Vad ligger den på vid load, det skrev du aldrig. 42-47 idle är helt ok med intels boxade kylare.

Permalänk
Skrivet av Ploxcake:

Hej!
Eftersom mitt chassi (Haf 912) Har bra air flow borde det väl inte vara så varmt, dessutom nu när det är vinter och kallt?https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Har du datorn utomhus eller? Spelar väl ingen större roll om det är sommar eller vinter, om man inte bor i en igloo förstås. Men då är nog isbjörnarna utanför ett större problem än tempen i datorn, he he.

PS. Kolla tempen i load först och främst och testa dig fram tills du hittar rätt för just din processor. Din processor klarar gott och väl +80 grader, men om du vill köra safe så försök hålla dig under detta med lite marginal.

Permalänk
Medlem

Idle och load kan skilja 1-5 grader, och om du inte behöver klocka varför fråga om du borde?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Idle och load kan skilja 1-5 grader, och om du inte behöver klocka varför fråga om du borde?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill klocka, men frågar sweclockers först om bra idé, ska nu kolla hur många grader jag få

får upp till runt 55 grader på kortet på msi kombustor som är likvärdigt om man comparar med bf3 grafikkorts temperaturen (För man kollar väl på package? Iaf core:sen går bara lite under ''package:et'' endå)

så 55 grader på ''load'' borde jag klocka? Hur mycket borde jag klocka? Vilket program borde jag klocka med? Tips för en nybörjares första klockning?

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploxcake:

Vill klocka, men frågar sweclockers först om bra idé, ska nu kolla hur många grader jag få

får upp till runt 55 grader på kortet på msi kombustor som är likvärdigt om man comparar med bf3 grafikkorts temperaturen (För man kollar väl på package? Iaf core:sen går bara lite under ''package:et'' endå)

så 55 grader på ''load'' borde jag klocka? Hur mycket borde jag klocka? Vilket program borde jag klocka med? Tips för en nybörjares första klockning?

Att bedöma av hur du formulerar dig så skulle jag endast rekommendera dig att överklocka med de inbyggda överklockingsfunktionen i ditt moderkort (förutsatt att det finns någon sådan)

förstår icke vad din GPU temp har med saken att göra men i alla fall..

vad har du för moderkort?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av agitax:

Idle och load kan skilja 1-5 grader, och om du inte behöver klocka varför fråga om du borde?

Skickades från m.sweclockers.com

1-5 grader? Där var du nog lite sparsam tror jag. Min 2600k på standarklockning ligger på strax under 40 vid idle samt uppåt 70strecket vid spel i BF3.

1-5 grader är nog snarare vad temperaturerna kan variera i idle.

Han hade, vad jag förstår, fått för sig att temperaturerna går ned vid överklockning? Kan ha missuppfattat dig men av din text så förstod jag det så.
Men så är det rakt inte, överklockning betyder att du höjer prestandan på din processor, med detta kommer en väldans massa mer värme.
Så högre klock=mer värme
Lägre klock=mindre värme

Och som många sagt, idle-temperaturen är ointressant såvida den inte är skyhög vilket din inte är. Mät temperaturerna under load och se vad dessa blir och gå efter vad som nu rekommenderas för denna processorn. Som någon sa, under 80 bör vara OK och inte slita på den i onödan.

Tillägg:

Skrivet av Jekean:

Att bedöma av hur du formulerar dig så skulle jag endast rekommendera dig att överklocka med de inbyggda överklockingsfunktionen i ditt moderkort (förutsatt att det finns någon sådan)

förstår icke vad din GPU temp har med saken att göra men i alla fall..

vad har du för moderkort?

Är det inte just sådant som inte är rekommenderat? Då det ofta höjer volten onödigt mycket vilket bidrar till onödigt mycket värme?

Läs en guide, det är det bästa sättet. Klockar gör du i BIOS så det blir ordentligt. Om du känner att du inte klarar det så bör du nog hålla dig borta från överklockning då du kan förstöra din processor om du gör fel. Jag skulle då inte lita på någon automatisk mjukvara att göra detta.

