Permalänk
Medlem

Ny dator spökar vid uppstart

Hallå!

Införskaffade nyss en stationär, satte ihop den för några dagar sedan men har börjat märka att något inte står rätt till. För det första så bootar datorn "två" gånger när man slår på den. Fläktarna går igång, men efter 5 sekunder stängs den av och det tar ett par sekunder till innan den startar ännu en gång. Har jag dessutom mina två externa hårddiskar i samtidigt som jag bootar måste jag gå in i bios och välja den interna som prio1. Det är märkligt för bios visar bara cdläsaren och den interna SSDn under "boot priority" men går jag in under "boot devices" (tror det heter så) så får jag fram mina två andra hårddiskar.

Moderkortet och minnena är väl de delar som skulle kunna ställa till det, dessa är det jag kör med:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z68-v%2c_z68%2c_socket_11...

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_8gb_(kit)_ddr3_1600mhz%2...

och dom har jag i DIMM2 och DIMM4 slottarna.

Kan det vara drivrutiner som är felet? Hjälp uppskattas!

Tack

Permalänk
Medlem

Jo bara titeln skrek ASUS P8-serien

Slå på i power management (eller liknande) "Power On PCIe"

Slå även av bootlogga.

BIOS(UEFI)-inställningar båda två.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jo bara titeln skrek ASUS P8-serien

Ja exakt det jag tänkte med!

huggab0y testa det han skrev, annars finns det massa andra trådar om det här på forumet

Permalänk
Medlem

Annars gör det vanliga.

Ta ur och sätt i alla kontakter och ram minnena.

Ta sedan och flasha bios till senast version som du hittar på asus hemsida, finns en windows flash funktion som funkar fint.

Om den sedan ändå inte sparar bios efter det kan du byta cmos batteri bara för att vara säker.

Om den sedan ändå inte funkar testa en "bas version" med bara moderkort ram, minne o en hd. Inget extra så att säga.

Permalänk
Medlem

Det fungerade att göra som du sa Teddis!

Tack för alla snabba svar

Permalänk
Medlem

Sen varför du bara ser ssdn i boot pri e för du har valt den som lagrings boot. Finns en flik du kan ändra vilken hårddisk som ska boota först.

Skickades från m.sweclockers.com