Dessutom, varför ska du överklocka datorn om du inte har några problem med prestandan, samt är orolig över dina temperaturer?
Det enda din överklockning i sådant fall kommer göra är att skapa ändå mera temperaturer och du kommer inte märka någon prestandahöjning. Överklockningen kommer även minska livstiden på dina komponenter.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

"Är det inte just sådant som inte är rekommenderat? Då det ofta höjer volten onödigt mycket vilket bidrar till onödigt mycket värme?"

Det brukar vara fallet ja, men eftersom nu min broder har "råkat" göra detta med goda resultat så säger jag att det är det som passar denna pojken bäst, enligt mig i alla fall.

Blir nu tempsen allt för höga så är det väl bara att hålla koll på dem och återställa /klocka manuellt istället?
ett värt förstaförsök säger jag.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Jag kör min 2500K i 4,0 GHz. Har då 27 grader vid IDLE och 48-50 i LOAD.

Att ligga på över 50 grader vid load med oklockad cpu låter högt.

Jag kör dock inte på orginalkylet utan en Noctua, lilla modellen en 9:a med lägsta möjliga fart på fläktarna.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Jag kör min 2500K i 4,0 GHz. Har då 27 grader vid IDLE och 48-50 i LOAD.

Att ligga på över 50 grader vid load med oklockad cpu låter högt.

Jag kör dock inte på orginalkylet utan en Noctua, lilla modellen en 9:a med lägsta möjliga fart på fläktarna.

Har du sett box-kylaren man får med 2500k?
den är PATETISK!

INGA problem att man ligger i 65+ i load oklockad.

Framförallt med fläktkontroll aktiverad.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

"Är det inte just sådant som inte är rekommenderat? Då det ofta höjer volten onödigt mycket vilket bidrar till onödigt mycket värme?"

Det brukar vara fallet ja, men eftersom nu min broder har "råkat" göra detta med goda resultat så säger jag att det är det som passar denna pojken bäst, enligt mig i alla fall.

Blir nu tempsen allt för höga så är det väl bara att hålla koll på dem och återställa /klocka manuellt istället?
ett värt förstaförsök säger jag.

Det går ju, absolut. Fungera kommer det säkert att göra.
Dock tycker jag det är jättedumt att börja överklocka innan man ens vet vad det är, därför satte jag ett varningens finger i mitt inlägg.
Kanske kan det vara en bättre idé att faktiskt läsa in sig på det innan man börjar med det. Speciellt då TS inte verkar behöva överklocka, utan bara vill göra det, för överklockningens skull vad jag förstår.

Skrivet av bondenpaavo:

Jag kör min 2500K i 4,0 GHz. Har då 27 grader vid IDLE och 48-50 i LOAD.

Att ligga på över 50 grader vid load med oklockad cpu låter högt.

Jag kör dock inte på orginalkylet utan en Noctua, lilla modellen en 9:a med lägsta möjliga fart på fläktarna.

Om du har utbytt kylare får du självklart lägre temperaturer, kört du med stockkylaren får du inte lika trevliga.
Om du kikar på kundvagnen så verkar TS ha stockkylare.

Skrivet av Jekean:

Har du sett box-kylaren man får med 2500k?
den är PATETISK!

INGA problem att man ligger i 65+ i load oklockad.

Framförallt med fläktkontroll aktiverad.

Nej den är inte jättetrevlig, men heller inte horribel skulle jag säga. Jag kommer upp närmare 70 i BF3 med stockkylare på en 2600k med HT avslaget.
Ljudnivån är ju ändå acceptabel skulle jag säga vilket jag anser som ett stort plus!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Lyssna på denne person!^^^^^^

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Den processorn är den starkaste komponenten i hela det datorpaketet, finns väldigt få anledningar till att ge sig in på överklockning i din situation. Kom igen när du kör SLI!

Angående temperaturer så ligger min i5 2500k kring 30-35 grader idle och 80 i prime95. Den går på fabriksinställningar med originalkylaren i ett väl ventilerat chassi.

Om man nu ska försöka hitta fundamentala "fel" i luftflöde och kylarmontering så tror jag att det är enklast att jämföra sina idle-temperaturer med andras. Moderna processorer klockar ned sig när de inte belastas, och du bör helt enkelt ha ungefär samma idle-temp som de allra flesta oavsett klockfrekvens och kylare (inte expert, men det är min observation).

Temperaturen under belastning är jag osäker på, det finns inbyggda spärrar som skyddar mot överhettning men jag brukar bli lite vaksam när marginalen dit krymper mot 10-20 grader. Dra igång ett stresstest och berätta vad som händer!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Hedersmedlem

min i2500k med stockkylning ligger precis under 75 grader under prime95 i några timmar och i idle ligger ja runt 35-40 grader. så min rekommendation är att du köper en eftermarknads kylare för åtminstonde 400-600 kr om du hade tänkt och överklocka den. jag brukar aldrig klocka den såpass så den stiger över 75 grader då jag anser det är högt. dock så har jag inte världens bästa chassi kylning än då ja inte har några fläktar varken i topp eller sida men som införskaffas snart samt annan cpu kylare.. (h50 kylaren i sign är ej monterad samt att jag funderar på någon annan kylare)

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av ghoti:

Den processorn är den starkaste komponenten i hela det datorpaketet, finns väldigt få anledningar till att ge sig in på överklockning i din situation. Kom igen när du kör SLI!

Angående temperaturer så ligger min i5 2500k kring 30-35 grader idle och 80 i prime95. Den går på fabriksinställningar med originalkylaren i ett väl ventilerat chassi.

Om man nu ska försöka hitta fundamentala "fel" i luftflöde och kylarmontering så tror jag att det är enklast att jämföra sina idle-temperaturer med andras. Moderna processorer klockar ned sig när de inte belastas, och du bör helt enkelt ha ungefär samma idle-temp som de allra flesta oavsett klockfrekvens och kylare (inte expert, men det är min observation).

Temperaturen under belastning är jag osäker på, det finns inbyggda spärrar som skyddar mot överhettning men jag brukar bli lite vaksam när marginalen dit krymper mot 10-20 grader. Dra igång ett stresstest och berätta vad som händer!

Det där stämmer ju inte riktigt. Idle och load-tempen kommer skilja sig avsevärt beroende på vad du har för chassi och vilket luftflöde detta skapar. Så om någon sitter och jämför sitt ljuddämpade knappt hörbara chassi med en 2500k i mot en annan som har sin processor i ett CM HAF X till exempel så kommer denne sitta och slita sitt hår i tid och otid då den inte alls får samma temperaturer i sin dator.

Men visst, jämförelser är ju alltid bra att göra, men då lär man se till att det är lite förutsättningar ventilationsmässigt i båda.

Själv ligger min 2600k på 37-42 grader nu med webbläsare samt musik igång. I battlefield går den upp till max 72. Detta i ett Obsidian 800D. Inte så bra, men har knappt något luftflöde i chassit då grafikkorten kyls med vatten och processorn snart också ska göra det. Därför har jag inte investerat i så många chassifläktar.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Det där stämmer ju inte riktigt. Idle och load-tempen kommer skilja sig avsevärt beroende på vad du har för chassi och vilket luftflöde detta skapar. Så om någon sitter och jämför sitt ljuddämpade knappt hörbara chassi med en 2500k i mot en annan som har sin processor i ett CM HAF X till exempel så kommer denne sitta och slita sitt hår i tid och otid då den inte alls får samma temperaturer i sin dator.

Men visst, jämförelser är ju alltid bra att göra, men då lär man se till att det är lite förutsättningar ventilationsmässigt i båda.

Det var lite dit jag ville komma, dock kanske jag uttryckte mig lite otydligt. Min poäng var att en hög idle-temp tyder på dålig ventilation eller bristfälligt monterad kylare, snarare än att kylaren i sig skulle vara "dålig".

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killersigge:

Har du datorn utomhus eller? Spelar väl ingen större roll om det är sommar eller vinter, om man inte bor i en igloo förstås. Men då är nog isbjörnarna utanför ett större problem än tempen i datorn, he he.

Vet inte hur det är hos dig men hos mig är det iaf ca 10 grader varmare i rummet jag har datorn i under soliga sommardagar än under vintern vilket gör att datorn självklart går varmare på sommaren eftersom luften inne i chassit även den blir ca 10 grader varmare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.